Een vis die ongeschikt is voor een gezelschapsaquarium kan nog steeds behoefte hebben aan een bepaalde afmeting. Een kogelvis behoeft ook een speciaalbak, maar dat betekent niet dat een bakje van 12 liter geschikt is. De kleinste kogelvis heeft al minimaal 40 liter nodig.
Overigens wordt van meer dan de helft van de vissen die je aandroeg een minimum grootte van 50 cm aangehouden, bij bepaalde soorten zelfs 60 tot 80 cm, de dieren kunnen in een speciaalbak omdat ze inderdaad bepaalde eisen stellen, ze kunnen bijvoorbeeld niet samen met grote vissen, of enkel met bepaalde soorten, toch kan je het overgrote deel prima in een gezelschapsaquarium houden. Dat is niet gek. Maar dat betekent niet dat je ze in aquaria van 30x20x20 cm kunt houden.
Bij de geadviseerde grootte van de bak wordt uitgegaan van een gezelschapsbak met andere vissen erbij, zoals de 'normale' aquariaan de bak behuist; vol. Houd je deze vissen alleen of met maar één andere soort dan komen ze veel beter tot hun recht in een kleiner bakje. Misschien moet jij zelf even je research doen voor je anderen dat advies geeft

. De Boraras die jij noemt, zijn namelijk actieve zwemmers, die tevens het beste in een school van 10 vissen of meer gehouden worden. En dat wil je in een aquarium van 12 liter stoppen? Het is een uiterst vreedzame vis, heel erg geschikt voor gezelschapsbakken, in een mooie school laten deze vissen zich prachtig zien.
De rasbora galaxy, die Celestichthys margaritatus of hemelse pareldanio heet, komt het beste tot zijn recht in de wat grotere aquaria (ik spreek uit ervaring, ik heb ze zelf namelijk), vertoont daar prachtig natuurlijk gedrag en ze scholen mooi samen. Het is een uiterst vreedzame vis die uitstekend samen gehouden kan worden met andere vissoorten. Ik houd ze samen met mijn dwergkogelvis.
Rasbora is een twijfelgeval, ben ik met je eens, zie verder hierboven.
De Nannostomus marginatus wordt misschien 3 cm, maar het is wel een actieve vis, die graag in scholen zwemt in open delen van het aquarium, maar ook graag in de planten zit. Hoe ga je dat bieden in 12 liter? Tevens ook een vreedzame en rustige vis die ook geschikt is voor gezelschapsbakken, tevens een scholenvis, die in een mooie hoeveelheid heel mooi gedrag laat zien.
Over de Brachygobius xanthozona zwijg ik maar, een brakwater vis kan niet in een zoetwater aquarium. Maar ook deze vis is vreedzaam, en het enige speciale dat het diertje behoeft is dus een brakbak.
Precies daarom beter geschikt voor een kleinere bak, een brakwaterbak is ook een aquarium. De Epiplatys annulatus kan prima in een gezelschapsaquarium, mits met gelijksoortige formaat vissen. Verder is het een visje dat drijfplanten waardeert, maar heeft het wel veel zwemruimte aan datzelfde oppervlak nodig. Ook deze vis is een vreedzame, rustige vis, ideaal voor een gezelschapsbak met kleiner blijvende soorten.
Is een schuwe vis die zich niet laat zien als je er vissen bij hebt die erg actief zij of groter dan hij. Duidelijk veel beter op zijn plek in een speciaalbakje. De Hara jerdoni is door het vreedzame karakter uitermate geschikt voor gezelschapsbakken.
Zelfde als voor Epiplatys
Bijna alle vissen die je noemt zijn vreedzame vissen, die in scholen prima tot hun recht komen in grotere aquaria en gezelschapsaquaria (op de Paroshpromeus, Aphyosemion en de Diapteron na, maar niet omdat ze niet vreedzaam zijn, maar bepaalde behoeften hebben, in harem leven of wat schuw zijn).
Ik heb niets genoemd over vreedzaamheid, enkel over bijzondere behoefte's. Maar een aantal van P/A/D zijn wel degelijk behoorlijk territoriaal en daardoor niet geschikt in een gezelschapsbak, nog afgezien van hun bijzondere behoeften.