Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:25

Kuggur schreef:
Je vind het terecht dat boeren/schapen houders dergelijke maatregelen zouden moeten nemen?
Zie de NB die ik onder mijn bovenstaande post heb gezet.

je leest iets wat ik niet schrijf, maar misschien moet ik duidelijker zijn.

IK vind het terecht dat Vikkie in stukjes teruggevonden kan worden in mijn schapenland omdat mijn ezel deze verscheurd heeft omdat Vikkie vond dat die achter mijn schapen aan mag.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:26

Je mag mij toch echt minstens een schade vergoeding betalen als je mijn hond doodschiet. Als hij of zij schapen aangevallen heeft (waar ik dan bij moet zijn, anders komen ze niet in de buurt van schapen) neem ik zelf maatregelen en als ik dat niet kan laat ik de hond zelf inslapen. En betaal ik alle schade, van het hek, de dode schapen, tot aan alle kosten die het met zich meebrengt om de schapen te redden

Dat neemt niet weg dat het belachelijk is dat mensen hun honden niet aanlijnen als ze langs schapen lopen of ze zelfs laten 'spelen' met de schapen. Dat klopt gewoon niet, die mensen snappen blijkbaar niks van dieren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:28

Ik snap je probleem maar nog zal ik persoonlijk weinig met deze informatie doen.
Mijn honden trekken zich niets aan van schapen en schapen niets van hun omdat ze ze compleet negeren.

Ik vind het persoonlijk een stukje opvoeding dat je je honden leert niet zomaar achter dieren aan te jagen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:29

dees_daan schreef:
Ik hoor wel van mensen die een hond hebben die gefixeerd is op schapen dat ze hem even in een hok bij een schaap zetten die net gelammerd hebben, dan zijn ze zo beschermend dat de hond er flink van langs krijgt en nooit weer een schaap op zoekt en er met een boog omheen loopt.

Aan dat plan kleven nogal wat nadelen, of beter gezegd risico´s voor zowel de betreffende hond als het moederschaap en de lammeren.

Wil je liever het risico lopen dat je hond een paar botten breekt of erger in deze "quick fix", in plaats van hem gewoon een goed "hier" commando aan te leren en vervolgens aan te lijnen?

Daarbij vind eerst maar eens een schapeneigenaar die gek genoeg is zijn dieren voor dit experiment te lenen, honden zijn goed bewapende roofdieren, wat als Fikkie niet bang wordt maar boos en het schaap ript, geweldig, zit je met een verwonde of dode ooi, en dus in het ergste geval één of twee moederloze lammeren, en een hond die nu weet hoe een schaap smaakt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-11-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:30

MyWishMax schreef:
Je mag mij toch echt minstens een schade vergoeding betalen als je mijn hond doodschiet. Als hij of zij schapen aangevallen heeft (waar ik dan bij moet zijn, anders komen ze niet in de buurt van schapen) neem ik zelf maatregelen en als ik dat niet kan laat ik de hond zelf inslapen. En betaal ik alle schade, van het hek, de dode schapen, tot aan alle kosten die het met zich meebrengt om de schapen te redden

Dat neemt niet weg dat het belachelijk is dat mensen hun honden niet aanlijnen als ze langs schapen lopen of ze zelfs laten 'spelen' met de schapen. Dat klopt gewoon niet, die mensen snappen blijkbaar niks van dieren.

Als jou hond op dat moment in het land van de eigenaar is en zijn schapen aanvalt dan heb je geen recht op een schadevergoeding lijkt mij, eigenaar van de schapen beschermd zijn dieren en de hond is op zijn terrein, hij heeft dan de keuze of de hond dood of een stel schapen dood, jij hebt op dat moment je verantwoordelijkheid niet genomen en had er voor moeten zorgen dat de hond het land niet in kon gaan om de schapen aan te vallen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:33

MyWishMax schreef:

Niet als je hier zou wonen, niemand wacht hier af om toe te kijken hoe hoog de rekening wordt die je gestuurd moet worden; een hond in jacht modus op een schapenweide is "réttdræpur", oftewel het is legaal hem te doden.
Let wel, om de schapen te beschermen, niet als de hond gevangen is en nog leeft. Dan gaat de zaak naar de betreffende autoriteiten en betaalt de hondeneigenaar schadevergoeding en wordt de hond ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-11-13 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:34

dees_daan schreef:
MyWishMax schreef:

Als jou hond op dat moment in het land van de eigenaar is en zijn schapen aanvalt dan heb je geen recht op een schadevergoeding lijkt mij, eigenaar van de schapen beschermd zijn dieren en de hond is op zijn terrein, hij heeft dan de keuze of de hond dood of een stel schapen dood, jij hebt op dat moment je verantwoordelijkheid niet genomen en had er voor moeten zorgen dat de hond het land niet in kon gaan om de schapen aan te vallen.

hier ben ik het mee eens! dan had je je hond van te voren maar vast moeten doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:35

dees_daan schreef:
MyWishMax schreef:

Bescherming is wat anders als dood schieten. En op dat moment sta ik daar zelf ook al hoor. Dat schrijf ik, dan ben IK erbij en zouden ze dus uit de riem gebroken moeten zijn. Als ik een kat doodschiet die mijn vogels aan het opeten is, heb ik ook een probleem. Net als ik een hond doodschiet die mijn hond aanvalt.

En als je leest zeg ik ook dat ik er niks van snap dat mensen hun hond los laten lopen in de buurt van schapen. Hier zitten ze altijd aan de lijn als er ergens schapen kunnen staan. Ze gaan al aan de lijn voordat we ze zien. Want ik zit er absoluut niet op te wachten dat ze ook maar 3 passen er naar toe rennen.

EDIT: Nu zullen mijn honden geen hap uit een schaap nemen, ik heb ze aangelijnd bij schapen gehad van een kennis en het enige wat ze willen is herderen. Dat zal mijn blinde vlek in dit verhaal zijn. Ik zie mijn hond al doodgeschoten worden terwijl ze geen enkel schaap aangeraakt heeft en één keer uitgebroken is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-11-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:35

Kuggur schreef:
dees_daan schreef:
Ik hoor wel van mensen die een hond hebben die gefixeerd is op schapen dat ze hem even in een hok bij een schaap zetten die net gelammerd hebben, dan zijn ze zo beschermend dat de hond er flink van langs krijgt en nooit weer een schaap op zoekt en er met een boog omheen loopt.

Aan dat plan kleven nogal wat nadelen, of beter gezegd risico´s voor zowel de betreffende hond als het moederschaap en de lammeren.

Wil je liever het risico lopen dat je hond een paar botten breekt of erger in deze "quick fix", in plaats van hem gewoon een goed "hier" commando aan te leren en vervolgens aan te lijnen?

Daarbij vind eerst maar eens een schapeneigenaar die gek genoeg is zijn dieren voor dit experiment te lenen, honden zijn goed bewapende roofdieren, wat als Fikkie niet bang wordt maar boos en het schaap ript, geweldig, zit je met een verwonde of dode ooi, en dus in het ergste geval één of twee moederloze lammeren.

Lees mijn hele post even door, ik houd mijn hond aan de lijn omdat hij de schapen best interessant vind, laat hem dus niet los lopen bij schapen in de buurt omdat ik niet het risico wil nemen dat hij niet komt, hond moet nog veel leren en los lopen gaat nu stapje voor stapje en daarbij ben ik regelmatig bezig met het hier komen maar ik ga het risico niet nemen dat hij toch gaat en ook al komt hij altijd meteen terug als instinct het overneemt en hij gaat toch dan ben ik te laat..
Er zijn boeren die hier wel aan meegewerkt hebben overigens, het risico van het botten breken vind ik ook te groot, en ik zal dat dus zelf niet doen met mijn honden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:41

Om nu maar een wet goed te keuren dat honden doodgeschoten mogen worden, daar is Nederland en België te onverdraagzaam voor. Straks krijg je taferelen van een hond die even 5 meter ergens een erf oploopt, geroepen wordt en zich omdraait om terug naar baas te gaan, maar meteen een kogel in zijn lijf heeft. Ik ken al zeker twee boeren waarbij dergelijk tafereel geen fantasie zou zijn.

Het probleem is hier weer dat de hond niet onder appel staat. Ik snap dat niet, waarom mensen hun hond niet willen opvoeden. Het is toch zoveel rustgevender als je weet dat je hond komt als je die daadwerkelijk roept. In de tien jaar dat mijn hond leeft heeft ze op het begin eens 1 keer achter een fazant aangezeten totdat ze uit het zicht verdween. Nou, een schrik dat ik toen had. Ik heb er toen echt voor gezorgd dat ze zoiets nooit meer in haar hoofd zou halen. Ik zou niet ontspannen kunnen gaan wandelen als ik wist dat mijn hond een dikke vinger opsteekt naar mijn bevelen.

En nog even een interessevraag waarbij ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop. Zijn schapen echt zo gevoelige dieren? Dat een woeste hond voor heel wat onrust en blessures kan zorgen in een kudde schapen, dat wist ik. Maar dat ze meteen een hartaanval kunnen krijgen of aborteren, dat wist ik totaal niet. Het is toch niet echt gunstig voor een prooidier om zo te reageren op een aanval van een roofdier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:44

MyWishMax schreef:
dees_daan schreef:

Bescherming is wat anders als dood schieten. En op dat moment sta ik daar zelf ook al hoor. Dat schrijf ik, dan ben IK erbij en zouden ze dus uit de riem gebroken moeten zijn. Als ik een kat doodschiet die mijn vogels aan het opeten is, heb ik ook een probleem. Net als ik een hond doodschiet die mijn hond aanvalt.

En als je leest zeg ik ook dat ik er niks van snap dat mensen hun hond los laten lopen in de buurt van schapen. Hier zitten ze altijd aan de lijn als er ergens schapen kunnen staan. Ze gaan al aan de lijn voordat we ze zien. Want ik zit er absoluut niet op te wachten dat ze ook maar 3 passen er naar toe rennen.

Als jou hond gaat dan ben je echt niet op tijd om hem te stoppen, sowieso ben je dan al te laat want je had er voor moeten zorgen dat hij het land niet in kon gaan.
Je houd de hond niet bij als die door het land rent, dat is gewoon onmogelijk, tegen de tijd dat je hem terug hebt is de schade al aangericht, als er op het moment dat de hond aanvalt iemand schiet dan is dat uit bescherming.
Ik reageerde op het stukje schadevergoeding, ook al schiet de eigenaar, als jou hond in de tussentijd een schaap verwond heeft dan ben jij diegene die mag betalen, jij hebt op dat moment je verantwoordelijkheid niet genomen en jou hond heeft schade veroorzaakt op het terrein van de eigenaar van de schapen waar jou hond al niet hoort te komen.

Ik keur het niet goed dat een boer zou schieten maar om dan te zeggen dat jij recht zou hebben op een schadevergoeding is de omgekeerde wereld vind ik.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:48

Ceriadwen schreef:
Kuggur schreef:
Wellicht niet zo goed verwoord, als je dat er in wil lezen. Punt is dat jouw "oplossing" moet door de schapen eigenaren worden uitgevoerd en gefinancierd.
Weet je trouwens wat een goede beschermezel doet als hij het dier dat "zijn" kudde bedreigt te pakken krijgt...? Je kunt de resten van Fikkie dan van het weiland schrapen.

en terecht toch?

inderdaad :=
en dat doet een alpaca ook.
dat leert de hondeneigenaren misschien eens...
wie niet luisteren wil moet maar voelen :D

pluklief

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:50

Een alpaca of ezel helpt lang niet altijd. Ik ken mensen die een alpaca hadden om de schapen tegen coyote's te beschermen, werkte fantastisch. Helaas niet tegen twee honden, gevolg schapen dood en alpaca dood.

MyWishMax

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:56

Je mag niet schieten op dieren. Zo simpel is het, alleen met een jachtakte en dan zitten er nog allemaal haken en ogen aan. Als er dus op mijn hond geschoten wordt, heb je een groot probleem. En dan zet ik alles op alles om dat aan te pakken. De schadevergoeding zal misschien niet lukken, maar een groot probleem heb je wel.

TENZIJ (en dat geef ik eerlijk toe) ze aan het moorden/verwonden zijn. Ik ben geen voorstander van doodschieten, maar okee, ik zou het kunnen begrijpen in zo'n geval. Maar niet elke hond die maar in het weiland komt. Ik ben in mijn vorige reactie ten onrechte te veel van mijn honden uitgegaan die geen schapen grijpen, maar willen herderen en nog wel terug te roepen zijn (na een paar meter)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:57

Gini schreef:
En nog even een interessevraag waarbij ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop. Zijn schapen echt zo gevoelige dieren? Dat een woeste hond voor heel wat onrust en blessures kan zorgen in een kudde schapen, dat wist ik. Maar dat ze meteen een hartaanval kunnen krijgen of aborteren, dat wist ik totaal niet. Het is toch niet echt gunstig voor een prooidier om zo te reageren op een aanval van een roofdier?

Waarom zou je er er mee tegen schenen schoppen? Het is een heel redelijke vraag.
Zoals zo vaak hangt het er een beetje van af. In een bepaalde periode (zou even moeten opzoeken precies waar en hoe lang) van de zwangerschap zijn schapen erg gevoelig voor stress, en aborteren dan snel, in doodsangst door een hek worden gejaagd bijvoorbeeld is dan meer dan genoeg stress daarvoor.
Waar schapen in volle wol erg gevoelig voor zijn is hitte stress, we moeten er zelf in de gönger (roundup) erg mee oppassen, dan kan een matige inspanning zeker als het gepaard gaat met de stress op opgejaagd/gedreven worden er al voor zorgen dat jonge gezonde schapen dood omvallen.

Ik denk juist dat je een heel goed punt aanhaalt, wellicht onderschatten veel hondeneigenaren de impact die hun lieve huisdier op eeen kudde schapen heeft, zelfs als de hond niet aanvalt of bijt, en alleen maar een beetje speelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:59

een grote Kangal,die gebruiken ze in turkije ook om de kudde te beschermen tegen wolven en beren....het is toch van de gekke dat je niet gewoon de oorzaak aanpak?
Een hond die 1x schapen heeft aangevallen en heeft verwond, hemelen....
En honden niet los laten lopen bij schapen in de buurt.Helemaal de wat grotere rassen met flinke bijtbekken.
Hoewel een poedel ze ook in de sloot kan jagen natuurlijk.

Ik heb al het begrip voor een boer die een hond doodschiet als hij zijn kudde te lijf gaat.Niet meer dan normaal.
Je moet het maar eens meemaken....een slachtveld.Bij ons was het ook nog onze eigen hond.Die kreeg tijdens de loopsheid last van moordneigingen.Is ook ingeslapen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:09

MyWishMax schreef:
Je mag niet schieten op dieren. Zo simpel is het, alleen met een jachtakte en dan zitten er nog allemaal haken en ogen aan. Als er dus op mijn hond geschoten wordt, heb je een groot probleem. En dan zet ik alles op alles om dat aan te pakken. De schadevergoeding zal misschien niet lukken, maar een groot probleem heb je wel.

TENZIJ (en dat geef ik eerlijk toe) ze aan het moorden/verwonden zijn. Ik ben geen voorstander van doodschieten, maar okee, ik zou het kunnen begrijpen in zo'n geval. Maar niet elke hond die maar in het weiland komt. Ik ben in mijn vorige reactie ten onrechte te veel van mijn honden uitgegaan die geen schapen grijpen, maar willen herderen en nog wel terug te roepen zijn (na een paar meter)

Natuurlijk mag je niet zomaar schieten op dieren.
Er zullen grensgevallen zijn, wat jij "herderen" noemt, kan in de ogen van de boer al opjagen zijn(daar is ook in dat stadium geen verschil tussen).
Daar bij zoals ik in bovenstaande post uitleg, je hond kan dan al schade aan het veroorzaken zijn. Maar zoals jij beschrijft dat je je honden onder controle hebt neem ik aan dat ze niet in dergelijke positie komen.
Maar er is hier geen boer die je hond afknalt omdat die zich een paar meter in de richting van je schapen beweegt en keurig teruggeroepen wordt.
Het is wel een simpel feit dat hier in IJsland jouw hond los in andermans schapen weide betekent dat jij automatisch fout zit, en je niet echt in een positie bent "een groot probleem" te maken voor de boer in kwestie (integendeel), wat voor gevolgen de aanwezigheid van je hond daar ook had.
Maar met jouw beschrijving van de controle die jij over je honden hebt en de maatregelen die je treft, ben je gewoon een verantwoordelijke honden eigenaar, en zul je dus niet in dergelijke situaties belanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:13

MyWishMax schreef:

Ik denk dat er geen boer is die zal schieten als jou hond een paar stappen in het weiland zet en vervolgens terug komt naar jou.
Hier mag er inderdaad niet zomaar geschoten worden, en ik denk niet dat er hier boeren zijn die met een geweer bij de schapen zit. Over dat de boer de schapen mag beschermen als de hond aanvalt zijn we het dus eens. Dat was mijn idee ook, als de boer de keuze heeft tussen dode schapen op zijn eigen land, of een dode hond die daar niet hoort te zijn dan vind ik het terecht dat hij zijn schapen beschermd.
Voor de boer is het ook maar afwachten hoe de eigenaar reageert, heb hier 1x de politie en de eigenaar van de schapen gebeld omdat 1 van zijn schapen aangevallen werd door een hond (in zijn weiland dus) ik stond aan de overkant met water er tussen en kon er dus zo snel niet komen, eigenaren van de hond stonden buiten het land te roepen en zijn het land niet in gegaan, schaap zat klem tussen hek en de hond en kon dus geen kant op..
Politie vond het niet nodig om te komen, eigenaren van de hond zijn zodra de hond terug kwam weggelopen en als ik hem niet gebeld had dan had hij dus niet geweten wat er gebeurd was.
Schaap heeft het gelukkig overleefd maar het gebeurd dus vaker dat zijn schapen aangevallen worden, als hij in de mogelijkheid is om te schieten als er op dat moment een hond achter de schapen aanzit dan kan ik me goed voorstellen dat hij schiet, en terecht dus ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:21

Kuggur schreef:
Natuurlijk mag je niet zomaar schieten op dieren.
Er zullen grensgevallen zijn, wat jij "herderen" noemt, kan in de ogen van de boer al opjagen zijn(daar is ook in dat stadium geen verschil tussen).
Daar bij zoals ik in bovenstaande post uitleg, je hond kan dan al schade aan het veroorzaken zijn. Maar zoals jij beschrijft dat je je honden onder controle hebt neem ik aan dat ze niet in dergelijke positie komen.
Maar er is hier geen boer die je hond afknalt omdat die zich een paar meter in de richting van je schapen beweegt en keurig teruggeroepen wordt.
Het is wel een simpel feit dat hier in IJsland jouw hond los in andermans schapen weide betekent dat jij automatisch fout zit, en je niet echt in een positie bent "een groot probleem" te maken voor de boer in kwestie (integendeel), wat voor gevolgen de aanwezigheid van je hond daar ook had.
Maar met jouw beschrijving van de controle die jij over je honden hebt en de maatregelen die je treft, ben je gewoon een verantwoordelijke honden eigenaar, en zul je dus niet in dergelijke situaties belanden.

Nee, maar ze is dus wel een keer losgebroken bij de schapen toen de lijn brak. Ze kon er niet bij, maar werd wel bedreigd door de boer. (Misschien ons geluk, want ze was enorm onder de indruk van hem kwam met staart tussen de poten terug) Als ik dan zo'n schietgrage boer tegen zou komen, dan zou ik dus mijn hond kwijt zijn. Want ik kan heel trots vertellen dat ze na een paar meter terug komt, dat is bij wild zo, als ze er al achter aangaat want dat is zeldzaam, maar dat heb ik bij schapen niet geprobeerd.

Maar dat is ook het verschil tussen NL en IJsland. Ik denk dat het daar algemeen bekend is wat er gebeurd. Hier zijn er gewoon te veel naieve of domme mensen die niet stilstaan bij de gevolgen.

Dees_daan, wij hebben ook al een keer de politie gebeld ivm honden die aan het moorden geslagen waren. Alleen kenden wij die honden vaag en daar durfde ik dus niet heen te gaan om ze te vangen. Grote kans dat ze mij gegrepen hadden.

EDIT: En omdat het dieren zijn vertrouw ik niet op die controle en neem dus driedubbele maatregelen. Ik moet er niet aan denken dat mijn hond een ander dier verwond. Of dat nu een haas of een schaap is. Alleen zijn die laatste makkelijker om op in te spelen qua maatregelen. Dus ik snap TS helemaal hoor, maar met doodschieten ben ik het niet eens, ondanks dat ik het zou kunnen begrijpen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:24

pluklief schreef:
Een alpaca of ezel helpt lang niet altijd. Ik ken mensen die een alpaca hadden om de schapen tegen coyote's te beschermen, werkte fantastisch. Helaas niet tegen twee honden, gevolg schapen dood en alpaca dood.

oef -O-
maar ik denk dat mijn vader al blij is als
het in bijna alle gevallen werkt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:31

Wat een rel hier :)
gewoon uit fatsoen,
hond aan de lijn als je weet dat je hond dit doet/ je weet dat je hem niet altijd onder controle kan houden zonder lijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:42

Over het wel of niet mogen schieten, hier in de buurt heeft een agente die haar hond uitliet een andere hond doodgeschoten omdat ze haar hond beschermde, ze is hiervoor niet vervolgd.
Zij mag een pistool hebben natuurlijk maar mocht ook niet zomaar schieten, in dit geval was het dus wel rechtvaardig dat ze schoot.
Hier staat meer info:
http://www.omropfryslan.nl/category/trefwurden/hond

Ik denk dat het met een boer die zijn schapen beschermd hetzelfde geval is als hij een vergunning heeft.

Maar goed, we zijn het er over eens dat voorkomen de beste oplossing is, en houden beide onze hond aan de lijn en nemen dus onze verantwoordelijkheid als eigenaar van de hond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:44

KingYasFenn schreef:

Och, ik zou het eerder als een levendige discussie opvatten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:00

Kuggur schreef:
KingYasFenn schreef:

Och, ik zou het eerder als een levendige discussie opvatten.

Ik ook :j

Volgens mij is iedereen het hier eens over verantwoordelijkheid nemen als eigenaar van de hond, enige waar een discussie over is is over het doodschieten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:06

KingYasFenn schreef:

Ik zie geen rel hoor. En dat is ook zeker niet de bedoeling van dit topic.

rommulus schreef:
Ik snap je probleem maar nog zal ik persoonlijk weinig met deze informatie doen.
Mijn honden trekken zich niets aan van schapen en schapen niets van hun omdat ze ze compleet negeren.

Ik vind het persoonlijk een stukje opvoeding dat je je honden leert niet zomaar achter dieren aan te jagen.
Dat is je goed recht, maar dan hoop ik wel dat je je honden idd zo goed kent dat je 100% zeker weet dat ze er niet achter aan gaan.

En dat stukje opvoeding ontbreekt helaas nog wel eens bij de meeste mensen.
En daarom ook dit topic, om die mensen wakker te schudden die niet weten wat de gevolgen kunnen zijn van loslopende/jagende/''spelende'' honden.