Te magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:55

Met de hond zelf is alles prima :)
Met haar eetlust dan weer wat minder... Kattebrokken speelt ze naar binnen als een kind dat snoep eet, alles wat je op de grond zet van tafel, daar vliegt ze op alsof ze maanden geen eten heeft gehad (met 'van tafel' bedoel ik lege borden die afgelikt mogen worden), maar van zodra het aankomt op 'haar' brokken, dan kijkt ze er niet naar om...
Ik heb al geprobeerd met nat voer, melk (koeiemelk, rijstmelk), vla, warm water, yoghurt, smeerkaas,... Maar weinig helpt eigenlijk.
Nu ja, misschien heeft ze gewoon geen honger, kan natuurlijk ook. Maar ze eet dan echt wel weinig voor een hond van haar kilo's en formaat... Denk dat ze dagelijks maximaal 250g van haar brokken op eet. En dan heb ik er al van alles door moeten mengen. En meestal laat ze nog wat staan ook...
En als je dan denkt 'ze heeft honger' (want ze eet alles op wat ze kan vinden in huis), dan nog eet ze haar eigen brokken niet...

Vandaar dat ik dus kvv wil proberen :)
Heeft hier iemand misschien ervaring met "Lupa" (de bestelsite) ?? En de huismerken van Lupa ??

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:05

Klopt het is de barf Tinlo!

Kijk even met je mee op Lupa.

Wat ik zou bestellen is
- De darf eco eend en konijn.
Beide hebben die rund, lam en geit als spiervlees.
De eend heeft eendenkarkas als calciumbron en konijn konijnenkarkas.
Plus mooie organen erdoorheen.
Deze kvv is helemaal puur zonder toevoegingen.
- Tinlo Barfmenu eend.
Hier is het spiervlees, bot en de organen allemaal eend.
Het eendenspiervlees is wat vetter en helpt bij aankomen.
- Alaska fazant
Hier is het spiervlees, botten en organen van de fazant.
Bij Alaska zitten groentes toegevoegd zo heb je toch iets aan groente in je menu.
- Alaska lam
Idem spier, orgaan en bot van lam.
Met groentes toegevoegd.
Lam is ook een vettere diersoort.

Zo zit je aan 5 diersoorten, met zelfs 4 verschillende calciumbronnen.

En dan 1x per week vis bv barf tinlo makreel of Alaska zalm.
Voer beide af en toe en dit bevalt goed!

Rijst heb ik ervaring mee zit in Carnibest, renske en bandit.
Mijn jongste vind het lekker en verdraagd het mijn andere meisje krijgt er jeuk van.

En je hoeft de kvv inderdaad niet te mengen. Gewoon de ene dag het 1 en dan het ander.
Je kan wel van de vorige dag wat over hebben dat meng je uiteraard wel.
Je kan de kvv 2 dagen in de koelkast bewaren na ontdooien.

Hoeveel weegt de hond?
Als ik zo kijk schat ik dat hij zo een 700 gram per dag mag hebben.
Over 2 maaltijden verspreid of in 1x. Dat zou je even moeten uittesten. Mijn ervaring is dat ik er meer in 1x inkrijg als in 2x.
Maar mijn honden hebben ook geen honger na 1x per dag eten, er zijn honden die dan op de grond gaan zoeken en honger hebben.

Ik zou zorgen dat er 12 uur tussen je overstap brok/ kvv zit.
Geef de eerste week gewoon 1 soort kvv, bv de darf eco eend.
Doe hier wat gekookt water overheen de eerste paar dagen met de overstap.
Je zal zien dat hij gaat smullen!

Het kan zijn dat hij iets heel erg slijmerigs uitpoept. Geen paniek! Dit is van de overstap in zuurgraad.

Veel succes!
Hoop dat je er iets aan hebt...
Laat je weten hoe het bevalt?
Laatst bijgewerkt door doei op 06-01-14 14:35, in het totaal 4 keer bewerkt

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:10

Hoi,
Het klinkt mij wel bekend hoor dat een mechelaar wat mager blijft en traag eet. is bij die van vrienden van mij ook. die hond is zo druk dat ze zichzelf geen tijd gunt om te eten. T zal ook deels wennen zijn. maar die hond is inmiddels 12 en doet dit nog steeds. als ze verder gewoon gezond is puur zorgen dat het eten in rust verloopt.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:26

Hallo,

Ik ga het voer voor de honden altijd hier halen: http://www.versvoer.be/
Het is niet echt bij jullie in de buurt, maar op de website vind je wel heel wat informatie over vers voer. (http://www.versvoer.be/dossier)
Het beste is om verschillende merken door elkaar te geven, en ook verschillende soorten vlees, zodat ze zeker geen tekort hebben van voedingsstoffen.
Wij geven voornamelijk Darf, Alaska, Carnibest en Naturis.

Het is inderdaad heel belangrijk om de hond een rustige plek te geven om te eten: niet in een doorgang, en daar waar hij een goed overzicht heeft van de omgeving. Sommige honden geven er niets om om bijvoorbeeld in een hoek eten te krijgen, anderen vinden het niet leuk omdat ze zich dan opgesloten kunnen voelen. Het is dus even uitzoeken wat voor jouw hond het beste werkt.
Overigens vind ik het echt een heel mooie hond!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:48

Wow Tess, dat is eens een site waarbij je alles krijgt van uitleg :j
Bedankt daarvoor !!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:53

sport brok gaan geven, zoals bv high energie van royal canin, er zijn tegenwoordig ook andere merken die de sport variant hebben.

hoeven ze maar weinig van te eten voor de nodige energie die ze uit de brok halen die nu gegeven wordt.

ik heb met bepaalde labjes bij ons ook dit probleem gehad en met de high energie zag dat je ze gelijk al meer aankwamen. tis miss wat duurder maar je hoeft er ook minder van te voeren.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:25

Ze heeft altijd Barka hondenvoer gekregen. Maar ze staat aan de magere kant, dus denk niet dat ze er zoveel van at...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:31

Lisa, graag gedaan!!
Het zijn ook heel vriendelijke mensen daar, als je eens de tijd hebt, is een rit naar het noorden van België zeker de moeite waard!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:36

Onze hond heeft precies hetzelfde, (komt uit Kroatie) daar kreeg hij altijd een soort soep/pap-achtig iets te eten.. De ene keer kijkt hij niet naar zijn eten om en staat het er in de avond nog, koekjes verslind hij alsof hij jaren geen eten heeft gehad.. Wij deden altijd wat kattenvoer (vlees) erbij in en dan at hij het wel op, daar zijn we nu mee gestopt aangezien hij een spastische darm heeft en alleen speciaal voer mag.. Nu eet hij soms wel soms niet.. Heel frustrerend, succes ermee!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:28

tess, ik heb contact met hen opgenomen via mail ;) Ze helpen me echt enorm vooruit en geven goed advies :j Helaas is het allemaal zo ver en ze leveren enkel in de omgeving van Wuustwezel...
Maar de vriendelijke man aan de andere kant van de computer vroeg mijn adres en hij ging eens uitzoeken of er in mijn buurt winkels waren die een hoogwaardig aanbod hebben ;)
Had deze winkel dichter bij huis geweest, dan had ik zeker elke keer daar mijn kvv gekocht ! Erg goede service via mail :j

En zolang ik nog geen goede kvv vind, zal ik (verplicht) moeten overschakelen op meer energierijke brokken van een hoogwaardig merk. Hoop alleen dat ze het dan wel wil eten, want anders is het pas echt zonde van het geld... Ik moet het zelf bekostigen... Niet dat het me allemaal teveel is ofzo, maar ja. Als ik zo 10 zakken brokken ga moeten kopen waar ze allemaal niet van wil eten :?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:33

Lisa, super, daar ben ik blij om! Hopelijk kan hij je helpen met winkels in de buurt.
Voor mij is het ook niet echt bij de deur, maar ik heb geluk dat ik werk voor een uitgeverij daar vlakbij. Als ik dus eens op kantoor moet zijn (wat niet heel veel is, aangezien ik vertegenwoordiger ben), combineer ik dat met een bezoekje aan de winkel daar.

En inderdaad moeilijk als je niet weet of ze het eten wel zal lusten, dat is het nadeel van grote zakken eten hé. Bij KVV is het niet zo'n ramp als ze iets niet lust, dan hoef je niet meteen 25kg weg te gooien, maar probeer je gewoon een andere smaak / een ander merk.

Veel succes ermee in ieder geval!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:24

Geen idee of hier nog volgers zijn, maar ik post het toch eventjes :D

Met de hond gaat alles prima, ook qua eten ! Ik heb een winkel gevonden, hier 20min vandaan, dat kvv verkoopt *\o/* Ben er dus naartoe gereden en de vrouw heeft me uitstekend geholpen. Ik heb eten meegekregen voor 1 week om te testen.
En wat vind Gabos het lekker !! *\%/*
Ze zit zelfs al te wachten aan tafel als ik het eten in haar bakje doe :)
Ik ben dus ontzettend blij dat ik iets heb gevonden dat ze wel eet! Ik heb ook staaltjes brokken meegekregen, maar ook die moet ze niet echt hebben... Ze is dus niet echt een "brokken-madam" denk ik := Gabos eet nu al 2 dagen 250g vers vlees 's morgens en 250g vers vlees 's avonds. Door het vlees meng ik ook nog een 50g geperste brokken, dus ze eet nu per dag 600g, daar waar ze daarvoor amper 250g at :D

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:43

En voor degenen die een standfoto willen van mijn hond:
Afbeelding

En gewoon omdat ik deze foto's mooi vind :=
(helaas draait tiny pic ze om)
Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn genomen tijdens een 3u durende boswandeling :D (we waren verdwaald :+ )

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:06

Super nieuws dat ze het KVV lekker vindt!! Veel honden vinden het veel lekkerder dan die droge brokken, hoe zou je zelf zijn :D

Wel een prachtige hond hoor, ik vind haar niet té mager, maar ik begrijp wel dat je bezorgd was over de kleine hoeveelheid die ze maar at. Ik zie gewoon een mooie, sportieve hond :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:13

mooi hondje hoor!
super dat ze het lekker vind!! voor mij een heel herkenbaar verhaal ;) een van de pups van mijn teef eet door de weeks brokken wat hij amper eet en weekend kvv waar hij een moord voor doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:06

Ik vind haar er prachtig uit zien zo. Zou haar niet te veel laten aankomen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:15

bedankt iedereen :)

Door de tijd en moeite die wij erin hebben gestoken is ze ook al wat aangekomen in die 3 weken dat we haar hebben :j Vind ze er nu ook erg mooi uitzien op de foto's. Als ik haar even in RL bekijk, moet er inderdaad amper nog iets bij. Ik zie haar ribben niet goed meer, daar waar ik ze in het begin allemaal kon tellen. Er mogen enkel nog wat spieren bij, maar ik denk dat dat wel goedkomt nu ze genoeg eet :)
Ze is 2.5 jaar en normaal is ze dan volgroeid en uitgezet, maar Gabos is precies niet uitgezet in spiermassa.
Dus nu enkel dat er nog bij en ik heb een gezonde hond, die er mooi sportief uitziet ;)

Maar nogmaals, op de foto's is het amper zichtbaar wat voor een verandering ze heeft doorgemaakt wat betreft haar bouw en vetlaagjes. Ik ben allang opgelucht dat ze genoeg eet en ik haar ribben niet meer kan tellen (enkel de achterste, maar dat vind ik niet erg)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:19

Ziet er inderdaad prima uit, mooie hond.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:34

Ze ziet er echt super uit! Wat een prachtig dier zeg !
Ik zou haar echt niet dikker laten worden hoor !

Edit: Heb je misschien een voor & na foto ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:05

Nee inderdaad niet dikker laten worden. Volgens mij is het helemaal niet erg als je de laatste ribben een beetje kunt zien. Mijn hond heeft het ook in bepaalde houdingen, maar is zeker niet te mager.

Dat bespiering komt vanzelf wel. En anders van voorjaar lekker veel laten zwemmen. Alhoewel die van mij jumpt nog steeds elke dag het water in. Worden ze goed bespierd van en belast gewrichten weinig.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:29

Yes Lies!!!!
Helemaal top dit +:)+
Wist wel dat hij kvv lekker zou vinden *\%/*

Welke kvv heb je hem nu gegeven?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 13:45

Momenteel heb ik Naturis aangeschaft.
http://naturis.be/index/
Dit is relatief goedkoop, maar ben wel van plan om ook af te wisselen met Tinlo, Lotgering en Alaska. Wou alleen niet meteen het duurste aanschaffen voor een eerste keer. Stel dat ze het toch niet zou lusten...

Ik heb momenteel Rond, Rund-kip en Kip-rund in de diepvriezer zitten in worsten van 500g :) Heb ook 2 worsten van 150g makreel-kip, als proevertje. Dit at ze wel op, maar ze vind het precies toch vreemd :=

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:12

Voor een goede eetlust wil het wel eens helpen gewoon een tweede hond aan te schaffen :D Onze Collie was nogal viesneuzerig voor bijvoorbeeld fazant, eend, ... Maar sinds we er een tweede hond bij hebben, eet hij alles. Schrik dat de andere er mee gaat lopen :D

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:20

Misschien kan je gewoon echt rauw vlees geven? Ik vind zelf namenlijk dat in brokken nooit genoeg voedingstoffen kunnen zitten (maar ieder z'n ding). Of beide, vaak vinden ze rauw vlees ook veel lekkerder. bijv: http://www.webshop4dieren.com/barf-hondenvoer of gewoon gehakt kopen en dat geven bijv.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:21

Ze krijgt nu toch KVV?