Ik wil op vakantie dus dan dump ik: ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:15

Sorry, maar ik lees hier nogal dubbele dingen van de TS. Wel zelf zoveel katjes al naar de DA gebracht hebben etc, maar bij deze stug volhouden dat dat niet hoeft want 'mama denkt dat er toch geen chip in zit'? Dat zie je niet vanaf de buiten kant. Ga er gewoon even mee langs de dierenarts, het zekere voor het onzekere. Dan kunnen ze je later ook niet beschuldigen van iets want dan heb jij juist gehandeld.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:15

Mioux schreef:
Vereentjex schreef:
omdat die zo kats aan de diaree was en deze helemaal gezond is, trouwens niet alle katten in de omgeving worden gechipt en dit is een boerderij katje en kan ook zomaar van een boerderij hier afkomstig zijn.

ik denk dat , sorry, iemand erg egoistisch eigenwijs is... omdat die gezond is laten we t er maar bij en houden hem, terwijl de dierenambulance of dierenarts gratis de chip kan lezen,de dierenambulance kan ook gratis de kat ophalen en nakijken en indien nodig ontwormen en dergelijke.
máár als die aan de diarree zat ja dan hadden we wel de da geinformeerd etc?

Heb je de dierenambulance nou al gebeld ?

IK ga daar toch niet over of wel? als ik dus het asiel niet bel om hem te komen op te halen (want ja daar eindigen ze) ben ik een egoïstisch persoon?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:17

Ilse_123 schreef:
Vanacht is ons jonge katje stiekem mee de deur uitgeglipt toen we de hond gingen uitlaten, we hebben tot 4 uur snachts over straat gelopen om haar te zoeken, vanmorgen gelijk de dierenabulance en verschillende asielen op de hoogte gebracht. Ook een hoop mensen in de straat met katten op de hoogte gesteld, wie weet loopt ze achter een ander aan.
Uiteindelijk hebben we haar rond 10 uur gevonden bij onze buurvrouw (die we niet hadden bericht, ze heeft geen katten en we hebben niet zon goede band), die vertelde dat ze er al de hele ochtend zat en zo gezellig en speels was, ze wilde hem eigenlijk houden want ze vond haar maar mager en veel te jong (poesje is 3,5 maand). Wij zijn heel erg blij dat we ons kleine poesje terug hebben, vinden het wel vervelend dat buuf niks heeft laten weten, want ze weet dat wij katten hebben. Ons kleine poesje is nog niet gechipt (doen we als ze wordt gesteriliseerd) en draagt ook geen bandje omdat we bang zijn dat ze ergens achter blijft haken en ze in principe niet uit onze tuin/huis kan.
Ik zou even heeeeeel goed navraag doen bij buren, asiels en andere instantie's, want het is echt niet leuk als je je baby poes kwijt bent.

Ik ken je angst, ik was vorige week mijn bejaarde binnenkat kwijt. Wel gechipt, maar een Nederlandse chip die ze hier niet kunnen aflezen. Gelukkig kwam ze zelf na twee dagen teruglopen maar we zijn wel goed in paniek geweest.
Ik moet er niet aan denken dat iemand haar gewoon zou houden.

Desnoods maar even met katje in een reismandje naar het asiel om de chip af te laten lezen als je niet naar de DA wil. Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar in Belgie heeft ook de politie een chipreader, dat kun je ook nog proberen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:18

Vereentjex, ik weet dondersgoed waartoe mensen in staat zijn. Ik heb zat dierenleed gezien en momenteel heb ik er hier ook 4 zitten die in een doos in een bos gedumpt waren. Die katjes zagen er verschrikkelijk uit toen ze binnen kwamen en ze zijn nog steeds niet allemaal menstam.

Zoals al gezegd, je moet gevonden dieren een jaar 'bewaren'. En als jij niet voldoende inspanningen verricht om de rechtmatige eigenaar te vinden, dan heb je kans dat áls de eigenaar boven water komt, hij die kat terug kan vorderen zonder je ook maar enige onkostenvergoeding te betalen.

Een dierenarts controleert een chip gewoon gratis en anders moet je de dierenambulance bellen. ALs je de kat al gevangen hebt (wat het geval is) komen ze zo langs om de chip te controleren. Er maar van uit gaan dat dit katje niet gechipt is vind ik echt het meest foute wat je kunt doen en is imo gewoon diefstal.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:19

Cayenne schreef:
Je kunt hem ook naar het asiel brengen. Daar moeten ze hem een week vasthouden voor de rechtmatige eigenaar die misschien op zoek is (of hij is al aangemeld als vermist en dan kunnen ze hem aan die melding koppelen dmv het uitlezen van de chip en de beschrijving.)
Na die week is hij vrij voor adoptie en dan kun je dus bij het afleveren al laten weten dat je hem daarna graag wilt adopteren.

Klopt als een bus bovenstaand verhaal. Maar helaas zijn er mensen die dat niet doen omdat ze daarna alsnog geloof ik 50,- euro moeten betalen bij adoptie terwijl ze hem zelf gevonden hebben. Lijkt mij geen probleem, want kat is dan geent en geholpen, maar helaas heb ik al vaker gehoord dat ze daarom maar niet naar het assiel brengen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Er heeft een tijd geleden hier op Bokt ook het verhaal gestaan van iemand wiens kat ontsnapt was en vervolgens bij iemand binnen terug werd gezien. Die persoon had de kat 'geadopteerd' ook al was deze gechipt. Was nog een heel gedoe inclusief bemiddeling om dat dier terug te krijgen! Dat wil je iemand toch niet aan doen? Het is gewoon bijna diefstal.

Anoniem

Ja.. we beschouwen het afgemaakte katje maar wel als de onze, zonder ons had dat arme beestje nog steeds op straat gezeten.. vind het nog steeds geen stijl omdat we aan hadden gegeven het beestje graag te willen hebben. Vervolgens meldt de dierenambulance ons dat het beestje in asiel zit, dus wij naar het asiel, alleen is het beestje daar nooit geweest. Uiteindelijk dus te horen gekregen dat hij een medewerker had gekrabd op de DA en daarom in is geslapen..

pluklief

Je kan bij het asiel of de dierenambulance meestal ook aangeven dat je katje graag wilt adopteren als de eigenaar zich niet meldt. De eigenaar heeft bij een asiel een veel kortere tijd om zich te melden dan als je het katje zelf houdt. En dan is het katje na die week of paar weken, weet niet meer precies hoelang, gewoon van jullie. Als je hem zelf houdt kan de eigenaar tot een jaar na het vinden zich melden en het katje terug eisen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:20

Vereentjex schreef:
Kirsha schreef:
Ik zeg niet dat jullie egoïstisch ZIJN, ik zeg alleen dat ik de gedachte egoïstisch vind. De chip uitlezen (of in ieder geval proberen) is het minste dat je kunt doen. Je kunt dat niet gewoon achterwege laten en het beestje zelf houden, dat kun je echt niet maken.

Afijn, er worden inmiddels goede oplossingen aangedragen :)

ik had dit katje ook gewoon kunnen laten lopen en onder de auto laten komen? daar hoor ik niemand over dit diertje had honger & dorst
dus wat is er dan egoïstisch? of is het slecht van mij dat ik dit katje een dagje binnen houd om te kijken wat we gaan doen? heb hem al opgegeven als gevonden..zo slecht ben ik dan toch niet bezig of wel? >;)

Zou je op je quotes willen letten? :)

Courses zegt het ook al... Ook ik lees dubbele dingen in je posts. Je hebt er alles voor over om het beest terug bij zijn eigenaar te krijgen (en ik geloof je meteen) maar de chip uitlezen wordt achterwege gelaten. Ik snap best dat je geen kat op in je fietsmand meeneemt om zelf naar de dierenarts te gaan maar zoals eerder aangedragen bestaat er een telefoon? En je posts kwamen op mij trouwens niet over als 'een dagje binnenhouden', dus misschien heb ik dat verkeerd gelezen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:20

Dierenasiel houdt gevonden dieren twee weken vast. Dat is wettelijk geregeld. Dierenambulance bewaart aangereden dieren ook twee weken in de vriezer. En als je als niet asiel een dier vindt ben je verplciht het een jaar te bewaren.

En inderdaad: je mag je als geïnteresseerd opgeven als je een dier naar een asiel brengt. Daar houden ze rekening mee, want dat scheelt hun tijd en energie om naar een nieuwe eigenaar te zoeken. Krijg je het katje geënt, gechipt, ontwormd en ontvlooid terug en kun je het tzt gratis of goedkoop bij het asiel laten castreren.
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 31-07-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:21

Brilletje schreef:
Cayenne schreef:
Je kunt hem ook naar het asiel brengen. Daar moeten ze hem een week vasthouden voor de rechtmatige eigenaar die misschien op zoek is (of hij is al aangemeld als vermist en dan kunnen ze hem aan die melding koppelen dmv het uitlezen van de chip en de beschrijving.)
Na die week is hij vrij voor adoptie en dan kun je dus bij het afleveren al laten weten dat je hem daarna graag wilt adopteren.

Klopt als een bus bovenstaand verhaal. Maar helaas zijn er mensen die dat niet doen omdat ze daarna alsnog geloof ik 50,- euro moeten betalen bij adoptie terwijl ze hem zelf gevonden hebben. Lijkt mij geen probleem, want kat is dan geent en geholpen, maar helaas heb ik al vaker gehoord dat ze daarom maar niet naar het assiel brengen.

Ja omdat hij dan ook direct zijn prikjes, ontworming, vlooienspul, chip en e.v.t castratie krijgt. Vind ik nog spot goedkoop.
Maar we zoeken naar een oplossing. TS Doet haar best.

Wat heb je tot nu toe ondervonden TS?

Vereentjex

Re: Ik wil op vakantie dus dan dump ik: ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:22

Nou nog niks, krijg hier half bokt over me heen terwijl we juist het goede proberen te doen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:23

Kan je niet gewoon een paar flyers ophangen in de buurt? Kleine kitty's gaan vaak niet erg ver aan de wandel, en als je er niet op zet hoe de gevonden kittypoes eruit ziet kan je zelfs mogelijke 'eigenaars' nog controleren door te vragen hoe hun kitty eruit ziet. Dat kost geld nog moeite.
ps. boederij kittens zijn vaak wat schuwer, en zwervers zijn al helemaal niet tam, dus die kan je van je lijstje afstrepen. Of het is een gedumpte kitty, of het is een verloren kitty die iemand nu heel erg mist.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:24

Het juiste doen is met die kat naar een dierenarts om te kijken of het gechipt is, en het aanmelden bij Amivedi...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:25

Ts ik vind dat je wel goed werk hebt gedaan door het katje op te vangen en te verzorgen. En zou daar ook heel blij mee zijn als iemand mijn dier zou vinden (Stel hij was vermist) maar dan hoop ik wel dat iemand niet denkt; goh het is vakantie tijd, zal wel gedumpt zijn. Dan heeft ie misschien een goed huisje gekregen maar mist de echte eigenaar het diertje en denkt na een tijd waarschijnlijk zelfs dat het dier dood is. Laten controleren op chip is gratis! Dus geen reden om het niet te doen lijkt me :)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:27

Vereentjex schreef:
Nou nog niks, krijg hier half bokt over me heen terwijl we juist het goede proberen te doen.

Dat heb ik door!

Je kan op amivedi en mijndieriszoek.nl gratis een advertentie zetten om een gevonden dier aan te geven.
Je kunt naar de dierenarts om de chip uit te laten lezen (dat adviseer ik je het eerst maar het is je eigen keuze)
Bij de dierenambu kan je een gevonden dier aangeven. Je kunt voorstellen het eerst zelf in huis te houden.
Dat kun je ook bij het asiel doen.
Marktplaats en Speurders heeft ook een vermiste en gevonden dieren topic.
Via facebook kun je vrienden vragen te delen.
Je kunt flyers ophangen. Die kun je zo uitprinten als je via amivedi een advertentie hebt gemaakt.
De dierenambulance heeft ook een chipreader. Die kun je vragen om langs te komen. Zij kunnen hem ook e.v.t. mee nemen naar het asiel. Dat kost je niks.
Ja als je hem terug wilt. Maar dat komt door de prikjes, vlooienspul, ontworming, chip en castratie. Dan ben je goedkoper uit als wanneer je het zelf zou doen. Dan zit je tegen de 200 euro. Een gemiddelde kat via het asiel kost 90 euro.

Maar idd. als een eigenaar zich meld ben je hem kwijt. Hecht je, je er niet aan? Ik doe dat namelijk wel heel snel. Tot on eeuwigheid kan de eigenaar de kat opeisen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:27

Vereentjex schreef:

Inderdaad, dan open je een topic en verwacht dat iedereen zegt: wat een lief beestje!!
Krijg je alleen de woorden: Da, chip, asiel enz over je heen.
Ik snap je TS.
Je hebt het goed gedaan, voor het zelfde geld was die dood geweest door het verkeer.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:29

Vereentjex schreef:

Waarom breng je het katje niet even naar de DA om die chip uit te lezen? Hoeveel moeite is het?
Sorry, maar vind 't niet gek dat je zoveel comentaar krijgt, want je praat jezelf nogal tegen en een duidelijke reden dat je dat niet wilt doen is er ook niet echt. Je moeder kan toch ook niet aan de buitenkant zien of er een chipje in zit, ja of nee? ;)

vrouwke schreef:
Vereentjex schreef:

Inderdaad, dan open je een topic en verwacht dat iedereen zegt: wat een lief beestje!!
Ik snap je TS.
Je hebt het goed gedaan, voor het zelfde geld was die dood geweest door het verkeer.

Als je het topic nou geheel door leest zul je zien waarom dat gezegd word.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:31

vrouwke schreef:
Vereentjex schreef:

Ik snap je TS.

Toch zou ik als eigenaar het niet echt prettig vinden als de vinder van je kat geen chip laat uitlezen en het dier zelf besluit te houden.
En voor de ts lijkt het mij ook niet echt leuk, stel je houdt het dier en na 9 maanden komt de eigenaar langs en ziet zijn kat daar en eist het dier terug. Dan heb je er al 9 maanden voor gezorgd en ben je er ook aan gehecht geraakt.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 31-07-13 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:32

Ik vind ook dat TS op haar manier goed bezig is en men moet ook een beetje rekening houden met haar leeftijd. Het is niet zo dat ze zonder hulp even de auto pakt of zo en ze moet neem ik aan ook gewoon naar haar moeder nog luisteren.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 31-07-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:35

Als hij nou kon praten of een bordje om zijn nek had. Met de tekst 'ik woon daar en daar' of met een koffertje met zijn spuleltjes. Dan weet je het zo! XD

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:47

Nou ja, ook iemand van 14 kan even googlen naar het nummer van de dierenambulance en dat bellen. Die komen dan de chip uitlezen en brengen hem evt terug. Als hij geen chip heeft, dan mag je vast wel gastgezin zijn.
Ik zou er echt heel veel verdriet van hebben als iemand één van mijn dieren zou houden. Onze katten zijn ook simpele katjes (via het asiel) en onze honden zijn ook maar kruisingen, maar ze zijn allemaal gechipt. Juist, omdat wij zelf hebben ervaren hoe handig het is als mensen alleen maar de dierenambulance hoeven te bellen, deze leest de chip uit en ziet zo waar het dier thuis hoort.
Volgens mij valt het houden van zo'n diertje zelfs wel onder verduistering, want je hebt niet de chip laten controleren en houdt het beestje zomaar. Dat lijkt mij gewoon strafbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:48

Maar zou jij het ook doen met het risico dat je een kwade moeder hebt? Ik zou niet zomaar iets achter de rug van mijn ouders omgedaan hebben toen ik die leeftijd had..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:49

Sylvia schreef:
Het juiste doen is met die kat naar een dierenarts om te kijken of het gechipt is, en het aanmelden bij Amivedi...

inderdaad

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:13

Jongens, een beetje minder kan ook wel!!

Ts, ik weet hoe het is om een kat te vinden, ik heb er hier een rondlopen. Deze was echter gedumpt in een doos aan de kant van de weg en ook ziek!

Als jullie het dier eventueel willen houden, laat hem dan wel op gezondheid controleren. Meer ivm je andere katten. Denk dat jullie dat wel doen? Prikjes met entingen enzo?

Als de uk de nies onder de leden heeft, kunnen oudere katten, zelfs met entingen, ook ziek worden.

Hoe dan ook, succes met de zoektocht!!