slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:28

x_ankieee schreef:
sallandval schreef:

Tsja dat heb ik ook wel eens gezien, mijn ex werd aangevallen door een blaffende en grommende rottweiler. Musketon brak en dan heeft een slipketting ook niet zoveel zin meer.

Lang leve de opvoeding!

niet aanvallend bedoelt hoor, maar mijn hond is prima opgevoed..
dat ze het nou buiten het terrein zo leuk vind en zo vrolijk is en dan trekt,
tsja daar kan ik dan in principe ook weinig aan doen.
ja, ik kan er een enorme pennen ketting aanhangen, maar dat vind ik dan weer zielig..

Maar als jouw hond zo keurig is opgevoed, of prima, zoals jij het zegt. Dan kan je haar toch ook met een gewone riem corrigeren? Op een stemhulp of een por (a la Cesar Millan).

In zware gevallen, zoals slecht opgevoede herplaatsers met een naar verleden kan ik me voorstellen dat men voor een slipketting kiest, puur voor de veiligheid van anderen. Maar bij een netjes opgevoede hond? Dan moet zoiets toch niet nodig zijn?

Pluttersput

Dat is dan dus geen goed gebruik van de slipketting. Hij krijgt dan de verkeerde correctie. Hij moet gecorrigeerd worden op het opstaan, door opnieuw het zit commanco te geven. Niet door een ruk te geven, daar snapt hond geen flikker van. Dus nee, imo niet het goede voorbeeld..

Eske_B

Wij hebben een halve slipketting (zo eentje met een stuk stof eraan) vooral omdat een gewone halsband niet fijn zit bij onze hond(Sheltie, dikke vacht). Hij is prima opgevoed, dus hij zit 9 van de 10x los. Enkel loopt hij wel eens (regelmatig) niet door, dan krijgt hij wel een korte ruk, totaal geeb last van.
Vraag me verder niet waarom mijn ouders ervoor gekozen hebben, als pup had hij een gewone en nu al jaren een halve slip.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 29-12-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:29

Agossie schreef:
Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben over alle positieve reacties hier! Een flink aantal mensen kent het juiste gebruik van de slip niet en ziet het als martelwerktuig. Als die mensen zich eens verdiepen in het juiste gebruik (inderdaad, loshangen), zullen ze wellicht terugkomen op hun mening.

_San87_ Die zou ik ook graag willen. :j

Mizora, ik ben het met jou eens dat je de ketting NOOIT mag om laten als de hond losloopt. Ik heb hem altijd af, tenzij de hond aan de riem loopt.

Dat heb ik met een gewone halsband ook, die laat ik ook niet om. Daarmee kunnen ze zich evengoed ophangen als ze blijven haken.
Vroeger voor onze boxer een slipketting gebruikt als correctiemiddel, was op de hondenschool destijds ook gewoon toegestaan. Toen de hond juist gedrag vertoonde zijn we overgstapt op de leren halsband, deze heeft hij nu al weer 9 jaar om. Tuigje flipt ie uit.

Bij juist gebruik heb ik er absoluut geen moeite mee, mits je het gebruikt om juist gedrag aan te leren, niet het hele hondenleven als symptoombestrijder gebruiken.
Waar ik wel van ben geschrokken is dat nogal wat mensen hem verkeerd omdoen en het een continue wurglijn wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-13 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:29

_San87_ schreef:
xGwennn_94 schreef:
Er is niets mis met een slipketting. Er gebeuren vele ergere dingen hoor in zit in de hondensport. De meeste honden tekenen en niets een op.

Dat vind ik zo'n kul argument, hé... Dus omdat er ergere dingen gebeuren mag er niet meer gediscussieerd worden over zoiets als een slipketting?

hier word over wat simpels gepraat ik ken wel 1000de mensen die een hond uitlaten met een prikker, of een anti blafband om doen. dan is een slipketting totaal niets. bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand die een hond heeft zn hond op slip uit laat en vervolgens niet een paar keer de hond lucht geeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:30

Pluttersput schreef:
Dat is dan dus geen goed gebruik van de slipketting. Hij krijgt dan de verkeerde correctie. Hij moet gecorrigeerd worden op het opstaan, door opnieuw het zit commanco te geven. Niet door een ruk te geven, daar snapt hond geen flikker van. Dus nee, imo niet het goede voorbeeld..

Het ging niet over 'is deze correctie geschikt voor het moment?' Daar was ik zelf ook wel over uit. :+ Het ging er over dat een dier WEL schade op kan lopen bij een correct gebruik van de slipketting. En daarbij doel ik dus niet op relatie tussen gedraging en correctie maar wijze van corrigeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:31

Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de aangehaalde argumenten wel meer begin te vinden dat een slipketting de meest slechte keuze is qua halsbanden...

Maar, dan heb ik nog wel een vraag. Hoe zit dat dan met andere halsbanden? Zoals bijvoorbeeld de jachtlijn die ik aanhaalde in een linkje, ik vind dat erg fijne lijnen, maar qua werking zijn ze wel hetzelfde als zo'n slipketting.

xGwennn_94 schreef:
_San87_ schreef:

Dat vind ik zo'n kul argument, hé... Dus omdat er ergere dingen gebeuren mag er niet meer gediscussieerd worden over zoiets als een slipketting?

hier word over wat simpels gepraat ik ken wel 1000de mensen die een hond uitlaten met een prikker, of een anti blafband om doen. dan is een slipketting totaal niets. bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand die een hond heeft zn hond op slip uit laat en vervolgens niet een paar keer de hond lucht geeft.

Daar gaat het niet om. Er mag best over slipkettingen gediscussieerd worden, ondanks dat er ergere dingen zijn. Vandaar dus het kul argument.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:31

DynamiteS schreef:
Leuk zo'n band;
Mijn ouders waren op de Winnershow, op weg naar buiten na de show.
Stond bij de uitgang een vrouw met 2 Bullterriers (MET leren band). Die honden waren aan het grommen en trekken van hier tot tokio, wat denk je dat er gebeurd? Juist ja, 1 van die honden schiet uit die band en vliegt op een van onze honden. Voordat ie er goed en wel in vasthing heeft mijn moeder die hond er vanaf gehaald. Lang leve de band waar honden uit kunnen schieten en je dus zoiets krijgt! :roll:

Nou nou, je komt steeds met vreemdere argumenten om een slipketting te promoten.

DynamiteS schreef:
Dan kom jij de mensen tegen die ze verkeerd gebruiken. Worden ze goed gebruikt, zijn er geen problemen aan verbonden.

Dat is gewoon niet waar. Een slipketting kan wel degelijk schade toebrengen. Diverse artikelen (waaronder er ook een in dit topic staat) kunnen dit bevestigen. En dan gaat het niet om het goed of niet goed gebruik van de slipketting maar de correctie die er mee wordt uitgevoerd.

[quote="liliekska"]
Ik hoorde iemand over een tuigje, niet doen! Tuigen zijn gemaakt om te trekken![\quote]

Dit is grote onzin.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 29-12-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:32

Iris82 schreef:
Pluttersput schreef:

Het ging niet over 'is deze correctie geschikt voor het moment?' Daar was ik zelf ook wel over uit. :+ Het ging er over dat een dier WEL schade op kan lopen bij een correct gebruik van de slipketting. En daarbij doel ik dus niet op relatie tussen gedraging en correctie maar wijze van corrigeren.

dit is geen juist gebruik :roll:

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:32

_San87_ schreef:
sallandval schreef:
Mijn mening is dat het een onnodig en potentieel gevaarlijk hulpmiddel is.

Bij ons op de cursus is een slipketting terecht verboden. Wat mij betreft kunnen mensen die hun hond prima naast laten lopen ook makkelijk zonder slipketting. Bovendien trekken de meeste honden die ik op straat zie met een slipketting bepaald niet minder dan de honden zonder.

En elke keer dat een hond of de eigenaar dan toch trekt is daar toch weer die *ruk* schadelijke belasting op de nek.

Maar dat geldt toch voor alle halsbanden?

Mij hoor je ook niet zeggen dat 'rukjes' of 'correcties' met een normale halsband nuttig zijn maar ze zijn wel minder schadelijk dan halsbanden en kettingen die strak trekken als je er aan trekt. Probeer zelf maar eens uit :+ .

Gedragsdeskundige (etholoog) trainer die bij ons de trainers traint zit al haar hele leven in de honden, haar ouders hadden een asiel. Zij heeft in haar leven al heel wat beschadigde nekken gezien, vooral in de jaren '80 en '90 met die hele m.arin g.aus slipketting rage. Is faliekant tegen het gebruik ervan; ook het normale sociaal geaccepteerde gebruik kan schadelijk zijn is haar mening.

Overigens heb ik een drie franse bulldogs waarvan één dekreu (is niet het ras dat bekend staat om hun trainability trouwens), die kan ik ook zonder riem makkelijk naast me houden, zelfs als er een loopse teef langskomt. Ik heb ook nog wel een filmpje waar ik een Berner Sennen (die met slipketting liep omdat ze maar níet wilde stoppen met trekken aldus de eigenaar) leer volgen, maar het is niet erg spectaculair want met de clicker is trekken aan de riem binnen een paar minuten opgelost (per pb bij interesse).

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:33

Citaat:
Maar als jouw hond zo keurig is opgevoed, of prima, zoals jij het zegt. Dan kan je haar toch ook met een gewone riem corrigeren? Op een stemhulp of een por (a la Cesar Millan).

In zware gevallen, zoals slecht opgevoede herplaatsers met een naar verleden kan ik me voorstellen dat men voor een slipketting kiest, puur voor de veiligheid van anderen. Maar bij een netjes opgevoede hond? Dan moet zoiets toch niet nodig zijn?

perfect opgevoed kan je het niet noemen, ze heeft zo haar geintjes.
het gaat trouwens alleen om het wandelen buiten het terrein, dus in contact met andere vreemde honden, fietsers en wandelaars. Die vind ze gewoon raar en dus vertoont ze
arrogant gedrag.

we laten haar ieder jaar onderzoeken door de da of er iets met rug of nek is of whatever,
nooit wat gevonden en de da vind haar een bijzonder sterke hond met een megaleuk karakter.
het enige minpunt is dus dat ze buiten met wandelen aan de lijn trekt.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:33

Kuggur schreef:
jes_sam schreef:
je kunt mensen niet dwingen om onderzoek naar iets te doen. Dat moeten ze toch echt zelf doen. Je kunt ze alleen bewust maken dat ze misschien eens moeten kijken naar het materiaal dat ze nou daadwerkelijk gebruiken.

Oh maar je kunt mensen wél dwingen (op grond van onderzoek bv) op te houden bepaald "materiaal" te gebruiken. Zoals bijvoorbeeld de teletac, die is hier in IJsland verboden ( Is er in Nederrland geen wetgeving onderweg?). Wordt óók van beweert dat hij in "deskundige handen" probleemloos kan worden gebruikt...

In zo'n geval heb je hulp nodig van 'hogeren', mensen die wetten kunnen veranderen een doorgaans persoon kan dat niet. In dat geval kun je niks anders dan bewust maken en niet dwingen. Zodra er een wet is ja dan kun je mensen dwingen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:34

Dynamite, echt ik ga het opgeven in dit topic als je zo door blijft gaan want het blijkt kennelijk schier onmogelijk om met jou te discussieren aangezien je zeer selectief leest en met non-argumenten en +1's aan blijft komen. Ik heb wel wat beters te doen.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:36

Iris82 schreef:
Dynamite, echt ik ga het opgeven in dit topic als je zo door blijft gaan want het blijkt kennelijk schier onmogelijk om met jou te discussieren aangezien je zeer selectief leest en met non-argumenten en +1's aan blijft komen. Ik heb wel wat beters te doen.

naar jou niet aanvallend bedoelt, maar in 1 van je vorige posts zei je ook al dat 'het niet de bedoeling was om de hele avond google af te struinen' , en nu zeg je dat je 'wel wat beters te doen hebt' sorry hoor, maar je kiest er zelf voor om te reageren?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:37

Ik vind slipkettingen ondingen, ook bij het zogenaamde goede gebruik, er is imo nl geen goed gebruik van een slipketting. Geldt ook voor alle andere correctiemiddelen.
Het gros van de mensen corrigeert ongewenst gedrag maar verteld de hond niet wat het gewenste gedrag is. Wat ik de cursisten aanleer is hoe de hond bij je te laten lopen, niet het afleren van het trekken.

Als je hond bijv. uitvalt naar een andere hond kun je corrigeren, grote kans dat je hond steeds heftiger gaat uitvallen omdat je hond denkt dat hij gecorrigeerd wordt omdat er een andere hond loopt. Je hond denkt dan niet dat hij gecorrigeerd wordt om zijn gedrag maar om het zien van de andere hond.
Je kunt ook je hond afleiden en bij jou laten opletten, dat oefen je eerst in een rustige omgeving en dan bouw je de hoeveelheid prikkels op.

Mijn herplaatsers, met verleden, heb ik heropgevoed zonder slipketting, wel aan halsband en tuig. Ik heb ze uitgelegd welk gedrag ik van ze wil en dat heb ik beloond. Wil niet zeggen dat ze nooit een stemcorrectie krijgen, ongewenst gedrag negeren werkt niet.

Als een hond zich uit een halsband of tuig weet te trekken dan sta je dus zelf aan de andere kant te trekken. Als jij meegeeft, kan een hond zich niet uit halsband of tuig werken..
Dat een tuig is gemaakt om te trekken wil niet zeggen dat de hond dat ook weet, je kunt ze net zo goed leren om netjes mee te lopen aan een tuig.

In dominante honden geloof ik niet, wel in eigenwijze en inventieve honden, heb er zelf ook twee, kruising toller met spitshondachtige, dus nog een stukkie eigenwijzer dan een een volledige toller.... :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:38

sallandval schreef:
_San87_ schreef:

Maar dat geldt toch voor alle halsbanden?

Mij hoor je ook niet zeggen dat 'rukjes' of 'correcties' met een normale halsband nuttig zijn maar ze zijn wel minder schadelijk dan halsbanden en kettingen die strak trekken als je er aan trekt. Probeer zelf maar eens uit :+ .

Gedragsdeskundige (etholoog) trainer die bij ons de trainers traint zit al haar hele leven in de honden, haar ouders hadden een asiel. Zij heeft in haar leven al heel wat beschadigde nekken gezien, vooral in de jaren '80 en '90 met die hele m.arin g.aus slipketting rage. Is faliekant tegen het gebruik ervan; ook het normale sociaal geaccepteerde gebruik kan schadelijk zijn is haar mening.

Overigens heb ik een drie franse bulldogs waarvan één dekreu (is niet het ras dat bekend staat om hun trainability trouwens), die kan ik ook zonder riem makkelijk naast me houden, zelfs als er een loopse teef langskomt. Ik heb ook nog wel een filmpje waar ik een Berner Sennen (die met slipketting liep omdat ze maar níet wilde stoppen met trekken aldus de eigenaar) leer volgen, maar het is niet erg spectaculair want met de clicker is trekken aan de riem binnen een paar minuten opgelost (per pb bij interesse).

Graag, ik ben zeker geïnteresseerd in dat filmpje! Daar kom ik dan morgen op terug, ik ben nu mobiel.

Het is inderdaad het wurgeffect wat dus die schade aanricht... Logisch ook. Nu heb ik voor mijn honden altijd een gewone lederen halsband gehad, geen slipkettingen, geen jachtriemen, niks. Maar ik vind de jachtriem wel heel fijn, maar eigenlijk werkt deze dus op dezelfde manier, enkel is het materiaal zachter en de band breder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:38

DynamiteS schreef:

:roll: terug.

Heb je uberhaupt begrepen wat ik net geschreven heb of niet? Hij gebruikte de slipketting precies zoals jij dat graag zou zien. Niet op het goede moment nee. Maar wel met een losse slip, correctie, los. Zoals jij zelf geschreven hebt dat je het kennelijk wel goed vindt.

Nu jij weer.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:39

Iris82 schreef:

Ik lees niet selectief, ik vind gewoon dat een slipketting kan.
Dat anderen dat niet vinden moeten zij vinden. Ik heb gwn goede ervaring met slipketting.
Sorry dat ik actief deelneem aan een topic over iets van honden waar ik voor ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:40

Ik heb altijd een slip om met het aanleren van dingen. Met een slip heb ik dan even wat meer in te brengen. Maar goed, 40 kilo hond of meer en een leren riempje dingen aanleren, nou nee dank u.
Ik heb eens gehad dat ie er uit gleed en op de 80 km weg stond en ik houd een dier dat nog erg trekt van dat formaat niet op een leren riem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:41

x_ankieee schreef:
naar jou niet aanvallend bedoelt, maar in 1 van je vorige posts zei je ook al dat 'het niet de bedoeling was om de hele avond google af te struinen' , en nu zeg je dat je 'wel wat beters te doen hebt' sorry hoor, maar je kiest er zelf voor om te reageren?

*grin* Nou ik hou wel van een goede discussie op zondagavond hoor. Maar dan moet het wel een goede discussie zijn waarbij beide partijen met juiste argumenten komen.

En ik lees hier gewoon heel veel onzin in dit topic. En dan kan ik het toch niet laten om dat recht te zetten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:41

Je hebt jachtlijnen met een stop. Die kunnen niet verder slippen dan die stop. Mijn hond word zo dus niet gewurgd. Werkt inprincipe dan als een halsband.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:42

Iris82 schreef:
x_ankieee schreef:

*grin* Nou ik hou wel van een goede discussie op zondagavond hoor. Maar dan moet het wel een goede discussie zijn waarbij beide partijen met juiste argumenten komen.

En ik lees hier gewoon heel veel onzin in dit topic. En dan kan ik het toch niet laten om dat recht te zetten. :D

het is wel aan je argumenten te zien dat je vaker aan discussies hebt meegedaan, ze zijn sterk en pakkend. Ik weet mn mond nu wel tegen je te houden. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:42

_San87_ schreef:
Graag, ik ben zeker geïnteresseerd in dat filmpje! Daar kom ik dan morgen op terug, ik ben nu mobiel.

Het is inderdaad het wurgeffect wat dus die schade aanricht... Logisch ook. Nu heb ik voor mijn honden altijd een gewone lederen halsband gehad, geen slipkettingen, geen jachtriemen, niks. Maar ik vind de jachtriem wel heel fijn, maar eigenlijk werkt deze dus op dezelfde manier, enkel is het materiaal zachter en de band breder.

Nou het correctierukje met een een gewone riem is ook schadelijk, maar alleen voor het leerproces, niet voor de fysieke gezondheid http://reachingtheanimalmind.com/pdfs/ch_09/ch_09_pdf_05.pdf

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:43

Iris82 schreef:
DynamiteS schreef:

:roll: terug.

Heb je uberhaupt begrepen wat ik net geschreven heb of niet? Hij gebruikte de slipketting precies zoals jij dat graag zou zien. Niet op het goede moment nee. Maar wel met een losse slip, correctie, los. Zoals jij zelf geschreven hebt dat je het kennelijk wel goed vindt.

Nu jij weer.

Dan vraag ik me af wat er mis ging. Óf de slip laat niet op tijd los, waardoor hondje opgehangen wordt, óf de correctie was zo heftig dat hondje zich lam geschrokken is en dus omkiepte. Dus imo geen goed gebruik van de slip. Of misschien in het laatste geval wel, maar dan bakt de cursus er gewoon niks van, want dan wordt er gruwelijk overgecorrigeerd.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:43

love_western schreef:
Je hebt jachtlijnen met een stop. Die kunnen niet verder slippen dan die stop. Mijn hond word zo dus niet gewurgd. Werkt inprincipe dan als een halsband.

wij hebben ook een jachtlijn met stop, maar 9 van de 10 keer gaat het ringetje gewoon over de stop? mag ik vragen van welk merk jouw lijn is?