Nimfee schreef:Mijn goden, wat een verschrikkelijke adviezen worden er hier gegeven. Is bijna iedereen hier voor fysiek straffen van dieren? Dat is echt niet normaal. Of dat nu bij een pup is of een volwassen hond, hoe kun je nu een vertrouwensband scheppen met een hond als het al gebaseerd is op domineren en fysiek straffen?
Ik heb laatst per ongeluk mijn hond bang gemaakt. Was totaal niet mijn bedoeling, maar naast een auto stond een (oude) kat en dat zag ik te laat. Normaal gesproken kan ik mijn hond prima onder controle houden als we een kat zien, maar als er eentje ineens voor je neus staat dan lukt dat niet zo goed. Mijn eerste reactie was vastgrijpen aan haar tuig en heel hard 'HEY' roepen. Ze schrok zo erg van mijn reactie (omdat ik nooit zo reageer) dat ik door mijn knieën moest gaan om haar weer gerust te stellen, want ze durfde niet naar mij toe te komen. Gelukkig herstelde ze snel en heb ik het weer goed kunnen maken en eigenlijk was ik wel weer blij dat ze nog een keer wilde proberen om naar de kat te lopen. Ik heb veel liever dat zij katten negeert op een positieve manier dan op een negatieve manier, omdat ze bang is voor mij en mijn reactie.
Oftewel: pas heel erg op, als je te veel negativiteit gebruikt in de opvoeding en dagelijkse bezigheden kun je een hond creëren die alleen maar luistert op basis van angst. Je hond leeft dan constant in angst, bang omdat hij flink gestraft kan worden en daarom zal de hond er alles aan doen om dat te voorkomen. Persoonlijk wil ik niet zo leven, dus wil ik ook niet dat mijn hond zo leeft.
Precies dit!!!!!