waarom ik BARF...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:02

Haha, ja. ;) Dat zijn ook de enige brokken die er hier inkomen als mijn honden het niet meer goed doen op vers.

Maar als je bedenkt dat ik voor 4 weken ongeveer 40 euro kwijt was met barfen ( ongeveer 20 kilo per 4 weken), dan was dat een leuk bijkomend voordeel. En DLG kende ik toen nog niet.

EDIT: En ik zocht iets waar ze het wel goed op deed, aangezien ze 7 kilo te licht was, enorm aan de diarree ging telkens en stopte met eten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:10

Juut: Daar is je DA dus al kortzichtig door Barf te verwarren met vers vlees.. onder vers vlees heb je namelijk ook KVV.
Ik hoor dat vaker, DA's die het over vers hebben terwijl ze er alleen eens wat over hebben gehoord en dat blijkt dan Barf te zijn en dan een verhaal waarbij diegene dus het niet goed deed. :+ Of ze denken zelfs dat het blikvoer is... :+

Één ding waar ik wel zeker van overtuigd ben is dat de goedkoopste KVV(smuldier) sowieso beter is dan de goedkopere brokken.

Bacterieën... die hebben we ook bij ons eigen vlees. Is puur een hygiënekwestie.
Kijk ook naar de zalmkwestie eerder dit jaar, dat lag gewoon in de supermarkt.

Oenka, ik heb je geloof ik nog niet horen zeggen waarom je dan voor brok bent? Door de onwaarheid die je noemde dat er vitamines ed nog bijgevoerd zouden moeten worden bij vers?

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:23

Wilawander schreef:
het beste voer is dat wat je hond graag eet en het goed op doet.

_/-\o_

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:09

Air schreef:
Juut: Daar is je DA dus al kortzichtig door Barf te verwarren met vers vlees.. onder vers vlees heb je namelijk ook KVV.
Ik hoor dat vaker, DA's die het over vers hebben terwijl ze er alleen eens wat over hebben gehoord en dat blijkt dan Barf te zijn en dan een verhaal waarbij diegene dus het niet goed deed. :+ Of ze denken zelfs dat het blikvoer is... :+

Één ding waar ik wel zeker van overtuigd ben is dat de goedkoopste KVV(smuldier) sowieso beter is dan de goedkopere brokken.

Bacterieën... die hebben we ook bij ons eigen vlees. Is puur een hygiënekwestie.
Kijk ook naar de zalmkwestie eerder dit jaar, dat lag gewoon in de supermarkt.

Ik denk eerder dat ik het door de war haal; barf is toch je zelf samen gestelde vers vlees-dieet aan je dier geven? ;)
De dierenartsenpraktijk is ook werkzaam bij Burgers Zoo, aangezien de tijgers vast niet op RC staan ga ik er van uit dat ze kennis hebben van vers vlees dieet...

Wat bacteriën betreft; pannen, borden en bestek is zo afgewassen. Gaat al iets lastiger bij laminaat en tapijt ;)

Mellow

Re: waarom ik BARF...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:44

Waarom toch weer zo'n topic. Iedereen doet wat goed is voor zijn haar hondje. Het komt over alsof dat (vers vlees voeren) het enige is wat goed is. Wijzelf hebben ook heel erg geemmerd met onze hond omdat hij niet over bepaalde brokken kon. Nu voeren wij Jarco brokken, hond ziet er goed uit, is niet meer aan de diarre enz.
Waarom niet gewoon elkaar respecteren. Willen mensen vers vlees voeren dan zoeken ze dat toch zelf wel uit mochten ze daar interesse in hebben.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 06:05

Ik ben niet pro brok en niet pro vers vlees/kvv/barf, maar zie wel dat een hond vaak het vlees lekkerder vind.

Mijn vorige hond had wat huidproblemen, wilde graag van hills brok overstappen op kvv (vind barf te lastig en bang dat ik het dieet niet goed samenstel), maar helaas ik had z,on hond die bijna niets lustte en van alle soorten kvv die ik hem voorzette ging ie bijna over zn nek, dus toch op brokken gehouden.

Nu heb ik een pup van inmiddels 7 maanden, voerde hem kvv maar hij bleek ergens een allergische reactie op te hebben, dus op advies van da tijdelijk op de hyperallergeen brok, met een paar weken was de allergie weg.

Inmiddels ben ik weer kvv aan het proberen, (voer de kvv omdat ik zie dat hij dit echt heel lekker vind.) en daarnaast voer ik ook brok, ik wil ook graag de brok erbij blijven geven omdat dit toch stuk makkelijker meeneemt als ik op vakantie ga, de brok is met eend en voer nu ook kvv met eend (carnibest), tot nu toe gaat dit goed en ga proberen meer verschillende kvv,s te voeren.

Afijn, wat ik kwijt wil met deze lange inleiding, vaak word er gezegd dat honden beter en minder poepen van vlees en niet zo winderig zijn dan bij brok, maar bij mijn hond gaat dat dus niet op, op alleen brok had ie mooie vaste drol en rook je hem over het algemeen niet, nu met de kvv poept ie stuk dunner en men wat kan die hond ruften haha.

Ik blijf wel op de kvv en brok en wil nog wel iets van orijen, taste of the wilg of DLG gaan proberen ipv de hills.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:43

Ik zou niet anders meer willen dan BARF en gruwel als ik ergens een bak met brokken zie staan, maar begrijp dat mensen er niet aan willen. Soms verlang ik ook terug naar de zak brokken waar je alleen een bekertje van hoeft te nemen en klaar _/-\o_ Gelukkig overtuigen mijn honden me er elke dag weer van dat dit het beste is wat ik voor ze kan doen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:31

Tinkermuts schreef:
Nu heb ik een pup van inmiddels 7 maanden, voerde hem kvv maar hij bleek ergens een allergische reactie op te hebben, dus op advies van da tijdelijk op de hyperallergeen brok, met een paar weken was de allergie weg.

Inmiddels ben ik weer kvv aan het proberen, (voer de kvv omdat ik zie dat hij dit echt heel lekker vind.) en daarnaast voer ik ook brok, ik wil ook graag de brok erbij blijven geven omdat dit toch stuk makkelijker meeneemt als ik op vakantie ga, de brok is met eend en voer nu ook kvv met eend (carnibest), tot nu toe gaat dit goed en ga proberen meer verschillende kvv,s te voeren.

Afijn, wat ik kwijt wil met deze lange inleiding, vaak word er gezegd dat honden beter en minder poepen van vlees en niet zo winderig zijn dan bij brok, maar bij mijn hond gaat dat dus niet op, op alleen brok had ie mooie vaste drol en rook je hem over het algemeen niet, nu met de kvv poept ie stuk dunner en men wat kan die hond ruften haha.

Er wordt ook aangeraden om niet teveel te wisselen. Ik zou eens een tijdje alleen kvv voeren om te kijken of het dan na een paar dagen weg is. Zo niet, is het niet de juiste kvv voor jouw hond. (Ben zelf ook niet zo'n fan van Carnibest)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:23

Sonja89 schreef:
Ik zou niet anders meer willen dan BARF en gruwel als ik ergens een bak met brokken zie staan, maar begrijp dat mensen er niet aan willen. Soms verlang ik ook terug naar de zak brokken waar je alleen een bekertje van hoeft te nemen en klaar _/-\o_ Gelukkig overtuigen mijn honden me er elke dag weer van dat dit het beste is wat ik voor ze kan doen...

Heerlijk onderbouwd :')
Dit vind ik wel een gruwelijk nadeel; tunnelvisie en meteen veroordelen wat vreemd genoeg alleen vanuit de barf-hoek komt... Beetje jammer, want het geeft onnodige weerstand bij anderen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:35

Juut schreef:
Sonja89 schreef:

Heerlijk onderbouwd :')
Dit vind ik wel een gruwelijk nadeel; tunnelvisie en meteen veroordelen wat vreemd genoeg alleen vanuit de barf-hoek komt... Beetje jammer, want het geeft onnodige weerstand bij anderen...

Hoewel ik je begrijp en mij dat ook tegenstaat, ja zelfs mij als versvoerder ;) , merk ik precies hetzelfde vanuit de brokkenhoek. Van 'het is niet compleet/slecht' tot 'de honden worden agressief'. Er zijn in alle groepen mensen die het andere veroordelen. Dat houd je toch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:44

Ik snap niet waarom dergelijke discussies telkens ontstaan uit een 'ik ben goed, de rest is slecht'-principe. Mijn hond moest vaak overgeven en had een gekke ontlasting toen die nog vers gevoerd werd. Onwetend overgestapt op Frolic voor korte duur, want het werd nog erger met een maagprobleem tot gevolg. Overgestapt op de light brokken van Hills en de hond doet het er goed op.
En dat is toch het enige wat telt? Dat de hond gezond is? Of had ik vers moeten blijven voeren? Wat is er mis met naar je dier kijken en niet naar een welbepaalde "stroming".

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:18

Juut, die post was ook niet bedoeld als wetenschappelijke onderbouwing o.i.d. :) Ik ben ervan overtuigd dat vers gaan voeren de beste beslissing is die ik ooit voor mijn honden heb genomen. Wat anderen doen, mogen zij uiteraard helemaal zelf weten!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:51

Er is geen één voer wat voor alle honden/katten werkt. Simpelweg omdat ze niet allemaal gelijk zijn. Onze vorige hond is oud geworden op brokken en die zie ik echt geen vers eten := Onze huidige hond krijgt smuldier compleet en doet het daar ontzettend goed op. Zit strak in haar vacht, is energiek en inhaleert haar porties dagelijks. Ze poept er ook een stuk minder en 'schoner' van. Ook stinkt ze niet naar hond. Geef je haar brokken dan poept ze meer en stinkt het ook meer. De katten lusten geen smuldier. De ene eet helemaal vers (muis :+ ) en de ander blieft niets anders dan zachtvoer ( :r ) of brokjes. Nou heb ik mijn ouders wel zover dat ze kijken naar wat er aan vleesgehalte in zit, maar poes deed het ook prima op Whiskas. En bepaald zachtvoer van Whiskas had 80% vlees.

Het nadeel van brokken vind ik dat er zoveel in zit waar ze eigenlijk niet zoveel mee kunnen. Dat zie je ook wel aan wat er aan de achterkant weer uit komt. Nadeel van vers (in welke vorm dan ook) is dat het... ieuw is. Als ik zie hoe die smuldier er in ontdooide toestand uit ziet en vooral ruikt.. :r Maar goed, hond doet het er ontzettend goed op dus dan zijn mijn kokhalsneigingen van ondergeschikt belang.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:57

Haha Berdien, smuldier vind ik ook vreselijk ruiken. Wisselt nogal per merk hoe het ruikt, je hebt ook merken die gewoon naar biefstuk ruiken bij wijze van.(nu houd ik zelf niet van vlees, dus vind ik dat ook vies) Maar dat is idd een nadeel, die lucht!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:59

Ik zie een dode hond uberhaupt niet eten, kan aan mij liggen :')

In Beijum zit iemand die verkoopt Bibi kvv rollen, je kan gratis een proefrol bestellen: www.versvleesvoer.nl
Mijn kat staat daar nu bijna twee jaar op, altijd kieskeurig geweest mbt. tot eten, altijd maar een paar hapjes en dan een paar minuten laten weer verder eten en dat een paar keer :+ Dit eet ze in één keer schrokkend op.
Ik had daarbij altijd nog brok staan omdat ze dat zolang gewend was, maar probeer haar daar nu van af te halen.
Geef sinds een tijdje af en toe een kippennekje bij voor het knagen en wil dat nu wat vaker doen dus ben nu aan het kijken hoe ik de verhoudingen dan weer oke kan krijgen met spiervlees en orgaan, ookal blijft de KVV dus het hoofdvoer voor haar :)

Ik vind Bibi een stuk beter ruiken dan Smuldier, het scheelt ook nogal dat er in kattenkvv geen pens zit :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:05

Die pens ja %)

Eten wordt voor Kiki inderdaad wel wat lastig nu. Maar dat was zo'n dametje, die had nooit vers gelust. Regen was bah, modder vies, andere honden maar naar, de katten tolerabel en ze lag vooral als een soort overharige kat op de vensterbank of in haar stoel de boel te bekijken :+ Gitta.... is wat meer hond :+
Onze ene kat zal niet lang meer mee gaan, ze heeft een tumor tussen haar schouderbladen en haalt 2014 waarschijnlijk al niet meer. Die mag eten wat ze wil nu :)) De ander eet vooral muis, af en toe een vogel en dus brokjes. Die lust geen enkele vorm van zacht voer, we hebben al heel wat geprobeerd. Beestje-met-vel of brokken, anders blieft ze het niet.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:28

Sonja89 schreef:

waarom moet je dan van een bak brokken gruwelen? Dat slaat nergens op |o

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:30

Oenka schreef:
waarom moet je dan van een bak brokken gruwelen? Dat slaat nergens op |o

Vanwege het idee van de samenstelling en welke gevolgen die kan hebben. Dat jij dat nergens op vindt slaan, tja... Ieder zijn mening :)

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:33

nogmaals, niet elke brok is hetzelfde

Dan kan ik wel gruwelen van vers omdat daar alle voedingsstoffen niet inzitten....maar doe dat ook niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:35

Dat is echt onzin Oenka. Alle voedingsstoffen zitten er wel in.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:37

nou volgens mijn studie niet! En ik hou me toch vast aan wat ik met mijn studie leer!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:40

Oenka schreef:

Ik heb tot op heden geen brok gevonden waarvan de samenstelling of de manier van samenstellen me bevalt. Bij BARF heb ik beide wel gevonden...

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:41

Sonja89 schreef:
Oenka schreef:

Ik heb tot op heden geen brok gevonden waarvan de samenstelling of de manier van samenstellen me bevalt. Bij BARF heb ik beide wel gevonden...

Dat is natuurlijk heel fijn, je moet ook voeren waar je hond het goed op doet, vind het alleen wat overdreven omdat te gruwelen van een ander soort voer, alsof de brok voerders hun hond mishandelen, zo komt dat over

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:45

Oenka schreef:
nou volgens mijn studie niet! En ik hou me toch vast aan wat ik met mijn studie leer!

Dat boek dat jij noemde is al een oud boek. Alle elementen die jij genoemd hebt zitten in een goed memu. Of een goede kvv.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:58

ik heb de nieuwste druk ;) dus zijn er al vele aanpassingen aan gedaan...en dat is niet het enige boek wat ik heb, Krijg ook van alles huis gestuurd voor huiswerk etc ;)