zebra vinken op komst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Re: zebra vinken op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:57

Niet te snel opgeven. Ik heb er ook 1 groot gekregen. Wat geef je het kuiken? Nutribird? En hoe hou je hem warm?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:17

hij licht in een bakje met een washandje op de thermodeken (elektrische deken ).

hij krijgt nu heel lichte bambix omdat ik even niks anders in huis had (hoe stom kan je zijn) .
morgen ga ik even wat anders halen .

zolang het kuiken wil blijf ik het gewoon proberen .
maar ik ga liever van het ergste uit dan kan het alleen maar mee vallen .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:07

*schaam me trouwens diep voor mijn slechte voorbereiding op dergelijke situaties* :x

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 19:22

ik weet even niet wat ik met druif aan moet ...
ze is behoorlijk aan het stressen (hoewel ze niet alleen zit heeft ze het toch niet naar haar zin).

maar ze kan ook niet terug want dan komen er weer kuikens die dan zeer waarschijnlijk weer verwaarloosd worden .en ik ben wel opzoek naar een ander huisje , maar ze is niet bijzonder dus dat kan best wel even duren vrees ik .

zal ik haar dan toch terug zetten en dan op hoop van zegen dat het nu wel goed gaat (waar ik persoonlijk niet in geloof) of gewoon maar afwachten .

ik word hier iig zeker niet gelukkig van :(

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:33

Als je in de buurt woonde mocht Druif wel bij mijn groepje kneusjes(4 zebravinkjes en een amadine). Andere optie is eieren vervangen met nepperds. En die haal je met 14 dagen dan weer weg.

Warmte van onder af is heel goed voor jonge vogels. Let wel dat het niet te warm wordt. Ik weet niet of je de temperatuur kan regelen, anders leg je er een extra stukje keukenpapier tussen.

Je zult hem zo rond de 2-3 uur moeten voeren. Heb je anders eivoer dat je kunt mixen met de bambimix(geen melk bij doen he)? Het moet een beetje tegen water aan zittten qua dikte.

Dit was mijn eigen hummel, Zebbie. Is inmiddels een volwassen zebravink man.
Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:39

aaa wat een leuk topic, joh wat waren ze mini en hoe snel groeien ze zeg! leuk om te volgen

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:06

ik heb idd. ook ei voer , dacht alleen dat dit te eiwitrijk zou zijn (stond ook op forums die ik tegenkwam opzoek naar opfokvoer) .

ik heb idd. bambix met lauw water , maar kan er wel wat ei voer door doen .
en ik ga vanmiddag langs een aantal dierenwinkels , maar vrees dat ze hier geen opfokvoer hebben .

tot nu toe doet het kuiken het prima . en met voeren kijk ik een beetje naar wanneer de krop leeg is , zodat het voedsel niet kan verzuren (wat dan weer dodelijk is) .

druif is steeds van 2 takken naar de hoek van de kooi aan het vliegen .
ze heeft wel vanochtend gebadderd met 2 van de kuikens en ze eet ook .
toch zit het me niet lekker , misschien dan idd. nep eieren neer leggen .
helaas heb ik geen broed machine om eventuele bevruchte eieren uit te broeden , en ik denk niet dat een ander ze zal accepteren.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:09

er komen zo trouwens nog foto's aan

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:24

De krop moet 1 maal in 24 uur leeg zijn. Ik voer altijd gewoon door gedurende de dag en in de nacht leegt de krop compleet.
Met zebravinkjes heb je het risico dat hij verhongert als je te lang wacht.
Eivoer is juist heel belangrijk voor jonge vogeltjes. Daarom zeggen ze met kweken altijd dat je eivoer moet verschaffen. Ouders voeren dit aan hun jongen.

Nutribird A19 High Energy is trouwens het beste voor tropenvogeltjes.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:36

ik heb cede premium ei voer .
goed dat je het verteld (piep heeft gisteren in eerste instantie wel ei voer gehad , omdat ik nog niet aan bambix gedacht had . dus hij heeft el wat binnen gehad) .

en in de volière hebben ze altijd ei voer tot hun beschikking (eigenlijk stom dat ik daar zelf niet aan denk , verder gaat het wel lekker met me :D )

ik hoef dus voor verzuring eigenlijk niet te kijken ?

foto's
Afbeelding dit is de tak waar de kuikens met z'n 4e altijd slapen , en het merendeel van de dag zitten samen met druif .(druif slaapt nog steeds in het broedhok.)
Afbeelding hier zie je ook gelijk dat ze er een vreselijke puinhoop van maken :=

sorry dat ze zo vaag zijn , maar dit is de vreselijk bewegelijke piepsqueak (ook wel piep)
Afbeelding
http://img62.imageshack.us/img62/2957/8hd2.jpg
http://img854.imageshack.us/img854/9411/w1pc.jpg

ik ga nu voeren :wave:

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:55

Kropverzuring merk je ook aan de vogel. Ze worden sloom, maar hebben continu honger.

Gewoon om denken dat de krop eigenlijk leeg is bij de eerste voeding op een dag.

Ga je nog wel kijken naar handopfokvoer? Daar zitten ook andere voedingstoffen in die bambix en eivoer alleen niet hebben.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:26

mijn moeder is handopfok voer gaan halen , nou is haar geadvizeerd om (Beaphar) sivo start te nemen .
maar dit is voor hoenders & sierpluim vee - met insecten & schaaldieren ...

klopt het dat dit het goede voer is ??? (lijkt mij namelijk geen baby tropenvogel voer , maar kan aan mij liggen)

o ja , vergeet bijna te zeggen hij heeft zojuist voor het eerst gepiept :D (zal ik later minder blij mee zijn := )

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:55

Dat is niet het goede voer, nee.

Nutribird A19 High Energy is goed. Daarnaast heb je ook Kaytee, Avian, Aves en Orlux.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:02

oke , dan ga ik dus mooi terug .

had ik toch gelijk -:(- , ze hadden tegen m'n moeder gezegd dat hun het ook gaven aan de tropen volière vogels . ik kon het me niet voorstellen . _-:( (sorry hier kan ik zwaar pissig om worden )

kan het trouwens kwaad als hij hier een beetje van op heeft ?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:55

Dierenwinkels willen je alles aansmeren. Er zijn niet veel die een tropenvogeltje groot brengen en al helemaal niet met opfok voor hoenders. Ik vermoed dat ze het verkocht hebben als bijvoer voor volwassen tropen.

Het kan geen kwaad, maar geef voor nu weer bambix met eivoer.

Uit nieuwsgierigheid, waar woon je ergens? NL of BE?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:06

piep heeft echt een mini beetje op (piep lust het niet eens) dus ben gelijk weer terug op bambix/eivoer gegaan .

ik pb mijn adres even

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:08

helaas is er hier in de buurt dus niks te vinden .
ik heb het nu besteld bij een winkel die zo spoedig mogelijk levert (sowieso binnen 3 werkdagen) .
dus hopen dat het er snel is .

tot nu toe gaat het nog steeds goed met piep , al was hij vanochtend wat langzamer wakker maar toen hij eenmaal wakker was was hij weer levendig en een 1 1/2 uur later was hij al aardig aan het piepen voor eten :D

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:38

Leuk om te lezen over zebravinken. Mijn broer heeft ze altijd gehad. Ook meerdere keren nesten gehad, ook met dikke inteelt :+ Zat er 1 tussen die nooit een veren pak heeft gekregen, minkukel. Deze is wel het oudste geworden van allemaal
Mijn broer had er geen verstand van, nu hebben ze geen vogels meer aangezien mijn neefje allergisch is.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 10:47

aaaaah arm ding :(:) .
ik heb zelf ook huisstofmijt & hooikoorts allergie en heb er met de vogels op mijn kamer ook wel meer last van (heb ook een hand en een hamster op m'n kamer trouwens en regelmatig een poes) .
maar als ik mijn medicatie goed inneem en zorg dat het gewoon allemaal goed bijgehouden word is er niets of niemand die mijn hobby me afneemt O:)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 14:30

foto's van vandaag van piep .

Afbeelding
Afbeelding
http://img407.imageshack.us/img407/8017/k63y.jpg
http://img28.imageshack.us/img28/8017/9l8h.jpg

het is wel grappig want de 4 musketiers (kuikens) zijn druif aan het na apen , wat ook wel handig is maar druif moet niks van ze hebben .
druif is wel ietsje rustiger .

nesten info :
Bella/Kevin 5 eieren (nog geen uitgekomen dus als er eind van de week niks verandert is even schouwen of ze niet leeg zijn )
moppie/IT 2 eieren
Pearle/moppie ? Pearle zat op het nest dus geen idee (en ja moppie gaat wederom regelmatig op Pearle haar nest :x alweer)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:42

Oef 3 dagen.

Ik heb even voor je gespeurd en je kunt zelf een tijdelijke handopfok maken. Meng Brinta, maïsmeel, rijstebloem en wat eivoer bij elkaar en maal dat tot een fijn poeder. Als hij wat slapjes is, een beetje druivensuiker toevoegen.

Hoe vaak voer je hem? Masseer je zijn kropje ook na het eten? Luchtbelletjes eruit masseren. Wat is de dikte van het handopfokvoer?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:54

handopfok is die nurtibird A19 high energy .
de bambix X eivoer zo dun mogelijk (dus echt tegen het waterige aan).

ik zal een morgen dat andere mixen , heel erg bedankt .

met het kuiken gaat het nog steeds heel goed , piep is levendig en doet zijn behoefte goed ook gaat hij steeds beter/harder piepen .
ik masseer hem idd. een beetje na het voeden .
en voeden tussen de 2 & 3 uur (als er nog redelijk wat voer in de krop zit wacht ik even . ik zit naast hem dus ik kan het niet missen wat er gebeurt )

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:16

Helemaal goed.

Piepen is teken van hongerig. Het kan geen kwaad als je een klein beetje voert dan om de behoefte te voldoen

Wegen is goed om te zien of hij dagelijks groeit. Dan kun je ook per voeding ongeveer 10 % van zijn gewicht voeren(stel hij weegt 5 gram, geef je hem 0,5 ml, 10 gram 1 ml enz.)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 21:20

oke bedankt voor de tip , zal hem morgen op de weeg schaal leggen .

al vind ik hem op het oog al wel gegroeid :D (voor mijn gevoel ben ik mama geworden zonder zwanger te zijn geweest :+ )
het liefst zou ik hem dan ook mee nemen als ik even weg moet (bijv als ik mijn paard ga doen) .
maar gelukkig heb ik een oppas oma :o

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:10

Ik heb een jonge kanarie gehad(helaas in moeten laten slapen ;( ) en die had ik in een zelfgemaakt buideltje tussen mijn voorgevel. Ik had geen oppas en ja beestje moest toch mee. Hij zat er lekker warm :D :+