Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:35

Onze jonge Husky laten wij zo'n 7 tot 8 keer per dag uit. Maar goed, die is nog pup.
's Avonds is het lekker afgekoeld voor hem dus mag hij op het veld met de andere honden spelen. Verder doen we een rondje van zo'n 10 tot 15 minuten. Laatste rondje is tussen 0:00 en 1:00 uur en eerste rondje tussen 6:00 en 7:00u. Hij wandelt in de tuin de hele dag door.
Tijdens wandelen doen we ook nog aan training waarmee we hem mentaal ook bezig houden.

Als de kleine man straks meer mag gaan doen gaan we hem wel minder maar langer mee nemen.
Tussendoor gaat meneer ook mee met de baas naar de rugby waar hij los rondhobbelt tussen de mannen en met mij ging hij mee naar de paarden.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:39

Ik vind dat je echt naar je hond moet kijken. Bij onze hond verschild het zelfs per dag. Soms spelen we de hele dag met haar buiten en dan gaat ze maar 3 keer uit. Soms heeft ze ook helemaal geen zin en gaat ze stilstaan dus worden het korte rondjes. Een normale dag gaat zo :
Om 7:45 een kwartiertje. Dan rond 11 uur 20/25 minuten. Rond half één ongeveer een kwartiertje. Dan ligt het eraan hoelaat ik thuis ben, dus meestal rond 4 uur weer een kwartiertje. Dan soms om 6 uur even voor het eten 5 minuten. Daarna nog rond 8 uur een half uur en om ongeveer 11 uur half uur tot 3 kwartier.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:29

Mossje_bobb schreef:
Trouwens onze hond komt ook nog elke dag minimaal 4 uur in de tuin. En in de vakantie heeft ze elke dag een wandeling van 1 1/2 uur of 2 uur. Ze heeft ook een trauma opgelopen met andere honden en ze durft niet goed meer dus naar het bos.

Tuin is geen uitlaatronde voor een hond, een tuin heeft een hond wel snel gezien en een hond gaat zich niet in z'n eentje vermaken in een tuin...
Je kunt alsnog naar leuke gebieden gaan waar je weinig honden tegenkomt hoor. Ik heb ook een hond die niet elke hond om haar heen wilt hebben, en toch kan ik naar leuke gebieden gaan zonder problemen.

Regen ja, mijn hond vind dat vreselijk. Eerst trekt ze mij naar het stuk waar ze altijd een plasje doet en vervolgens racet ze weer terug naar huis :+ maar dat zijn uitzonderingen, aangezien het niet elke dag regent.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:34

Op die vraag is geen antwoord te geven... Heel veel dingen die meespelen: komt de hond buiten, wat voor hond is het (ras), hoe actief is de hond etc. Kan de hond door heel het huis lopen of zit ie in een bench.

Als ik het heel stom vergelijk met een paard en het aantal keren rijden etc. --> Staat een paard 24/7 op stal, is dat ook heel anders dan een paard die heel de dag in de wei staat. En dan verschilt het nog per paard, zet ik mijn paard bijvoorbeeld 24/7 op stal, dan is dat ene uurtje niet lang genoeg, staat ie gewoon in de wei, dan kan ik een maand zonder te rijden... Denk dat dat met honden ook zo is? (En je hebt honden met veel energie die wel veel moeten rennen etc.)

Maar het hangt vooral af van wat voor hond:
je moet ze bezighouden/stimuleren.. Bij het ene ras is het lopen bij het andere ras speuren etc. Tenminste, dat lijkt mij?

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:34

Söchtend ongeveer 20 mins tot half uur
Tussen de middag ook
Rond een uurtje of half 5 gaan we altijd minstens een uur, lekker in het bos spelen of op t veld!
Vaak gaan we rond half 9 nog even tussen door en dan sávonds voor het slapen gaan meestal ook 20 mins.
Vaak nemen we haar ook mee naar andere plekken, waar we veel langer dan een uur wandelen!

Ze gaat niet in de bench.
Verder ben ik sowieso bijna altijd thuis omdat ik afgekeurd ben. Dus er wordt overdag ook thuis lekker met haar gespeeld.

zij is een boerenfox van 1 jaar!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:38

dat was overigens het schema van mijn hond

Verder vind ik dat een gezonde ( niet bejaarde hond ) minstens 4 keer per dag uit moet waarvan 1 sessie minstens een uur is. Zo leer ik dat ook in mijn studie :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:39

Ik vind wel dat als je de hond in je tuin laat, het alsnog daar dan een uitdaging moet kunnen hebben. Is het groot genoeg kan hij inderdaad nog speuren of af en toe wat jagen.
Elke dag dezelfde omgeving lijkt me ook geestdodend.

Ik ken wel mensen die de hond als erfhond hebben en dan toch 1x per week naar het bos of strand gaan, gewoon eens wat anders. Ben ik wel helemaal voor :j

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:09

Nimfee schreef:
Mossje_bobb schreef:
Trouwens onze hond komt ook nog elke dag minimaal 4 uur in de tuin. En in de vakantie heeft ze elke dag een wandeling van 1 1/2 uur of 2 uur. Ze heeft ook een trauma opgelopen met andere honden en ze durft niet goed meer dus naar het bos.

Tuin is geen uitlaatronde voor een hond, een tuin heeft een hond wel snel gezien en een hond gaat zich niet in z'n eentje vermaken in een tuin...
Je kunt alsnog naar leuke gebieden gaan waar je weinig honden tegenkomt hoor. Ik heb ook een hond die niet elke hond om haar heen wilt hebben, en toch kan ik naar leuke gebieden gaan zonder problemen.

Regen ja, mijn hond vind dat vreselijk. Eerst trekt ze mij naar het stuk waar ze altijd een plasje doet en vervolgens racet ze weer terug naar huis :+ maar dat zijn uitzonderingen, aangezien het niet elke dag regent.

Ja dat ik snap dat de tuin geen uitlaatronde is. Ik wil misschien met jaar gaan trainen dat ze mee kan rennen met de fiets maar ze is klein en ze is 3 jaar. Gewoon om de dag ofzo een kwartiertje rennen met de fiets. Zou dat nu nog kunnen.

Ze is echt heel bang voor andere honden en dus ook voor het bos, het strand vindt ze wel helemaal GEWELDIG maarja we wonen niet in de buurt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:14

per soort, ras en leeftijd hond verschillend.
Maar minimaal zou elke hond 3/4 x p dag uitgelaten moeten worden.

Ik heb 2 grote energierijke honden die regelmatig uitgelaten moeten worden:

sochtends grote boswandeling van 1 tot 1,5 uur
einde ochtend; alleen naar buiten voor behoefte te doen(plassen)
begin middag/halverwege middag grote boswandeling van 1 tot 1,5 uur
einde middag/begin avond; allen ff naar buiten voor behoefte te doen (plassen)
savonds rond 21.30/22.00 nog rondje van 10/15 min

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:15

Onze hond gaat s'morgens rond half 8 een rondje langs de sloot, s'middags mag ze een grote ronde in het veld mee, dan loopt ze los. en s'avonds voor wij naar bed gaan weer een keer langs de sloot.
Ze is drie weken geleden aan haar kruisband geopereerd, dus nu mag ze alleen langs de sloot en aan de riem. Moet ze er tussendoor nog eens uit dan komt ze dat "zeggen".

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:15

's Ochtends drie kwartier in het bos, aan het eind van de middag 10 minuten rondje in de buurt en 's avonds weer drie kwartier in bos

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:19

mijn honden gaan zeker 5x per dag uit. Zelf wil ik ook niet met een overvolle blaas moeten lopen dus mijn dieren hoeven dat ook niet. De kat kan kiezen wanneer ze wil, de konijnen ook en de honden niet dus die geef ik voldoende tijd.

06.30 uur even plassen aan de overkant daarna eten en gaan ze verder slapen, 09.00 uur worden ze ongeveer echt wakker en gaat mijn vader 15 á 30 minuten met ze uit. 13.30 uur gaan mijn ouders een half uur á uur met ze wandelen. 16.30 uur even plassen aan de overkant. 18.15 uur ga ik er zelf mee op sjouw zolang mogelijk is voor mij qua wat ik verder nog gepland heb 's avonds en dan rond 21.30 uur even plassen aan de overkant.

De dagen dat ze mee naar het werk gaan is opstaan en avond programma hetzelfde maar dan gaan ze om 8.00 uur een half uur uit en om 12.00 uur minstens een uur uit en dan om 16.00 uur nog eens een half uur ongeveer.

Als ik vrij ben dan is het 's ochtends vroeg 20 minuten lopen en dan eten en verder slapen en rond 10.00 uur gaan we zo'n 1.5 á 2 uur wandelen en dan rond 16.00 uur weer een uur wandelen en 's avonds dan alleen nog maar een klein rondje van een kwartier.

Minstens 2 uur per dag maken we dat ze uitgelaten worden of aan het trainen zijn en de rest van de tijd worden er zeker ook nog activiteiten mee gedaan op de meeste dagen. Ze hebben het gewoon luxe :D Daarnaast ga ik zelf ook meer dan 3x per dag naar de toilet en vermoed dat hun dat ook graag doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:57

Nimfee schreef:
Mossje_bobb schreef:

Een hond is een hond en geen mens. Die tuin kan heel interessant blijven maar daarnaast moet je de hond ook uitdagingen bieden en ja, dat kan ook prima in die tuin. Of ik nu speel met ze in een bos of in de tuin, ze gaan net zo enthousiast in het spel op. Daarnaast vinden we allemaal een boswandeling leuk dus dat doen we ook maar als ik ze rond het huis uit zou laten moesten ze aangelijnd ( doe ik ook wel) maar dat heeft niet echt heel veel toegevoegde waarde voor ze.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:29

Mossje_bobb schreef:
Ja dat ik snap dat de tuin geen uitlaatronde is. Ik wil misschien met jaar gaan trainen dat ze mee kan rennen met de fiets maar ze is klein en ze is 3 jaar. Gewoon om de dag ofzo een kwartiertje rennen met de fiets. Zou dat nu nog kunnen.

Ze is echt heel bang voor andere honden en dus ook voor het bos, het strand vindt ze wel helemaal GEWELDIG maarja we wonen niet in de buurt.

Fietsen met kleine hondjes, waarschijnlijk fiets je dan wel heel langzaam maar ik denk dat het wel goed is om te doen. Inderdaad rustig opbouwen, eerst gewoon lopen met de fiets aan de hand, daarna kun je het steeds uitbreiden (eerst de straat uit fietsen, dan een blokje om en dan bouw je het steeds verder op).

Wel erg naar dat je hond zo bang is voor andere honden zeg.. Misschien een cursus een idee? Daar kom je andere honden tegen en kunnen instructeurs je helpen met je hond om andere honden minder eng te vinden.

Percy schreef:
Een hond is een hond en geen mens. Die tuin kan heel interessant blijven maar daarnaast moet je de hond ook uitdagingen bieden en ja, dat kan ook prima in die tuin. Of ik nu speel met ze in een bos of in de tuin, ze gaan net zo enthousiast in het spel op. Daarnaast vinden we allemaal een boswandeling leuk dus dat doen we ook maar als ik ze rond het huis uit zou laten moesten ze aangelijnd ( doe ik ook wel) maar dat heeft niet echt heel veel toegevoegde waarde voor ze.

Wat bedoel je precies met 'een hond is een hond en geen mens'?

Een tuin wordt na een tijd minder interessant omdat alle geurtjes inmiddels wel ontdekt zijn. Ik ga er even vanuit dat je bedoelt met uitdagingen bieden, het samen wat gaan doen met de hond om hem bezig te houden. Dat maakt een tuin er niet interessanter op omdat je nog steeds je hond moet bezighouden. Ik speel ook wel eens in de tuin met mijn hond, maar daar heeft ze mij echt voor nodig. Anders staat ze na 5 minuten weer te wachten voor de deur want het is toch veel te saai voor haar.

Je zegt 'maar als ik ze rond het huis uit zou laten moesten ze aangelijnd ( doe ik ook wel) maar dat heeft niet echt heel veel toegevoegde waarde voor ze.'. Ik zie dat dus hetzelfde als de tuin: hier rondom het huis is het saai want daar heeft mijn hond al zo vaak gelopen, dus waarom zou een tuin dan wel interessant blijven?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:47

Wat mij opvalt, is dat veel mensen vlak na het avondeten gaan wandelen met de hond. Heeft de hond dan ook net gegeten? Houd je rekening met een uur rust na het eten i.v.m. maagtorsie? (Niet zozeer van toepassing op kleine honden.)

Wat betreft het je hond moeten uitdagen, zoals in de post hiervoor wordt gezegd, denk ik dat dat ook heel erg afhankelijk is per hond. Onze vorige hond (Weimaraner) moest je echt mee spelen, maar de hond die we nu hebben (Rhodesian Ridgeback) speelt 'met zichzelf'. Ze kan zich prima vermaken in haar eentje, zowel in de tuin, uit wandelen, als in huis. Ze heeft een mand met speeltjes en als ze wil spelen dan zoekt ze daar zelf een speeltje uit (echt waar) die vervolgens door het huis (of de tuin) vliegt met haar er achteraan. Dus het is niet nodig haar uitdagingen te bieden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:54

Ukkiee schreef:
Wat mij opvalt, is dat veel mensen vlak na het avondeten gaan wandelen met de hond. Heeft de hond dan ook net gegeten? Houd je rekening met een uur rust na het eten i.v.m. maagtorsie? (Niet zozeer van toepassing op kleine honden.)

Geperste brok valt uit elkaar en de geexpandeerde brok zwelt op.
Geexpandeerde brok kan dus inderdaad gevaarlijk zijn, en dat is wat de meeste mensen voeren.
Bij vers vlees is de kans sowieso al kleiner......

Handiger is nog om dagelijks kleinere porties verdeeld over de dag te voeren.
Als mijn jonge hond uit gaat, geef ik hem slechts een beetje van tevoren....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:02

Hier een flatbewoonster,met een x dalmatier en Jackpup ,die er toch van schrikt hoe weinig beweging de meeste krijgen

Schema...
6-7 u voor een kwartiertje naar buiten
Rond 10 uur ga ik fietsen met Joy aan de lijn zo een 15 tot 20 km waarbij alleen het eerste stuk zij vast zit en de rest los mee rent, Pip in het mandje zit en tegenoordig ook al stukjes los mee gaat op de dijk/bos... dan fiets ik wel heel langzaam..
vaak ook spelen met de andere honden

Rond 15 u een half uur spelen op het veld hier voor het huis
Dat om 18u30 ook weer

En dan rond half elf laatste rondje van een kwartier

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:10

Echwel schreef:
Hier een flatbewoonster,met een x dalmatier en Jackpup ,die er toch van schrikt hoe weinig beweging de meeste krijgen

Schema...
6-7 u voor een kwartiertje naar buiten
Rond 10 uur ga ik fietsen met Joy aan de lijn zo een 15 tot 20 km waarbij alleen het eerste stuk zij vast zit en de rest los mee rent, Pip in het mandje zit en tegenoordig ook al stukjes los mee gaat op de dijk/bos... dan fiets ik wel heel langzaam..
vaak ook spelen met de andere honden

Rond 15 u een half uur spelen op het veld hier voor het huis
Dat om 18u30 ook weer

En dan rond half elf laatste rondje van een kwartier

Hier is strekking enigszins hetzelfde, maar dan op een andere manier verdeeld.... voor en na werk.
De honden gaan altijd mee naar het werk, feitelijk zijn ze dus nooit alleen.

Er zijn dagen dat er meer gedaan wordt, er zijn dagen dat er minder gedaan wordt.
1 hond gaat 2x pw mee met een loopgroep. Hij is wat bang voor andere honden, stukje zelfstandigheidstraining dus ;-)
Los van de wandelingen die wij maken, en de loopgroep, gaan ze ook mee naar de paarden.

Het wandelen is 1 ding, maar net zo belangrijk vind ik het 'samen' zijn met je hond.
Voor een roedeldier is het maar vreemd om de roedel iedere keer uit elkaar te scheuren. Natuurlijk wennen ze daar wel aan, en is het soms niet anders.
Maar ik heb de indruk dat ze evenveel waarde hechten aan het 'bij ons zijn', als de wandelingen.....

@ Echwel: dat is en prima schema natuurlijk... maar ik denk dat dit niet te combineren is met een fulltime baan? Dan kun je evengoed veel km'ers maken met ze, maar op andere tijdstippen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:16

Die ouwe van mij? haha die wilt niet eens wandelen!
Is nog prima te pas hoor maar vind dr geen bal meer aan en ligt liever gewoon te slapen en beetje te keuvelen in de tuin.

Hij wordt alleen nog 's ochtends en 's avonds door mn pa uitgelaten en dat is echt maar een rondje. En dan vind die hond het wel weer goed.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:20

mijn hond heeft dit uitlaatschema:
7:00, 30 min
12:00, 30 min
15:00, 30/40 min (of fietsen)
19:00, 70 min
22:00, 20 min

en meestal gaan hij tussen de wandelingen door ook nog mee naar de paarden, en kan zomers bijna de hele dag achter in de tuin.
luizen leven heeft mn hond hé :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:21

hier komen ze er min. 4 keer uit
grote wandeling of-/en langs de fiets.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:21

Mijn hond gaat er 4x uit op een dag.
Is een 3,5 jarige Duitse Staande draadhaar reu.

1ste rondje: 09:00: Half uur tot uur en dan loopt hij los in het weiland
2de rondje: 13:00 en dan lopen we weer een half uur tot een uur, ook weer los in het weiland
3de rondje: 17:00 dit is vaak een klein rondje, ong 15 min
4de rondje: 22:30 half uur en dan loopt hij vast aan de lijn ivm donker :P

Mijn moeder laat hem door de weeks overdag altijd uit, in de avond gaan mijn ouders samen.
In het weekend laat mijn vader hem altijd uit, dan gaat hij vaak met hem fietsen, hij kan zo ander half uur weg zijn :')

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:23

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:28

Mijn hondje is 12 en wordt zo'n 5 a 6 keer per dag uitgelaten.
Waarvan 1x een wandeling van een half uur. (vroeger liepen we veel langer met hem maar dit is nu genoeg voor hem)
Alles bij elkaar loopt hij nog ruim een uur per dag.

Thuis is hij graag buiten aan het rondscharrelen (buitenaf en de tuin is een groot veld met een houtwal).

Zelf heb ik het idee dat hij nog zo gezond en actief is, omdat we altijd veel met hem gelopen en gedaan hebben. Ook gaat ie meestal overal mee naar toe.

Soms zie je van die zuchtende en steunende honden, die zijn niks gewend en na een kwartier lopen vallen ze al bijna om. :(:)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:30

Ik ga ongeveer 4x per dag, maar echt geen uur, dat is afhankelijk van het ras.
Ik heb een Engelse Bulldog, als ik daar een uur mee loop ligt ze de rest van de dag voor pampus :')