Traumatisch: Sally gegrepen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:16

Brainless schreef:
Minx2000 schreef:
Ja. Heel krom maar je moet hem bij je hebben. Ik heb hem zelf ook niet maar goed..

Bron??

das in oostenrijk een duitsland, dit is in frankrijk gebeurt... overal zijn andere regels, en je bent als buitenlander in het nadeel

in frankrijk reageren ze heel anders op bijtincidenten dan in nederland dus je hebt weinig poot om op te staan wil je hier een zaak van maken

ze mag al heeeeeeeel errug blij zijn dat de eigenaar van de hond haar zo goed heeft ondersteunden geholpen heeft, had ie zich omgedraaid en weg gelopen had hondje ws niet meer geleefd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:17

cam schreef:
Hoe is de aanpak van agressieve honden geregeld?

Agressieve honden en hun eigenaren worden volgens de gemeentelijke wetgeving en het Wetboek van Strafrecht aangepakt. Op basis van gemeentelijke regelgeving kunnen houders van honden die zich agressief gedragen, gestraft worden en kunnen honden in beslag worden genomen. Houders kunnen bijvoorbeeld ook voor hun hond een muilkorfplicht of aanlijnplicht opgelegd krijgen.

Regeling Agressieve Dieren (RAD) afgeschaft
Voorheen werden pitbulls volgens de Regeling Agressieve Dieren (RAD) in beslaggenomen. Maar het aantal bijtincidenten was op basis van de RAD niet afgenomen. De regeling is daarom afgeschaft. Tegen andere honden die zich agressief gedroegen, werd al op basis van de gemeentelijke regelgeving en het strafrecht opgetreden.

Aansprakelijkheid voor bijtende honden
De eigenaar is aansprakelijk als zijn hond iemand bijt. Als uw hond een mens of dier aanvalt, kunt u daarvoor vervolgd worden door het Openbaar Ministerie (OM).

Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) geeft informatie over bijtincidenten en de afhandeling daarvan.

Dit staat op de site van de overheid. Denk dat deze wel klopt

dit was in het buitenland heeft hier geen moer mee te maken, kan je hier in nederland niets meealser met je nederlandse hond een bijtincident in buitenland is

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:22

In Frankrijk is een muilkorf ook verplicht. Als mijn schoonouders met de auto en de hond naar Portugal gaan, zijn ze verplicht een muilkorf bij te hebben voor als ze in Frankrijk tegen gehouden worden.

Beterschap voor je kleine dappere hondje! Y;( correct gehandeld van de andere partij trouwens, dat wil zeggen dat ze het zeker niet verwacht hadden van hun hond.

VillaNeusjes

Re: Traumatisch: Sally gegrepen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:28

Wat een mazzel dat er onderhuids niet stuk is! Fijn dat de ander hond eigenaar verantwoordelijkheid ook neemt!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:42

Ik vind het eerlijk gezegd opmerkelijk hoeveel mensen de hond die aanviel een soort van "verdedigen". Een hond hoort niet uit het niets te bijten, dat is nooit goed te praten. De eigenaar had het niet zien aankomen en is er ook van geschrokken. Hij lost het netjes op, maar dat neemt niet weg dat de hond niet te vertrouwen is. Het is nu makkelijk praten, maar ik denk dat menig bokker er anders tegenaan zou kijken als het zijn/haar eigen hond had geweest die zo opengereten werd.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:44

zoals k eerder al aangaf maak een discussie topic apart dit gaat om Sally hoe erg ze nu gegrepen is.
Hieraan heeft Limoen geen ene fluit dus hou op met de discussie muilkorf ja of nee en al die onzin er om heen. De andere eigenaar lost het zoals Ingrid_92 al zegt en meerdere netjes op met de kosten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:56

TS hoe is het nu met haar?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:11

speurneusc schreef:
cam schreef:
Hoe is de aanpak van agressieve honden geregeld?

Agressieve honden en hun eigenaren worden volgens de gemeentelijke wetgeving en het Wetboek van Strafrecht aangepakt. Op basis van gemeentelijke regelgeving kunnen houders van honden die zich agressief gedragen, gestraft worden en kunnen honden in beslag worden genomen. Houders kunnen bijvoorbeeld ook voor hun hond een muilkorfplicht of aanlijnplicht opgelegd krijgen.

Regeling Agressieve Dieren (RAD) afgeschaft
Voorheen werden pitbulls volgens de Regeling Agressieve Dieren (RAD) in beslaggenomen. Maar het aantal bijtincidenten was op basis van de RAD niet afgenomen. De regeling is daarom afgeschaft. Tegen andere honden die zich agressief gedroegen, werd al op basis van de gemeentelijke regelgeving en het strafrecht opgetreden.

Aansprakelijkheid voor bijtende honden
De eigenaar is aansprakelijk als zijn hond iemand bijt. Als uw hond een mens of dier aanvalt, kunt u daarvoor vervolgd worden door het Openbaar Ministerie (OM).

Het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) geeft informatie over bijtincidenten en de afhandeling daarvan.

Dit staat op de site van de overheid. Denk dat deze wel klopt

dit was in het buitenland heeft hier geen moer mee te maken, kan je hier in nederland niets meealser met je nederlandse hond een bijtincident in buitenland is

Dit was na aanleiding van de opmerking dat er in Nederland ook een muilkorf plicht was.
Dat werd door 2 bokkers gemeld.
Ik gaf met deze post aan dat dat niet zo was.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:19

Jeetje, wat een wond! Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik het las, ik half verwacht had weer een ietswat hangend stukje vel te zien, maar dit?! Damn...

Wat fijn dat de eigenaar zo meewerkt! Ongelukken kunnen altijd gebeuren, het blijven dieren. Het belangrijkste is dat de hond erbovenop komt en dat de eigenaar van de dader zijn schuld erkent. We weten neit wat er verder is voorgevallen, dus nu te gaan speculeren over wel of niet een muilkorf heeft weinig nut. Gezien het inlevende vermogen van de eigenaar van de mechelkruising, verwacht ik dat hij heus wel actie zal ondernemen om te zorgen dat dit niet meer voor kan komen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:27

Jeetje zeg! Ik had nooit verwacht dat die wond zo groot zou zijn! Wat hebben ze dat netjes dicht gekregen.
Hoe is het nu met haar? Zijn jullie alweer thuis/op weg naar huis?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:29

Pfff wat een wond zeg! :(:)
Hoe is het nu met haar?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:31

thinka schreef:
O wat sneu zeg!! Echt vreselijk!

Hopelijk komt jullie kleine vechtertje er weer bovenop!

Wat gaat er met de bijtende hond gebeuren? Vind het vrij onbetrouwbaar als een hond uit het niets grijpt!! Zeker als hij ook tussen de kleine kinderen loopt!!

Misschien is dit al vermeld in het topic dan heb ik er overheen gelezen en bij deze mijn excuses..

ik weet wel wat er zou gebeuren met onze herder als ze dat uit t niks deed.. hoeveel we ook van haar houden...
eventuele hond agressie staat compleet los van eventuele mens agressie , niet gelijk hele dramatische doembeelden gaan bedenken die los staan van wat er is voorgevallen.

daarnaast, vanuit het niets, ik heb geen idee, ts en de eigenaar van de andere hond hebben geen signalen gezien, maar dat wil niet direct zeggen dat het vanuit het niets was, het lijkt van uit het niets te zijn gebeurt is de betere omschrijving.
mensen missen nog al eens ene partij signalen van dieren "ja geen idee, vanuit het niets" terwijl ik dna het dier al 6 verschillende signalen heb zien geven en ik ben echt geen hondentaal genie :n
zo heeft mijn hond mot gehad met een border collie, ik dacht vanuit het niets, terwijl ik inmiddels weet waarom, het typische gestaar van die border werd door die van mij als een directe uitdaging opgevat , terwijl die border gewoon zo kijkt.
afschieten dan maar?

het vervelende voor TS en haar hondje is vooral dat het geen partij was, grotere hond tegen zo een kleintje, dna geeft iets wat bij een vergelijkbare hond als degene die gebeten heeft, vrij weinig schade opgeleverd , terwijl ts haar hondje er half door ontveld is .

al met al blijft het zwaar klote natuurlijk, maar zo te lezen heeft de eigenaar van de andere hond netjes gehandeld, de kosten op zich genomen en ik ga er dan ook van uit dat de hond best wel in de gaten word gehouden door zijn baasjes.

ts hoe is het nu met je beestje?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:33

Arm hondje. Wat een vreselijke wond. Ook ik ben heel benieuwd hoe het nu met de kleine Sally gaat..

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:36

Sterkte en succes komende dagen.

Als ik die wond zie, jeetje, dan mag je echt om geluk spreken dat er geen organen kapot zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:42

SheeNegro schreef:
In Frankrijk is een muilkorf ook verplicht. Als mijn schoonouders met de auto en de hond naar Portugal gaan, zijn ze verplicht een muilkorf bij te hebben voor als ze in Frankrijk tegen gehouden worden.

***** heb het net even nagezocht, maar frankrijk hanteert alleen entings regels, muilkorven zijn niet verplicht!!! en bepaalde rassen zijn vogelvrij, kunnen dus in beslag genomen worden, OOK van buitenlanders, dit zijn rassen de voorkomen op de lijst gevaarlijkehondenrassen.

Honden die geen door de FCI erkende stamboom hebben en die qua lichaamsbouw lijken op de rassen Staffordshire terrier, American Staffordshire terrier (“pit bulls”), Mastiff en Tosa zijn verboden. Ook pitbulls, kruisingen met pitbulls, Boerboels, en kruisingen van Engelse Staffordshires, kruisingen American Staffordshire Terriers, kruisingen Mastiff en kruisingen Tosa zijn verboden.

Let op: American Staffordshire terriërs die zijn ingeschreven bij het Amerikaanse stamboek zijn verboden, omdat dit stamboek niet erkend is door de Fédération Cynologique Internationale (FCI)

Bij de invoer van honden (American Staffordshire Terrier, Tosa, Rottweiler) mét erkende stamboom is er iets veranderd. In principe mag je met deze honden de grens over. Maar omdat er zulke strikte voorwaarden zijn gesteld is het in de praktijk onmogelijk om aan die voorwaarden te voldoen voor een vakantie. En, kun je dus niet met deze honden de grens over.

Je moet onder andere een Franstalige cursus volgen om aan te tonen dat je je hond onder controle hebt en er moet een gedragstest worden gedaan bij een Franse instantie. Om die reden is het eigenlijk niet mogelijk om deze honden voor korte periode (bijvoorbeeld vakantie of op doorreis) mee te nemen naar Frankrijk.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 02-08-13 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:51

Zo hè dit is enorm. Hopelijk gaat de genezing goed, maar het zal nog een lange tijd nodig hebben. Sterkte voor jou en Sally!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:16

Jeetje wat erg zeg! Hopelijk komt ze er snel weer bovenop!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:11

Nou, we zijn thuis. De reis is erg goed gegaan, ze was erg rustig. Het is nu lastiger om haar rustig te houden, zo thuis. Ze is gewend om overal op te springen, maar ze mag nu absoluut niet springen omdat de dunne huid dan zou kunnen scheuren. We hebben de puppyren van de kittens weer neergezet maar ze maakt zich zó druk daar... Nu zit ik maar verplicht stil naast haar op de bank zodat ze rustig kan slapen, maar ze kan geen seconde alleen gelaten worden omdat ze zou kunnen gaan springen.

Vrijdagochtend was het verband helemaal los, maar we zouden die middag naar huis gaan dus we konden niet met een gerust hart vertrekken. Wij nog weer naar de dierenarts, maarja de dag ervoor moest ze onder wat narcose bekeken worden. Sally raakt al volledig in paniek als ik haar op de tafel van de dierenarts zet, dan kruipt ze helemaal in me, dan kan ze ineens "freerunnen" tegen mijn buik omhoog, haha. Maar goed, we moesten wat want verschuivend verband kan gewoon niet mte zo'n kwetsbare wond. We hebben haar heeeeel voorzichtig op tafel gezet en even vastgehouden, één van ons hield haar "lampenkapje" beet en de ander voorzichtig het borstje en het kontje zodat de dierenarts heel rustig het verband eraf kon halen en alles opnieuw kon verbinden. Dit ging gelukkig super en de wond zag er nog goed uit. Ik ben enorm trots op Sally dat ze zo rustig bleef en dat het zo kon, gelukkig maar!!

Het gaat eigenlijk nog steeds goed, maar ze is wel wat te enthousiast. We moeten haar nu echt rustig houden, dat is wel vervelend. Onze eigen dierenarts is op de hoogte van de situatie, heeft de foto's van de wond en het litteken gezien dus die is goed voorbereid voor maandagochtend als we weer heen moeten. Ze moet, tot we zeker weten dat het de goede kant op gaat, om de 3 dagen gecontroleerd worden.

Ik vind het wel héél erg spannend of de wond er maandag nog goed uit ziet. Ze schudt natuurlijk ook af en toe met haar lijfje etc. het is allemaal zo kwetsbaar. Het geeft héél wat stress met zich mee. Maar goed, we doen ons best haar zo rustig mogelijk te houden en doen suuuper voorzichtig. Meer kunnen we niet doen, als de huid dan nóg niet goed blijft konden we het niet voorkomen.

De katten zijn allemaal bang voor Sally nu, met die rare lampenkap etc. haha. Die moeten wennen aan haar.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:34

gelukkig nog wel een positieve update :) , natuurlijk zijn jullie nog lang niet bij het goede einde maar het begin is er.. moeilijkste is wel inderdaad om haar heel rustig te houden, kan ze wel gewoon zelf haar behoefte doen?

Ik duim nog heel hard mee dat alles goed mag genezen :j !

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:35

Ik ga proberen om overal een beetje op te reageren.

Over de hond kan ik niet echt oordelen. M'n moeder zag 1 sec voor de aanval de blik van de hond, de blik die hij in z'n ogen had was puur fout. Ze zag dat het mis ging, maar zó snel kun je niet handelen. Er is zó snel gehandeld, sneller kon gewoon niet. Waarom blijft een gok, het blijven dieren. Een hond is nooit 100% te vertrouwen, het is en blijft een dier. Sally liep in dit geval strak aan de voet, slappe lijn, kéék niet eens naar de hond. De hond lag bij de caravan en vlóóg op Sally af. Sally liep gewoon keurig op het pad, niet eens heel dicht bij het veld waar de caravan stond. Of de hond het heeft gezien als zijn territorium? Geen idee.. Wel vreemd, want in feite was het dat niet.
Sally is een onzeker hondje, dat erg aan ons hangt. Het enige wat ik kan bedenken is dat de hond héél fel gereageerd heeft op Sally's onzekere houding. Maar dat praat absoluut niets goed. Die hond is gewoon fout, hoe je het ook went of keert en de eigenaar natuurlijk ook die had de hond aan moeten lijnen. Ik zou de hond nooit meer vertrouwen, al helemaal niet tussen m'n kleine kinderen. Maar goed, zij zijn de baasjes. Het is al erg genoeg wat de hond bij ons, in dit geval écht onschuldige, hondje gedaan heeft. Voor ons is het gewoon een rothond, zacht uitgedrukt. Dit gedrag is niet goed te praten, of dat nou aan de eigenaar ligt of aan de hond. Óns hondje lag open en deed zelf níets. Er zijn geen signalen van Sally gemist.

Ik geloof absoluut niet dat een hond van 3 meter afstand (geen idee wat het precies was, maar echt niet héél ver weg) niet kan zien dat het een hond is. Die hond wist dondersgoed dat Sally een hondje was en geen prooi.

Dit was trouwens ook geen typisch gevalletje: Zo'n klein fel hondje. Sally is onzeker, heeft geen grote mond aan de lijn maar hangt aan ons. Onze honden worden ook puur als hond behandeld. Niet opgetild (daar denk ik overigens nu wel even iets anders over), geen jasjes etc. Gewoon puur hond, opgevoed, moet luisteren en normaal doen. Isa is wel écht zo'n felle donder, maar die heb ik het vrijwel helemaal af kunnen leren. Ik sta geen debiel gedrag aan de lijn of los oid toe. Ze moeten normaal doen, net als elke hond.

En over de reacties van aanklagen, woest etc. Tsja, ik dacht ook altijd zo. Ik denk ook dat het per situatie verschillend is. Uiteraard zijn we boos, maar het is zo onbegrijpelijk, onwerkelijk en emotioneel. Het is gewoon niet te beschrijven hoe zoiets is om mee te maken. Het maakt natuurlijk ook een heel verschil dat de eigenaar normaal reageert en het meteen vanzelfsprekend vindt dat hij verantwoordelijk is voor de schade die zíjn hond bij onze hond heeft aangericht. Aanklagen doen we dus niet, alles is goed geregeld.

speurneusc schreef:
ze mag al heeeeeeeel errug blij zijn dat de eigenaar van de hond haar zo goed heeft ondersteunden geholpen heeft, had ie zich omgedraaid en weg gelopen had hondje ws niet meer geleefd.

Dit heeft niets met de eigenaar van de hond te maken hoor? Als de eigenaar van de hond moeilijk had gedaan was er misschien wel sprake van aangifte etc. geweest. Maar hoe dan ook heeft de campingeigenaar super snel gehandeld en zijn we bij een topkliniek terecht gekomen, daarom leeft Sally nog.

Ik hoop dat we de discussie over de hond nu kunnen beëindigen. Het gaat inderdaad om Sally's herstel.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:36

love_Soraya schreef:
kan ze wel gewoon zelf haar behoefte doen?

Het plassen gaat goed, maar poepen heeft ze erg veel moeite mee. Ze is normaal al niet zo'n vlotte poeper, maar nu doet ze helemaal moeilijk. De dierenarts heeft donderdag nog wel ontlasting eruit geknepen zodat het geen kwaad kan. Nu we weer thuis zijn zal het vast een stukje makkelijker gaan, op vakantie doet ze altijd wat moeilijker.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:09

TS, heel veel beterschap met je hondje, wat zal dat schrikken zijn geweest! Misschien de komende tijd wat licht verteerbaar voet geven i.v.m. poepen?

Voor alle andere mensen; Frankrijk heeft sinds kort nieuwere regels waarbij een aantal rassen niet meer toegestaan zijn. Niet als zijnde wonen, op doorreis of op show.

Kleine hondjes worden door grotere honden nogal eens aangezien voor prooi. Daarnaast zijn wij er niet bij geweest. Elk signaal kan een aanleiding zijn tot agressief gedrag van een ander. De eigenaar van de hond heeft alles betaald, wat er op wijst dat dit geen asociaal volk is, noch dat de hond waarschijnlijk slecht opgevoed zijn. Kleine hondjes die het formaat konijn hebben worden door sommige honden simpelweg niet altijd als hond gezien.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:15

Jeetje, je bent gewoon een halve hond kwijt! Succes en sterkte met het herstel.. :(:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:22

Crisis wat een gat! :oo Dat ze dat bij elkaar hebben weten te krijgen is echt ongelooflijk! Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop.

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:26

Jeetje!! :(
Dat is schrikken.
Hoe is het met haar? En met jullie?
Heel veel sterkte en beterschap!