hond kopen. stamboek ? of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:25

kimmie261 schreef:
waarom ben je geen goede fokker dan als je papierloos fokt,hangt dat alleen maar van een papiertje af??

vind een goede fokker zijn persoonlijk geheel niet van een papiertje wel/niet afhangen...

Mijn idee dus...
Laatst op stal hadden ze een nestje boomers, allemaal keurig gechipt, geënt en heel de mikmak. Goed verzorgde pups, maar nee, geen stamboom uiteraard.... Oh oh oh wat slecht....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 06:30

kimmie261 schreef:
dusss...als ik mijn rottweilerteefje zonder stamboom ( maar wel uit 2 stamboom+ geteste ouders) welke netjes HD/ED gerontgend is ,laat dekken door een stamboom rottweiler reu welke ook getest is,en de pupjes in huis en met alle liefde van de wereld laat opgroeien,ben ik ten alle tijden een slechte fokker ,omdat ik puppen zonder stamboom verkoop...,volgens deze uitspraak...

belachelijk....

Ik vind het dan eerder apart dat jouw teefje geen stamboom heeft. ;)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 06:55

Tieneke schreef:
xTitanic schreef:
Wij hebben hier een Spaanse Waterhond met stamboek (er zijn maar 2 fokkers in België) ze is nu al 3 jaar bij ons en heel gezond, nog geen medische klachten gehad. Ik wist niet dat vantegenwoordig het blijbaar zo moeilijk was? :=
zo'n antwoorden :+
(spaanse waterhonden zijn ook héle leuke beestjes :j )

Hier er ook twee. Misschien zelfde fokker of is er eentje familie van jouw hond?

Verder ben ik het ermee eens dat je nooit garanties hebt op een hond zonder ziekte of op een hond die oud wordt. Maar je kan wel de kans op problemen zoveel mogelijk beperken door zorgvuldig op zoek te gaan en dan zou ik persoonlijk ook op zoek gaan naar een stamboekhond bij een goeie fokker. Op internet vind je tegenwoordig ook al zo veel info als je een naam ingeeft.

Wij hebben er eentje van de fokker uit Deinze, dog's dream http://www.dogs-dream.be/
:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:36

@ Kimmie: Een goeie fokker wil het ras verbeteren en is transparant, kent alle lijnen die er achter zitten en kan de puppy kopers hierover informeren. Een oopsnestje kan gebeuren, maar fokken met papierloze honden verbeterd het ras niet. Mooi dat jij de hond nog hebt laten testen, dat is dan nog wat, maar verder ben je imo gewoon een vermeerderaar, als je echt wat voor het ras had willen doen qua fokkerij had je geïnvesteerd in een goed gefokte hond met papieren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:25

want,een gezonde hond fokken hoeft toch niet altijd rasverbeterend te zijn??

je kan toch ook gaan voor een gezond fokproduct?

ik wil helemaal geen rottweilers gaan fokken,dus hoef dan ook niet rasverbetrend te zijn...en daarnaast rasverbeterend,haha,laat me niet lachen,inmiddels zijn alle "rashonden"alleen maar slechter en slechter aan het worden,zie bv een boxer/bernersennen hond,of zie die stumpers zonder neuzen ( een serieuze fokker wil toch geen honden zonder neus fokken?? ),die steeds korter en korter gefokt worden door rasfokkers...bij bepaalde rashonden mag je al blij zijn dat ze de 6 jaar halen,zoveel kanker zit erin gefokt,vraag ik me af,waar zijn al die rasverbetrende stamboomfokkers dan mee bezig,als de rashonden met het jaar rotter worden??

waarom wordt een ierse wolfshond dan nog steeds máár een schamele 7 jaar,na járen rasverbeterend te fokken,als fokkers zijnde??

deense doggen die zo achterlijk groot gefokt worden door rasfokkers dat deze blij mogen zijn als ze de 5 jaar halen....

en...daar komt mijn vraag weer,maar niemand die geeft me daar nu eens een mooi verhelderend antwoordt op..maar daar komt ie

stelling cq vraag:

in nederland is er een hondenpopulatie van zo'n 1,8 miljoen stuks...

per jaar worden er 180.000 pups verkocht

daarvan zijn er met stamboom 50.000
pretnest ( thuisnestjes) zonder stamboom 30.000
en via import ( ja de grote broodfokhandel) 100.000

deze getallen wetende vraag ik mij af,dat stel dat iedereen nu alleen maar stamboomhondjes moet kopen,bij dat handje vol stamboomfokkers die écht serieus bezig is met de gezondheid verbetering van het ras ( en jammer jammer,zie zoveel oliebol om mij heen waarmee gefokt wordt bij stamboomfokkers,dat er echt maar heel weinig zijn die echt voor die rasverbetring gaan) ..

stel nu he,wij gaan allemaal alleen maar stamboomhondjes bij die paar serieuse fokkers kopen,de vraag:
-hoe gezond blijven rassen dan als er tegen een vraag van 180.000 pups aangefokt moet gaan worden??
-hoe zien jullie fokkers dan gaan fokken zonder "broodfokker" te worden??
-en dan als laatste ,hoe zien jullie de prijzen dan van stamboomhonden worden,als ze zo massaal gefokt moeten gaan worden?

:)

nee hoor,fokken kan je ook doen gewoon met gezonde honden,en dan ben je net zo vermeerderend bezig als een fokker met stamboomhondjes,tenslotte zet die óók hondjes op de wereld.

en waarom mijn hond geen stamboom heeft ,dit is het antwoordt van haar fokker:
Ik heb altijd gehoord dat ik samen met Happy shows moet lopen om de kinderen een stamboom te geven, het is wel bij andere rassen dat ze een stamboom krijgen als ze zelf stamboom hebben.
Ik vind zelf belangrijk dat ze HD en ED vrij zijn en daarom heb ik foto`s laten maken hiervan en ook een reu hierna uit gezocht.

en daar ben ik dan weerheel blij mee,scheelt mij 600 euro in koopprijs nl :) ,prijs van papiertje verschil is letterlijk 600 euro,en heel simpel voor die 600 euro kan ik heel veel andere dingen doen hier :)

kohtje

Re: hond kopen. stamboek ? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:27

Dat verhaal van verplicht showen is onzin.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:30

toch schijnt dat bij een rottweiler níet zo te zijn :n

maar maakt mij niet uit hoor,want als zij stamboom had gehad ,had ik haar laten zitten bij de fokker..en nu heb ik een hondje wat komt uit 2 stamboomhonden + ook nog eens 2 geteste ouders,dat papiertje wat anders in en la verdwenen was,kan ik missen als kiespijn...

heb het even opgezocht,als men fokt via de NRC :

7.1. Kwalificatie: beide ouderdieren moeten minimaal 2 keer hebben
deelgenomen aan een door de Raad van Beheer en/of FCI gereglementeerde CAC en/of CACIB expositie en daar minimaal de kwalificatie Zeer Goed (ZG) op elke expositie te hebben behaald, waarvan eenmaal na 18 maanden.
7.1.1. Of met goed gevolg het exterieurgedeelte van de Rasstandaardtest van de NRC hebben afgelegd, minimale leeftijd voor deelname bedraagt 18 maanden. U kunt maximaal 3 maal deelnemen aan de Rasstandaardtest van de NRC

verhaaltje geen shows nodig gaat dus niet op bij rottweilers...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:35

Niet alle fokker die met stamboom fokken zijn ook goede fokkers, helaas. Rasverbeteren is puur gericht op het fokken van gezonde honden, uit gezonde lijnen met goeie karakters. Dus geen type fokkers die extremiteiten in een ras fokken die op wat voor wijze dan ook gezondheidsproblemen op kunnen leveren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:45

ja precies,dus dat kleine handjevol fokkers die niet meedoen aan trends van het fokken van nog grotere extremiteiten vallen zo goed als buiten de boot,en hoe zie je dan dat dit handjevol goede fokkers dan gaan fokken tegen de vraag van 180.000 pups per jaar ,en hoe houden ze dan nog het ras gezond??

en is het niet zo dat iedereen zelf mag weten wat voor hondje ze kopen?

ik koop eigenlijk zelf altijd stamboomloos,waarom? ik fok niet,show niet,honden lopen hier alleen op eigen terrein enz enz..ip worden teven voor de eerste loopsheid gecastreerd...

wat heb ik dan aan een stamboom,want helaas,in tegenstelling tot vele hier,ben ik alles behalve overtuigd altijd een gezondere hond te kopen als dat ik dat bij een pretnest doe.

en ja,ik heb zat stamboomhonden hier ook gehad,ook stamboomhonden gekocht zelf,maar om nu te zeggen dat deze honden significant gezonder waren of ouder werden als de stamboomloosjes..nee...

ik ben echt niet tegen stambomen,maar ben ook niet tegen stamboomloze honden en kruisingen,ik krijg wel jeuk van het verheerlijken van stamboomhonden/fokkers en het afzeiken van pretnestfokkers......

ben blij de keuze te hebben dat ik als koper kan bepalen waar ik wil kopen én niet onbelangrijk wat een hondje is naar mijn budget...

Lante schreef:
. Rasverbeteren is puur gericht op het fokken van gezonde honden, uit gezonde lijnen met goeie karakters.

maar stel ik laat mijn teefje dekken door een rottweilereu met papier met alle eisen bijvoorbeeld deze reu: http://link.marktplaats.nl/704754799

dan is mijn teefje gefokt uit 2 stamboomouders welke beide hd/ed getest zijn,welke alle bloedlijnen van bekend zijn,wat een mooi hondje is,met nog veel belangrijker een mega lief en vriendelijk karakter,én welke ront. getest is en hd /ed vrij is..

waarom ben ik dan niet iemand die als pretnest fokker niet voor rasverbetering gaat,want naar mijn idee fok ik dan toch naar gezondheid,fok uit gezonde lijnen + nog eens met honden met super karakters..

waarom zou ik dan toch een vermeerderaar zijn?waarom zou ik dan toch 'slechte'hondjes op de wereld zetten?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 18-08-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:52

En ik ben het weer eens met Kim :j ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:04

Lante schreef:
@ Kimmie: Een goeie fokker wil het ras verbeteren en is transparant, kent alle lijnen die er achter zitten en kan de puppy kopers hierover informeren. Een oopsnestje kan gebeuren, maar fokken met papierloze honden verbeterd het ras niet. Mooi dat jij de hond nog hebt laten testen, dat is dan nog wat, maar verder ben je imo gewoon een vermeerderaar, als je echt wat voor het ras had willen doen qua fokkerij had je geïnvesteerd in een goed gefokte hond met papieren.

De opmerking 'het ras verbeteren' klinkt altijd zo mooi maar het is een betekenisloze uitdrukking zonder toelichting: want wat is verbeteren? Verbeteren kan op allerlei gebieden met allerlei subonderdelen
-raskenmerkend uiterlijk (dat wordt nu vaak als verbeteren gezien met als gevolg dat de kampioenen steeds extremer worden)
-levensduur
-snelheid
-werkvermogen (jachtinstinct/kindvriendelijkheid/drukte/pakwerk-agressie, noem maar op)
-geen erfelijke afwijkingen (kanker/patella luxatie/ HD etc etc)
-kleiner/groter
-korter/langer
-aparte kleuren

het is maar net wat je 'beter' vind, en dat is per definitie subjectief. Iemand kan heel bewuste redenen hebben voor het fokken van een bepaalde eigenschap (zoals wij vrij ademende, sportieve, gezins-bulldogjes fokken) en het voldoen aan die eisen belangrijker vinden dan een stamboom.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:13

Ik heb alleen de openingspost gelezen, dus sorry als ik nu iets plaats wat al gezegd is.

Ik zou zeker geen bruine labrador kopen. De bruine zijn de ADHD'ers onder de honden. Ik ken veel bruine labradors, en ik ken er geen een die niks mankeert. Allemaal problemen aan de poten (dat hebben vrijwel alle retrieverrassen), veel met epilepsie, huidproblemen en allemaal ADHD-achtig.
Ik zou gewoon geen rashond nemen en er zitten zo veel leuke hondjes in het asiel die nog een baas zoeken! Ik heb zelf ook een retriever, alleen dan een Golden. Het is echt de liefste en leukste hond ter wereld, maar hij heeft zo veel problemen door het doorfokken dat hij voor altijd pijnstillers moet. We hebben hem van een erkende fokker, en hij heeft een stamboom, maar dat blijkt geen garantie te zijn voor een gezonde hond. Wij nemen hierna ook nooit meer een rashond.

Edit: kijk ook nog even op de rashondenwijzer (ik weet de url niet, dus even googlen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:48

Ken genoeg labradors. En allemaal gezond. Maar iedereen heeft ook goed gezocht naar een gezonde hond.

En allemaal geen adhders. Puur om dat ze genoeg beweging krijgen. Waar veel mensen zich in vergissen. Want het blijft een jachthond

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:50

Ik heb het vandaag nog aan een collega gevraagd; zei vond het bruin=ADHD een broodje aap. Haar bruine is veel rustiger dan haar zwarte lab.

Ga vooral lekker rondsnuffelen op een labradorforum, die zijn er vast wel... daar kunnen mensen met oudere dieren je beter vertellen welke fokker je moet hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:32

sallandval schreef:
Lante schreef:

De opmerking 'het ras verbeteren' klinkt altijd zo mooi maar het is een betekenisloze uitdrukking zonder toelichting: want wat is verbeteren? Verbeteren kan op allerlei gebieden met allerlei subonderdelen
-raskenmerkend uiterlijk (dat wordt nu vaak als verbeteren gezien met als gevolg dat de kampioenen steeds extremer worden)
-levensduur
-snelheid
-werkvermogen (jachtinstinct/kindvriendelijkheid/drukte/pakwerk-agressie, noem maar op)
-geen erfelijke afwijkingen (kanker/patella luxatie/ HD etc etc)
-kleiner/groter
-korter/langer
-aparte kleuren

het is maar net wat je 'beter' vind, en dat is per definitie subjectief. Iemand kan heel bewuste redenen hebben voor het fokken van een bepaalde eigenschap (zoals wij vrij ademende, sportieve, gezins-bulldogjes fokken) en het voldoen aan die eisen belangrijker vinden dan een stamboom.

een post verder lezen: gezondheid en karakter voorop.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:36

love_western schreef:
Ken genoeg labradors. En allemaal gezond. Maar iedereen heeft ook goed gezocht naar een gezonde hond.

En allemaal geen adhders. Puur om dat ze genoeg beweging krijgen. Waar veel mensen zich in vergissen. Want het blijft een jachthond

Beweging is inderdaad het belangrijkste, maar ik ken er 3 die zat beweging krijgen (iedere dag 1,5 tot 2 uur los in duin en op strand) en toch nog extreem druk zijn. Maar wat vreemd dat de labradors die jij kent niks mankeren! Nou ja, eigenlijk is het natuurlijk vreemd dat ik geen een gezonde ken :+

@ Sallandval: de dierenarts bij ons zegt het zelf ook dat het vaak ADHD'ers zijn, en dat is mijn ervaring ook. Misschien woon ik gewoon in de verkeerde regio ofzo, met al die ongezonde en drukke honden :+
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 18-08-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:37

Je kunt ook gewoon een herplaatser nemen natuurlijk, die zijn er ook zat. Dan kan je al een beetje zien hoe de hond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:48

Wat is er vreemd aan? Mensen inclusief mijzelf kijken gewoon goed naar de ouder dieren. En kiezen niet voor de eerste en beste fokker. Maar ik ken de labrador als een rustige ras, als ze maar voldoende beweging krijgen en geestelijk ook genoeg uitdaging krijgen. Of er gaat iets fout in de opvoeding. Als ik bij mijn 11 weken oude pup de commando aangeef dat hij rustig moet doen. Dan doet hij dat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:50

LadyMadonna schreef:
kimmie261 schreef:
waarom ben je geen goede fokker dan als je papierloos fokt,hangt dat alleen maar van een papiertje af??

vind een goede fokker zijn persoonlijk geheel niet van een papiertje wel/niet afhangen...

Mijn idee dus...
Laatst op stal hadden ze een nestje boomers, allemaal keurig gechipt, geënt en heel de mikmak. Goed verzorgde pups, maar nee, geen stamboom uiteraard.... Oh oh oh wat slecht....

Ja, en hoe weet je nu zeker dat de ouders en voorouders geen erfelijke aandoening meegeeft? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:58

Zeker weten doe je nooit :D Maar je kan het risico wel verkleinen daardoor. Tenminste als je voor een fokker kiest, waarbij gezondheid en karakter voor op staat. Wel moet ik toe geven dat ik expres gekozen heb voor een werklijn. Showlijnen vind ik zo lelijk. Hoef geen worst op pootjes. Ik wil een actieve hond.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:01

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:05

Vind die showlijnen ook steeds slechter uit zien, mij kun je niet wijsmaken dat die rug, achterpoten, halshouding etc. gezond is, en dan heb ik het nog niet over 'van binnen'.

Ik heb zelf een Amerikaanse Stafford, zonder papier, waar wij heen gekeken hebben is naar de vriendelijkheid en bouw van de ouders, waren beide prima/goed, dit omdat het bij Staffords toch niet zo is dat er bepaalde ziektes veel voorkomen, behalve bij de baarmoeder. Hond is nu 9, nog altijd springlevend (ja ja ze wordt ook een dagje ouder), wat dat betreft kun je beter een 'asbak' hebben, van twee redelijk verschillende rassen, dan is de kans op inteelt ook een groot deel verkleind.
De eigenaren van de ouders van mijn hond wisten trouwens wel welke ouders en grootouders beide honden hadden, hier geen overeenkomsten in dus toch maar zonder papier gedekt. Keur ik ook niet echt goed, maar één hobbynestje voor de teef haar gezondheid (baarmoeder), met twee voor het oog gezonde honden...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:27

LDRD schreef:
Misschien aardig om dit eens te lezen in dit verband: http://www.gencouns.nl/artikelen/2011%2 ... lectie.pdf

Mooi artikel, gelukkig zijn er binnen de meeste rassen fokkers te vinden die zich hier wel steeds voor ingezet hebben om die genenpool zo breed mogelijk te houden. Het is even zoeken naar die oude lijnen, de vrije bloedlijnen, het kost moeite en tijd. De meeste puppenkopers willen die tijd er niet aan besteden. Als je twee honden van een ras zonder papieren aan elkaar kruist, dan is het inteeltgevaar ook groot. Dan steek je naar mijn idee je kop in het zand. Dat de lijnen bekend zijn, omdat de grootouders wel papieren hadden heb ik als pupkoper geen boodschap; wie kan dat bewijzen? Het beste qua gezondheid ben je imo af met een complete bastaard,maar dan weet je niet hoe je pup eruit komt te zien en is het karakter moeilijk in te schatten. Ga je voor een rashond, waar dit topic over gaat, ga dan op zoek naar een goeie fokker die zwart op wit kan laten zien dat ze echt verantwoord fokken, dus met zo weinig mogelijk inteelt en met compleet geteste lijnen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:31

Lante schreef:
LDRD schreef:
Misschien aardig om dit eens te lezen in dit verband: http://www.gencouns.nl/artikelen/2011%2 ... lectie.pdf

Het beste qua gezondheid ben je imo af met een complete bastaard,maar dan weet je niet hoe je pup eruit komt te zien en is het karakter moeilijk in te schatten.

Volwassen bastaard aanschaffen dus :j :D .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:42

StableDoor schreef:
Ik heb alleen de openingspost gelezen, dus sorry als ik nu iets plaats wat al gezegd is.

Ik zou zeker geen bruine labrador kopen. De bruine zijn de ADHD'ers onder de honden. Ik ken veel bruine labradors, en ik ken er geen een die niks mankeert. Allemaal problemen aan de poten (dat hebben vrijwel alle retrieverrassen), veel met epilepsie, huidproblemen en allemaal ADHD-achtig.
Ik zou gewoon geen rashond nemen en er zitten zo veel leuke hondjes in het asiel die nog een baas zoeken! Ik heb zelf ook een retriever, alleen dan een Golden. Het is echt de liefste en leukste hond ter wereld, maar hij heeft zo veel problemen door het doorfokken dat hij voor altijd pijnstillers moet. We hebben hem van een erkende fokker, en hij heeft een stamboom, maar dat blijkt geen garantie te zijn voor een gezonde hond. Wij nemen hierna ook nooit meer een rashond.

Edit: kijk ook nog even op de rashondenwijzer (ik weet de url niet, dus even googlen)

Stabledoor, heb je meer info over retrieverrassen en pootproblemen? Onze golden heeft ook last van haar poten..

TS: zelfs in het asiel kan je (zeldzame) rashonden + stamboom vinden, zowel pup als volwassen, dus ik zou een asiel niet perse meteen uitsluiten. Onze eerste koningspoedel (toch geen veel voorkomend ras) hebben we met stamboom op driejarige leeftijd uit het asiel gehaald. Via zijn stamboom met zijn fokkers in contact gekomen en zo zelfs nog bij zijn broer en zus op bezoek gegaan. Hij mankeerde helaas veel, maar had ook wel een geschiedenis van verwaarlozing, dat speelt mee.

Momenteel hebben we sinds een week een derde hondje bij uit het asiel, een jonge labradoodle, toch ook een populair "ras" (kruising). We hebben gewoon heel rustig rondgekeken, zagen we een hond die ons leuk leek in een asiel (we keken vooral naar goldens, omdat we al een golden en een koningspoedel hebben) dan probeerden we een afspraak te maken. De populaire rassen worden alleen héél snel geadopteerd dus we grepen er vaak naast. Ik denk dat onze zoektocht naar een leuke asielhond ongeveer 6 maanden geduurd heeft op deze manier, maar nu hebben we wel het soort hondje dat we wilden (jong, teefje, kruising die we graag wilden).

Onze jonge koningspoedel komt dan weer van bij de fokker (zelfde fokker als onze eerste poedel) en heeft de hele gezondheidscheck gehad. Tot nu toe ook helemaal gezond, maar da's altijd afwachten he :)