hond als je werkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:26

Wegens omstandigheden deel ik mijn hond met mijn ouders. Ik breng hem daar op maandagochtend voor het werk en haal hem donderdagavond weer op. In het weekend zorg ik er echt voor dat hij niet langer dan een uur alleen hoeft te zitten(alleen als we bijvoorbeeld boodschappen halen) verder mag hij bij iedereen mee op visite..zelfs met verjaardagen. Hij gedraagt zich gelukkig dan ook voorbeeldig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:16

ladyratina schreef:
Wat een hoop reacties! Fijn om zoveel meningen en soms ook oplossingen te lezen. Ben nog lang niet overtuigd maar kan nu wel nadenken over bv oppas en uitlaatservice.

femke27 schreef:
Kortom TS, mijn ervaring is dat als de hond ruimte en gezelschap heeft je gewoon een hond met jouw werk kunt nemen. Heb je eigenlijk een tuin? Of heb ik daaroverheen gelezen?

Ik heb een tuin maar dat is gewoon een kleintje en ik vind het ook echt niet fris als de hond daarin zou plassen of poepen.

Dan nog een andere vraag aan jullie; ik heb nog nooit een hond gehad. Paarden, katten, konijnen etc wel. Het opvoeden van een pup is volgens mij iets wat je niet zo maar doet. Of zie ik het te zwaar? Is een puppycursus voldoende als je zo 'groen' bent?

Is denk ik vergelijkbaar met een veulen nemen als je nog nooit een eigen paard hebt gehad en er ook maar weinig ervaring mee hebt.
Als je je zeer goed laat informeren en veel begeleiding zoekt: prima. Anders liever een ouder dier, die gaan iets minder lang mee maar kan je ook veel van leren.

Gimme_Joy

Re: hond als je werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 02:48

Ik ben het volkomen met Magrathea eens. Mensen afvallen op hoe zij hun hond houden is te kort door de bocht en typisch bokt wat mij betreft. En ik stink er iedere keer weer in. Als mensen dit terug lezen, lijkt het net of ik (en de rest die blijkbaar niets anders kan) z'n hond uren lang alleen laat en dan bij thuiskomst ook nog eerst gezellig boodschappen gaat doen. Misschien eerst eens langskomen om te zien hoe het er hier aan toe gaat voordat er allemaal (kwetsende) dingen worden geroepen?

Ik zeg het nogmaals, want we dwalen af, je kan best een hond hebben als je overdag vaak weg bent. Alleen maak bewuste keuzes in het hoe en wat. Neem geen bordercollie pup bijvoorbeeld. Laat je voorlichten door de dierenarts en ga eens bij asiels langs. Niemand weerhoudt jou ervan een maatje te nemen en het siert je dat je er zo goed over nadenkt. Ik zag ook als een berg op tegen het uitlaten in de regen, maar inmiddels vindt Kayla het erger dan ik. En ja. Het komt weleens (niet elke dag dus) voor dat ze een dag alleen is. Maar dan nog is er een lieve petwalker (niet zo'n grote outlet waar ze met tig honden tegelijk mee wandelen) die haar 2 uur meeneemt voor een stevige wandeling. Ze eet, drinkt, poept, plast én tussen al haar schoonheidsslaapjes door, heeft ze ook nog aandacht voor mij. Is ze beter met een vriend? Uhm nee. En niet meteen gaan steigeren mensen van bokt (let op de woordspeling). Het is niet een heel sociale hond en zou het vreselijk vinden als ze onze aandacht zou moeten delen met een tweede hond. Katten hoef ik al helemaal niet aan te denken. Ze is onze prinses en heeft ons helemaal voor zichzelf.

Als iemand nog commentaar heeft op de manier waarop ik mijn hond houd, ik nodig je van harte uit om eens een dagje "mee te draaien". Het is absoluut niet de bedoeling om nog even extra olie op het vuur te gooien, ik schets alleen maar even de situatie waarmee ik hoop dat mijn gedachtengang en redenering beter begrepen wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:52

Azmay schreef:
Bij ons thuis 4 honden, 3 koningspoedels en een Tibetaanse terrier.
Je merkt echt dat de laatste net wat meer energie heeft en langer zal spelen.
De andere gaan toch echt de hele dag op hun luie rug liggen, ook als je thuis bent.
Neem ze mee naar het bos en ze spelen ongeveer een half uur, en dan gaat het op een laag pitje(en ze wandelen echt wel elke dag veel langer dan dat)

Het hoeft dus echt niet zo slecht te zijn als ze vrij veel alleen zijn, maar er zijn toch wel limieten..

Hier het tegenover gestelde hoor, ook koningspoedels maar die zijn echt wel actief, heel wat uren per dag.
Wil er alleen maar mee zeggen dat het niet rasgebonden is of een hond rustig is ja of nee. Het karakter speelt ook mee.
Onze jongste hond nu 1½ is al een poos buiten geweest vanmorgen, samen de paarden gevoerd, binnen aan het spelen geweest en nu zit hij voor het raam van mijn kantoor het verkeer te volgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:02

[BB] Hoe doen mensen dat toch: een hond en de hele dag werken??

Deze had ik laatst geplaats.

Ik vraag mij dat ook wel eens af.
Hier antwoord toch iedereen dat de hond braaf niet te lang alleen is, maar in de praktijk zie ik dat wel anders.
Zoals hier de hond van de buren, zit de godganse dag alleen in een kleine bench en zo kan ik nog heel wat honden opnoemen.
Dan zeg ik op mijn beurt, schaf geen hond aan.

Bedenk ook goed dat je aan een jonge hond gemiddeld wel een 15 jaar vast zit, dus denk ook goed na als je bijv. in de toekomst kinderen zou willen of andere grote wendingen in je leven.
Je kunt niet alles voorspellen in je leven, dus ik zou wel kijken dat er een alternatief is voor je hond waar die heen kan als jij toch langer van huis bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:09

jesito schreef:
Je kunt niet alles voorspellen in je leven, dus ik zou wel kijken dat er een alternatief is voor je hond waar die heen kan als jij toch langer van huis bent.

Dat was idd de voorwaarde voordat wij aan de 2 honden begonnen. Nu heb ik het geluk dat zowel mijn vader als schoonvader met pensioen zijn. Mijn schoonvader woont 2 deuren verder en is helemaal stapeldol op mijn honden. Maar als ik die 2 oppasadressen niet had gehad, was ik niet aan honden begonnen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:19

ladyratina schreef:
Dan nog een andere vraag aan jullie; ik heb nog nooit een hond gehad. Paarden, katten, konijnen etc wel. Het opvoeden van een pup is volgens mij iets wat je niet zo maar doet. Of zie ik het te zwaar? Is een puppycursus voldoende als je zo 'groen' bent?

Ik zou überhaupt geen pup nemen. Als je pech hebt kan het namelijk weken of zelfs maanden duren voordat een pup zindelijk is. Ik neem niet aan dat je al die tijd vrij kan nemen of iemand kent die de hele dag op wil passen? En dan zit je ook nog met het alleen-zijn wat je hem nog aan moet leren, het sloopgedrag wat jonge honden vaak gaan vertonen, en het feit dat je een jonge hond aan de HUS mee moet geven (want een pup kan niet de hele dag zijn plas ophouden) en je geen zicht hebt op hoe hij zich ontwikkelt in zijn gedrag naar andere honden.

Kan je veel beter voor een stabiele herplaatser kiezen. Een hond die alleen kan zijn (en dan nog zal hij bij jou weer moeten wennen, ik zou de eerste 2 weken sowieso vrij regelen), die zich netjes gedraagt met andere honden, en die geen gezondheidsproblemen heeft. En ik zou dan inderdaad op gehoorzaamheidscursus gaan, bij een goede(!) hondenschool. Het is voor je hond leuk, jullie band groeit erdoor, en het is nuttig. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:26

Ik vind het al sneu als ik mijn brits korthaar achter moet laten als ik ga werken.

Laat staan een hond de hele godganse dag alleen, en dan ben ik vrij van mn werk en dan moet ik weer sociale dingen doen en boodschappen doen en dan zou ie wéér alleen zitten.

Naaahhhh dat vind ik niet echt aardig naar zo'n diertje.

Ik vraag me altijd wel een beetje af waarom mensen niet gewoon accepteren dat dingen op een bepaald moment niet kunnen, maar zich in allerlei bochten gaan wringen.

Zolang ik fulltime werk kan ik geen hond. Dat is nou eenmaal zo, jammer maar helaas.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:34

Mijn vriend werkt fulltime en ik 4 dagen :)
Op de dagen dat we beide werken worden ze (2 honden) tussen de middag uitgelaten door mijn moeder/schoonmoeder/vader/vriendin. Ik zorg dat ze nooit langer dan 4 uur alleen zitten :)
's Avonds ben ik vaak naar de paarden maar is mijn vriend altijd wel thuis :j

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:36

Ik werk ook fulltime 40 uur of meer
Maar mijn hond is max 6 uur alleen.

Op de maandag breng ik mijn hond naar mijn moeder
Dinsdag is mijn vriend vanaf de middag vrij dus is de hond max 4 uur alleen
woensdag is in de ochtend mijn vriend er en smiddags haalt mijn moeder der op
donderdag gaat ze mee naar mijn werk
en op de vrijdag is ze max 6 uur alleen want daarna laat de buurman haar uit meestal word ze dan opgehaald door de buren en mag ze daar in huis en dan is ze helemaal niet alleen.

Mijn hond is gelukkig dat merk ik aan alles en ze is nu 15 maanden.
Ze geniet van alles en iedereen die voor haar zorgt vind ze ook geweldig. Iedereen is lief en ik vind niet dat ze tekort komt.

In het weekend en avonden gaan mijn vriend en ik vaak naar het bos/ strand of heerlijke lange wandelingen en wij proberen haar eigenlijk altijd wel mee te nemen. Binnenkort mag ze op de dinsdag mee met mijn vriend.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:43

ik heb het weleens al eerder gechreven,maar mijn eerste rottweiler kreeg ik terwijl ik fulltime werkte...

nu was zij al gewend hele dagen alleen te zijn ( plus dat ik eigenaar nr 6 was op 1,5 jarige leeftijd van de hond maar dat terzijde),maar goed ze zat bij mij ook de hele dag alleen..

smorgens deed ik 3 kwartier tot een uur lopen,fietsen of zó spelen dat ze goed moe was,en ja,dan weer al ik thuis kwam > uitlaten,even wat eten en dan mee naar stal waar ze zo'n 3 tot 4 uur rond liep,ik ben toen heel snel politiehond 1 met haar gaan trainen,dus 3x per week werd er intensief getraind,incl en hele zondag op het veld + daarna nog paard doen..

ze ging zo snel goed luisteren dat ik haar geleerd heb naast het paard te lopen,en zo liep zij al heel snel elke avond km's mee naast het paard,in de weekenden konden dat ritten zijn van 5 a 6 uur...of ik reed 3 paarden op een dag die ze mee liep..

verder nam ik weleens wat uren op als het rustig was op het werk,dan kwam ik thuis,lag ze uitgebreid op haar rug op de bank,en keek nog net niet op haar horloge om te vertellen dat ik te vroeg thuis was.. :D

ze kwam er echt niet vanaf :n

ging ik haar dan uitlaten,liep ze 3 meter achter me alleen maar te geeuwen...

mensen zeiden weleens,"die hond is blij dat je opgerot bent,kan ze uitrusten " :D ,en tja had nu niet het gevoel dat ze het heel erg vond dat ze overdags alleen was...

overigens sliep ze snachts bij mij op bed,en ik ging nooit naar feestjes/bedrijfsuitjes of verjaardagen door de weeks,ik liet haar nooit 2x alleen op een dag,tenzij ik een spoedje had ( werkte op OK ) ,maar dan bracht ik haar of naar de boer waar mijn paard stond,die vonden haar helemaal leuk,óf ze lag achter de receptie in het ziekenhuis :D

maar 2x alleen laten deed ik niet,boodschappen doen was simpel,tegenover mijn woning lag het winkelcentrum dus dan bleef ze even wachten buiten als ik een boodschap deed...

ik kreeg na een poosje er nog een hond bij,zodat ze samen waren,toen zaten ze samen alleen...en daarna nog een hond en nog een hond...en nog 1,dus toen waren ze met zijn 5-en overdags alleen...

overigens houden ze hier met gemak snachts hun pies op,dus waarom dan overdags niet? ik laat echt geen honden uit snachts??

nou ja ,ik zou liever een hond plaatsen bij mensen die werken maar wel héél veel doen daarbuiten met de hond,als iemand die thuis is en geen klap met de hond doet...

of zoals ik nu al meerdere keren mee heb gemaakt,honden die de ganse dag in een kooitje zitten terwijl men thuis is en er alleen maar uitkomen om een rondje om de flat te doen...

ik zou alleen wel 2 honden nemen als je veel weg bent...maar goed,ik zou sowieso 2 honden aanraden,zijn en blijven toch roedeldieren...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:59

kimmie261 schreef:
nou ja ,ik zou liever een hond plaatsen bij mensen die werken maar wel héél veel doen daarbuiten met de hond,als iemand die thuis is en geen klap met de hond doet...

Dat ja! _/-\o_
Erg leuk dat wij niet op alle hond-gerelateerde punten lijnrecht tegenover elkaar staan :j

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:11

Ik heb twee DH, 3 jaar en half jaar. Ik werk 30 uur per week verdeeld over 7 dagen met avonden/weekende. 6 tot 8 uur op een dag, ik heb zo een 5 minuten reistijd.

Ze zijn als ik werk max 4 uur alleen dan komt mijn lieve moeder ze uitlaten en neemt de kleine mee naar huis. Daarnaast slapen ze bij mij in slaapkamer op hun kleed/mand.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:14

amigootje schreef:
Ik heb twee DH, 3 jaar en half jaar. Ik werk 30 uur per week verdeeld over 7 dagen met avonden/weekende. 6 tot 8 uur op een dag, ik heb zo een 5 minuten reistijd.

Ze zijn als ik werk max 4 uur alleen dan komt mijn lieve moeder ze uitlaten en neemt de kleine mee naar huis. Daarnaast slapen ze bij mij in slaapkamer op hun kleed/mand.

Hoe doe jij dat met die van een half jaar? Hier slaapt die nog beneden in een bench(jammer genoeg, want hij sloopt), omdat ik hem niet meer kan tillen naar boven :+

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:09

Alles is gelijkvloers, dus gelukkig niks te tillen of trappen lopen. Ze slaapt de nacht, van 23.30 tot 07.30 ongeveer. Van de week maakte ze me wakker, ze moest plassen. Ach prima. Slopen doen ze niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:26

amigootje schreef:
Alles is gelijkvloers, dus gelukkig niks te tillen of trappen lopen. Ze slaapt de nacht, van 23.30 tot 07.30 ongeveer. Van de week maakte ze me wakker, ze moest plassen. Ach prima. Slopen doen ze niet.

Ah, dat is makkelijker idd. Ik moet sowieso wachten tot hij een jaar is en gezond, dan mag hij ook mee. Als ik erbij ben sloopt hij niet, als ik er niet bij ben wel. (Kan geen speeltjes laten liggen door andere hond)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:51

kimmie261 schreef:
verder nam ik weleens wat uren op als het rustig was op het werk,dan kwam ik thuis,lag ze uitgebreid op haar rug op de bank,en keek nog net niet op haar horloge om te vertellen dat ik te vroeg thuis was.. :D

:')

Ik wou dat mijn hond zo makkelijk was :)) Echter is het nogal een energiek dier dat veel beweging nodig heeft (3,5 jarige Duitse Staande), en dat kan ik helaas echt niet combineren met mijn huidige situatie.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:17

Ik vind het leuk om te lezen hoe iedereen het regelt met zijn hond. Maar hoe meer ik lees hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ik beter kan wachten totdat ik minder werk. Want los van het werk, mee naar de paarden kan wel maar bij ons mogen honden niet los. Moet ik hem dan aan een lijn vastbinden of in de auto laten? En wat ook gezegd wordt, je kunt je hond niet overal mee naar toe nemen zoals boodschappen of op visite (niet iedereen houdt van honden). Dan zit hij in praktijk nog veel meer alleen dan alleen de dagen dat ik werk. Ik voel me daar gewoon niet prettig bij.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:22

TS, ik vind het super dat je er zo goed over nadenkt! +:)+ Veel mensen zouden gewoon een hond kopen, om er vervolgens achter te komen dat het toch allemaal niet zo handig is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:35

ladyratina schreef:
Ik vind het leuk om te lezen hoe iedereen het regelt met zijn hond. Maar hoe meer ik lees hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ik beter kan wachten totdat ik minder werk. Want los van het werk, mee naar de paarden kan wel maar bij ons mogen honden niet los. Moet ik hem dan aan een lijn vastbinden of in de auto laten? En wat ook gezegd wordt, je kunt je hond niet overal mee naar toe nemen zoals boodschappen of op visite (niet iedereen houdt van honden). Dan zit hij in praktijk nog veel meer alleen dan alleen de dagen dat ik werk. Ik voel me daar gewoon niet prettig bij.

Verstandig en eerlijk!

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:04

Daenerys schreef:
TS, ik vind het super dat je er zo goed over nadenkt! +:)+ Veel mensen zouden gewoon een hond kopen, om er vervolgens achter te komen dat het toch allemaal niet zo handig is.

Dank je!

En ach, heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken als ik nog eens met pensioen ga :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:20

Misschien een leuk alternatief voor jou: word vrijwilliger bij het asiel (hondenuitlater of kattenknuffelaar, ik was beide :D ) of ga na of je in je kennissenkring niet iemand hebt die een hond heeft en die wel een dagje een uitlaatservice kan gebruiken. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:08

Vind het goed dat je eerst bedacht hebt wat de voors en tegens kunnen zijn voordat je er al aan begonnen was!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:47

Nogmaals, het siert je dat je inderdaad goed nadenkt en niet blind ergens instapt! :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:49

ik meld me hier ook.
Ik werk fulltime, maar de hond kan prima alleen zijn.
Hij heeft ca. 2.000m2 tot zijn beschikking en heeft een mooi binnenhok.
Als ik thuis kom altijd ontzettend blij natuurlijk.
Ook 's avonds veel weg, maar probeer, echt ter wille van de hond 2 avonden helemaal thuis te zijn.
Tussen alle dingen door lekker met hem wandelen en fietsen, vooral in het weekend extra veel aandacht.
Volgens mij heb ik ondanks dat ik veel weg ben toch een happy dog.
Ik besef wel dat ik het getroffen heb met deze hond, voor hetzelfde geld tref je er 1 die absoluut niet alleen kan zijn en de hele dag zit te blaffen of de boel vernield.