Studentenhuisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:16

Cavia's!
2 vrouwtjes of een gecastreerd mannetje en een vrouwtje, dan planten ze zich niet voort.
Cavia's kunnen, zeker als ze met z'n tweeën zijn, makkelijk een dag alleen.
Zelfs één nachtje kan, met veel hooi en groente in het hok, brokjes helemaal vol, voor als je bijvoorbeeld nar je ouders gaat of lang gaat stappen.
Verschonen gemiddeld om de 5 dagen. Knuffelen wanneer je wil. Zijn niet speciaal dag of nacht dieren. Slapen over een heel etmaal steeds 5 of 10 minuutjes tussendoor, maar ze worden wel wat rustiger 's nachts dus ze houden je niet wakker.
Onderhoud en eten niet moeilijk en niet duur.
Hooi, zaagsel, water, brokjes, groente, vitamine c pilletjes.
Oppervlakte, voor 2 beestjes is een hok van 1.20 bij 0.60 wenselijk, op een hok van 1 meter redden ze het ook. Kleiner niet doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:18

MiReRe schreef:
Cavia's!
2 vrouwtjes of een gecastreerd mannetje en een vrouwtje, dan planten ze zich niet voort.
Zelfs één nachtje kan, met veel hooi en groente in het hok, brokjes helemaal vol, voor als je bijvoorbeeld nar je ouders gaat of lang gaat stappen.
Verschonen gemiddeld om de 5 dagen. Knuffelen wanneer je wil. Zijn niet speciaal dag of nacht dieren. Slapen over een heel etmaal steeds 5 of 10 minuutjes tussendoor, maar ze worden wel wat rustiger 's nachts dus ze houden je niet wakker.
Oppervlakte, voor 2 beestjes is een hok van 1.20 bij 0.60 wenselijk, op een hok van 1 meter redden ze het ook. Kleiner niet doen.

1 meter?! Ook 1.20 bij 0.60 is veel te klein. Ze horen gewoon een ren te hebben.

Cavia's zijn dus niet geschikt voor TS.

Rivaldo

Re: Studentenhuisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:18

Thanks Sappos!
Nee cavia's gaan voor mij ook afvallen ivm ruimte.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:19

Vogeltje! :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:20

Waar neig je nu naar Ts :P

Ik vind slakken erg gaaf en zo'n bidsprinkhaan is ook grappig. Lijkt me goedkoop in onderhoud en niet teveel werk kosten. Heb je een idee wat je ongeveer uit wil geven?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:22

@Sappos

De dwergmuizen, gebrils, slakken en bidsprikhanen!
Tja, heb eigenlijk geen idee.
Bv. een slak is echt erg goedkoop wat heel fijn is!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:27

Gerbils vallen ook wel mee, zou ze niet via de dierenwinkel kopen maar gewoon bij een hobbyfokker. Zijn ze vaak iets van 5 euro per 2. Scheelt toch weer. Kooi tweedehands via Mp ofzo dan is het wel te doen. Dwergmuisjes zijn echt super cute maar de mijne waren niet heel tam. Hamsters vind ik ook nog steeds erg schattig. Heb hier nog 1 gerbil zitten, als die dood is neem ik miss wel een hamster van MP ofzo, eentje die niemand wil.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:40

tamme ratten :j echt zulke geweldige beesten,zijn zo tam te krijgen en zijn inderdaad schootbeesten en heel erg knuffelbaar...

enige nadeel wat ik van een rat kan bedenken is dat ze jong doodgaan...en ellende is dat ze zó lief en leuk zijn dat je echt stuk gaat van verdriet,de reden waarom ik gestopt ben met ratten houden,maar echt,wat een super diertjes zijn dat...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:47

Wij hebben ook Gerbils. Zeker een aanrader :j

Daar kijk ik eigenlijk nog het meest tegenop. Zat ook al naar een kamer te kijken maar om dan al mijn huisdieren te moeten achterlaten en in zo'n kleine kamer te gaan zitten. Als ik al op vakantie ben krijg ik al heimwee naar mijn dieren :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:49

Shirley schreef:
Cavia alleen is een beetje sneu, moet je er ook echt twee nemen :j

:j

Ik had toen wel maar 1 cavia, maar dan heb ik het nog over het internetloze tijdperk dat de informatiestroom vrij beperkt en er slecht 1 dun boekje bij de bieb lag :')

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:55

Geryon schreef:
MiReRe schreef:
Cavia's!

1 meter?! Ook 1.20 bij 0.60 is veel te klein. Ze horen gewoon een ren te hebben.

1.20 is de minimale eis van de dierenbescherming. Een paar jaar geleden was dat 1 meter, maar is aangepast naar 1.20.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:01

Tamme muisjes zijn echt leuk :) Ik had twee mannen dus die rook je wel, en 's nachts maakten ze ook best kabaal in hun looprad (maar ik slaap heel licht). Ze waren echt snel tam, beten nooit en ik had ze er vaak uit terwijl ik aan het studeren was ofzo, liepen ze over mijn bed te spurten en kropen ze over me rond :P ze kregen helaas ook allebei op 2,5 jarige leeftijd tumors. Maar het zijn wel echt leuke gezellige beestjes :) (en vrouwtjes stinken niet zo!)

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:03

Rivaldo schreef:
@Sappos

De dwergmuizen, gebrils, slakken en bidsprikhanen!
Tja, heb eigenlijk geen idee.
Bv. een slak is echt erg goedkoop wat heel fijn is!

Kom anders in ons HK topic meekletsen :) Kan je alles over slakken vragen :)
[HK] Our Giant Pet Snails!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:11

MiReRe schreef:
Geryon schreef:

1.20 is de minimale eis van de dierenbescherming. Een paar jaar geleden was dat 1 meter, maar is aangepast naar 1.20.

De eisen van de dierenbescherming zijn op heel veel punten veel te laag. Die vinden het goed als het maar leefbaar is.

Een cavia hoort ook gewoon te kunnen rennen en als je ziet hoe gek ze wel niet kunnen doen als ze de ruimte hebben, weet je ze met 1.20m belemmert, veel te klein.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:45

Mijn gerbilterrarium kosste 85 euro, heb hem nu ruim 4 jaar en doet het nog helemaal prima :j.
Mocht je wat extra info willen hebben, even PB'en :).

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:39

Tamme muisjes zijn inderdaad ook erg leuk en niet alleen kijk beestjes zoals die, ook erg leuke, mini-muisjes. En ratjes ja, ook heel leuk! :p

Ik zou zeker bij de muisjes ook voor vrouwtjes kiezen, die ruiken niet zo erg. Minimaal 2, want het zijn groepsdieren.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:39

Citaat:

1.20 is de minimale eis van de dierenbescherming. Een paar jaar geleden was dat 1 meter, maar is aangepast naar 1.20.[/quote]

Nooit van gehoord bij deze 'eis', lijkt me ook niet dat ze daarop gaan controleren? 1 meter is te klein voor twee cavia's. Zelf heb ik ze op 1.40 bij 0.60 m per 2 cavia's (het drietal zit op 2.80 bij 0.60 m) en dit vind ik een mooie maat.
Cavia's moeten een ren hebben? Ben je niet in de war met konijnen?

Aan vogels zou ik niet beginnen in jouw geval.

Ik wilde even delen dat hamsters ook een groot hok moeten hebben! De minimale maten voor een russische dwerghamster zijn 50x30 cm en voor een syrische 60x40. Maar, dit vind ik zelf veel te klein! Ik hield altijd een maatje groter aan, dwergjes minimaal op 60x40 en syrtjes op 80x40.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:41

Konijnen moeten wel kunnen rennen en cavia's niet? := Cavia's maken ook binky's en doen gek, net als konijnen. Maar goed dit is offtopic en TS neemt vanwege de ruimte toch geen cavia's :)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:55

Toen ik gerbils kocht kwam de winkeleigenaar vertellen dat ze een lek aquarium hadden staan.
Kon ik voor 20 euro overnemen. Mijn vriend heeft er een deksel met gaas overheen gemaakt.

Misschien een tip voor je TS.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:31

Geryon schreef:
Konijnen moeten wel kunnen rennen en cavia's niet? := Cavia's maken ook binky's en doen gek, net als konijnen. Maar goed dit is offtopic en TS neemt vanwege de ruimte toch geen cavia's :)

Je begrijpt me verkeerd denk ik! Ik kies liever voor een groot loop oppervlak van het hok zelf dan voor gedoe met hekjes e.d. om er maar, zo goed en zo kwaad als het gaat, een ren aan te maken. Ik vind dat het dan prima kan hoor ;)
(En ja, ze komen hier in de zomer/bij mooi weer bijna dagelijks in een grote ren met de groep :j )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:13

Kijk met gerbils uit dat je ze niet in een te groot hok houdt en ze het liefste per 2 houdt. Gerbils zijn zeer territoriaal en als ze teveel ruimte hebben vliegen ze elkaar aan. Ik had er 2 in een half aquarium van 60x40x50 met twee verdiepingen, totale aquarium is 1.20 lang. Geef je ze de hele bak gaat t fout. Koppelen van 2 gerbils aan elkaar ging ook in bakjes van 20 cm ofzo. Het zijn leuke beesten maar ze hebben wel karakter. Een van mijn gerbils heeft ooit bij iemand een jonge gerbil gemolesteerd.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:21

Is dit serieus? Mijn 2 cavia's leven op 1 meter. Op het caviaforum werd gezegt dat dit ook kon. Ik heb volgens mij wel zeer gelukkige cavia's :) Ik zou groter willen maar dit mag (nog) niet....

TS, hamsters zijn leuk! Wij hebben ook een hamster. 'T is echt een schatje en makkelijk in onderhoud.

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:26

Mijn rusje heeft een aqua van 80x40, ik kan mij niet voorstellen dat twee cavia's lekker kunnen rennen op een beetje meer...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:40

Ruby, een meter kan inderdaad net! (voor kleine cavia's). Maar zelfs voor kleintjes vind ik het nog krap en zou ik nog voor groter gaan :) Volgens mij komen ze er bij jou regelmatig uit, ik zou me dus geen zorgen maken! :j Je zorgt prima voor ze :D

Bij mij heeft elke cavia een pvc buis. Leg hier twee van in een meterkooi en de kooi is vol :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:45

Een huisvlieg. :D