hoe zag jou honden ras er (meer dan) 100 jaar geleden uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:00

94ninitjuh94 schreef:
rien10 schreef:
Er zijn wel bonte Newfoundlanders hoor, maar ze zijn erg zeldzaam. Google maar eens.

Dat wist ik niet, leer ik ook nog eens wat :P Stond er niet bij in mn cursus etnografie voor diergeneeskunde ;) Dacht dat landseer alleen bont was :)

Zoek maar op Landseers :)

Sodeletuut

essiesilly schreef:
via de stamboom sodeletuut

Ow haha oke, dan weet ik het nog steeds niet haha!

Nikkivdnberg

Natsuki schreef:
Zijn er misschien mensen die wat hebben van de eerste Boston Terrier of hoe die vroeger was? Ik kan er namelijk niks over vinden.

Is dit niet ook een redelijk 'nieuw' ras?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:01

Border collie 1900
Afbeelding

En mijn mislukte :+ Border Collie 2012 <3

Afbeelding
Afbeelding

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:01

Bralindy schreef:

landseer is een apart ras voor zover ik weet? :P

edit: landseer is zoals ik al dacht een apart ras en geen newfoundlander ;) Maar bonte newfoundlanders bestaan inderdaad wel gewoon :P
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 16-12-13 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:02

ja dan moet je "in het ras" zitten ;) bij de beauceron heb je niet aparte werk en of show lijnen, het zijn gewoon altijd werk honden
maar weet dat je bij bordercollies ook veel verschil hebt in werk en show lijnen... werklijnen zijn een stuk kleiner en smaller (net als bij de labrador) en de showlijnen groter, meer haar, breder etc. in de pedigree is ooit een splitsing geweest, de ene helft ging show honden fokken en de andere helft is altijd werkhonden blijven fokken

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:04

Tessa_93 schreef:
Border collie 1900
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een leuke aftekeningen heeft jouw hond :D
Die zie je niet vaak zo!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:04

Laura01234 schreef:
pfffff ik kijk dit docu nou zeg, zoo sneu is dit, mensen zijn gek in hun hoofd als ik dat zo zie

Vreselijk he.. echt niet normaal -O-

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:05

94ninitjuh94 schreef:
Tessa_93 schreef:
Border collie 1900
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een leuke aftekeningen heeft jouw hond :D
Die zie je niet vaak zo!

*\o/* *\o/* *\o/*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:06

essiesilly schreef:
ja dan moet je "in het ras" zitten ;) bij de beauceron heb je niet aparte werk en of show lijnen, het zijn gewoon altijd werk honden
maar weet dat je bij bordercollies ook veel verschil hebt in werk en show lijnen... werklijnen zijn een stuk kleiner en smaller (net als bij de labrador) en de showlijnen groter, meer haar, breder etc. in de pedigree is ooit een splitsing geweest, de ene helft ging show honden fokken en de andere helft is altijd werkhonden blijven fokken

Oh oke! Nouja het maakt me ook niet zoveel uit, maar ik zou het wel grappig vinden om te weten. :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:06

94ninitjuh94 schreef:
Bralindy schreef:

landseer is een apart ras voor zover ik weet? :P

Ook. Maar weer heel dichtverwant met Newfie's zover ik weet. Vind die grens tussen een bonte Newfie's en Landseers wel heeel erg fijn :+

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:07

Bralindy schreef:
Ook. Maar weer heel dichtverwant met Newfie's zover ik weet. Vind die grens tussen een bonte Newfie's en Landseers wel heeel erg fijn :+

Ja oke dat is waar is een fijne grens maar zijn wel verschillen :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:13

even een beter voorbeeld van de bordercollie:
een oudere foto van een werkhond:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

en een show exemplaar van nu:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

een border hoort voor mij geen mooie mode hond te zijn, maar gewoon een kleine boeren werkhond

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:15

94ninitjuh94 schreef:
Natsuki schreef:
Zijn er misschien mensen die wat hebben van de eerste Boston Terrier of hoe die vroeger was? Ik kan er namelijk niks over vinden.

Is dit niet ook een redelijk 'nieuw' ras?

Euhmm.. Hij is voor het eerst erkend als ras in 1893.
Ik ben echt een noob op dat gebied, dus weet niet of ze dan nog redelijk zijn of niet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:16

De Akita (scheiding Japanse en Amerikaanse is pas veel later gekomen)in...

1899:
Afbeelding

Later is er o.a. Tosa Inu doorheen gefokt ivm beter prestaties als vechthond. Hele Akita is hier eigenlijk weg...
Afbeelding

Is later weer recht getrokken en er is o.a. Duitse Herder doorheen gefokt, kun je goed zien:
Afbeelding

Uiteindelijk geresulteerd in een scheiding in het ras, namelijk de soort van originele(Japanse) Akita en de Amerikaanse Akita (eerder: Akita Inu en Great Japanese Dog) waar meerdere rassen doorheen zitten.

Voor wie geinteresseerd is in het volledige historische verhaal, zie onze site :+

De Japanner (foto van internet):
Afbeelding

En onze Amerikaanse reu <3
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 16-12-13 23:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:17

Natsuki schreef:
Euhmm.. Hij is voor het eerst erkend als ras in 1893.
Ik ben echt een noob op dat gebied, dus weet niet of ze dan nog redelijk zijn of niet.

Hmm nee dat valt dan wel mee dan hebben ze daar gewoon niet veel afbeeldingen van denk ik :P

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:20

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:20

Oh, jammer. Nja, nu ik erbij nadenk, hij is heel veel gefokt met franse bulldog enzo, dus ik denk dat er niet zoveel verschil in zit tussen toen en nu. Niet zoveel als bij sommige andere mensen.
Soms denken ze op straat namelijk nog steeds dat onze Boston een uitgehongerde franse bulldog. :o
En dat terwijl hij net boven het perfecte gewicht zit, haha.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:21

primera schreef:
Je hebt trouwens ook nog een groep mensen die de bullterrier terug fokken naar de wat oudere versie, ze worden dan over het algemeen "indische bullterrier" genoemd, plaatje via Google
http://www.google.nl/search?q=indische+bullterrier&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1XqvUsSMDcOo0QWdn4CYBw&ved=0CAYQ_AUoAQ#i=0
Toch de herkenbare bullterrier van nu maar een wat oudere kop erop, bijzonder.
Ik heb een doorsnee kromkop bullterrier ;) maar die staat er al tussen

Moet zeggen dat ik die oudere toch een stukje mooier vind :o Wel grappig dat ze weer 'terug' gaan fokken :P

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:22

Natsuki schreef:
Oh, jammer. Nja, nu ik erbij nadenk, hij is heel veel gefokt met franse bulldog enzo, dus ik denk dat er niet zoveel verschil in zit tussen toen en nu. Niet zoveel als bij sommige andere mensen.
Soms denken ze op straat namelijk nog steeds dat onze Boston een uitgehongerde franse bulldog. :o
En dat terwijl hij net boven het perfecte gewicht zit, haha.

Snap op zich wel dat mensen ze verwarren maar de boston is toch wel een stukje anders :P Vindt ze wel heel schattig haha :o
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 16-12-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:22

94ninitjuh94 schreef:
primera schreef:
Je hebt trouwens ook nog een groep mensen die de bullterrier terug fokken naar de wat oudere versie, ze worden dan over het algemeen "indische bullterrier" genoemd, plaatje via Google
http://www.google.nl/search?q=indische+bullterrier&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1XqvUsSMDcOo0QWdn4CYBw&ved=0CAYQ_AUoAQ#i=0
Toch de herkenbare bullterrier van nu maar een wat oudere kop erop, bijzonder.
Ik heb een doorsnee kromkop bullterrier ;) maar die staat er al tussen

Moet zeggen dat ik die oudere toch een stukje mooier vind :o Wel grappig dat ze weer 'terug' gaan fokken :P

en misschien ook wel beter voor de gezondheid van de dieren dat ze dit doen :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:26

ik vind de amerikaanse akita mooi maar ook erg extreem :( als ik die zie op show pfff ze winnen veel hoor in de erering maar ik ben er geen fan van.. veel te zwaarlijvig.. het zwaarlijvige valt over de ogen

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:29

Gezondheid van de bullterrier ligt vooral bij de nieren, het hart, gehoor en huidproblemen. Niks met ademhaling door hun kromme kop ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:31

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:38

essiesilly schreef:
ik vind de amerikaanse akita mooi maar ook erg extreem :( als ik die zie op show pfff ze winnen veel hoor in de erering maar ik ben er geen fan van.. veel te zwaarlijvig.. het zwaarlijvige valt over de ogen

Wij hebben inderdaad een erg forse reu, maar wat ik vooral belangrijk vind is het gangwerk. Die blijft super elegant, ondanks de zwaarlijvigheid. Waardoor ik het toch wel gaaf vind, zo'n stevige reu :) Wij showen overigens niet met hem, zijn achterhand is niet zo goed als we hadden gehoopt en aangezien de concurrentie nogal heftig is proberen we het verder maar niet :+