Kuggur schreef:Natuurlijk mag je niet zomaar schieten op dieren.
Er zullen grensgevallen zijn, wat jij "herderen" noemt, kan in de ogen van de boer al opjagen zijn(daar is ook in dat stadium geen verschil tussen).
Daar bij zoals ik in bovenstaande post uitleg, je hond kan dan al schade aan het veroorzaken zijn. Maar zoals jij beschrijft dat je je honden onder controle hebt neem ik aan dat ze niet in dergelijke positie komen.
Maar er is hier geen boer die je hond afknalt omdat die zich een paar meter in de richting van je schapen beweegt en keurig teruggeroepen wordt.
Het is wel een simpel feit dat hier in IJsland jouw hond los in andermans schapen weide betekent dat jij automatisch fout zit, en je niet echt in een positie bent "een groot probleem" te maken voor de boer in kwestie (integendeel), wat voor gevolgen de aanwezigheid van je hond daar ook had.
Maar met jouw beschrijving van de controle die jij over je honden hebt en de maatregelen die je treft, ben je gewoon een verantwoordelijke honden eigenaar, en zul je dus niet in dergelijke situaties belanden.
Nee, maar ze is dus wel een keer losgebroken bij de schapen toen de lijn brak. Ze kon er niet bij, maar werd wel bedreigd door de boer. (Misschien ons geluk, want ze was enorm onder de indruk van hem kwam met staart tussen de poten terug) Als ik dan zo'n schietgrage boer tegen zou komen, dan zou ik dus mijn hond kwijt zijn. Want ik kan heel trots vertellen dat ze na een paar meter terug komt, dat is bij wild zo, als ze er al achter aangaat want dat is zeldzaam, maar dat heb ik bij schapen niet geprobeerd.
Maar dat is ook het verschil tussen NL en IJsland. Ik denk dat het daar algemeen bekend is wat er gebeurd. Hier zijn er gewoon te veel naieve of domme mensen die niet stilstaan bij de gevolgen.
Dees_daan, wij hebben ook al een keer de politie gebeld ivm honden die aan het moorden geslagen waren. Alleen kenden wij die honden vaag en daar durfde ik dus niet heen te gaan om ze te vangen. Grote kans dat ze mij gegrepen hadden.
EDIT: En omdat het dieren zijn vertrouw ik niet op die controle en neem dus driedubbele maatregelen. Ik moet er niet aan denken dat mijn hond een ander dier verwond. Of dat nu een haas of een schaap is. Alleen zijn die laatste makkelijker om op in te spelen qua maatregelen. Dus ik snap TS helemaal hoor, maar met doodschieten ben ik het niet eens, ondanks dat ik het zou kunnen begrijpen.