Chawi schreef:Zal ik een poging doen?
Will to please:
Iets voor de "baas" wíllen doen. En ja, dat gebeurt meestal door een combinatie van instinct, belonen en straffen. Of te wel, uitbreiden van de natuur van de hond en daarin conditioneren.
Het is niet echt willen. Het is instinct. Overlevingsstrategie van de hond.
De één doet het voor brokjes, de ander doet instinctmatig al een heel eind het juiste. Uiteindelijk is de hond op zoek naar een comfortabele situatie voor zichzelf. Zijn wil/instinct zorgt daar voor.
Ik heb verschillende rassen en karakters gehad. De ene hond was veel meer gericht op het zoeken van die comfortabele situatie dan de ander. Daarin zit voor mij het verschil in "will to please".
Will to please is wellicht geen enorm doordachte term die de complete lading dekt, maar op enkele uitzonderingen na, snappen de meeste wel waarover je het dan hebt.
Je omschrijft het mooi en je legt eigenlijk heel duidelijk uit wat ik dus kort zeg: will to please (dus *gewoon zomaar iets voor de baas doen*) bestaat eigenlijk niet: de hond doet iets omdat het iets oplevert of omdat hij iets wil voorkomen.
Of begrijp ik het nu nog niet?
Want wat jij hier omschrijft is wat ik bedoel. Het levert altijd IETS op (iets vermijden of iets krijgen met waarde voor de hond) Zomaar doet de hond het niet.
.
.
Iemand zei laatst "ik vind dat je wel heel veel geduld hebt met Ol hoor, ik had allang een keer pisnijdig geworden".. Tja.. Als ik pisnijdig ga staan te doen weet ik zeker dat ie niet meer wil 
We gaan nu aan de slag met impulscontrole (zoals ook Essiesilly)