Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Had ze dit jaar ook voor het eerst tegen leucose laten enten ( normaal worden ze enkel gedaan tegen kattenziekte en niesziekte ) ... las ik op verschillende forums dat die prik tegen leucose ( en dan bepaald de adjuvant ) zo omstreden is.... de mogelijkheid bestaat dat ze op de plaats van enting een huidtumor ontwikkelen, daarom wordt in de usa al in de achterpoot geent...kunnen ze amputeren indien nodig
Dussss....met de laatste al niet meer terug geweest voor de herhalingsenting tegen de leucose !
SAKKIA schreef:Nu moet ik zeggen dat mijn DA volgens mij niet elk jaar tegen de kattenziekte ent. Maar dat zou ik even na moeten kijken in de boekjes. Niesziekte worden ze wel allebei elk jaar tegen geent.
De kleine heeft heel erg niesziekte gehad toen hij kitten was en vorig jaar nog een keer toen hij al wat ouders was en bij mij woonde.
De oudere kat kreeg hier toen ook een klein beetje van mee. Die heeft zich dagen niet fit gevoeld en was daarna weer helemaal de oude. De kleine had zo veel snot en was zo benauwd dat ik met hem naar de DA ben geweest. Hij niest nu nog steeds vaker dan gemiddeld, dus ik ga ervan uit dat het een chronisch verhaal is geworden.
Eigenlijk moet ik dus wel enten omdat ik bang ben dat de oudere kat dan ook heviger niesziekte krijgt.
Sassol schreef:Het is voor mij ook gewoon logisch nadenken. Ik kan ook griep krijgen, maar daar ga ik mezelf niet voor inenten. Als ik ziek wordt, kan ik er inderdaad dood aan gaan (kleine kans, maar het is mogelijk).
Maar ik ga er vanuit dat ik gewoon ziek wordt, een tijdje niet goed kan eten en met een weekje weer beter ben. Zo niet, ga ik dan wel naar het ziekenhuis. Een keer ziek worden is echt geen probleem.
Mijn hond had laatst kennelhoest. Die is toen aan de slijmverdunners (wegens vastzittend slijm) en een AB-kuur gegaan (preventief voor longontsteking).
Was dan ook weer vrij snel de oude. Ik heb hem toen ook alleen naar de DA gebracht en aan de medicijnen gezet omdat hij zo'n last van het hoesten en slijm had, dat hij de hele nacht door moest kokhalzen.
Mijn DA zei ook dat ik kon enten tegen kennelhoest, maar dat hij dan nog steeds ziek kan worden. Alleen niet ernstig ziek. Dan ga ik toch liever voor goed signaleren, de DA niet schuwen als ik iets vermoed dan elk jaar (of om de 3 jaar) preventief te enten waarna mijn hond nog ziek kan worden en ik denk: ach, hij is toch beschermd waait wel over.
Maar het lijkt ook wel of 'ziek worden' echt een no-go is bij onze huisdieren. Terwijl het heel normaal is als wij mensen ziek worden. Dan hoor je ook niet: oh jee! Had je je niet beschermd dan? (Er wordt dan ook niet gevraagd of je wel genoeg beweegt, groente/fruit eet en slaapt, dingen die veel belangrijker zijn als je het hebt over vatbaarheid voor ziektes)
Dakotah schreef:Dat je als je niet laat enten, ook niet ontwormt is dus flauwekul.
Alle katten, honden en paarden worden gewoon ontwormd, bovendien woon ik in buitengebied.
Er wordt doorgaans niet gepoept bij de buren, dat doen ze doorgaans op eigen grond.
De "buren" zijn trouwens grotendeels akkers, want daar lopen ze meestal.
Overigens hebben wij een buitenbak die met groot plezier gebruikt wordt als kattebak.
Dakotah schreef:Vaak worden dieren die niet geënt worden ook nauwelijks ontwormd, waardoor ze lekker buiten alles volpoepen en deze parasieten ook weer verspreiden.
Ja ik lees...
Staat hier toch echt.
Ik heb uitzicht op mijn buitenbak en de katten zitten er altijd in te poepen, vandaar dat ik het weet.