Kat met zwelling op oogbol...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Kat met zwelling op oogbol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:16

Wat boeit het nou of het een tamme of half wilde kat is? Ze hebben evenveel recht op zorg. Snap niet dat het voor een half wilde wel een aardige som is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:01

Het bedrag blijft toch hetzelfde, of het nu een huisdier is of een "halve wilde" :?
Snap het verschil ook niet zo, eerlijk gezegd ...

Misschien kun je aan de dierenarts vragen het voor het tarief van de dierenbescherming te doen ?
Dat gebeurt hier ook wel voor zwerfdieren waarvoor particulieren willen zorgdragen.
Het scheelt je toch een paar tientjes en misschien helpt dat je schoonmoeder net over de grens ...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:04

ze is de eigenaresse. halfwild komt dan alleen , dat ze er geen jota aan doet.ze is er wel verantwoordelijk voor..

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:05

Euhm... De kat wordt wel geopereerd hé mensen :D
Mijn schoonmoeder vind €200 gewoon veel voor een kat terwijl hun veearts het voor minder dan de helft kan doen :) De kat wordt dus geopereerd door hun vaste veearts en niet door de dierenarts waar ik naartoe ben geweest.

En tjah, zij redeneert gewoon "het is maar een kat"... erg jammer, maar het is wel zo.
Maar opnieuw, de kat wordt geopereerd !!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:43

Heel fijn!
Had dit voorkomen kunnen worden vraag ik me dan alleen nog af..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:00

zoals ik het nu begrijp heeft de kat een cornea perforatie en is de iris door het gat naar buiten gekomen...( heet ook wel een irisprolaps)

de iris heeft oa een functie om de druk in het oog te regelen,ik zou dus zeker goed opletten of de kat geen enorme koppijn gaat aangeven,want hoge oogbol druk is vreselijk..en wachten tot het glasvocht eruit gaat lopen ( want dan kan het pas verschrompelen) ,echt vreselijk als jullie dat gaan doen...

ik hoop dat je schoonmoeder het diertje eerder laat helpen...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 09:29

Volgens de DA had dit niet voorkomen kunnen worden...
Er is hier amper iets aan te doen, zeker gezien de bol toch behoorlijk groot was. De operatie die men had kunnen doen heeft een zeer kleine kans op slagen en een nog kleinere kans op een herstel. Er wordt dus geadviseerd om het oog te verwijderen.

En neen kimmie, dat is niet de medische term die de DA heeft gebruikt. Hetgeen dit katje heeft is niet pijnlijk en het gaat ook niet voor druk zorgen. Tink ondervind hier totaal geen last van, daarin heeft de DA mij gerustgesteld. (heb ik wel 10x bevestiging in gevraagd :o )
En het is op advies van da DA zelf dat wel wachten tot het oog dus letterlijk stuk is. Dit gaat niet gebeuren door druk in het oog, maar dit gaat gebeuren door beschadiging van hetgeen nu naar buiten puilt. Waarom we wachten staat ook eerder al vermeld: de DA heeft gezegd dat er nog steeds kans is op spontaan herstel. Deze kans is wel zeer miniem, maar ze is er toch. En gezien Tink geen last ondervind van haar oog willen we haar die kans niet ontnemen, ook al is het nog zo miniem. (tenzij ze natuurlijk weken lang zo blijft rondlopen zonder enige verbetering, dan wordt het oog gewoon verwijderd wanneer Tink gesteriliseerd wordt.)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:45

Maar de bol is niet vanaf het begin zo groot geweest, het is klein begonnen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:08

Neen, hij is niet echt klein begonnen hoor...
Van de ene dag op de andere stond er een behoorlijke bol op (maar die zie je niet goed in de OP). De bol is groter geworden, dat wel. Maar de DA heeft gezegd dat zoiets gewoon niet te voorkomen is. Als de bol erop staat kan je enkel proberen om het derde ooglid er tijdelijk over te naaien, zodat de bol terug in het oog wordt gedrukt en het voorste oogvlies kan herstellen. Maar vaak wordt zo'n operatie niet gedaan omdat de slaagkans wel heel erg klein is en als het dan toch lukt is de kat vaak blind aan 1 oog...
(de operatie met het derde ooglid kan trouwens nog steeds worden uitgevoerd om te kijken of het herstelt hoor, maar de DA zelf raad het af)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:31

als jij schrijft dat de cornea geperforeerd is kunnen er maar weinig zaken naar buiten komen nl de lens en de iris,als een iris naar buiten komt heet dat een iris prolaps,overigens spoed zaken bij mensen om zo snel mogelijk te opereren ( heb 10 jaar OK oogziekenhuis gewerkt)...

vind het heel erg sneu te lezen dat een dier met zo'n oog moet blijven rondlopen tot het leegloopt voor er iets aan gedaan wordt...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:39

Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet enorm pijnlijk is ... word al gek van een vliegje of een stukje hooi in mijn oog :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:54

die cornea gaat ook nooit meer goedkomen :n

en het advies maar af te wachten tot het oog leegloopt ( bereid je vast voor,dat glasvocht NIET vloeibaar is dus dat je waarschijnlijk zelf het glasvocht en evt retina die naar buiten loopt mag gaan weghalen bij de kat) is echt wat mij betreft :x

ben soms toch wel blij een mens te zijn welke wel meteen met spoed geholpen zal worden met zo'n oogletsel...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:56

kimmie261 schreef:
die cornea gaat ook nooit meer goedkomen :n

en het advies maar af te wachten tot het oog leegloopt ( bereid je vast voor,dat glasvocht NIET vloeibaar is dus dat je waarschijnlijk zelf het glasvocht en evt retina die naar buiten loopt mag gaan weghalen bij de kat) is echt wat mij betreft :x

ben soms toch wel blij een mens te zijn welke wel meteen met spoed geholpen zal worden met zo'n oogletsel...

Precies.. No way dat een mens gewoon moet afwachten met zo'n oogletsel. Maar een dier?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:20

Nu volg ik niet geheel meer...
Er wordt naar de DA gegaan, zijn advies wordt opgevolgd en ik zeg jullie bijna letterlijk wat ik te horen heb gekregen (behalve dan de medische benaming van hetgeen de kat heeft, wat dus niet irisprolapsis is)... Het advies van de DA opvolgen is dus niet goed ?? :?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:34

ik zou zeker niet afwachten tot een oog leegloopt nee...

als het 1 van mijn honden was geweest had deze dag 1 al bij een DA gezeten en bij reddeloosheid van een oog zou ik het per spoed laten verwijderen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:36

xLIESSSx schreef:
Nu volg ik niet geheel meer...
Er wordt naar de DA gegaan, zijn advies wordt opgevolgd en ik zeg jullie bijna letterlijk wat ik te horen heb gekregen (behalve dan de medische benaming van hetgeen de kat heeft, wat dus niet irisprolapsis is)... Het advies van de DA opvolgen is dus niet goed ?? :?

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een da zo'n advies gegeven heeft....het komt natuurlijk wel makkelijk uit, zo'n antwoord. Je schrijft dat jullie haar de kans op spontane genezing niet willen onthouden. Ik denk eigenlijk dat je schoonmoeder zichzelf de kans op een 'dure' (zo duur vind ik het niet, heb een paar weken geleden een oog bij en pup laten verwijderen voor 550 euro) operatie wil onthouden en er ook niet uiteindelijk wel een operatie aan gaat wagen. De gezondheid van poes kon haar eerder ook niet schelen, dus ik denk nu ook niet.

Mocht de da dit echt gezegd hebben, wordt het volgens mij tijd voor een andere da.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:48

kimmie261 schreef:
ik zou zeker niet afwachten tot een oog leegloopt nee...

als het 1 van mijn honden was geweest had deze dag 1 al bij een DA gezeten en bij reddeloosheid van een oog zou ik het per spoed laten verwijderen...

Als dit mijn kat was geweest dan had deze ook al meteen een DA gezien hoor :j

Dus Diablo, jij stelt nu gewoon dat ik hier zou liegen over het advies dat de DA heeft gegeven, nadat ik een hele week heb zitten trachten om met de kat naar de DA te kunnen, gewoon om mijn schoonmoeder zogezegd goed te praten ??
Als de DA had gezegd om het oog per minuut te verwijderen en mijn schoonmoeder wou afwachten, geloof me, dan had je dit hier zeker ook gelezen. Want ik ben het namelijk door het gehele topic heen niet eens geweest met haar manier van aanpakken.
En om nu meteen te gaan zeggen dat een andere DA nodig is omdat zijn advies volgens jou niet klopt snap ik nu ook niet helemaal... Dit is een zeer goede DA, hij heeft mijn hondje steeds uitstekend geholpen wanneer het nodig was en de uitleg die hij de eigenaars geeft is in begrijpbare taal verteld. Deze DA zou ik al mijn dieren toevertrouwen, want hij doet echt zijn best om te helpen en uit te zoeken wat het probleem is en hoe het dier het beste geholpen kan worden.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:34

Hoe gaat het nu?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:32

Er wordt nog steeds zalf in het oogje gesmeerd en wonderbaarlijk genoeg verkleint de bol op haar oog. Eerst nam hij het merendeel van de oogbol in, nu is het net een klein puistje dat er nog opstaat. Dus wie weet is die erg kleine kans op spontane genezing niet meer zover af :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:35

Goed nieuws voor poezebeest ! Ook al is het een erg kleine kans, het is tenminste een kans :j Duimen maar !

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:10

Voor degenen die nog interesse hebben in een update:
Tinkerbell is gesteriliseerd en het oogje is (eindelijk) verwijderd ! Het was nog een normaal oogje, dus nog niet verschrompeld of aan het leeglopen. De zwelling stond er wel nog steeds als een puist op.
Ben ontzettend blij dat mijn schoonmoeder uiteindelijk (na 2 maand >;) ) toch heeft besloten om het te verwijderen.
De kitten maakt het goed en is inmiddels als verhuisd naar een ander huisje met een ander jong katje uit het huis :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:11

wat fijn!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:14

Goh, zo fijn vind ik het eigenlijk niet hoor... Snap niet waarom mijn schoonmoeder daar nu weer zo lang mee moest wachten >;) Tink heeft gewoon meer dan 2 maand met een zwelling op haar oogje gelopen... Echt, ik zal zo blij zijn als ik alleen woon met mijn vriend en ik zelf mijn dieren kan vezorgen.
En ze zei dat nog simpel: "Je, het oog zag er echt niet goed uit en ik vond dat het verwijderd moest worden" >;) Ja, wat probeer ik haar al zo lang duidelijk te maken ?! -:(-

Maar oké, Tink is er nu eindelijk vanaf ! Hopelijk zorgen de nieuwe baasjes beter voor haar dan mijn schoonmoeder deed >;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:24

Toch nog een goede afloop dus ! En je hebt jezelf zeker niks te verwijten hoor, jij hebt je uiterste best gedaan...helaas is schoonmoeder traag van begrip blijkbaar :7
Hopelijk een fijn en onbezorgd leven voor de poesjes bij hun nieuwe baasje !

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:38

Fijn dat het diertje nu eindelijk geholpen is!

Ga je nu je eigen poes ook de verzorging geven die ze nodig heeft??