Kuggur schreef:Wilawander schreef:Ga je deze allemaal uitsluiten dan zou dat 50 % van de duitse herders betekenen dat zou fataal zijn voor de fok daar het al zo ver uitgebreid is. Snap je?
Niet zo moeilijk te snappen.
Wat ik me afvraag is hoe kan dat defecte gen zo een hoge frequentie in de populatie kunnen ontwikkelen...?
Het enige wat ik kan bedenken is dat deze populatie door een bottle neck is gegaan; een periode van fokken met weinig individuen; een smalle genetische basis. Vervolgens het ras "zuiver " verklaren en deze individuen onderling verder kruisen.
Omdat de drager een kampioensdier was/is. Zelfde probleem zie je bij quarters en HYPP, die ellende is een bijwerking van de zo gewenste extra spiermassa voor de halterklasses. Verdrietige hierbij is nog eens dat ook de dragers klachten kunnen ontwikkelen. Het probleem hoeft dus niet eens door een te kleine populatie te komen, het grootste probleem is eerder het kleine aantal mannelijke dieren die verantwoordelijk zijn voor 80+% van de nakomelingen.
Wel of niet met stamboom fokken is voor de gezondheid van de pup zo te lezen niet de oplossing. Het tot een gewoonte maken van een fokgeschiktheidskeuring voor alle reuen en teven (gezien het hier over honden gaat, maar andere diersoorten eigenlijk idem dito) door de eigenaren brengt de dieren al veel verder. En als de huidige jurisprudentie meer bekendheid gaat krijgen kan dat best wel eens een belangrijke overweging gaan worden voor veel mensen die voor het leuk een nestje bij hun teef willen. Maar die motivatie zal hoe dan ook echt bij de lol/oeps/pret/beroeps fokker vandaan moeten komen. Broodfokkers doen dit niet of ze vervalsen de papieren, dus een deel ellende zal je helaas altijd houden. De consument wordt steeds mondiger, nu nog verstandiger. Daar moet nl de verandering vanuit gaan, want waar vraag naar is zal geleverd worden.