Puppy word 'boos'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Puppy word 'boos'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:59

Ik denk als je zelf de honden in de groep ziet dat je mijn mening deelt :)
Ook thuis gaat het daar niet goed. Nu ligt het natuurlijk zeker aan de opvoeding, het is zelfs al zo erg dat de honden de kinderen van de bank jaagt. Kinderen zitten tv te kijken, hond springt op bank en bank is zo gezegd vol. Hond wil languit liggen maar kinderen zitten in de weg en met z'n gegrom jaagt hij de kinderen weg.

Ik hoor deze verhalen omdat ik langs de kant sta te kijken en alles opvang van de eigenaren :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:03

Snap ik wel maar hoeft geen dominantie te zijn als de mensen dat toestaan dan gaat hij dat gedrag ontwikkelen. Er zijn ook honden die onzeker zijn en dit gedrag vertonen om niet onzeker over te komen. Snap je? een dominante pup moet ik nog tegen komen, een onzekere pup met dominant gedrag of aangeleerd gedrag zijn er genoeg. (helaas) denk dat de baasjes niet de juiste baasjes zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:09

Mensen moeten gewoon weten waar ze aan beginnen met een hond.
En als je niks weet ga boekjes lezen ofzo.
Ik zie zo vaak dat hrt fout gaat bij mensen die geen verstand van honden hebben.
Nee is nee en het blijft ook nee is al 1 ding wat bij een hond geleerd moet zijn.
Wij vangen heeel vaak honden op.
En zoeken wij een goed te huis voor.
Voor zowel mishandelde. Nirt meer voor kunnen zorge enz honden.
Maar zitten veel honden tussen die denken dat ze alles mogen.
En mrt slaan bereik je helemaal niks.
Keer in de nekvel pakken en goed duidelijk aanspreken hebben ze veel meer aan.
En een bange hond moet je weer anders aanpakken.
En bij een hond is het ook belangrijk dat ze de ene keer het wel mogen en de andere keer niet daar snappen ze dsn helemaal niks van.
En zie ook vaak en dat vooral bij chihuahua s als ze een keer van zich afsnauwen dat ze ee om gaan zitten lachen.
Ook al doen ze hrt na andere mensen toe.
Want dat vinden ze leuk en owh zo grappig. Van kijk wat lief wat mijn kleine hobdje doet
Maar later krijg je wel een hond die snel na anderen bijt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:23

ralphtdw schreef:
Mensen moeten gewoon weten waar ze aan beginnen met een hond.
En als je niks weet ga boekjes lezen ofzo.
Ik zie zo vaak dat hrt fout gaat bij mensen die geen verstand van honden hebben.
Nee is nee en het blijft ook nee is al 1 ding wat bij een hond geleerd moet zijn.
Wij vangen heeel vaak honden op.
En zoeken wij een goed te huis voor.
Voor zowel mishandelde. Nirt meer voor kunnen zorge enz honden.
Maar zitten veel honden tussen die denken dat ze alles mogen.
En mrt slaan bereik je helemaal niks.
Keer in de nekvel pakken en goed duidelijk aanspreken hebben ze veel meer aan.
En een bange hond moet je weer anders aanpakken.
En bij een hond is het ook belangrijk dat ze de ene keer het wel mogen en de andere keer niet daar snappen ze dsn helemaal niks van.
En zie ook vaak en dat vooral bij chihuahua s als ze een keer van zich afsnauwen dat ze ee om gaan zitten lachen.
Ook al doen ze hrt na andere mensen toe.
Want dat vinden ze leuk en owh zo grappig. Van kijk wat lief wat mijn kleine hobdje doet
Maar later krijg je wel een hond die snel na anderen bijt

Je hoeft absoluut niet fysiek tegen een hond zijn om je punt te maken. Veel mensen denken nog steeds dat je een hond moet aanraken om tot hem door te dringen. Dit is, en zeker bij pups, niet het geval.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:23

Wilawander schreef:
Snap ik wel maar hoeft geen dominantie te zijn als de mensen dat toestaan dan gaat hij dat gedrag ontwikkelen. Er zijn ook honden die onzeker zijn en dit gedrag vertonen om niet onzeker over te komen. Snap je? een dominante pup moet ik nog tegen komen, een onzekere pup met dominant gedrag of aangeleerd gedrag zijn er genoeg. (helaas) denk dat de baasjes niet de juiste baasjes zijn.

Baasjes zijn sws niet goed.
Nu loopt die hond overdag op het erf los met een stroombandje. Wonen achteraf en loopt 1 keer in de week een uurtje aan de riem.

Maar als die die onzekere mechelaar ziet en dan deze dan zie je duidelijk het verschil, zo bedoel ik dat

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:05

JesdaPower schreef:
Ik durf te wedden dat een pup echt wel dominant kan zijn.

Perfect voorbeeld. Onze Jinn (BC 15 weken) zit in een puppygroep met een Mechelse Herder. Prachtig beest maar super dominant. Grijpt naar de instructeur en bijt andere pups. Gaat er boven op staan. Nekharen overeind, staart kaarsrecht omhoog.
Hoe noemen jullie dit gedrag dan?

Ontopic;
Ik ben er van mening dat je moet negeren met een duidelijk woord, nee, foei, whatever je ook maar zegt. Zolang de pup er geen schik aan heeft stopt hij vanzelf.

Hartstikke onzeker

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:21

JesdaPower schreef:
Wilawander schreef:

Baasjes zijn sws niet goed.
Nu loopt die hond overdag op het erf los met een stroombandje. Wonen achteraf en loopt 1 keer in de week een uurtje aan de riem.

Maar als die die onzekere mechelaar ziet en dan deze dan zie je duidelijk het verschil, zo bedoel ik dat

Maar niet elke hond toont onzekerheid op de zelfde manier. Ik durf wel heel zeker te zeggen dat het onzekerheid is. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:24

Dan zou mijn pup ook enorm dominant zijn. Nekharen overeind, grommen, staart omhoog boven andere honden gaan staan. En die is absoluut niet dominant.

zelfs mijn volwassen teef zou het dan zijn, terwijl die zo onzeker als de pest is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:19

DozenPower schreef:
Ik heb het gevraagd bij de puppy cursus, en ze zegt dat hij het ziet als een spelletje.
Als hij op de bank springt laag zeggen en hem op de grond zetten en voor de rest negeren.
Dit ga ik nu uitproberen, dus het commando laag aanleren en voor de rest niks ;)

Let hierbij heel goed op dat je pas 'laag' zegt als je de hond op de grond hebt staan. Anders leert de hond dat 'laag' betekent 'op de bank springen'.

Ook zou ik de hond niet zelf op de grond zetten, daar leren ze niet zoveel van. Klinkt misschien raar maar het beste zou werken om de hond (op een moment dat hij rustig is) op de bank te zetten en hem dan zelf van de bank af te laten springen (evt. eerst door een koekje te laten volgen) en 'laag' te zeggen.
Zo wordt het geen beladen iets, maar gewoon een leuk commando net zoals 'kijk eens' of 'zit'.
(Dat oefen je ook op een rustig moment en levert een koekje op)
Als de hond dan druk is en een keer op de bank springt, weet hij dat 'laag' van de bank afspringen betekent en iets leuks oplevert!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:58

Oh jongens wat lees ik allemaal.. Een puppy die wil spelen, opvoeden met slipkettingen ed..... En dat nog als tip geven ook.. Mijn hondje is naar een puppycursus geweest met koekjes en geduld, de hond van de buren deden ze een koekje op de bank leggen en zodra die hem wilde pakken kreeg die een slipketting naar zijn hoofd, want dat mocht niet. 3 keer raden welke van de 2 hondjes zijn baasje geen seconde uit het oog verliest tijdens het loslopen, en welke met een laag hoofd ontwijkt te komen. Pups willen spelen, en wanneer je aan een hond begint moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan, en het geduld ervoor hebben. Niks slipketting slaan knijpen... Ik heb een meisje van goud en ze vertrouwd mij 100%, als we spelen en ze pakte me te dicht bij mijn hand, schrikt ze zich al rot voordat ik "au" zeg, omdat ze dat is gaan aanvoelen. Wat een tips pffff

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 01:25

wij hebben nu een 12 weken oude toypoedel kruizing in huis, als ik die ga slaan hou ik niks over :')

beestje heeft een ego van "hebikjoudaar" en daagt gewoon de spaanse mastin(ruime 60 kilo) en galgo(grote reu) uit, bijt de bouvier in zijn hakken en als ze grommen gaat hij gauw op zijn rug liggen, heel stil, tot ze ontspannen en dan dendert hij weer rond, onder ze door en bijt ze weer in de staart en hakken :))
ik hou het in de gaten dat de groten niet te fel worden maar laat ze verder lekker spelen

ook bijt de kleine nozem overal in en liefst ook in onze handen, maar hij weet nu dat een duidelijke "euhh" betekent dat hij er gelijk mee moet ophouden

eerlijk gezegd vind ik een klein hondje veel moeilijker om op te voeden als een grote pup
mijn dochter zit nu met Max op puppycursus en ze doen het samen hartstikke goed
Afbeelding

TS goed dat je de vraag hebt gesteld op de cursus, zij kennen jou pup en kunnen het beste inschatten waar het probleem zit
wees duidelijk en consequent maar altijd met een vriendelijke toon
bedenk dat je een hond het meeste leert en dus ook afleert als hij het graag voor je doet
straf hem dus niet als hij iets fout doet maar buig het foute om naar een oefening die je wel wilt
dus laag als oefening als hij wild springt en je gaat bijten, of laat hem zit en poot geven of misschien vindt hij het wel heel leuk om een balletje op te halen of in huis een zacht knuffeltje en kun je apport met hem spelen
met iets in zijn bek kan hij jou immers ook niet bijten

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:02

annepaardoes schreef:
amies100 schreef:
Meteen op zijn kop geven of in zijn nekvel pakken en terugzetten. Dit is dominantie.

Ga alsjeblief heel snel terug in je grot of onder je steen!

Gelukkig heb jij alle wijsheid in pacht :+

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:34

Mijn god, wat zitten hier een mensen zonder verstand.
Een pup dominant noemen en zeggen dat ze de pup moet straffen met op de neus tikken, bij het nekvel pakken of op de grond leggen.
Je pup is gewoon speels, heeft helemaal niks met dominantie te maken.
Geef je pup zodra hij begint te bijten iets waar hij wél in mag bijten.
En mensen die zeggen dat een hond niet op de grond te leggen is, lees eens een goed boek over honden. Zou jij je op de grond laten leggen als je in je eigen ogen niets fout doet of een ander niet begrijpt? Ik in ieder geval niet, het is zinloos om een hond op de grond te leggen, op de neus te tikken of bij het nekvel te pakken. Je maakt je pup/volwassen hond er alleen maar bang mee!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:05

Tsja....blijkbaar zijn de Cesar Milan's van Bokt weer wakker geworden :Z
Helaas schijnen er nog mensen te zijn die zijn blijven hangen en een "Spartaanse" opvoeding nodig achtten <<)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:22

Mijn goden, wat een verschrikkelijke adviezen worden er hier gegeven. Is bijna iedereen hier voor fysiek straffen van dieren? Dat is echt niet normaal. Of dat nu bij een pup is of een volwassen hond, hoe kun je nu een vertrouwensband scheppen met een hond als het al gebaseerd is op domineren en fysiek straffen?

Ik heb laatst per ongeluk mijn hond bang gemaakt. Was totaal niet mijn bedoeling, maar naast een auto stond een (oude) kat en dat zag ik te laat. Normaal gesproken kan ik mijn hond prima onder controle houden als we een kat zien, maar als er eentje ineens voor je neus staat dan lukt dat niet zo goed. Mijn eerste reactie was vastgrijpen aan haar tuig en heel hard 'HEY' roepen. Ze schrok zo erg van mijn reactie (omdat ik nooit zo reageer) dat ik door mijn knieën moest gaan om haar weer gerust te stellen, want ze durfde niet naar mij toe te komen. Gelukkig herstelde ze snel en heb ik het weer goed kunnen maken en eigenlijk was ik wel weer blij dat ze nog een keer wilde proberen om naar de kat te lopen. Ik heb veel liever dat zij katten negeert op een positieve manier dan op een negatieve manier, omdat ze bang is voor mij en mijn reactie.

Oftewel: pas heel erg op, als je te veel negativiteit gebruikt in de opvoeding en dagelijkse bezigheden kun je een hond creëren die alleen maar luistert op basis van angst. Je hond leeft dan constant in angst, bang omdat hij flink gestraft kan worden en daarom zal de hond er alles aan doen om dat te voorkomen. Persoonlijk wil ik niet zo leven, dus wil ik ook niet dat mijn hond zo leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:51

Als jij van je dier houdt, dan wil je volgens mij niet dat je dier bang voor je is, dan wil je dat je dier je vertrouwt, en bij jou de veilige plek zoekt. Vind ik al genoeg reden om niet vanuit negativiteit te willen werken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:59

amies100 schreef:
Gelukkig heb jij alle wijsheid in pacht :+

Dat zeg ik nergens, maar de wat je daar verteld is gewoon volstrekte nonsens en al lang achterhaald en dat is bekend.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:04

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:09

Het probleem is dat de mensen die nog steeds in de dominantietheorie geloven, ook zijn blijven hangen in de opvoedkunde van 30 jaar geleden.

Ik zie het nog steeds om me heen, bepaalde type mensen die denken dat de harde hand, het conflict opzoeken en afstraffen de "oplossing" is :n
De dominantietheorie....nou ik veeg er m'n reet mee af :D

Ik zie liever een vrolijke hond die met een "braaf" en " koekje" is beloont, dan eentje die aan het buikschuiven is naast zijn baas.
Honden die gewoon 30 cm lager zijn tijdens het appél gedeelte, omdat er zoveel plicht en dwang op staat <<)
Ik heb liever een hond die met plezier voor mij wil werken, omdat hij/zij dat zo leuk vind.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:57

Nimfee schreef:
Mijn goden, wat een verschrikkelijke adviezen worden er hier gegeven. Is bijna iedereen hier voor fysiek straffen van dieren? Dat is echt niet normaal. Of dat nu bij een pup is of een volwassen hond, hoe kun je nu een vertrouwensband scheppen met een hond als het al gebaseerd is op domineren en fysiek straffen?

Ik heb laatst per ongeluk mijn hond bang gemaakt. Was totaal niet mijn bedoeling, maar naast een auto stond een (oude) kat en dat zag ik te laat. Normaal gesproken kan ik mijn hond prima onder controle houden als we een kat zien, maar als er eentje ineens voor je neus staat dan lukt dat niet zo goed. Mijn eerste reactie was vastgrijpen aan haar tuig en heel hard 'HEY' roepen. Ze schrok zo erg van mijn reactie (omdat ik nooit zo reageer) dat ik door mijn knieën moest gaan om haar weer gerust te stellen, want ze durfde niet naar mij toe te komen. Gelukkig herstelde ze snel en heb ik het weer goed kunnen maken en eigenlijk was ik wel weer blij dat ze nog een keer wilde proberen om naar de kat te lopen. Ik heb veel liever dat zij katten negeert op een positieve manier dan op een negatieve manier, omdat ze bang is voor mij en mijn reactie.

Oftewel: pas heel erg op, als je te veel negativiteit gebruikt in de opvoeding en dagelijkse bezigheden kun je een hond creëren die alleen maar luistert op basis van angst. Je hond leeft dan constant in angst, bang omdat hij flink gestraft kan worden en daarom zal de hond er alles aan doen om dat te voorkomen. Persoonlijk wil ik niet zo leven, dus wil ik ook niet dat mijn hond zo leeft.

Precies dit!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:24

als de pup in je benen gaat hangen gewoon duidelijk AH!!roepen en hem heel snel een alternatief geven...zijn eigen speeltje.Niet meppen op die leeftijd,nergens voor nodig.Niet in dit geval want hij wil alleen maar spelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:14

kamatz schreef:
Het probleem is dat de mensen die nog steeds in de dominantietheorie geloven, ook zijn blijven hangen in de opvoedkunde van 30 jaar geleden.

Ik zie het nog steeds om me heen, bepaalde type mensen die denken dat de harde hand, het conflict opzoeken en afstraffen de "oplossing" is :n
De dominantietheorie....nou ik veeg er m'n reet mee af :D

Ik zie liever een vrolijke hond die met een "braaf" en " koekje" is beloont, dan eentje die aan het buikschuiven is naast zijn baas.
Honden die gewoon 30 cm lager zijn tijdens het appél gedeelte, omdat er zoveel plicht en dwang op staat <<)
Ik heb liever een hond die met plezier voor mij wil werken, omdat hij/zij dat zo leuk vind.

Helemaal met je eens. Heb een jonge reu waar ik door tig mensen ben gewaarschuwd van pas maar op die word je de baas. Train positief, de hond heeft in zijn hele leven nog nooit straf of een tik gehad en train er IPO mee. Geen druk niks alles voor een koekje, bal en inmiddels omdat hij het voor mij wil doen. Wat is er nou leuker als dat?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:51

Baldadig speelgedrag en jij moet hem leren zachtjes te doen. leer het commando los.
Doe een trek spelletje en als je wil dat hij los laat steek een een snoepje onder zijn neus, dan laat hij het speeltje los en zeg jij snel het woord los, zo leert je hondje het commando los heel goed.
En het commando zachtjes, speelt je pup te ruig en doet jou zeer dan zeg je auw en zachtjes dan stop je met spelen. Dat jij stopt vind de pup natuurlijk niet leuk, maar als jij dit vol blijft houden leert jouw pup precies tot hoever hij in jullie stoeien samen kan gaan.

Het commando nee leer je door een snoepje in je open hand te hebben en bij de eerste paar snoepjes zeg je pak maar en mag je pup ze pakken.
Dan een keer nee zeggen en zodra je pup het snoepje wil gaan pakken sluit jij snel je hand, en geeft dat snoepje niet. als je het goed doet kan je later je hand met snoepje gewoon open houden bij het nee commando zonder dat je hond het pakt, hij zal zelfs weg kijken of jou aan kijken in plaat naar het snoepje en dat heel goed belonen, maar nooit met het snoepje waar je nee tegen gezegd hebt.

Commando klaar is ook handig, je gaat spelen met je hond op een gegeven moment zeg jij klaar en stopt met spelen. speeltje neem jij mee. Als je dan een wilt dat je pup ophoud met jou uit te dagen om te spelen zeg jij klaar.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 17-09-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:55

amies100 schreef:
Meteen op zijn kop geven of in zijn nekvel pakken en terugzetten. Dit is dominantie.

Een pup is nooit dominant.

In het nekvel grijpen is één van de slechtste opties die je hier kan doen. Je gebruikt agressie op de pup, en niet zomaar agressie. Honden bijten elkaar nooit in het nekvel. Wat ze wel doen is de bek in de nek van een andere hond zetten, maar ze bijten nooit door. Honden doen dit enkel en alleen wanneer ze een prooidier willen doodbijten. Wat jij vertelt aan je hond als je hem in zijn nekvel grijpt is: ik wil jou dood. Niet doen dus.

Probeer de pup af te leiden door zo'n speeltouw in de buurt te hebben. Geef hem dat als hij in je handen / voeten begint te bijten. Daarbij kan je best een goede cursus met hem volgen. Ik weet niet waar je woont, maar wij volgen les bij Quiebus. Zeer zeker aan te raden. Gaan op een heel hondvriendelijke manier om met de honden, zonder hen daarom "gelijk" te geven. Ze leren je tips en tricks die écht werken, ook op lange termijn.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:05

Volgens mij is dit gewoon baldadig en speels gedrag. Het lijkt heel erg op wat onze hond deed als pup. Dan ging ze op haar rug liggen en in de onderkant van de bank bijten. Ik zei dan "èh!" en volgens ging ze als een idioot door de kamer scheuren, op de stoelen en bank springen en er weer af. Wat bij ons de oplossing was is het stemcommando geven voor iets dat niet mag, dus nee of foei of èh (of wat je dan ook maar hebt afgesproken, iedereen moet wel hetzelfde woordje gebruiken) en haar vervolgens direct afleiden met een speeltje. Dit gedrag is toen heel snel gestopt.