StableDoor schreef:Ik heb alleen de openingspost gelezen, dus sorry als ik nu iets plaats wat al gezegd is.
Ik zou zeker geen bruine labrador kopen. De bruine zijn de ADHD'ers onder de honden. Ik ken veel bruine labradors, en ik ken er geen een die niks mankeert. Allemaal problemen aan de poten (dat hebben vrijwel alle retrieverrassen), veel met epilepsie, huidproblemen en allemaal ADHD-achtig.
Ik zou gewoon geen rashond nemen en er zitten zo veel leuke hondjes in het asiel die nog een baas zoeken! Ik heb zelf ook een retriever, alleen dan een Golden. Het is echt de liefste en leukste hond ter wereld, maar hij heeft zo veel problemen door het doorfokken dat hij voor altijd pijnstillers moet. We hebben hem van een erkende fokker, en hij heeft een stamboom, maar dat blijkt geen garantie te zijn voor een gezonde hond. Wij nemen hierna ook nooit meer een rashond.
Edit: kijk ook nog even op de rashondenwijzer (ik weet de url niet, dus even googlen)
Stabledoor, heb je meer info over retrieverrassen en pootproblemen? Onze golden heeft ook last van haar poten..
TS: zelfs in het asiel kan je (zeldzame) rashonden + stamboom vinden, zowel pup als volwassen, dus ik zou een asiel niet perse meteen uitsluiten. Onze eerste koningspoedel (toch geen veel voorkomend ras) hebben we met stamboom op driejarige leeftijd uit het asiel gehaald. Via zijn stamboom met zijn fokkers in contact gekomen en zo zelfs nog bij zijn broer en zus op bezoek gegaan. Hij mankeerde helaas veel, maar had ook wel een geschiedenis van verwaarlozing, dat speelt mee.
Momenteel hebben we sinds een week een derde hondje bij uit het asiel, een jonge labradoodle, toch ook een populair "ras" (kruising). We hebben gewoon heel rustig rondgekeken, zagen we een hond die ons leuk leek in een asiel (we keken vooral naar goldens, omdat we al een golden en een koningspoedel hebben) dan probeerden we een afspraak te maken. De populaire rassen worden alleen héél snel geadopteerd dus we grepen er vaak naast. Ik denk dat onze zoektocht naar een leuke asielhond ongeveer 6 maanden geduurd heeft op deze manier, maar nu hebben we wel het soort hondje dat we wilden (jong, teefje, kruising die we graag wilden).
Onze jonge koningspoedel komt dan weer van bij de fokker (zelfde fokker als onze eerste poedel) en heeft de hele gezondheidscheck gehad. Tot nu toe ook helemaal gezond, maar da's altijd afwachten he