Gevonden dieren zomaar houden???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:01

Klopt! Ik zou ze niet meteen naar het Asiel brengen als ik wat vind, maar ik had wel zeker wat van mij laten horen aan verschillende instanties.. Ik heb nu meerdere katten gehad, die wij nooit meer terug hebben gevonden en ik zou het andersom dus nooit doen, om niks te zeggen!

Ik vind het best erg dat je zo denkt Geryon! :j Geef je de gevonden dieren ook een 4 sterren menu?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:01

Geryon, En hoe weet jij dat het dier beter af is bij jou wanneer je de eigenaar niet kent en niet eens moeite doet om die te vinden? :? Dat is toch op niets gebaseerd?

Je praat over heel veel scenario's waar je geen weet van hebt en er gewoon maar wat bij verzint. Vind je dat zelf realistisch? := En hoe zou jij dat vinden wanneer iemand op die manier jouw dieren in bezit neemt?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:03

Geryon schreef:
Noem me egoïstisch, noem mij arrogant. Maar als er een hele grote kans is dat het dier beter af is bij mij, dan geef ik het dier liever niet aan inderdaad en houd ik het of zoek ik een geschikte kennis die het dier op eenzelfde manier houdt.

Er zijn maar heel weinig dieren die een leven hebben die ze verdienen, en ja, ook op bokt. Echt heel weinig. Ik ga er niet klakkeloos vanuit dat ze hier een beter leven hebben, maar die kans is er altijd, met al die flatjes hier.

Ik vond laatst een konijn buiten op straat en het was bang. Waarschijnlijk dus ontsnapt. Gezocht naar huizen met een tuin maar die waren er niet. Verderop wel (maar als het konijn daar vandaan kwam is het een wonderkonijn dat het niet dood gereden is), maar die hadden allemaal geen rennen of hokken.
Konijn was dus een binnenkonijn. Er zijn maar weinig mensen die hun konijn dag en nacht los laten lopen in huis, terwijl het wel hoort te kunnen. Konijn was een ram, dus zat hoogstwaarschijnlijk alleen. Waarom? Hele kleine kans dat het klikt met een andere (gecastreerde) ram, hele grote kans dat als hij samen zit met een (gecastreerde) voedster dat hij alles onder spuit (dat wil natuurlijk niemand) of dat hij dekt en dat is, gezien het geen raskonijn was en gebitsproblemen had, ook niet goed.

Zo geredeneerd heeft hij hier in een grote buitenren met vriendjes een beter thuis. Maar helaas kon ik hem niet houden en hebben we hem afgegeven aan de dierenarts.

En uh, waarom zou ik een kat meenemen die buiten loopt? :? Dat heeft er helemaal niets mee te maken.

Het is bang omdat het verdwaald is, waar kom jij vandaan dat je dat niet snapt >;)
Mijn konijnen zitten binnen, mogen vaak hun hokje apart uit en mogen in een ren in de tuin. Jij wilt mij vertellen dat ik een dierenbeul ben omdat ik ze niet bij elkaar stop zodat ze lekker nog meer konijntjes kunnen maken waar er al teveel van zijn? Of dat ik mijn ram niet durf te laten castreren omdat ik bang ben dat hij de narcose niet zal overleven omdat hij genetische problemen heeft vanwege incest veroorzaakt mede door de eigenaar van zijn grootouders?

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:04

@Geryon
Hoe weet je nou dat die mensen zo met hun dier om gaan. Je kent de gene waar van het konijn is helemaal niet.
En dan nog, dan start je een opvang ofzo. Ipv dat je andere mensen hun dieren steelt.

knetterhard

Re: Gevonden dieren zomaar houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:05

Helemaal mee eens! Het zal wel mooi vol worden bij Geryon zeg! :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:06

Maanoogje schreef:
Geryon schreef:
Noem me egoïstisch, noem mij arrogant. Maar als er een hele grote kans is dat het dier beter af is bij mij, dan geef ik het dier liever niet aan inderdaad en houd ik het of zoek ik een geschikte kennis die het dier op eenzelfde manier houdt.

Er zijn maar heel weinig dieren die een leven hebben die ze verdienen, en ja, ook op bokt. Echt heel weinig. Ik ga er niet klakkeloos vanuit dat ze hier een beter leven hebben, maar die kans is er altijd, met al die flatjes hier.

Ik vond laatst een konijn buiten op straat en het was bang. Waarschijnlijk dus ontsnapt. Gezocht naar huizen met een tuin maar die waren er niet. Verderop wel (maar als het konijn daar vandaan kwam is het een wonderkonijn dat het niet dood gereden is), maar die hadden allemaal geen rennen of hokken.
Konijn was dus een binnenkonijn. Er zijn maar weinig mensen die hun konijn dag en nacht los laten lopen in huis, terwijl het wel hoort te kunnen. Konijn was een ram, dus zat hoogstwaarschijnlijk alleen. Waarom? Hele kleine kans dat het klikt met een andere (gecastreerde) ram, hele grote kans dat als hij samen zit met een (gecastreerde) voedster dat hij alles onder spuit (dat wil natuurlijk niemand) of dat hij dekt en dat is, gezien het geen raskonijn was en gebitsproblemen had, ook niet goed.

Zo geredeneerd heeft hij hier in een grote buitenren met vriendjes een beter thuis. Maar helaas kon ik hem niet houden en hebben we hem afgegeven aan de dierenarts.

En uh, waarom zou ik een kat meenemen die buiten loopt? :? Dat heeft er helemaal niets mee te maken.

Het is bang omdat het verdwaald is, waar kom jij vandaan dat je dat niet snapt >;)
Mijn konijnen zitten binnen, mogen vaak hun hokje apart uit en mogen in een ren in de tuin. Jij wilt mij vertellen dat ik een dierenbeul ben omdat ik ze niet bij elkaar stop zodat ze lekker nog meer konijntjes kunnen maken waar er al teveel van zijn? Of dat ik mijn ram niet durf te laten castreren omdat ik bang ben dat hij de narcose niet zal overleven omdat hij genetische problemen heeft vanwege incest veroorzaakt mede door de eigenaar van zijn grootouders?

Dat is precies wat ik zeg, hij is bang omdat hij ontsnapt is. Leer lezen.

Als jij je dieren apart hebt zitten, verdienen ze imo inderdaad een beter leven, tenzij het natuurlijk uitzonderingen zijn die alleen beter af zijn.

Maanoogje

Trouwens nog een rede om katten binnen te houden zijn mensen als Geryon die ze gewoon meenemen omdat ze ze er niet goed uit vinden zien..

Geryon

knetterhard schreef:
Helemaal mee eens! Het zal wel mooi vol worden bij Geryon zeg! :n

Nou nee hoor, zoveel dieren vind ik niet :D En als ik ze vind, zijn ze vaak al dood.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:07

En dat jij vind dat jij beter voor een dier zorgt dan iemand op een appartement is jouw eigen mening. Daar heeft iedereen weer een andere kijk op. Ik vind dat ik ook beter voor mijn paarden zorg als ze 24 uur per dag buiten mogen lopen dan dat ze bij iemand anders 16 uur per dag op stal staan, maar dat geeft mij geen enkel recht om als zo'n paard per ongeluk uitbreekt hem lekker zelf te houden "want ik vind van mezelf dat ik het veel beter doe en hij er gelukkiger uitziet". Nog niet eens gesproken over dat het weer pure aannames zijn dat een dier er zo zou bijlopen bij de vorige eigenaar en die daar dus ook perfect verzorgd kon worden zoals je het zelf graag zou zien.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:08

Geryon schreef:

Als jij je dieren apart hebt zitten, verdienen ze imo inderdaad een beter leven, tenzij het natuurlijk uitzonderingen zijn die alleen beter af zijn.

Mijn konijn haat andere konijnen. Ze valt ze aan. Uitzondering genoeg? Ze is territoriaal en heeft geen interesse. Ze kan het rammetje aanraken door haar hokje heen en krijgt minstens een uur per dag bewegingsvrijheid. Zonder toezicht kunnen de katten wel een gevaar voor haar vormen. Niemand anders zou haar willen verzorgen omdat ze gemeen overkomt als je haar wil voeren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:09

En wie ben jij precies om te bepalen dat een dier waarschijnlijk beter af is bij jou? Dat dieren het naar jóuw maatstaven slecht hebben betekent niet dat het dier dat zelf ook zo ervaart en daar ga jij wel klakkeloos vanuit. Als ik vind dat elke hond een eigen bank moet hebben zodat-ie lekker kan liggen, mag ik dan ook alle weggelopen honden houden omdat ze thuis waarschijnlijk niet die bank hebben? Dat is toch van de zotte?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:09

De kat van mijn vriend loopt ook buiten en is in de zomer vrij mager (eet kikkers en komt weinig thuis om te eten, in de winter is hij wel mooi op gewicht). Volgens de dierenarts is hij verder goed gezond.
Dus deze kat zou volgens Geryon verwaarloosd worden en beter af zijn bij een ander, want ze doet niet eerst onderzoek om te kijken of het dier werkelijk zo verwaarloosd of mishandeld word. Wie weet is het wel een dier met een goed behandelbare ziekte die er tijdelijk even niet goed uit ziet maar wel medicatie krijgt. Voor hetzelfde geld neemt Geryon deze kat dus mee en onthoud hem van zijn medicatie. Ik vind het nogal wat :\ Ik zou wat beter gaan nadenken voor je zulke dingen doet en dieren nog onbedoeld schade toebrengt ook.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:11

Ergens dit jaar kwam bij mij een kat aanlopen. Beestje was niet meer weg te krijgen, na een paar dagen toch maar water/voer gegeven. Beestje uiteindelijk in huis genomen. DA geweest en was niet gechipt, sterk vermagerd. Amivedi en advertenties in de gaten gehouden maar niks, toen hebben we der gehouden.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:12

Goldie schreef:
Ergens dit jaar kwam bij mij een kat aanlopen. Beestje was niet meer weg te krijgen, na een paar dagen toch maar water/voer gegeven. Beestje uiteindelijk in huis genomen. DA geweest en was niet gechipt, sterk vermagerd. Amivedi en advertenties in de gaten gehouden maar niks, toen hebben we der gehouden.

Volgens mij is dit ook de normale gang van zaken?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:13

Goldie schreef:

Dat vind ik wel een goeie manier om het te doen. Je hebt tenminste de moeite genomen naar een eigenaar op zoek te gaan.

En bijna niets is erger dan je zorgen moeten maken om een weggelopen dier. Het is beter te weten of ze wel of niet dood zijn dan dat iemand hem weg steelt.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:13

[quote="Geryon"][quote="Kwanyin"]
[quote="Geryon"]
Beestje is vast niet voor niets niet naar huis terug gekeerd. En ga toch echt voor de leefkwaliteit van het dier en niet voor het gemis van de eigenaar.

En dat laatste kan mij geen barst schelen. Er zijn maar weinig mensen die hun dieren een leven geven die ze verdienen. Honden alleen en in een flatje, knaagdieren in een kooitje etc.

dus omdat een hond op een flat heb heeft ze het slecht, omdat een poes wegloopt heeft die het slecht wie the fiets ben jij om er over te oordelen ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:15

@Geryon. Ik heb al 3x een konijn gevonden. 2x kwam de eigenaar opdagen, nadat we advertenties hadden opgehangen, dierenasiel ingelicht en Amivedi. Beide keren waren de konijnen van kinderen. Die konijnen waren trouwens ontsnapt uit een buitenren, niks zielig klein rothokje dus.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:15

Maanoogje schreef:
Trouwens nog een rede om katten binnen te houden zijn mensen als Geryon die ze gewoon meenemen omdat ze ze er niet goed uit vinden zien..

Haha ik pluk niet zomaar dieren van straat, geen zorgen :D

Kwanyin schreef:
En dat jij vind dat jij beter voor een dier zorgt dan iemand op een appartement is jouw eigen mening. Daar heeft iedereen weer een andere kijk op. Ik vind dat ik ook beter voor mijn paarden zorg als ze 24 uur per dag buiten mogen lopen dan dat ze bij iemand anders 16 uur per dag op stal staan, maar dat geeft mij geen enkel recht om als zo'n paard per ongeluk uitbreekt hem lekker zelf te houden "want ik vind van mezelf dat ik het veel beter doe en hij er gelukkiger uitziet". Nog niet eens gesproken over dat het weer pure aannames zijn dat een dier er zo zou bijlopen bij de vorige eigenaar en die daar dus ook perfect verzorgd kon worden zoals je het zelf graag zou zien.

Dat is niet mijn mening. Dieren hebben bepaalde levensbehoeftes. Zoals een konijn die moet kunnen rennen met minstens een vriendje en niet in een kooitje binnen alleen hoort te zitten.

In alle ophef wordt er blijkbaar gedacht dat ik gewoon zomaar dieren mee neem, maar dat is niet waar :=

Maanoogje schreef:
Geryon schreef:

Mijn konijn haat andere konijnen. Ze valt ze aan. Uitzondering genoeg? Ze is territoriaal en heeft geen interesse. Ze kan het rammetje aanraken door haar hokje heen en krijgt minstens een uur per dag bewegingsvrijheid. Zonder toezicht kunnen de katten wel een gevaar voor haar vormen. Niemand anders zou haar willen verzorgen omdat ze gemeen overkomt als je haar wil voeren.

Nee. Als ik mijn konijnen houd zoals jij worden ze ook territoriaal en gemeen.

Dani schreef:
En wie ben jij precies om te bepalen dat een dier waarschijnlijk beter af is bij jou? Dat dieren het naar jóuw maatstaven slecht hebben betekent niet dat het dier dat zelf ook zo ervaart en daar ga jij wel klakkeloos vanuit. Als ik vind dat elke hond een eigen bank moet hebben zodat-ie lekker kan liggen, mag ik dan ook alle weggelopen honden houden omdat ze thuis waarschijnlijk niet die bank hebben? Dat is toch van de zotte?

Een dier hoort een bepaald leven te hebben, naar zijn eigen eerste levensbehoeftes. Dat zij dus geen dingen als iedere hond een eigen bank, maar iedere hond genoeg bewegingsruimte en een vriendje.

Cayenne schreef:
De kat van mijn vriend loopt ook buiten en is in de zomer vrij mager (eet kikkers en komt weinig thuis om te eten, in de winter is hij wel mooi op gewicht). Volgens de dierenarts is hij verder goed gezond.
Dus deze kat zou volgens Geryon verwaarloosd worden en beter af zijn bij een ander, want ze doet niet eerst onderzoek om te kijken of het dier werkelijk zo verwaarloosd of mishandeld word. Wie weet is het wel een dier met een goed behandelbare ziekte die er tijdelijk even niet goed uit ziet maar wel medicatie krijgt. Voor hetzelfde geld neemt Geryon deze kat dus mee en onthoud hem van zijn medicatie. Ik vind het nogal wat :\ Ik zou wat beter gaan nadenken voor je zulke dingen doet en dieren nog onbedoeld schade toebrengt ook.

Nee hoor, die zou ik niet zomaar mee nemen.

[quote="miszblueeyes"]
[quote="Geryon"]
Ik heb niet gezegd dat een hond op een flat het slecht heeft, maar dat er een grote kans is dat hij het leuker heeft op een groot buitenterrein met minimaal één vriendje. Ik heb ook niet gezegd dat een poes die wegloopt, het slecht heeft. Leer 'the fiets' eens lezen :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:16

Dit is waar ik me dus aan kan ergeren.

Wij hebben een 19 jarige kat die wij als kitten in het asiel gehaald hebben. Broodmager vanwege zijn leeftijd, artrose dus hij loopt ook al niet meer geweldig. Zijn oogjes zijn echter nog prima en horen kan hij ook perfect hoor. En je moet hem zien lopen als hij z'n blikvoer krijgt! Nu is hij altijd een buiten kat geweest omdat hij niet beter weet maar lag de laatste tijd alleen nog op de oprit te zonnen.

Nu kwamen 2 van die tienermeisjes die met hun keiharde hardcore muziek bij ons bleven staan de kat aaien. Nu gebeurt dat aaien wel vaker want hij is een best wel mooie, imposante kat en veel mensen stoppen om hem aandacht te geven. Maar mijn moeder ging naar buiten en vertelde de meisjes dat hij al 19 jaar is en daarom niet erg dik meer is. Ze draait zich om en nog geen 5 minuten later rennen de meisjes weg MET onze kat. Mijn broertje ziet het en rent ze na met mijn moeder die de ene bedreiging na de andere riep uit pure stress en daardoor schokken ze zo erg dat ze hem maar keihard tegen de asfalt gegooid hebben voor ze wegrenden. Kat was uren lang vermist tot hij ineens aan de deur stond 's nachts.

Hij komt nu niet meer buiten. Leg mij eens uit waarom die kinderen het lef hadden te denken dat de kat waar ik mee opgegroeid ben, die al 19 jaar in ons bezit is en er nu nog zo goed uitziet er beter af is bij deze mensen?
Blijf met je grijpgrage vingertjes van andermans dieren af als ze niet in nood zijn. Mijn moeder had nota bene nog gezegd dat hij oud was, hij was niet 'zielig'.
Een kat of hond kan ook altijd uitbreken, dat kan een ongeluk zijn geweest, dat is ons ook al een keer overkomen. Ik ben zo ook een kat kwijt geraakt waarvan ik denk dat ze echt ergens in huis genomen is ondanks de internet berichten, haar chip en de posters die ik overal opgehangen had. Ik heb alle asiels gebeld, dierenartsen en opvang. Ik heb zelfs gevraagd naar katten die aangereden zijn geworden en haar chip zat er niet bij. Zij was suuuuper aanhankelijk dus iemand zal allicht gedacht hebben die houden we. Nu is dit een schrale troost maar ik denk liever dat iemand haar gehouden heeft (en mij de nodige tranen bezorgd heeft) dan dat ze dood is gegaan ergens op straat.

Mensen beseffen echter niet hoeveel leed iemand kan hebben doordat ze hun dierbare gezinslid kwijt zijn. Ik ben er heel lang door beinvloed geweest dat mijn kat, mijn verjaardags kado, uit een katten opvang, ineens weg was. Was ik dan een slechte eigenaar door dat de deur per ongeluk open is gegaan en ze naar buiten is geglipt? Helemaal niet! Als ze werkelijk bij iemand in huis zit is dat egoistisch geweest van degene die daarvoor koos ipv haar bij het asiel af te geven, zodat zij mij konden contacteren via haar chip. Sommige mensen denken gewoon niet na. En als kinderen het doen, snap ik het nog wel maar dat ouders zoiets toelaten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:16

Maanoogje schreef:
Goldie schreef:

Dat vind ik wel een goeie manier om het te doen. Je hebt tenminste de moeite genomen naar een eigenaar op zoek te gaan.

En bijna niets is erger dan je zorgen moeten maken om een weggelopen dier. Het is beter te weten of ze wel of niet dood zijn dan dat iemand hem weg steelt.

Inderdaad!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:17

knetterhard schreef:
Volgens mij is dit ook de normale gang van zaken?

Tja je kan ook zelf nog advertenties plaatsen maar ben altijd een beetje bang voor mensen die denken 'gratis huisdier' :=

@Chimello: Dat vind ik ook echt niet normaal.... -:(-
Laatst bijgewerkt door Goldie op 26-08-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:17

Geryon, ik denk dat het probleem eerder zit in de manier waarop jij dingen op bokt 'plempt' zonder na te denken. Dan is het logisch dat je vervolgens verontwaardigde reacties krijgt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:19

Cayenne schreef:
Geryon, ik denk dat het probleem eerder zit in de manier waarop jij dingen op bokt 'plempt' zonder na te denken. Dan is het logisch dat je vervolgens verontwaardigde reacties krijgt :)

Ja daar heb ik wel vaker last van :D

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:20

Cayenne schreef:

Klopt, dat valt mij wel vaker op! Het maakt mij verder niet veel uit, maar je kunt nu wel reacties terug verwachten!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:20

Hier zijn de katten wel gechipt, maar dragen nauwlijks hun bandje. 1 van de 3 heeft zich bijna opgehangen omdat hij met zijn bandje was blijven hangen. Bandjes met kittysafe sluitingen zijn hier elke week weg.

Ik zou het erg fijn vinden als iemand mijn katten vind ze laat checken op de chip. Ze zijn namelijk ook bij de dierenarts aangemeld met de chip dus ons adres en andere gegevens zijn zo te vinden.

Mocht iemand proberen mijn kat zich toe te eigenen zal ik niet voor mijzelf instaan. Dan ga ik mijn dier gewoon halen, al moet het dan kwaadschiks.