dominantie theorie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:25

Dandy schreef:
Heel interessant dit ! :j
Ik heb een superlieve en sociale hond maar wel één met een blaf-probleem tegen vreemde mensen. Tot nu toe geprobeerd op te lossen door hem te straffen (dat is ook wat iedereen in de omgeving, ook zogenaamde honden-kenners, zeiden, hij mag dat niet, je moet het afstraffen), wat dus helemaaaal niet helpt. Ik was al wat op internet aan het rondneuzen wat nou de oplossing zou kunnen zijn. Ik snapte het ook niet, mijn hond is/was voor mijn gevoel namelijk helemaal niet dominant. Die interesseert zich alleen voor de leuke dingen in het leven, een echte clown. Nu kom ik dit topic tegen *\o/* . Vanaf vandaag gaan we het helemaal anders doen :D . Ik ga me er nog wat verder in verdiepen, maar volgens mij klopt dit helemaal met mijn "gevoel". *\o/* happy *\o/*

Dat heeft niks te maken met dominantie maar met onzekerheid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:32

MyWishMax schreef:
Nog een zijweg (Ja Es, door ons gesprek gisteren ;) ) :

Rijden op andere honden, wat is dat volgens jullie?

dat kan onzekerheid zijn en/of kijken hoe ver ze kunnen gaan. Kan ook paringsgedrag zijn :D
Honden die hormonaal in de knoop zitten kan ook en het is ook een middel om onderling te laten zien dat men sterker is dus machtsvertoon. Echter rijden hoeft dus lang niet altijd dominantie te zijn.

1 van de honden uit de groep waar ik veel mee loop is zeer onderdanig. Vreemde honden die we tegen komen gaat hij altijd gelijk op rijden en als hij afgesnauwt wordt dan vliegt hij ervan door met staart tussen de poten en wordt hij niet afgesnauwd dan gaat hij vervolgens de bek likken en onderdanig langs de andere hond sluipen en vriendelijk doen enz. zit geen enkele dominantie of leiding gevende positie in hem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:40

Dandy schreef:
Heel interessant dit ! :j
Ik heb een superlieve en sociale hond maar wel één met een blaf-probleem tegen vreemde mensen. Tot nu toe geprobeerd op te lossen door hem te straffen (dat is ook wat iedereen in de omgeving, ook zogenaamde honden-kenners, zeiden, hij mag dat niet, je moet het afstraffen), wat dus helemaaaal niet helpt. Ik was al wat op internet aan het rondneuzen wat nou de oplossing zou kunnen zijn. Ik snapte het ook niet, mijn hond is/was voor mijn gevoel namelijk helemaal niet dominant. Die interesseert zich alleen voor de leuke dingen in het leven, een echte clown. Nu kom ik dit topic tegen *\o/* . Vanaf vandaag gaan we het helemaal anders doen :D . Ik ga me er nog wat verder in verdiepen, maar volgens mij klopt dit helemaal met mijn "gevoel". *\o/* happy *\o/*

nooit straffen. Ga maar eens clickeren met je hond. Eerst leren klik is beloning. Dan voordat hij spanning op gaat bouwen naar vreemde mensen al klikken en beloning dus voordat er iets gebeurd! Jij hebt nu zijn aandacht. Blijven klikken en belonen in het begin zeer snel en veel achter elkaar. Dit tempo langzaam af bouwen. Ga hem dus leren als er vreemde mensen in de buurt zijn hij dan beloond wordt. Dan krijg je niet het 'vreemde mensen ik vind dat eng en ga blaffen' maar 'vreemde mensen leuk baasje koekje a.u.b.' . Immers hij vind vreemde mensen eng, blaft ze daardoor aan en wat doe jij? Je straft zijn angst dus zijn angst wordt groter. Die mensen zijn eng en de baas wordt ook nog eens kwaad zo krijg je angst en paniek.

Als het eenmaal goed gaat laat je hem eerst reageren naar vreemde mensen. Dus laat hem een keer kijken, doet hij dat zonder blaffen dan klikken en beloning. Dan pas weer klik en beloning doen als hij gekeken heeft naar het vreemde persoon. Leer hem dus dat kijken naar vreemde mensen beloning op leverd. Als hij blaft ben je te snel gegaan dan gewoon niet belonen maar negeren en proberen uit die situatie te komen zonder teveel gedoe.

Mijn hond viel aangelijnd enorm uit naar andere honden. Dat ben ik op deze manier op gaan lossen. Nu al bij vele honden wil hij niet eens meer naar de honden kijken. Even zeer vluchtig een blik werpen omdat hij anders geen beloning krijgt maar die honden zijn totaal niet meer interessant die beloning die hij krijgt wel dus het is nu echt kijken naar die hond omdat hij dat moet voor beloning maar liever zou hij het niet doen. Hij was heel heftig in gedrag maar de laatste stap ga ik binnenkort aan beginnen en dat is dus beloning geven als hij echt niet meer kijkt naar de andere hond. Echter dit overhaast ik niet daarnaast geniet ik nu zelf enorm van dit gedrag omdat het zoveel rust geeft voor mij. Ik hoef al niet meer door te klikkeren gewoon 2 brokjes (hij is gek op brokjes dus dat is makkelijk) per passeren van een hond is voldoende.

Overigens zo afleiden dat hij vreemde mensen totaal niet ziet is mogelijk maar dat geeft geen oplossing dat is alleen het probleem ontlopen. Hij moet dus wel die vreemde mensen zien en bewust van zijn dat ze er zijn.

Magrathea

Re: dominantie theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:18

Kunnen we anders concluderen dat 'ongewenst gedrag' soms dominantie is, en soms ook niet, en dat je dus per hond moet kijken? :)* (goh, laat dat nu net zo werken met paarden/kinderen/elk ander dier dat je op wilt voeden...)

Kijk naar paarden... Paard dat je omver loopt kan dominant zijn, kan ook gewoon een lomperik zijn :+ Dus voor je het op dominantie gooit, kijk eerst naar de rest van het karakter: is ie de baas in de wei? Nee? Kan het zijn dat hij je aanwezigheid domweg niet opmerkt (oeh ik zie daar een plukje gras dat er erg lekker uitziet) en dat hij je daardoor omver loopt?

Altijd naar het complete plaatje kijken dus. Hence het begin van de oplossing voor welk gedragsprobleem dan ook. :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:16

Magrathea schreef:
Ik denk dat elk dier (hond, paard, wat dan ook) op het moment dat hij het gevoel heeft dat er niemand de leiding neemt hij dit zelf gaat doen. Meestal dus bij een onzekere eigenaar. En sommige rassen/karakters vinden eerder dat er niet voldoende leiding wordt gegeven (en anderen zal het aan hun aarsch roesten). Nogmaals, hoe je het ook wilt noemen, we zijn het er allemaal over eens dat de situaties die eerder genoemd zijn onwenselijk zijn als we een hond willen houden als huisdier.

Als ik het zo teruglees is het vooral de discussie over een woordje :') het maakt toch niet uit hoe je een probleem noemt, als je het maar op de juiste manier oplost.

Ik denk eigenlijk dat een hond nooit de leiding neemt, hij is zich namelijk helemaal niet zo bewust van zijn uitwerking op jou en doet gewoon wat mogelijk is en wat hem dan het beste uitkomt Of jij het daar wel of niet mee eens bent weet hij waarschijnlijk niet, misschien blijft hij wel best volgzaam, een boel "dominante" honden geven zich namelijk direct weer over als de baas wel een keer door pakt, imo luistert de hond dus gewoon maar verteld de baas hem niet wat hij wil.

Bovendien geeft een baas in een dergelijke situatie "de leiding" toch gewoon weg, het is niet eerlijk om de hond van een soort staatsgreep te beschuldigen terwijl je hem zelf tot koning in je huishouden hebt gekroond :P .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:39

Essiesilly, die kalmerende signalen, hij weet ze prima af te geven (voorbeeld: bange grote reu, hij draait hem de kont toe, gaat aan het gras snuffelen, geeft bange hond alle ruimte en tijd om daarna op het gemak weer eens te kijken of de bange hond nu wel durft kennis te maken )
maar op het moment dat je hem wil kalmeren aan de hand van signalen, dan ziet hij ze vaak niet omdat ie het te druk heeft :+
maar hij pikt hondentaal van honden feilloos op, mensen die hondentaal pogen te imiteren, dat wenst hij nog wel eens te negeren :D
net zoiets als bij puppen heel hard en hoog auw roepen om op die manier eigenlijk soortgenootjes na te doen
de gemiddelde pup reageert met "ajeetje" en stopt met knauwen...die van ons kluift keihard verder en hooguit een opgetrokken oog valt je ten deel "OI, maak niet zo een herrie >;) )

Liedje, er zijn wel degelijk honden die de leiding pogen te nemen. er ligt er hier 1 naast me op de bank die met enige regelmaat zal checken of de regels nog gelden, of hij de boel kan overnemen ,
nu word hij inmiddels iets makkelijker(word 2 van de week) maar deze hond zal tot zijn sterfbed echt zo af en toe blijven checken hoe de vork in de steel zit.
hoe duidelijk we ook naar hem toe zijn. maar goed, daar is het het ras ook naar en het type
en die van ons valt niet in het plaatje van het gros van de honden die de gemiddelde nederlander in huis heeft ,
niet om interessant te doen, maar tis gewoon een werkhond en dat is gewoon wel degelijk anders

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:24

dierenfan schreef:
MyWishMax schreef:
Nog een zijweg (Ja Es, door ons gesprek gisteren ;) ) :

Rijden op andere honden, wat is dat volgens jullie?

dat kan onzekerheid zijn en/of kijken hoe ver ze kunnen gaan. Kan ook paringsgedrag zijn :D
Honden die hormonaal in de knoop zitten kan ook en het is ook een middel om onderling te laten zien dat men sterker is dus machtsvertoon. Echter rijden hoeft dus lang niet altijd dominantie te zijn.

1 van de honden uit de groep waar ik veel mee loop is zeer onderdanig. Vreemde honden die we tegen komen gaat hij altijd gelijk op rijden en als hij afgesnauwt wordt dan vliegt hij ervan door met staart tussen de poten en wordt hij niet afgesnauwd dan gaat hij vervolgens de bek likken en onderdanig langs de andere hond sluipen en vriendelijk doen enz. zit geen enkele dominantie of leiding gevende positie in hem.

Voor mij ook afhankelijk van de context. Mijn hond rijdt alleen op momenten dat de prikkels te veel zijn en de spanning te hoog op loopt. Dan begeleidt ik haar naar een ruimte waar ze tot rust kan komen en is het over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:20

Percy schreef:
Opperbaas is hier het 13-jarige teefje die maar 25cm. groot is. De anderen zijn een Border Collie en een Mastin Espagnol, veel groter dus maar zij heeft het voor het zeggen. In dat opzicht kan je haar de dominante noemen maar zij zal nooit of te nimmer eten van de anderen afpakken of uit het niets lelijk doen. Ik zie niet in waarom ik dan eten zou moeten afpakken eigenlijk, maakt mij echt niet de baas, eerder een lastpost.

Mijn reu is wel dominant maar op een heel rustige manier, zo'n geboren leider zeg maar, hij tolereert enorm veel maar als het echt te gek wordt zegt hij 'ghrumpf' en ze stuiven allemaal uit elkaar.
Die is enorm gek op eten (krijgt vers vlees) en zou graag dat van de anderen hebben, maar ookal heeft hij niets en is de rest aan het eten, hij kijkt ernaar maar doet geen poging het af te pakken. Terwijl we allemaal weten dat ze onmiddelijk voor hem aan de kant zullen gaan.
Als hij zelf eten heeft is hij tolerant, laat de anderen zelfs mee eten zolang ze dat netjes(onderdanig) doen. En gek genoeg zijn de anderen onderling wel onverdraagzamer als het gaat om voer, die grauwen wel naar elkaar als ze te dichtbij komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:36

Rijden vind ik ook wel intressant gedrag, ik twijfel of het echt dominantie is.
Ik heb hier veel wisselende honden over de vloer (gehad) en de enige die er altijd is is mijn eigen reu die dus echt de leider is, op een rustige manier.
Hij rijd eigenlijk nooit op andere honden, als het nodig is snauwt hij wel gewoon. Maar de andere honden doen het dus onderling wel regelmatig maar nooit op manieren dat je zegt; zie je wel, ff uitmaken wie er de baas is. Zo had ik een jong teefje wat best een dominant dondertje was, die reed bij het leven maar uit spel, ook op mijn reu en hij liet dat toe maar deed het ook regelmatig terug...? Nu heb ik een reu lopen die de eerste week hier enorm op mijn hond heeft zitten rijden, gillend wegvloog als hij afgesnauwd werd maar direkt weer terug kwam en doorging, tot vervelens aan toe. Spanning imo, en nu is het over, hij kan heel goed met andere honden, is heel speels en vrolijk maar zo af en toe treft hij er één waar hij vanaf het begin af op moet rijden, móet en zal. Hij is er dan ook niet vanaf te houden, vaak zijn het honden die zijn gedrag grotendeels negeren, dus dominanter zijn?

Ik heb meer het idee dat het een manier is om spanning af te voeren of in spel de grenzen opzoeken, echt dominantie is het mi niet zovaak, dat wordt vaak op andere manieren geregeld.