Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:16

Heb je wel hoge zit/ligplaatsen waar ze zich veilig kan voelen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:18

Ja, die kiest ze alleen niet uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:18

Kun je haar niet opgeven voor 'My cat from hell'? :+
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de gefixeerde blik.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:19

Cerera schreef:
Misschien heb je gewoon het verkeerde speelgoed. :) De 10 jarige van mij is gek op spelen (ook laagste in rang), maar doet het haast nooit met speelgoed. Het liefste speelt ze met zo'n lange grasstengel die ik rond moet zwaaien. :D Af en toe speelt ze eens met speelgoed als ze alleen is, nooit als de anderen erbij zijn, maar met zo'n stengel kan ze zich niet inhouden, en die verdedigt ze ook fel :j

Maar als ik je reacties zo lees, is het in het dagelijks leven een vrij normale poes verder. Niet gestresst of iets anders, ook niet vijandig naar/afkerig van de andere katten, ze vertoont geen territoriaal gedrag tov de anderen en is gewoon sociaal, dus daar kan ze imo geen last van hebben. Blijft niets anders over dan dat ze gewoon met rust gelaten wil worden. Kun je haar dat niet bieden, dan is het helemaal niet goed om iemand te zoeken die dat wel kan. :)

Ik zie net dat ik een behoorlijke fout heb gemaakt. :+ Ik bedoel natuurlijk helemaal niet verkeerd/juist goed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:20

Ik zal hem eens proberen te vangen.
My cat from hell, agossie! :(:)

Nee tis echt wel een lief katje op zich. Maar gewoon... Vreemd...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:10

Is ze niet gewoon erg bang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:12

Dat zou kunnen ja. Dat is dan helaas iets waar ikzelf niet veel mee kan doen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:14

Nou, weet ik niet. Dan zou, zoals iemand al suggereerde, een kattengedragstherapeut misschien tips kunnen geven over hoe haar een meer veilig gevoel te geven zodat ze niet meer de neiging heeft uit te halen e.d.?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:18

Misschien eens contact zoeken met Marceline Stoltink? Zij is kattengedragstherapeute.
Ik kan hier ook van alles gaan roepen, maar ik ken je kat niet dus ik kan ook niet zo maar zeggen wat de beste oplossing is. Bach rescue in het water lijkt me in elk geval wel verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:24

Nou ja, het punt is voornamelijk... Ook heb drie kinderen. Die onderling regelmatig ruzie hebben en waarvan de jongste twee nogal druk kunnen zijn.

Dat is onze situatie en ik heb het idee dat wij daarom voor Ivy niet geschikt zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:28

Dus, kort gezegd, je zoekt geen oplossing voor bij jou, maar gewoon een andere plek voor je poes waar ze gelukkiger zal zijn omdat ze bij jou niet de ruimte kan krijgen die ze nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:32

Ja. Dat is wel de uiteindelijke uitkomst

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:32

Dat lijkt me een heldere conclusie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:35

Naast dat ik dus m'n oor te luister zal leggen, advertentie op de boktmarkt misschien? (nogmaals) een oproepje plaatsen op facebook (eventueel vrienden vragen dit te delen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:45

Je verhaal komt mij meer dan bekend voor.
Ik heb hier ook zo'n monster lopen.

Ze viel iedereen aan, sprong in benen, armen, alles wat bewoog.
Mensen die bij ons thuis kwamen, vroegen of ik de poes aub in de slaapkamer op wilde sluiten omdat ze bang voor haar waren.

Ze zat naast je op de bank en vanuit het niets haalde ze uit.
Ook zat ze regelmatig op de grond, naar het plafond te staren en sprong dan ineens de lucht in, rende als een idioot door het huis en viel alles wat maar bewoog aan...

Als je het waagde haar aan te raken of zelfs maar bij haar in de buurt te komen, dan haalde ze uit.

DA had geen idee, ze was kerngezond en bij DA bezoek juist erg rustig.
Wij zijn, toen ze 1,5 was, verhuisd naar een ruimer huis met tuin waar ze naar buiten kon en dat heeft alle verschil van de wereld gemaakt!
Ze kon lekker haar energie buiten kwijt en beetje bij beetje werd ze liever.

Nu is ze bijna 10 en een ontzettende knuffel <3
Ze ligt graag naast je of op schoot en ze eist geknuffeld te worden.

Ze heeft nog steeds wel eens dat ze op schoot springt, gaat liggen en als ik haar dan aai, dan haalt ze toch uit.
Tja, een klein beetje zit het dus wel in haar karakter, maar het grootste gedeelte was dus echt onzekerheid en te veel energie.

Ik denk dat jouw poes prima op haar plek is ergens waar ze veel naar buiten kan en zonder kinderen.
Hopelijk vind je snel zo'n plekje!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:55

Diane65 schreef:
Dat lijkt me een heldere conclusie.

En ik denk ook de beste en eerlijkste voor beide partijen :j
Ik denk echt dat de kat gestresst is. Je kan bij de dierenarts vragen voor supplementen tegen de stress. Misschien helpt dat al iets.
Je hebt ook van Royal Canin calm voer. Het is prijzig, maar ik heb daar zelf bij mijn eigen stress katje ook hele goed resultaten mee geboekt :)
Het is misschien dan ook wel fijn om de tijd dat ze nog niet geplaatst is te overbruggen met een kalmerend supplement.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:56

ze zou wel naar mij mogen als je haar kwijt moet....
dan mag ze samen met nog een gestoorde ( maar die is wel echt de weg kwijt... als ze een stofje probeert te vangen een 10 minuten lang naast het pluisje vegen, tegen muren en deuren oplopen... )
maar zou eerst haar helpen proberen :D

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:25

Klinkt als stress. Steriliseren lijkt mij (sowieso) aan te raden. En dan een nieuw huisje voor haar zoeken waar ze zich wel vrij voelt. Een kat die nooit relaxed gaat liggen is niet op zn gemak. Schildpadjes zijn niet de makkelijkste, ook niet altijd voor andere katten... Succes. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:50

Dinniej schreef:
Misschien een vreemde vraag, maar is het misschien een schildpadpoes? Mijn ervaring is dat dit soort gedrag bij veel schildpadden gewoon in het karakter zit, dat opeens omslaan.

Wat vervelend dat het zo lastig is om een plekje voor haar te vinden. Zo'n kat lijkt me inderdaad veel meer op z'n plek op een boerderij ofzo, ergens waar ze minder schade bij mensen kan aanrichten.

Die van mij is ook inderdaad een schildpad poes. Maar die dus sinds ze hier woont, gelukkig veel veranderd. Maar hier ze kan haar energie ook kwijt en heeft ze andere katten om mee te spelen.

Terwijl haar zus, helemaal het tegenovergestelde van haar is. Is helemaal gek op menselijke aandacht en lag nooit graag bij andere katten. Dus die woont nu bij mijn oma. En ze zit helemaal op haar plek.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:51

Visitor schreef:

Imo vertoont ze verder geen tekenen van angst. Dan zou ze wel wegkruipen, en dingen doen zoals niet op de bak gaan enzo. Dan moeten ze ook door het open huis lopen op weg naar de kattenbak, en een bange kat doet dat niet. Dan pakt hij wel een andere plaats. Ook wast hij gewoon met de andere katten enzo, dus ook daar geen angst. Ze slaapt ook gewoon overdag = geen angst.

Die van mij die zo raar kan doen is een rode :)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:53

unihorses schreef:
ze zou wel naar mij mogen als je haar kwijt moet....
dan mag ze samen met nog een gestoorde ( maar die is wel echt de weg kwijt... als ze een stofje probeert te vangen een 10 minuten lang naast het pluisje vegen, tegen muren en deuren oplopen... )
maar zou eerst haar helpen proberen :D

Dat lijkt me een mooi aanbod! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:00

Cerera schreef:
Visitor schreef:

Imo vertoont ze verder geen tekenen van angst. Dan zou ze wel wegkruipen, en dingen doen zoals niet op de bak gaan enzo. Dan moeten ze ook door het open huis lopen op weg naar de kattenbak, en een bange kat doet dat niet. Dan pakt hij wel een andere plaats. Ook wast hij gewoon met de andere katten enzo, dus ook daar geen angst. Ze slaapt ook gewoon overdag = geen angst.

Die van mij die zo raar kan doen is een rode :)

De kat van mijn oma was wel overduidelijk angstig. Bij bekende lag ze gewoon op de bank, maar er hoefde maar iets te gebeuren en ze schoot weg. Ze sliep ook wel, totdat ze weer iets hoorde. Schoot ze weer weg. Maar deed alles wel netjes op de kattenbak. Dus echt wegkruipen deed ze niet.

Alleen ze viel mijn oma het vaakst aan in de gang en keuken, allebei erg smal. In de woonkamer deed ze het minder. Maar toen ze nog kitten was is er een meisje geweest en opeens kwam ze zeiknat de woonkamer inrennen. En vanaf dat moment is het gedrag begonnen. Totdat het echt uit de hand liep. En ze mijn oma is blijven aanvallen, nadat mijn oma al op de grond lag. En het bloed 1.5 m hoog tegen de muren zat.

En nog steeds vind ze smalle ruimtes niks en vreemde mensen. Dus loopt ze in de gang, dan geef ik haar de kans om weg te gaan. Anders heb ik haar in mijn benen hangen. Maar hier is ze echt anders. Ziet er ook beter uit en kijkt veel rustiger uit haar ogen.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:26

Ik heb je topic gevolgd :) Maar volgens mij vertoonde jou kat meer "symptomen" van angst. In principe gedraagd deze kat zich verder normaal...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:46

Om de tijd dat ze nog bij jou woont alles wat te verzachten zou je een feliwaystekker kunnen proberen. De recensies op zooplus.nl geven stuk voor stuk goede ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:53

Unihorses, hoe serieus is jouw aanbod? Ik heb ook veel aanbiedingen per PB gehad voor plekjes waar ze als stalkat zou kunnen. Op zich denk ik dat ze dat prima vindt maar ze is nogal klein, rank en heef teen dun vachtje. Als ze nú naar buiten zou moeten denk ik dat ze doodvriest :=

Daar hebben de anderen hier dan weer geen last van. Die zijn langharig en hebben wél een dikke vacht.