Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:02

Moratoetje schreef:
Percy schreef:
Hoe moet de eigenaar weten dat de kat in de tuin gekakt heeft? Die vogels, dat is best vervelend en dat snap ik ook wel maar het is geen eenrichtingsverkeer maar tweerichtingsverkeer. Samen is er vaak best tot een oplossing te komen. Alleen maar boos worden is compleet zinloos.
De meeste Katten willen nu eenmaal naar buiten.

En, ik heb het al eerder gezegd, alleen op bokt zie ik het probleem van loslopende katten. Nog nooit ben ik in het dagelijks leven daar een probleem in tegen gekomen.

De volière staat in hun eigen tuin en is dus privé bezit, daar heeft de kat van de buren eigenlijk niets te zoeken. Dus als je volière hebt moet je maar zorgen dat er geen katten in je tuin komen....lekker makkelijk....dan kunnen hun ook wel zeggen dat jij je kat bij je moet houden.

Ik denk dat jij mij niet helemaal begrijpt. Ik heb het over het kakken in de tuin. Wat betreft het hebben van vogeltjes in de tuin en katten van de buren moeten er afspraken gemaakt worden.
Ik heb vogels en katten en mijn katten tonen totaal geen interesse in de vogels. Tolerantie wederzijds zou al zoveel oplossen.

LadyMadonna

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 06:42

Dat ben ik met Percy eens. Je leest nu veel van poedersuiker kat hier en poedersuiker kat daar, maar dit bij de eigenaar aan kaarten is te veel moeite (beetje rond vragen in de buurt en dan kom je er echt wel uit welke kat bij wie hoort.)
Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hobbies, maar als ik het niet weet, kan ik er ook niks aan veranderen

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:07

Sodeletuut schreef:
Wil je me nou een schuldgevoel aanpraten?

Nee hoor. Ik heb zelf ook afwegingen gemaakt waar ik gelukkig word en anderen ongelukkig. Vrijwel iedereen zal dat wel eens doen. Het enige doel was te zorgen dat je beseft dat je die afweging inderdaad hebt gemaakt. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:48

hooiberg schreef:
Sodeletuut schreef:
Wil je me nou een schuldgevoel aanpraten?

Nee hoor. Ik heb zelf ook afwegingen gemaakt waar ik gelukkig word en anderen ongelukkig. Vrijwel iedereen zal dat wel eens doen. Het enige doel was te zorgen dat je beseft dat je die afweging inderdaad hebt gemaakt. :)

Oke dan begrijp ik het. :)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:12

Ik ben van mening dat als je een dier neemt je daar verantwoordelijk voor bent.
Bij mijn ouders heb ik het jarenlang gezien, zij wonen op een klein plattelandsdorp. Mijn moeder werkt heel graag in de tuin, altijd in de kattenstront. Mijn vader heeft een volière in de tuin, hoeveel er inmiddels wel niet dood zijn gegaan door dat er katten in het gaas hingen en die vogels in volledige paniek ergens tegen aan vlogen... En mijn ouders hebben dus geen katten, maar de buren om hen heen wel. En daarnaast zijn ze prima met de buren dus ze hebben dit ook aangegeven, het enige wat de buren te zeggen hebben is: 'Dat is de natuur van een kat, jaag 'm maar de tuin uit.' Tja, alsof mijn vader dag in dag uit voor de volière kan gaan zitten om katten weg te jagen? 8)7
Ik woon in een woonwijk in de stad en ook daar hetzelfde probleem. Katten die in mijn tuin schijten, wat een feest. Als ik graag kattenstront zou willen dan neem ik toch zelf wel een kat?
Dat is namelijk exact de reden dat ik geen kat neem. Ik vind namelijk dat katten buiten horen maar ik wil niet een ander tot last zijn met mijn huisdier, en dat is dus onoverkomelijk.
En jawel, de katteneigenaren bij mij in de wijk weten dat ik het vervelend vind maar zij kunnen er naar eigen zeggen niks aan doen. Het enige wat schijnbaar zou helpen is zelf een kat nemen zodat de tuin territorium zou zijn van 'mijn' kat, dan zouden andere katten er niet meer komen... :?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:15

Gelukkig zijn katten ook nog eens heel nuttig.
Als ik zie hoeveel muizen en ratten die 4 van mij overal weg halen, als er geen kat meer buiten liep, kreeg iedereen muizen in huis.
Die van mij lopen altijd buiten, tenminste als het lekker weer is, als het regent liggen ze op de bank of op stal.
Verder hebben wij zelf 2,5 hectare land en lopen ze daar of op de akkers, praktisch nooit bij buren, alleen om er muizen te vangen in hun tuin.
Poepen doen ze hier in de rijbak, dus ook daar geen overlast.
Als er werkelijk geen kat meer buiten mocht lopen, wil ik iedereen die daar voor is, over een paar jaar wel horen piepen, als hun hele huis wordt belaagd door ongedierte.
Oh en 2 muizen, worden al heel gauw zo'n honderd zonder beesten die ze grijpen.
En ja je kunt gif en vallen neerzetten, maar daar vang je er hooguit een paar mee, geen 100.
Denk maar aan die man die bij zo'n bos woonde, zijn huis werd compleet opgevreten door de muizen, zelfs zijn meubels en alle elektriciteitsdraden gaan er ook aan trouwens.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:21

In dat opzicht vind ik katten ook zeer zeker nuttig. Maar hieruit begrijp ik dat jij stallen bij huis hebt met dus hooi/stro etc. waar dus meerdere muizen zitten. Op boerderijen etc. heb ik er absoluut geen moeite mee dat katten loslopen, daar heeft dus niemand verder last van en heeft men voordeel van.
Maar in de stad? Ik heb nog nooit een van die buurtkatten hier met een muis zien lopen hoor? Het praktisch nut van een kat gaat hier totaal niet op.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:24

Ze halen er ook heel veel bij de buren weg, en daar geen beesten buiten met stro en voer.
Mijn schoonzus woont ook in het centrum van een dorp, en heeft ook al eens ratten gehad in de kruipruimte.
Ook in de hele straat geen dieren buiten, met voer en hooi en stro, zelfs geen landerijen in de buurt.

Dat je geen muizen ziet, wil niet zeggen dat ze er ook niet zijn..

Paar jaar terug was er ook nog een grote plaag in een grote stad in Nederland, weet zo niet meer waar.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:29

Ja en daarvoor kennen we toch ook de ongediertebestrijding? Ik weet zeker dat bij mij in de wijk niemand zijn kat in huis heeft gehaald om muizen te vangen maar alleen voor het eigen plezier.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:20

Nee okee niet bewust daarvoor, dat geloof ik graag, maar ondertussen wel een prettige bijkomstigheid, dat ze je wel van die beesten afhelpen, ook al weet je dan niet dat ze er zijn.
Heel makkelijk, als je geen muizen ziet kunnen er toch een paar rondlopen, zie je ze zelf lopen, zijn er heel veel.
Muizen liggen nu eenmaal niet lekker bij je in de woonkamer, tussen de rest van de familie.
Wij hebben ook wel eens een enkele keer een rat op stal, toch zie ik ze nooit, ik ruik ze echter wel.
En ik zie hem pas als 1 van de katten er triomfantelijk mee naar buiten loopt, of hem voor mij neergooit als beloning. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:31

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik met Percy eens. Je leest nu veel van poedersuiker kat hier en poedersuiker kat daar, maar dit bij de eigenaar aan kaarten is te veel moeite (beetje rond vragen in de buurt en dan kom je er echt wel uit welke kat bij wie hoort.)
Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hobbies, maar als ik het niet weet, kan ik er ook niks aan veranderen

Je zou, zoals het eigenlijk hoort, zo veel mogelijk kunnen voorkomen dat jouw kat een ander overlast bezorgt ipv zoals het hele topic lang weer gedaan wordt de verantwoordelijkheid om de overlast aan te pakken weer in de handen te leggen van degene die niet gekozen heeft voor jouw kat.

"ik weet niet dat anderen last hebben van mijn kat dus ik kan er niets aan doen"
Kom op zeg.. .Topics vol alleen al op bokt; Ga er maar vanuit dat iemand last heeft van jouw kat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:07

Tja op bokt zijn er altijd mensen die overal last van hebben.
Er zijn bijv. ook mensen hier in de straat die het irriteert dat wij zoveel land hebben en paarden aan huis.
Dus moet ik de boel maar verkopen??!
Hier op bokt kun je over het algemeen toch weinig goed doen.
Als je je veulen tot 3 of 4 in de wei zet en niks doet en je gaat beleren en het beest is panisch is het niet goed, als je hem met 2,5 uit de wei haalt een kwartiertje om de dag, moet je hem laten staan.
Echt ik heb al jaren geleden geleerd me niks meer van een ander aan te trekken, doorgaans is er als ze "last" van je krijgen iets heel anders aan de hand, namelijk afgunst.

Alle "burenruzies" die wij tot nu toe hebben gehad, gingen maar om 1 ding.

"Waar doen ze het van, op die leeftijd.."

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:16

Ik wou net zeggen, Bokt is niet bepaald representatief voor de samenleving. Sinds Bokt kijk ik verrast op als iemand mijn kinderen lief vindt, ik ga er in openbare gelegenheden bijna standaard vanuit dat iedereen kinderen stom en irritant vindt :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:21

Wanneer mijn hond in andermans tuin komt ga ik er van uit dat deze mogelijk overlast bezorgd. Ik houd haar daar dus weg tenzij die persoon zou zeggen "laat haar maar in mijn tuin ik vind het leuk". Ik ga er van uit dat mijn huisdier een last is voor een ander tot die persoon het tegendeel beweerd en wat zou het prachtig zijn als er zo meer eigenaren waren. Van elk dier trouwens, niet specifiek van katten of honden alleen. Mensen moeten echt een keer gaan leren hun verantwoordelijkheid op te nemen over hun dieren en niet er van uit te gaan "dat dat niet kan".

Jouw paarden op jouw land is jouw probleem en geen goede vergelijking, liepen die paarden bij de buren in het land zonder dat zij daar toestemming voor gaven, dát is een vergelijking.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:24

tjah ben dr heel makkelijk in als je een kat wil moet je die in je eigen tuin houden al is t dmv een lijntje of afrastering of wat zo ever maar hou ze gewoon in je eigen tuin of binnen in huis en gooi ze niet naar buiten zodat je er geen omkijken meer naar heb..
en een ander geen last heeft van een kat.

bij de buren van me ouders hebben we de schijt van de buren hun katten tig keer terug gegooit in de tuin van de buren en vriendelijk gezegd dat ze hun katten in hun eigen tuin moesten houden en niet bij ons in onze tuin moesten laten poepen enz.
bedoel ik laat mijn hond ook niet uit in hun tuin.
en om de over last tegen te gaan omdat men toch niet luistert hebben we gewoon de tuin anti kat gemaakt zodat ze 1 keer over de muur springen en daarna nooit meer.

van mij zouden ze die wet dan ook per direct in bedrijf nemen. en verder alle chiploze dieren gewoon afschieten of een spuitje dan ben je heel snel af van over volle asielen en zwerf katten.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:37

Urielle schreef:
Sinds Bokt kijk ik verrast op als iemand mijn kinderen lief vindt, ik ga er in openbare gelegenheden bijna standaard vanuit dat iedereen kinderen stom en irritant vindt :')

Dat ligt er meer aan omdat 'opvoeden' iets is wat tegenwoordig niet meer echt vaak gebezigd wordt. Ouders die op zaterdagmiddag educatief met hun kinderen gaan winkelen, als iedereen snel even weekendzut wil halen, ouders die hun kinderen tegen het aanstromende verkeer in laten driewieleren, enzo. :-)
Ik ga er van uit dat jij een dergelijke faux-pas niet zou maken. :-)

We wonen nu eenmaal heel erg dicht op elkaar. Een vriendin van me had een overbuurmaan die elke nacht rond 1 uur zijn honden uitliet, en die honden blaften een kwartier lang de hele straat wakker. Wanneer hij erop werd aangesproken antwoorde hij met ``ze moeten nu eenmaal hond kunnen zijn, en dus vrij zijn om te blaffen wanneer ze willen''. Soms gaat het gewoon te ver, maar niemand vindt het erg als iemand een stille hond uitlaat, en niemand vindt het erg als er kinderen in de speeltuin rondhangen die niet de blaadjes van de bomen krijsen.

Maar ga er niet vanuit dat 'mijn hormoonspiegel is een beetje krom, dus de hele wereld vindt mijn kinderen superlief' of 'mijn hondje ziet er schattig uit, dus de hele wereld vind mijn hondje het belangrijkste wat bestaat' of 'mijn racefiets is duur, dus ik mag iedereen van zijn sokken rijden', etc...

Moraal van het verhaal: de veroorzaker van het probleem kan doorgaans niet inschatten wat de gevolgen zijn voor iemand anders. Ja, als je een kat hebt, hebben andere mensen er last van. Zo ook met honden, paarden, kinderen, luidsprekers, noem maar op. Probeer de schade een beetje te beperken door rekening te houden met elkaar en wees een beetje tolerant door rekening te houden met elkaar. Een incidentele azijnzeiker daargelaten zal het meestal wel goed komen. :j

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:27

hooiberg schreef:
http://articles.washingtonpost.com/2013-01-31/national/36650863_1_outdoor-cats-feral-cat-george-h-fenwick

`Outdoor cats are the leading cause of death among both birds and mammals in the United States'.

Dus nee, houd je katten binnen, of houd ze niet, anders ben je schuldig aan het slopen van het natuurschoon rond je huis.

En dat is het erge, ze doden echt heel veel dieren. Sinds een jaar hebben wij een echte jaagkat in de buurt, en ondanks mijn tussenkomst , en tig pogingen de kat te verjagen, heeft hij 2 mooie eekhoorntjes gedood.
Ik was gek op die eekhoorntjes, elke keer dat ik ze zag, was ik er blij mee.
Nu zijn ze dood.

Deze jagerskat heeft ook tig vogels gedood, merels, musjes, koolmeesjes. Echt alles wat ik mooi vond, dat pakt hij.

Iemand zei eerder in dit topic 'weet de eigenaar ervan '?
Ja, maar die eigenaar doet wat veel katteneigenaren doen. Ze zeggen gewoon 'het is een buitenkat' en 'dit is de natuur'.
Je mag er wel een bak water over gooien. Nou leuk, dat lost dus helemaal niets op.

En nu tig maanden na de dood van mijn eekhoorntjes, zie ik de kat nog vaak in mijn tuin, en er is zonder de medewerking van de eigenaar niets aan te doen.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:55

sterregoud schreef:
Nou leuk, dat lost dus helemaal niets op.

Dan knal je hem een keer voor zijn sodemieter met een luchtbuks. }>
Of iets permanenters. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:45

Was het anders geweest als je eekhoorntjes waren opgevreten door een vos????
Toevallig heeft zo´n kat dan een eigenaar, maar wat als het een wild dier is?

Zelfde voor gaatjes in je ronde hooibalen dat ik eerder tegenkwam. Wat als vogeltje of muizen die maken?

Waarom is een kat een ander of groter probleem dan muizen, ratten, weet ik het wat?
Een van de eigenschappen van een kat is nu eenmaal dat je ze niet kunt dresseren, dus je kunt een eigenaar niet kwalijk nemen dat ze geen controle over hun dier hebben. En niet iedereen wil van hun tuin een kooi gaan maken of een ren op hun erf omdat ze een kat hebben.

Maar goed, ik ben blij dat ik in een gebied woon waar mijn dieren gewoon kunnen doen waar ze zin in hebben.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:50

De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben. Een kat of hier of daar is prima, maar als ik naar de voordeur van mijn flat wil en bij wijze van spreken moet waden door de katten, dan is de balans zoek.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:55

Vind het overigens wel typisch...
Stond een topic over paarden 24 uur op stal houden, dat was voor bijna iedereen not-done.
Maar kennelijk mogen de katten (voor mij echt buitendieren) wel in een rennetje van 2 meter, of opgesloten in huis.
En mogen alleen raskatten nog jongen krijgen, en de asbaknestjes moeten verboden worden.
Alsof iedereen een kat aanschaft van honderden euro's, zal wel chic staan op stal, maar nee toch maar liever een "gewone".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:55

smurffie schreef:
Helaas verven katteneigenaren hun telefoonnummer niet op hun kat.
Ze laten het beest rond lopen en de mensen die overlast ondervinden kunnen ze niet aanspreken.

Doen ze dit na veel zoekwerk wel dan zijn het zeikers en bovendien de enige die klaagt dus zal het dan wel meevallen.

Maar als katteneigenaren nou eens zouden weten wat HUN dieren zouden doen is het probleem weg!

Gelukkig kennen we hier onze buren nog en weten we wiens kat van wie is en met honden net zo.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:58

hooiberg schreef:
De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben.

Interessante uitspraak. Kun je die ook met cijfers onderbouwen? Als er echt te veel katten zouden zijn, die te veel prooidieren wegvangen, dan zouden volgens mij die prooidieren uitsterven en/of andere diersoorten die afhankelijk zijn van die prooidierenpopulatie moeten uitsterven of met uitsterven bedreigd moeten worden. En dat laatste is bij mijn weten helemaal niet aan de orde. Voor zover de populaties van roofdieren als vossen, marters en roofvogels achteruitgaan heeft dat bij mijn weten niets te maken met aantallen katten, maar met de vernietiging van hun leefgebied door menselijke activiteiten zoals (grootschalige) landbouw en de groei van bebouwd gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:03

hooiberg schreef:
De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben. Een kat of hier of daar is prima, maar als ik naar de voordeur van mijn flat wil en bij wijze van spreken moet waden door de katten, dan is de balans zoek.

Nou hier meer prooidieren dan katten. Kijk het is niet zo dat in gans het land een kattenoverschot is. Hier vallen de katten amper op juist. Van vossen en steenmarters en buizerds hebben we meer last, die vreten de konijnen en siereendjes en duifjes op.
Hier zijn buitenlopende katten algemeen geaccepteerd, een emmer water op de kop vinden de eigenaren hier ook geen probleem. Ik heb een voliere buiten, daar hangt nooit een kat in. Vanwege de voliere hebben wij ook massa's musjes ed in de tuin. Maar mijn kat vangt nooit iets. Misschien als je in dichtbevolkt gebied woont, dat je daar meer last van hebt, maar in het buitengebied valt dat wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:06

maura schreef:
hooiberg schreef:
De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben.

Interessante uitspraak. Kun je die ook met cijfers onderbouwen? Als er echt te veel katten zouden zijn, die te veel prooidieren wegvangen, dan zouden volgens mij die prooidieren uitsterven en/of andere diersoorten die afhankelijk zijn van die prooidierenpopulatie moeten uitsterven of met uitsterven bedreigd moeten worden. En dat laatste is bij mijn weten helemaal niet aan de orde. Voor zover de populaties van roofdieren als vossen, marters en roofvogels achteruitgaan heeft dat bij mijn weten niets te maken met aantallen katten, maar met de vernietiging van hun leefgebied door menselijke activiteiten zoals (grootschalige) landbouw en de groei van bebouwd gebied.

Helemaal gelijk Maura, hier zijn 2 jaar geleden op een niet al te grote lengte 150 vossen afgeschoten Elke boer hier verzuipt 2 a 3 nesten vossen per jaar. De jagers zitten straks als het mais er af gaat al weer op een stoeltje op ze te wachten. Steenmarters gaan hier in de kliko, maar joh, die vreten ook nog je kabels aan. Gelukkig doet een kat dat niet.
Mijn kat is trouwens van 17.00 tot 10.00 binnen. Dan is de grote vogeltjes activiteit op de grond weer voorbij.