MightyMike schreef:Dat ben ik niet met je eens marjan19. Ik heb lieve dochters, die met respect met een hond omgaan en toch hebben ze weleens aan een staartje of oortje getrokken, puur om te kijken of dat ook pijn deed. Klinkt luguber, haha, maar zo zijn kinderen. Dat bedoelen ze niet eens verkeerd, zij schatten niet in hoe dat voor een dier overkomt, maar toch doen ze soms iets doms. Ken een verhaal van een collega (wel meer, maar even een voorbeeld) die fokte grote honden, zijn kinderen kenden niet anders, liepen veel shows, trainingen af etc en gingen heel respectvol met de dieren altijd om. Toch presteerde zijn zoon, toen 8, om eens te kijken wanneer je met een schaar in zijn oortje zou knippen, dat pijn zou doen.. Hoe verzin je het, die jongen wist natuurlijk best dat hij verkeerd zat en verder echt een aardig knulletje, maar die dingen komen soms ineens spontaan bij een kind op. Zijn vader was flink teleurgesteld en had het niet van zijn zoon verwacht, maar zo zie je maar weer. Kinderen en dieren blijven onvoorspelbaar op dat gebied. Niet om het goed te praten, hopelijk weten mijn dochters toch echt beter en anders zou er wat voor ze zwaaien, maar om aan te geven dat het wel kan gebeuren, ondanks alle regels die je kind mee krijgt.
Dat snap ik, was misschien wat kort door de bocht van mezelf. Maar hoe reageerde de hond toen het wel een keer aan het oortje getrokken werd? Hapte het toen direct of waarschuwde het eerst? Daar zit ook nog verschil in vind ik. Een waarschuwing van de kan van de hond vind ik wel op z'n plaats als het kind aan oor of staart trekt. Als iemand aan mijn haar trekt zal ik namelijk ook flink waarschuwen zodat het niet nog een keer gebeurd.
Dat een kind van 8 uberhaupt de kans krijgt om met een schaar in een oor van een hond kan knippen vind ik niet normaal, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb geen kinderen natuurlijk, maar laat je een kind in z'n eentje met een schaar spelen? Lijkt mij namelijk dat dit aan de keukentafel gebeurd onder toezicht? Neem aan dat je zon kind niet met een schaar door het huis laat lopen...