Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:30

Punz schreef:
Nou... dan moet je je post misschien tóch iets anders formuleren.. Iets genuanceerder, en iets uitgebreider misschien?

Edit: "welke gek" vervangen door "welk blondje" maakt het niet beter volgens mij....

Ze is niet eens een mod, zit alleen bij de nieuwsredactie. En het is ook een mens wat haar gevoelens uit. En snap haar reactie heel goed. Er word gewoon veelste makkelijk gedacht over vissen. Goudvissen in mini bakjes. Elke week al het water verversen. Gewoon dierenmishandeling dus. Maar blijkbaar word dat helaas nog wel geaccepteerd bij vissen -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:31

Kom je hier nu alleen posten om te vertellen dat iemand met een 'kleurtje' een voorbeeld moet zijn? Of heb je ook nog wat constructiefs bij te dragen voor TS, of aan de discussie in het algemeen?

Niet dat het echt nodig is, trouwens. Het belangrijkste is al gezegd en het gaat goed met de overgebleven vissen.

PunzJarig

Re: Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:34

Oeps..
Zal nog een keer proberen om bij de dragen aan een respectvolle discussie.. Wat een stekeligheid zeg!

TS: ben hier vooral om te lezen hoe het met je vissen gaat, neem aan dat je me dat niet kwalijk neemt

:D :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:40

Punz schreef:
Oeps..
Zal nog een keer proberen om bij de dragen aan een respectvolle discussie.. Wat een stekeligheid zeg!

TS: ben hier vooral om te lezen hoe het met je vissen gaat, neem aan dat je me dat niet kwalijk neemt

:D :D

Nee hoor dat niet.
Gaat goed met de overgebleven vissen. Zwemmen weer wat rond, en zelfs al op de bodem. Het gaat een beetje in vlagen, dat wel, maar zoals het er nu uitziet gaat het al beter.
Neem het je niet kwalijk dat je dat wil weten.

Ik wil verder wel zeggen, dat mij inmiddels na 5 pagina's alles wat besproken is nu wel duidelijk is.
Verdere reacties daarover ga ik dan ook niet echt meer op in.
Ja als het normaal gezegd word, misschien..

Verder sta ik wel open voor verdere tips. (Niet gaan herhalen :+)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:44

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welke tips je wat gaat doen ;). Geen aanval hoor, maar het is lastig tips geven wanneer de meeste tips al gegeven zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:47

Bijvoorbeeld het plantje. Een plantje erin zetten.
Niet meer volledig schoon maken. Geen vissen erbij (geld voor een groter aquarium heb k niet, dit aquarium was toen die tijd behoorlijk duur), en daar beginnen we maar eens mee. Moet weer even opnieuw teruglezen maar voor nu even 'roeien met de riemen die we hebben'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:48

_San87_ schreef:
Dan stel ik je bij deze een vraag, welke vis is zo speciaal dat het diertje in een bakje van 12 cm gehouden dient te worden?

12cm is niet genoemd, 12 liter wel.

Een paar willekeurige visjes voor kleine bakjes: div. boraras soorten, rasbora galaxy, dario dario, nannostomus marginatus, div. Parosphromenus soorten, hara jerdoni, Brachygobius xanthozona, Epiplatys annulatus, div. Diapteron/Aplocheilichthys/Aphyosemion.
Kunnen allemaal in een bakje van 40cm en een aantal zelfs nog kleiner.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 24-09-13 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:52

LoveUggs schreef:
Bijvoorbeeld het plantje. Een plantje erin zetten.
Niet meer volledig schoon maken. Geen vissen erbij (geld voor een groter aquarium heb k niet, dit aquarium was toen die tijd behoorlijk duur), en daar beginnen we maar eens mee. Moet weer even opnieuw teruglezen maar voor nu even 'roeien met de riemen die we hebben'.

Je bedoelt echte plantjes? Dat is al een goed begin, dat gaan je vissen vast waarderen.

Bij aquaplantsonline.nl kun je voor een leuk bedrag heel veel verschillende soorten planten kopen, de planten zijn er sowieso goedkoper dan bij tuincentra/aquariumzaken.

En je hebt gelijk, nanoaquaria zijn in vergelijking met reguliere aquaria behoorlijk duur :).

anneliesdj schreef:
_San87_ schreef:
Dan stel ik je bij deze een vraag, welke vis is zo speciaal dat het diertje in een bakje van 12 cm gehouden dient te worden?

Een paar willekeurige visjes voor kleine bakjes: div. boraras soorten, rasbora galaxy, nannostomus marginatus, div. Parosphromenus soorten, hara jerdoni, Brachygobius xanthozona, Epiplatys annulatus, div. Diapteron/Aplocheilichthys/Aphyosemion.

Ik bedoel 12 liter, ja.

En geen van de vissen die je noemt zijn geschikt voor aquaria van 12 liter. Daarnaast is een bijtje ook nog eens een brakwater vis.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 24-09-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:55

_San87_ schreef:
anneliesdj schreef:

Een paar willekeurige visjes voor kleine bakjes: div. boraras soorten, rasbora galaxy, nannostomus marginatus, div. Parosphromenus soorten, hara jerdoni, Brachygobius xanthozona, Epiplatys annulatus, div. Diapteron/Aplocheilichthys/Aphyosemion.

Ik bedoel 12 liter, ja.

En geen van de vissen die je noemt zijn geschikt voor aquaria van 12 liter.

Ik wou net zeggen, ik kan mn schildpadjes ook wel in een 12 liter bakje stoppen, maar dat zullen ze niet waarderen.
En die van mij zijn al klein blijvend

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:59

12 liter is 30cm, een aantal van wat ik net genoemd heb kan daar wel degelijk in.
Je zou beter je research kunnen doen ipv alles meteen weg te zetten als onzin.
De meeste van deze visjes hebben bijzondere wensen wat ze ongeschikt maakt in een gezelschapsaquarium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:02

Ja je kan die vissen erin zetten. Maar ze mogen toch ook wel wat bewegings ruimte hebben? Maar goed ik vind 20 liter nog te weinig. Heb nu een bakje van 35 liter. En dat vind ik nog aan de krappe kant. Zit ook geen vis in, maargoed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:14

Wat wil je dan doen met zulke visjes? In een bak van 80cm zetten met andere soorten? Dan zie je ze niet meer omdat ze zo schuw zijn of ze worden opgegeten omdat ze zo klein zijn of je andere vissen zijn simpelweg ongelukkig omdat ze heel andere wensen hebben.
Deze visjes houd je ook niet samen met andere soorten in zo'n klein bakje, je neemt dan een koppeltje of een klein schooltje van 1 soort en dat is je hele bezetting. Het zijn soorten die niet heel actief zijn dus niet veel zwemruimte nodig hebben en vaak te schuw/agressief of wat dan ook zijn om bij andere soorten te houden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:19

Dan neem je toch een grotere bak, en 1 soort?
En niet een klein bakje 'omdat ze toch niet zwemmen'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:22

anneliesdj schreef:
Wat wil je dan doen met zulke visjes? In een bak van 80cm zetten met andere soorten? Dan zie je ze niet meer omdat ze zo schuw zijn of ze worden opgegeten omdat ze zo klein zijn of je andere vissen zijn simpelweg ongelukkig omdat ze heel andere wensen hebben.
Deze visjes houd je ook niet samen met andere soorten in zo'n klein bakje, je neemt dan een koppeltje of een klein schooltje van 1 soort en dat is je hele bezetting. Het zijn soorten die niet heel actief zijn dus niet veel zwemruimte nodig hebben en vaak te schuw/agressief of wat dan ook zijn om bij andere soorten te houden.

Er zitten een soorten bij die prima bij andere vissen kunnen. Ik heb zelf de rasbora briggitae in een bak van 150 cm zwemmen met succes. En ik zie dat het juist afstand zwemmers zijn.

En welke soorten zwemmen weinig? En de schuwheid heeft puur te maken met hoe je de bak inricht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:27

anneliesdj schreef:
12 liter is 30cm, een aantal van wat ik net genoemd heb kan daar wel degelijk in.
Je zou beter je research kunnen doen ipv alles meteen weg te zetten als onzin.
De meeste van deze visjes hebben bijzondere wensen wat ze ongeschikt maakt in een gezelschapsaquarium.

Een vis die ongeschikt is voor een gezelschapsaquarium kan nog steeds behoefte hebben aan een bepaalde afmeting. Een kogelvis behoeft ook een speciaalbak, maar dat betekent niet dat een bakje van 12 liter geschikt is. De kleinste kogelvis heeft al minimaal 40 liter nodig.

Overigens wordt van meer dan de helft van de vissen die je aandroeg een minimum grootte van 50 cm aangehouden, bij bepaalde soorten zelfs 60 tot 80 cm, de dieren kunnen in een speciaalbak omdat ze inderdaad bepaalde eisen stellen, ze kunnen bijvoorbeeld niet samen met grote vissen, of enkel met bepaalde soorten, toch kan je het overgrote deel prima in een gezelschapsaquarium houden. Dat is niet gek. Maar dat betekent niet dat je ze in aquaria van 30x20x20 cm kunt houden.

Misschien moet jij zelf even je research doen voor je anderen dat advies geeft ;). De Boraras die jij noemt, zijn namelijk actieve zwemmers, die tevens het beste in een school van 10 vissen of meer gehouden worden. En dat wil je in een aquarium van 12 liter stoppen? Het is een uiterst vreedzame vis, heel erg geschikt voor gezelschapsbakken, in een mooie school laten deze vissen zich prachtig zien.

De rasbora galaxy, die Celestichthys margaritatus of hemelse pareldanio heet, komt het beste tot zijn recht in de wat grotere aquaria (ik spreek uit ervaring, ik heb ze zelf namelijk), vertoont daar prachtig natuurlijk gedrag en ze scholen mooi samen. Het is een uiterst vreedzame vis die uitstekend samen gehouden kan worden met andere vissoorten. Ik houd ze samen met mijn dwergkogelvis.

De Nannostomus marginatus wordt misschien 3 cm, maar het is wel een actieve vis, die graag in scholen zwemt in open delen van het aquarium, maar ook graag in de planten zit. Hoe ga je dat bieden in 12 liter? Tevens ook een vreedzame en rustige vis die ook geschikt is voor gezelschapsbakken, tevens een scholenvis, die in een mooie hoeveelheid heel mooi gedrag laat zien.

Over de Brachygobius xanthozona zwijg ik maar, een brakwater vis kan niet in een zoetwater aquarium. Maar ook deze vis is vreedzaam, en het enige speciale dat het diertje behoeft is dus een brakbak.

De Epiplatys annulatus kan prima in een gezelschapsaquarium, mits met gelijksoortige formaat vissen. Verder is het een visje dat drijfplanten waardeert, maar heeft het wel veel zwemruimte aan datzelfde oppervlak nodig. Ook deze vis is een vreedzame, rustige vis, ideaal voor een gezelschapsbak met kleiner blijvende soorten.

De Hara jerdoni is door het vreedzame karakter uitermate geschikt voor gezelschapsbakken.

Bijna alle vissen die je noemt zijn vreedzame vissen, die in scholen prima tot hun recht komen in grotere aquaria en gezelschapsaquaria (op de Paroshpromeus, Aphyosemion en de Diapteron na, maar niet omdat ze niet vreedzaam zijn, maar bepaalde behoeften hebben, in harem leven of wat schuw zijn).

Bovenstaande vissen houdt je het liefst in aquaria vanaf 50 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:29

_San87_ perfect verwoord. Je hebt er net iets meer verstand van dan mij +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:31

love_western schreef:
Er zitten een soorten bij die prima bij andere vissen kunnen. Ik heb zelf de rasbora briggitae in een bak van 150 cm zwemmen met succes. En ik zie dat het juist afstand zwemmers zijn.

En welke soorten zwemmen weinig? En de schuwheid heeft puur te maken met hoe je de bak inricht.

Klopt inderdaad :). Ik heb zelf ook altijd rasbora gehad in grotere bakken en ze zijn inderdaad erg actief, scholen erg samen en maken flink wat meters.

Ik heb ze ook gezien in een bak van 25 liter, waarin ze wel samenschoolden, maar stukken minder actief waren, minder natuurlijk gedrag lieten zien. Met kleine visjes is het altijd oppassen met de vissen die je erbij zet, maar dat betekent niet dat ze niet in een gezelschapsaquarium kunnen :).

Ik blijf erbij, 12 liter is absoluut niet geschikt voor vissen, hoe klein ook. Vanaf 36 liter kunnen we praten :). 12 liter is erg leuk voor veel garnaalsoorten (ook niet alles) of bepaalde slakkensoorten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:32

Moet ik ze allemaal gaan benoemen? Als je het graag wilt weten kun je het ook zelf opzoeken, ik heb je de soorten al genoemd. Niet elke vis zwemt evenveel als een ander, sommigen zijn ook een stuk schuwer dan anderen (van wat hier genoemd; hara jerdoni), onafhankelijk van de inrichting van de bak.
Leuk dat je boraras brigittae in zo'n grote bak hebt, alleen kun je er dan weinig grotere vissen bij houden gezien een visje van 1,5 cm nogal makkelijk voer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:34

anneliesdj schreef:
Moet ik ze allemaal gaan benoemen? Als je het graag wilt weten kun je het ook zelf opzoeken, ik heb je de soorten al genoemd. Niet elke vis zwemt evenveel als een ander, sommigen zijn ook een stuk schuwer dan anderen (van wat hier genoemd; hara jerdoni), onafhankelijk van de inrichting van de bak.
Leuk dat je boraras brigittae in zo'n grote bak hebt, alleen kun je er dan weinig grotere vissen bij houden gezien een visje van 1,5 cm nogal makkelijk voer is.

Wat jammer nou dat de bak stikt van grote vissen :oo

Maar _San87_ benoemt alle soorten en hun eisen. En dan wil je het alsnog ontkennen dat het niet waar is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:37

anneliesdj schreef:

Er zijn zeker vissen die wat schuwer zijn. Dat ligt in de aard van het beestje. Maar dat betekent niet dat ze ongeschikt zijn voor een gezelschapsbak. En oké, laat ze daar niet in kunnen, helemaal prima. Maar dan nog, een vis heeft een bepaalde minimale afmeting nodig. Voor de Hara jerdoni is dat 60 cm.

De Hara hara (grotere broer van) is bijvoorbeeld een zeer schuw visje, die zul je ook in een speciaalbak vrij weinig zien tot het nacht wordt. Dat is de aard van het beestje, die veranderd niet wanneer ze in een bakje van 12 liter worden gehouden :).

Je moet uiteraard zorgen dat je enkel die vissen bij elkaar zet die (ongeveer) dezelfde eisen hebben. Maar dat lijkt me nogal wiedes. Dat geldt voor groot, dat geldt voor gemiddeld, dat geldt voor klein en dat geldt voor mini.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:42

_San87_ schreef:
Een vis die ongeschikt is voor een gezelschapsaquarium kan nog steeds behoefte hebben aan een bepaalde afmeting. Een kogelvis behoeft ook een speciaalbak, maar dat betekent niet dat een bakje van 12 liter geschikt is. De kleinste kogelvis heeft al minimaal 40 liter nodig.

Overigens wordt van meer dan de helft van de vissen die je aandroeg een minimum grootte van 50 cm aangehouden, bij bepaalde soorten zelfs 60 tot 80 cm, de dieren kunnen in een speciaalbak omdat ze inderdaad bepaalde eisen stellen, ze kunnen bijvoorbeeld niet samen met grote vissen, of enkel met bepaalde soorten, toch kan je het overgrote deel prima in een gezelschapsaquarium houden. Dat is niet gek. Maar dat betekent niet dat je ze in aquaria van 30x20x20 cm kunt houden.
Bij de geadviseerde grootte van de bak wordt uitgegaan van een gezelschapsbak met andere vissen erbij, zoals de 'normale' aquariaan de bak behuist; vol. Houd je deze vissen alleen of met maar één andere soort dan komen ze veel beter tot hun recht in een kleiner bakje.

Misschien moet jij zelf even je research doen voor je anderen dat advies geeft ;). De Boraras die jij noemt, zijn namelijk actieve zwemmers, die tevens het beste in een school van 10 vissen of meer gehouden worden. En dat wil je in een aquarium van 12 liter stoppen? Het is een uiterst vreedzame vis, heel erg geschikt voor gezelschapsbakken, in een mooie school laten deze vissen zich prachtig zien.

De rasbora galaxy, die Celestichthys margaritatus of hemelse pareldanio heet, komt het beste tot zijn recht in de wat grotere aquaria (ik spreek uit ervaring, ik heb ze zelf namelijk), vertoont daar prachtig natuurlijk gedrag en ze scholen mooi samen. Het is een uiterst vreedzame vis die uitstekend samen gehouden kan worden met andere vissoorten. Ik houd ze samen met mijn dwergkogelvis.
Rasbora is een twijfelgeval, ben ik met je eens, zie verder hierboven.

De Nannostomus marginatus wordt misschien 3 cm, maar het is wel een actieve vis, die graag in scholen zwemt in open delen van het aquarium, maar ook graag in de planten zit. Hoe ga je dat bieden in 12 liter? Tevens ook een vreedzame en rustige vis die ook geschikt is voor gezelschapsbakken, tevens een scholenvis, die in een mooie hoeveelheid heel mooi gedrag laat zien.

Over de Brachygobius xanthozona zwijg ik maar, een brakwater vis kan niet in een zoetwater aquarium. Maar ook deze vis is vreedzaam, en het enige speciale dat het diertje behoeft is dus een brakbak.
Precies daarom beter geschikt voor een kleinere bak, een brakwaterbak is ook een aquarium.

De Epiplatys annulatus kan prima in een gezelschapsaquarium, mits met gelijksoortige formaat vissen. Verder is het een visje dat drijfplanten waardeert, maar heeft het wel veel zwemruimte aan datzelfde oppervlak nodig. Ook deze vis is een vreedzame, rustige vis, ideaal voor een gezelschapsbak met kleiner blijvende soorten.
Is een schuwe vis die zich niet laat zien als je er vissen bij hebt die erg actief zij of groter dan hij. Duidelijk veel beter op zijn plek in een speciaalbakje.

De Hara jerdoni is door het vreedzame karakter uitermate geschikt voor gezelschapsbakken.
Zelfde als voor Epiplatys

Bijna alle vissen die je noemt zijn vreedzame vissen, die in scholen prima tot hun recht komen in grotere aquaria en gezelschapsaquaria (op de Paroshpromeus, Aphyosemion en de Diapteron na, maar niet omdat ze niet vreedzaam zijn, maar bepaalde behoeften hebben, in harem leven of wat schuw zijn).
Ik heb niets genoemd over vreedzaamheid, enkel over bijzondere behoefte's. Maar een aantal van P/A/D zijn wel degelijk behoorlijk territoriaal en daardoor niet geschikt in een gezelschapsbak, nog afgezien van hun bijzondere behoeften.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:48

Nee, voor de minimale afmeting wordt uitgegaan van de behoefte van de specifieke vis. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele bijvissen, dat zou nogal onlogisch zijn.

De rasbora is geen twijfelgeval, is uitermate geschikt voor gezelschap. Maar kan ook in speciaalbakken gehouden worden. Maar dat geldt voor bijna iedere vis die je noemt.

Het bijtje is prima geschikt voor gezelschap. Ik ken iemand die ze houdt met Black mollies en en F8'jes. En dat in een aquarium van 180 liter.

Voor wat betreft de killi, wat snap je niet aan 'mits gelijksoortige formaat vissen' ;)? De Hera jerdoni is altijd een schuwer visje, of je deze nu in een gezelschapsbak houdt of niet.

Maar het doet er niet toe of je een gezelschapsbak hebt of je liever een speciaalbak inricht, alle genoemde vissen hebben minimaal 50 cm aquaria nodig, sommige 60 en sommige 80. Dat is het hele punt. Deze vissen kun je geen van allen in 12 liter water houden, dat is te weinig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:50

En wat is de lol van een speciaalbak van 80cm waar dan 4 visjes van 3cm in zitten?

Nuja, meer hoeven we er ook niet over te zeggen lijkt me. Het enige wat ik wilde aangeven is dat er best soorten zijn die kleiner gehouden kunnen worden mits je rekening houd met een aantal dingen.
Groter is natuurlijk altijd beter, maar te groot heeft ook geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:51

anneliesdj schreef:
En wat is de lol van een speciaalbak van 80cm waar dan 4 visjes van 3cm in zitten?

Nuja, meer hoeven we er ook niet over te zeggen lijkt me. Het enige wat ik wilde aangeven is dat er best soorten zijn die kleiner gehouden kunnen worden mits je rekening houd met een aantal dingen.
Groter is natuurlijk altijd beter, maar te groot heeft ook geen zin.

Omdat vissen ook hun eisen hebben? En zo hun minimale maten. Net zoals de rest van de huisdieren?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:53

_San87_ schreef:
Nee, voor de minimale afmeting wordt uitgegaan van de behoefte van de specifieke vis. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele bijvissen, dat zou nogal onlogisch zijn.

Dat is zeker niet onlogisch want dat zou betekenen dat als je voor een soort 60cm nodig hebt en je er nog 2 soorten bij wilt houden, je ineens een bak van minimaal een meter nodig hebt.