Katten-entingen altijd nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:14

mijn eerste kat is overal voor ingeent, 15 jaar geworden. 2e en 3e katten zijn half ingeent, ze zijm nu 8 en hebben nog nooit iets gemakteert. 4e kat is niet ingeënt , is nu 2 en is de gezondste van allemaal

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:26

Effe een kleine schop!!!

Ik ben in dubio.
Ik lees meer over dat jaarlijks enten echt onzin is, niet alleen voor honden en katten maar ook voor paarden.
En ik ben heel eerlijk, als mijn paarden thuis zouden staan zou ik ze waarschijnlijk ook niet meer laten enten.
Nu kreeg ik weer de oproep van mijn da, want mijn 3 katten en hond zijn weer aan de beurt.
Maar ben nu toch aan het denken om het niet te doen.
Ze hebben allemaal een keurige basisenting en een paar jaar achter elkaar een enting gehad.
Onze hond is bijna 14 jaar en komt nergens meer.
Ik krijg ook steeds meer het idee dat dierenartsen het vooral fijn vinden dat je jaarlijks laat enten.
Daarbij is het vooral voor de katten een hoop stres en gedoe.
Ik lees hier veel mensen die niet enten, maar natuurlijk ook de andere kant.
Op een nader forum las ik dat er volgens mij in America ofzo een arts is die het onderzocht heeft en dat het grote onzin is dat dieren jaarlijks herhaald worden.
Eigenlijk best logisch als je weet dat bijv. tetanus bij ons 10 jaar goed is en niet preventief gegeven word.
Maar dieren worden hier jaarlijks mee ingespoten.

SAKKIA

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:57

Ik begin hier ook steeds meer aan te twijfelen.
Ik heb 1 binnenkat en 1 buitenkat van 1 en 4 jaar oud. Beiden tot nu toe netjes geënt.

Maar ik twijfel of ik dit wel moet blijven doen, je leest steeds meer negatieve verhalen en dat uit onderzoek blijkt dat 1 keer in de 3 a 4 jaar enten ook voldoende is.

Ik ga dit topic dus nog even volgen.......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:58

Ik lees inderdaad steeds vaker dat als alle basisentingen in orde zijn incl. de eerste 3 jaar enten dat er dan genoeg is opgebouwd.

Ik vind het überhaupt ook apart hoor, wij worden in onze eerste levensjaren ingeënt, dan nog later ergens een keer en wij hoeven nooit meer te komen voor die entingen... blijft in ons lichaam.. dat zou dan bij dieren toch ook zo moeten werken?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:04

Toen ik mijn kat alleen had kreeg hij om het jaar een enting
Was ook een binnenkat en kwam af en toe in de tuin aan zijn tuigje ...

Nu heb ik er 3 en doe ik het wel netjes ieder jaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:08

Hier nog twijfels ! :j Had ze dit jaar ook voor het eerst tegen leucose laten enten ( normaal worden ze enkel gedaan tegen kattenziekte en niesziekte ) ... las ik op verschillende forums dat die prik tegen leucose ( en dan bepaald de adjuvant ) zo omstreden is.... de mogelijkheid bestaat dat ze op de plaats van enting een huidtumor ontwikkelen, daarom wordt in de usa al in de achterpoot geent...kunnen ze amputeren indien nodig %) %) Dussss....met de laatste al niet meer terug geweest voor de herhalingsenting tegen de leucose !
En de prik tegen kattenziekte blijkt 3 jaar geldig te zijn, die tegen niesziekte zou wel elk jaar moeten opnieuw gezet worden..
Met de paardenvaccins idem dito vermoed ik...zoals al eerder hier aangehaald...bijvoorbeeld de tetanus spuit... :?
Overvaccinatie is enkel goed voor de portemonnee van de DA denk ik zo...maar echt niet voor de dieren...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:16

Wij enten ze 1x per 2 jaar. Ze zijn dan vaak een halfjaar onbeschermd. Het is een duur 'grapje'
Mijn schoonouders enten de kat helemaal niet, die komt altijd buiten en is nu 7 en nooit ziek.
Maarja, toch maar gewoon doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:16

Nu moet ik zeggen dat mijn DA volgens mij niet elk jaar tegen de kattenziekte ent. Maar dat zou ik even na moeten kijken in de boekjes. Niesziekte worden ze wel allebei elk jaar tegen geent.
De kleine heeft heel erg niesziekte gehad toen hij kitten was en vorig jaar nog een keer toen hij al wat ouders was en bij mij woonde.
De oudere kat kreeg hier toen ook een klein beetje van mee. Die heeft zich dagen niet fit gevoeld en was daarna weer helemaal de oude. De kleine had zo veel snot en was zo benauwd dat ik met hem naar de DA ben geweest. Hij niest nu nog steeds vaker dan gemiddeld, dus ik ga ervan uit dat het een chronisch verhaal is geworden.
Eigenlijk moet ik dus wel enten omdat ik bang ben dat de oudere kat dan ook heviger niesziekte krijgt.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:20

Ik heb mijn 2 binnenkatten toen ze jong waren jaarlijks laten enten. Toen nr 3 erbij kwam kregen ze alsnog niesziekte. Ze hebben het met veel moeite alledrie overleefd maar kregen daarna een terugval na de enting. 1 was bovendien allergisch voor de entstof. Dus vanaf een jaar of 3 zijn ze geen van allen meer geeent. 2 katten zijn 18 jaar geworden, de 3e is inmiddels 20. Binnenkatten zou ik nu ook niet meer enten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:21

Een DA heeft me in het verleden verteld dat de basisentingen belangrijk zijn en de rest is commercieel. Al mijn katten krijgen de basisentingen en that's it. Ze komen alleen in de tuin, op 1 na.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:27

jesito een hond van bijna 14 zou ik niet enten.
Mijn dieren krijgen het eerste jaar alle entingen en dan stop ik er mee.
Alleen de hond die evt naar een show gaat krijgt de enting omdat het verplicht is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:30

Ik ben net vorige week geweest na een hoop dubben. Ik ben de eerste jaren braaf elk jaar geweest en nu zo om de anderhalf jaar. Ze zijn nu 5,5 oud.

Alleen vraag ik me af... De kosten voor een prik waren 15€ per kat. En er staat op de site Enting katten-niesziekte. Hoe moet je dat lezen?;-) enting voor katten tegen niesziekte? Of enting katten- en niesziekte (daar vroeg ik om). Maar is dit niet veel goedkoper dan wat ik van andere mensen las?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:00

Ik neem ze trouwens tegelijk mee naar de DA, scheelt aanzienlijk in de kosten. Want het enten zelf is bij ons niet heel duur. Meestal ben ik 50 euro kwijt voor twee katten enten en een jaarlijkse algehele controle.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:52

Wat ik nog even op het hart wil drukken, het gaat me niet om de kosten.
Als het pertinent beter is te enten ben ik de laatste die het zou laten voor de kosten, dan had ik ze niet aan moeten schaffen.
Maar ik word me steeds meer bewust van dat het toch allemaal chemische troep is en dat het ook best het systeem van het dier op het moment van enten heel erg belast.
Hoe gezond is dat en is het niet beter dat het dier zelf na een degelijke basisenting, afweer opbouwt.
Daarbij is het voor de katten altijd echt een heel drama vooral voor 1 van de 3 en ik zie er weer als een berg tegenop.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:31

SAKKIA schreef:
Nu moet ik zeggen dat mijn DA volgens mij niet elk jaar tegen de kattenziekte ent. Maar dat zou ik even na moeten kijken in de boekjes. Niesziekte worden ze wel allebei elk jaar tegen geent.
De kleine heeft heel erg niesziekte gehad toen hij kitten was en vorig jaar nog een keer toen hij al wat ouders was en bij mij woonde.
De oudere kat kreeg hier toen ook een klein beetje van mee. Die heeft zich dagen niet fit gevoeld en was daarna weer helemaal de oude. De kleine had zo veel snot en was zo benauwd dat ik met hem naar de DA ben geweest. Hij niest nu nog steeds vaker dan gemiddeld, dus ik ga ervan uit dat het een chronisch verhaal is geworden.
Eigenlijk moet ik dus wel enten omdat ik bang ben dat de oudere kat dan ook heviger niesziekte krijgt.

In principe heeft je oude kat er juist weerstand tegen opgebouwd, komt het virus nu weer tevoorschijn dan gaat zijn lichaam aan het werk om het uit te schakelen. Enten zou dan alleen een meerwaarde zijn op het moment dat het toevallig een andere versie van niesziekte is..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:46

Het is voor mij ook gewoon logisch nadenken. Ik kan ook griep krijgen, maar daar ga ik mezelf niet voor inenten. Als ik ziek wordt, kan ik er inderdaad dood aan gaan (kleine kans, maar het is mogelijk).
Maar ik ga er vanuit dat ik gewoon ziek wordt, een tijdje niet goed kan eten en met een weekje weer beter ben. Zo niet, ga ik dan wel naar het ziekenhuis. Een keer ziek worden is echt geen probleem.

Mijn hond had laatst kennelhoest. Die is toen aan de slijmverdunners (wegens vastzittend slijm) en een AB-kuur gegaan (preventief voor longontsteking).
Was dan ook weer vrij snel de oude. Ik heb hem toen ook alleen naar de DA gebracht en aan de medicijnen gezet omdat hij zo'n last van het hoesten en slijm had, dat hij de hele nacht door moest kokhalzen.

Mijn DA zei ook dat ik kon enten tegen kennelhoest, maar dat hij dan nog steeds ziek kan worden. Alleen niet ernstig ziek. Dan ga ik toch liever voor goed signaleren, de DA niet schuwen als ik iets vermoed dan elk jaar (of om de 3 jaar) preventief te enten waarna mijn hond nog ziek kan worden en ik denk: ach, hij is toch beschermd waait wel over.

Maar het lijkt ook wel of 'ziek worden' echt een no-go is bij onze huisdieren. Terwijl het heel normaal is als wij mensen ziek worden. Dan hoor je ook niet: oh jee! Had je je niet beschermd dan? (Er wordt dan ook niet gevraagd of je wel genoeg beweegt, groente/fruit eet en slaapt, dingen die veel belangrijker zijn als je het hebt over vatbaarheid voor ziektes)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:48

Dat heb ik dus ook Sassol, als een dier eens ziek word door een virrusje lijkt het wel een ramp.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:06

Ik heb mijn huidige 4 poezen ook niet geënt.
Moeder en drie dochters, nu tussen 4 en 6 jaar oud.
Tot nu toe niet ziek geweest.
Had mijn vorige katten tot 5 jaar geënt, ben er toen mee gestopt, toen ik hoorde dat ze alsnog de ziektes konden krijgen.
Ook zij zijn nooit ziek geweest, 1 is 16 geworden, de andere 17.
Pony's momenteel ook niet geënt, aangezien ze niet van het terrein afkomen.
Had ze eerder wel geënt, toen kreeg 1 wel een flinke griep.
Vorige hond en huidige hond, niet geënt. De 1 is 8,5 geworden, maar niet ziek door niet enten, andere hond is inmiddels 11 en ook nooit ziek geweest.
Hebben wel de eerste paar jaar entingen gehad.
Nieuwe pup, 8 maand, wel geënt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:25

Hier hebben wij ook nooit de katten laten enten.
1 van 23 nog nooit ingeënt
1 van 17 nog nooit ingeënt
1 van 6 vanacht overleden aan hart problemen. Nog nooit ingeënt wel de 1 jaar.
1 van 1 nog nooit ingeënt.
En 1 van 4 maanden nog nooit ingeënt.
Onze buurvrouw enten wel haar katten maar die werden als nog ziek en moesten een spuitje hebben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:38

Ik vind het eigenlijk nogal schokkend hoeveel mensen er zijn die hun dieren niet laten enten maar ze wel naar buiten schoppen. De niet geënte dieren lopen ziektes op, en verspreiden en dragen deze rond, zodat de ziekte de tijd krijgt om zich te muteren en vervolgens wel geënte te besmetten. Vaak worden dieren die niet geënt worden ook nauwelijks ontwormd, waardoor ze lekker buiten alles volpoepen en deze parasieten ook weer verspreiden.

Kijk eens naar de mazelen uitbraak die laatst in Nederland was. Hoe kan zo'n uitbraak tot stand komen? Omdat het virus er wel is maar bijna niet de kans krijgt om tot uiting te komen, behalve wanneer het gastheren en vrouwen krijgt die niet geënt. En dan krijgt het de kans om zich te verspreiden.

En dat is met dieren precies hetzelfde, omdat het virus/de bacterie op dit moment weinig tot niet heerst denkt iedereen maar dat het niet nodig is om te enten. Waardoor je dus weer een hoop dieren krijgt die niet geënt en die vervolgens weer de bron voor een epidemie vormen.

Ik snap best wanneer je binnen katten hebt die nooit buiten komen niet ent. Maar je kat die buiten komt, die in andermans tuinen poept en rondstrooit gewoon niet ent, daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:40

Sassol schreef:
Het is voor mij ook gewoon logisch nadenken. Ik kan ook griep krijgen, maar daar ga ik mezelf niet voor inenten. Als ik ziek wordt, kan ik er inderdaad dood aan gaan (kleine kans, maar het is mogelijk).
Maar ik ga er vanuit dat ik gewoon ziek wordt, een tijdje niet goed kan eten en met een weekje weer beter ben. Zo niet, ga ik dan wel naar het ziekenhuis. Een keer ziek worden is echt geen probleem.

Mijn hond had laatst kennelhoest. Die is toen aan de slijmverdunners (wegens vastzittend slijm) en een AB-kuur gegaan (preventief voor longontsteking).
Was dan ook weer vrij snel de oude. Ik heb hem toen ook alleen naar de DA gebracht en aan de medicijnen gezet omdat hij zo'n last van het hoesten en slijm had, dat hij de hele nacht door moest kokhalzen.

Mijn DA zei ook dat ik kon enten tegen kennelhoest, maar dat hij dan nog steeds ziek kan worden. Alleen niet ernstig ziek. Dan ga ik toch liever voor goed signaleren, de DA niet schuwen als ik iets vermoed dan elk jaar (of om de 3 jaar) preventief te enten waarna mijn hond nog ziek kan worden en ik denk: ach, hij is toch beschermd waait wel over.

Maar het lijkt ook wel of 'ziek worden' echt een no-go is bij onze huisdieren. Terwijl het heel normaal is als wij mensen ziek worden. Dan hoor je ook niet: oh jee! Had je je niet beschermd dan? (Er wordt dan ook niet gevraagd of je wel genoeg beweegt, groente/fruit eet en slaapt, dingen die veel belangrijker zijn als je het hebt over vatbaarheid voor ziektes)

Dat komt omdat dieren niet vaak zoals mensen maar even verkouden zijn, vaak zijn de ziektes die dieren krijgen net even wat schadelijker dan de verkoudheid bij de mens.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:07

Dat je als je niet laat enten, ook niet ontwormt is dus flauwekul.
Alle katten, honden en paarden worden gewoon ontwormd, bovendien woon ik in buitengebied.
Er wordt doorgaans niet gepoept bij de buren, dat doen ze doorgaans op eigen grond.
De "buren" zijn trouwens grotendeels akkers, want daar lopen ze meestal.
Overigens hebben wij een buitenbak die met groot plezier gebruikt wordt als kattebak.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:11

Dakotah schreef:
Dat je als je niet laat enten, ook niet ontwormt is dus flauwekul.
Alle katten, honden en paarden worden gewoon ontwormd, bovendien woon ik in buitengebied.
Er wordt doorgaans niet gepoept bij de buren, dat doen ze doorgaans op eigen grond.
De "buren" zijn trouwens grotendeels akkers, want daar lopen ze meestal.
Overigens hebben wij een buitenbak die met groot plezier gebruikt wordt als kattebak.

Ik zeg toch waarschijnlijk en niet dat het zo is, moeilijk he lezen?

Dat jij toevallig in buitengebied woont is fijn voor je, de gemiddelde katteneigenaar woont gewoon in het dorp of in de stad. En bovendien vind ik het knap dat jij weet waar je katten poepen, ook al is het aannemelijk dat ze dat in de buitenbak of op de akkers doen. In het dorp of de stad is dat de tuin van de buren, of zoals bij ons, onze tuin. Wij hebben drie katten die alleen maar binnen zitten, en toch ligt onze voortuin met regelmaat vol. Hoe kan dat? De kat van een van de buurt bewoners waarschijnlijk.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:15

Vaak worden dieren die niet geënt worden ook nauwelijks ontwormd, waardoor ze lekker buiten alles volpoepen en deze parasieten ook weer verspreiden.

Ja ik lees...
Staat hier toch echt.

Ik heb uitzicht op mijn buitenbak en de katten zitten er altijd in te poepen, vandaar dat ik het weet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:25

Dakotah schreef:
Vaak worden dieren die niet geënt worden ook nauwelijks ontwormd, waardoor ze lekker buiten alles volpoepen en deze parasieten ook weer verspreiden.

Ja ik lees...
Staat hier toch echt.

Ik heb uitzicht op mijn buitenbak en de katten zitten er altijd in te poepen, vandaar dat ik het weet.

Wat staat daar? VAAK, niet ALTIJD. Er zullen vast mensen zijn die niet enten en wel ontwormen en andersom.