Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:41

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:
Ga je deze allemaal uitsluiten dan zou dat 50 % van de duitse herders betekenen dat zou fataal zijn voor de fok daar het al zo ver uitgebreid is. Snap je?

Niet zo moeilijk te snappen.
Wat ik me afvraag is hoe kan dat defecte gen zo een hoge frequentie in de populatie kunnen ontwikkelen...?
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze populatie door een bottle neck is gegaan; een periode van fokken met weinig individuen; een smalle genetische basis. Vervolgens het ras "zuiver " verklaren en deze individuen onderling verder kruisen.

Omdat de drager een kampioensdier was/is. Zelfde probleem zie je bij quarters en HYPP, die ellende is een bijwerking van de zo gewenste extra spiermassa voor de halterklasses. Verdrietige hierbij is nog eens dat ook de dragers klachten kunnen ontwikkelen. Het probleem hoeft dus niet eens door een te kleine populatie te komen, het grootste probleem is eerder het kleine aantal mannelijke dieren die verantwoordelijk zijn voor 80+% van de nakomelingen.

Wel of niet met stamboom fokken is voor de gezondheid van de pup zo te lezen niet de oplossing. Het tot een gewoonte maken van een fokgeschiktheidskeuring voor alle reuen en teven (gezien het hier over honden gaat, maar andere diersoorten eigenlijk idem dito) door de eigenaren brengt de dieren al veel verder. En als de huidige jurisprudentie meer bekendheid gaat krijgen kan dat best wel eens een belangrijke overweging gaan worden voor veel mensen die voor het leuk een nestje bij hun teef willen. Maar die motivatie zal hoe dan ook echt bij de lol/oeps/pret/beroeps fokker vandaan moeten komen. Broodfokkers doen dit niet of ze vervalsen de papieren, dus een deel ellende zal je helaas altijd houden. De consument wordt steeds mondiger, nu nog verstandiger. Daar moet nl de verandering vanuit gaan, want waar vraag naar is zal geleverd worden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:47

Kuggur schreef:
Niet zo moeilijk te snappen.
Wat ik me afvraag is hoe kan dat defecte gen zo een hoge frequentie in de populatie kunnen ontwikkelen...?
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze populatie door een bottle neck is gegaan; een periode van fokken met weinig individuen; een smalle genetische basis. Vervolgens het ras "zuiver " verklaren en deze individuen onderling verder kruisen.

De term DM is van de laatste paar jaar.
Vroeger hoorde je hier nooit iets over, omdat er te weinig bekendheid mee was.
Vervolgens zijn er reuen geweest die hun eigen echt letterlijk scheel hebben gedekt, zowel in de werklijnen als in de showlijnen.
Deze honden werden vroeger afgedaan met het feit dat ze spondylose zouden hebben of versleten zouden zijn door de sport, maar achteraf blijkt al 10 tot 15 jaar geleden dit DM geweest te zijn.

Helaas zijn er heel veel honden geboren uit deze lijnen en vervolgens ook weer op elkaar gezet en daar ontstaan dus het probleem DM.
Gelukkig zijn er fokkers die hun honden laten testen, maar algehele bekendheid willen sommige fokkers en rasverenigingen nog niet aan.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 17:52

Ik denk dat rasfokkers nu vaker aan gesproken zullen worden, tenminste daar wordt hard aan gewerkt door de St. Dier en recht, en van mij mogen ze, op zich is het goed dat men fokkers die beter hadden kunnen weten aanspreekt op hun keuzes, om weer even on-topic te komen-, maar waarom alleen fokkers van rashonden, als we het even bij de honden houden?

Dat is meten met 2 maten. (ik weet wel waarom het is, omdat deze geregisteerd zijn).
Het fokken met stamboomloos zal meer gaan gebeuren hierdoor en dan heb je dus nergens meer aan te voldoen, is dat dan de bedoeling?

En erger nog; is het minder erg voor de hond(en zelf) omdat ze minder duur zijn? Nee dus.
of zeggen kopers, ach ipv 700 euro was deze maar 300 dus wat maakt een operatie of sterfgevalletje uit?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:02

Dat Stichting Dier & Recht op wil komen voor de rashond en malafide fokkers hierop aan wil spreken, prima.
Maar kom dan wel met op waarheid berustte feiten naar buiten die wetenschappelijk onderbouwd zijn en geen leugens!
Vervolgens vermelden zij bronnen op hun website die totaal geen betrokkenheid hebben gekend bij de opzet van de Rashondenwijzer, die op zijn zachtst gezegd zwaar overtrokken is.

Een studente Diergeneeskunde zetten zij op als wetenschappelijk onderzoek en wat blijkt uit de praktijk dat deze studente alles van internet heeft gehaald. Maar om op een vochtige zondag te Googlen is geen wetenschappelijk bewijs aantonen, want dat kan namelijk iedereen.

Om weer even terug on topic te gaan, vind ik ook dat iedereen die fokt gecontroleerd moet worden, maar dat is echt onmogelijk.
Wat gaan ze nu in de hand werken??? Het feit dat idd heel veel fokkers geen stambomen meer aanvragen, vanwege alle regeltjes en het gezeik wat je ervan kan krijgen..... Pupkopers die te pas en te onpas rechtszaken aan gaan spannen tegen fokkers en mede door de jurisprudentie hun gelijk halen.

Of iemand nou met stamboom fokt of zonder, zal me echt een worst wezen.
Wel vind ik het belangrijk dat de ouderhonden waarmee gefokt wordt wel gezondheidsonderzoeken heeft ondergaan.
Lukraak erop los fokken is in mijn ogen vermeerderen......

Het feit dat er een vraag is van 180.000 honden op jaarbasis, vraag ik m'n eigen af in hoeverre er echt serieuze mensen tussen zitten?
Hoeveel mensen schaffen een hond aan zonder erover na te hebben gedacht? Bij hoeveel mensen is het een impulsaankoop? En bij hoeveel mensen gaat de hond weer weg alsof het een fiets is die je omruilt?
Hoeveel mensen willen nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
En hoeveel van deze honden belanden er in het asiel of krijgen een enkele reis dierenarts, omdat er zo lekker mee omgegaan wordt? Hoeveel van deze honden kunnen er teruggebracht worden naar de fokker, die er dan een ander tehuis voor zoekt?

Dus hoeveel van die 180.000 blijft er nog over als mensen zoiezo meer moeten betalen voor een hond?

kimmie261

Re: Welzijnsregels Moederhond (helaas alleen voor rashonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:10

ik ben het met je eens hoor,en tja,impuls aankopen zal je altijd blijven houden...met welk dier dan ook...dat ga je nooit kunnen stoppen... :n

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:17

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:53

Ik wil zijn stukken niet eens lezen,zo'n hufter van een vent.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:13

Nog nooit van de beste (?) man gehoord, maar na wat rondneuzen op z´n site zie ik dat hij wel goede punten maakt (misschien wat gevoelige snaren geraakt?).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:39

Ken hem ook niet. Morgen maar eens lezen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:36

Het is een poosje geleden dat er in dit topic gereageerd is, maar om terug te komen op de stelling om aan de vraag van 180.000 pups te voldoen, hier een interessant stukje die niet onthouden mag worden.

http://buzhonden.weebly.com/cijfers.html

Percentages 2009

Van de 180.000 nieuw aangeschafte honden is ongeveer:

50.000 (27,7%) rashonden met stamboom via de RvB
125.000 (69,5%) commercieel gefokte honden
5.000 (2,8%) buitenlandse honden

Percentages 2012

Van de 180.000 nieuw aan te schaffen honden is ongeveer:

40.000 (22,2%) rashonden met stamboom via de RvB
132.000 (73,3%) commercieel gefokte honden
8.000 (4,5%) buitenlandse honden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:49

Bovenstaande stukje betekent dus dat de verhouding schever is geworden.
Minder mensen kiezen voor voor een rashond.
En nog meer buitenlandse honden, in het ergste geval halen ze die bij broodfokkers die de pups uit Oost Europa halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:01

Zolang de RVB niet serieus met fraude binnen rasfokkers om gaat en er niets aan doet om te zorgen dat fokkers die op grote schaal frauderen en met combinaties fokken waar echt niet mee gefokt mag worden kan ik ze niet echt serieus nemen..
Kleuren die bij de ouders niet kunnen in een nest, pups worden wel gewoon gechipt en krijgen een stamboom terwijl dat dus niet mogelijk is..
Daarnaast is het leuk dat dit in NL geregistreerd word, maar als je als fokker 3 nesten hier fokt, dan kan je in het buitenland alsnog 3 nesten fokken, weet zelf van een frauderende fokster dat ze dus zowel in Nederland als in Amerika en Duitsland of Oostenrijk fokt en dan kan je dus als daar ook 3 nesten toegestaan zijn 9 nesten fokken met een teef zonder daar op aangesproken te worden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:52

Ik ben het met je eens dat frauderende fokkers overal mee wegkomen.
Ook al meld je het en heb je de bewijzen doorgestuurd, dan nog geven ze als antwoord " We kunnen niet alles controleren ".

Fokkers die als Keurfokker benoemd staan, terwijl ze elk half jaar hun teven volproppen. Dan een stamboom en het volgende nest niet.
Vervolgens ipv de Max. vijf nesten trekken ze er tien uit. Ook idd de fokkers die hun teven continu overschrijven naar het buitenland om er zoveel mogelijk uit te trekken....om te kotsen :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:01

kamatz schreef:
Ik ben het met je eens dat frauderende fokkers overal mee wegkomen.
Ook al meld je het en heb je de bewijzen doorgestuurd, dan nog geven ze als antwoord " We kunnen niet alles controleren ".

Fokkers die als Keurfokker benoemd staan, terwijl ze elk half jaar hun teven volproppen. Dan een stamboom en het volgende nest niet.
Vervolgens ipv de Max. vijf nesten trekken ze er tien uit. Ook idd de fokkers die hun teven continu overschrijven naar het buitenland om er zoveel mogelijk uit te trekken....om te kotsen :r

Precies.
Ze doen er niets mee, ook al is het bewezen, zelfs de eigenaren van een hond waar mee gefraudeerd is wordt niet op de hoogte gebracht.
De fokker waar ik het over heb had ook reuen als vader bij nesten staan terwijl de reu al lang gecastreerd was, en nooit gedekt heeft, nooit.. Toch was hij vader van meerdere pups.. Via een DNA test op last van de AID was al vast komen te staan dat dit niet klopte, en er is ook duidelijk aangegeven dat de bewuste reu nooit gedekt had, toch kwamen er later nog mensen die dachten dat de bewuste reu de vader van hun hond was.. Lekker voor de lijnen.. Ik vind toch dat het de taak van het RVB is omdat verder uit te zoeken en de eigenaren van zogenaamde nakomelingen van in ieder geval deze reu op de hoogte te stellen, maar dat doen ze niet, en verdere DNA tests ook niet..
Dus als je je teef niet naar het buitenland wil hebben en toch pups met stambomen wil verkopen dan kan je altijd nog wisselen van teven, ene keer die op papier een nest, andere keer de ander terwijl ze beide bevallen zijn.. Zal de RVB een zorg zijn..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 07:20

Daarom gaan ze nu Dba afnemen verplicht. Welke reu kregen de pups als vader uit de jouw verhaal? Ik geloof dat alleen pupeigenaren vaderschap kunnen aanvechten.

Vreselijk is het wel dat misbruik van teven.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 07:20

Keurfokkets worden door de rasvereniging bepaald niet door d Rvb.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 07:43

Ach straks met DNA kan het niet meer. Uitbuiten van teven vind ik in de handel wel erg maar een teef die goed gevoed is kan echt wel in 1 jaar 2 nesten krijgen.
Dees-Daan als dit met dna vast is gesteld kom je echt wel voor de tuchtraad van de club en van de rvb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 07:56

kohtje schreef:
Ach straks met DNA kan het niet meer. Uitbuiten van teven vind ik in de handel wel erg maar een teef die goed gevoed is kan echt wel in 1 jaar 2 nesten krijgen.
Dees-[naam] als dit met dna vast is gesteld kom je echt wel voor de tuchtraad van de club en van de rvb.

Ze heeft een taakstraf gekregen van 200 uur, volgens mij door de AID, niet via het RVB, ze fokt nog steeds stamboomhonden. Die taakstraf was niet alleen omdat er fraude is gepleegd.

De eigenaar van 1 van de honden heeft contact opgenomen met het RVB omdat zij een DNA test wilde, ook aangegeven dat er een AID onderzoek geweest is en daar al uitgekomen is dat er fraude is gepleegd is maar het RVB wilde niet meewerken aan een DNA test voor haar hond, eigenaar van de reu heeft aangegeven daar wel aan mee te willen werken maar RVB dus niet.
De hond was toen al ouder omdat zij dus niet ingelicht is over de fraude, en zij eerder geen twijfels over de vader had.
Gaat hier om collies en shelties, mevrouw is voor andere zaken (wel wat de honden betreft) dit jaar nog in undercover in Nederland geweest.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:34

Dna heb je toch geen rvb voor nodig? Als je met en zonder stamboom fokt wordt je er zonder pardon uit gegooid. Heb jij voor mij via pb de kennel naam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:06

kohtje schreef:
Dna heb je toch geen rvb voor nodig? Als je met en zonder stamboom fokt wordt je er zonder pardon uit gegooid. Heb jij voor mij via pb de kennel naam?

Jawel, want anders is er alsnog die ene nakomeling waarvan duidelijk is dat het niet klopt, en zijn de andere eigenaren van honden uit datzelfde nest nog steeds niet op de hoogte, en dat is waar het om ging.
Voor ons stond het al vast dat de reu op papier de vader niet kon zijn, en zij weet dat nu ook, er is alleen geen bewijs.
Ik pb je even.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:32

sja, raad van beheer is ook maar in dienst van de leden natuurlijk, ... als rasvereniging zou je die fokkers als lid moeten royeren voor het leven, dan kunnen ze nog steeds wel een stamboom aanvragen via RvB, maar niet meer via de rasvereniging, dat zou voor een hoop mensen toch ook al een teken moeten zijn,.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:00

Keurfokkers worden inderdaad benoemd door rasverenigingen, maar de RvB schrijft zelf op haar site dat wanneer men een rashond koopt bij een RV die aangesloten is bij de RvB je een gezonde hond koopt.

Vervolgens schrijven de RV's ook om alleen een pup uit keurfok te kopen.

Fokkers die met en zonder stamboom fokken worden er niet uitgegooid.
Ik heb de mails hier nog liggen waarin ze zelf schrijven dat ze niet alles kunnen controleren 8)7

Het enigste waar de RvB naar kijkt is het BWG, of deze nageleefd wordt. Zo niet, dan een boete....
En dan sta je op de site vermeld bij Tuchtcollege.

DNA wordt straks idd verplicht, puur zekerheid afstammingsbewijs.