Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:47

_San87_ schreef:
LadyMadonna schreef:
[quote="_San87_"
Afhankelijk van je uitgangspunt zijn er redenen te bedenken om wel te steriliseren, of niet te steriliseren. Aan ieder de keuze, al adviseren wij htk poezen en katers en dieren die niet geschikt zijn voor de fok altijd te helpen.
[/quote
Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp, maar met htk's mag dus überhaupt niet gefokt worden? Er mogen alleen raskatten rond lopen?

Waar zie jij staan dat het niet mag?

Ipv zo te reageren kan je ook reageren dat je dat dus niet bedoelt en dat ik je verkeerd begrijp..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:49

Helemaal mee eens. Al die topics op bokt met 'ja, ze is maar 1 keer ontsnapt toen ze krols was en het was gelijk raak' :Z Ja, die zullen er vast wel bij zitten, maar ik krijg steeds vaker het idee dat het als smoes word gebruikt om discussies over dekken te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-07-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:54

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:

Waar zie jij staan dat het niet mag?

Ipv zo te reageren kan je ook reageren dat je dat dus niet bedoelt en dat ik je verkeerd begrijp..

Je zou ook kunnen lezen wat ik typ. Dan had je je foutieve conclusie niet hoeven trekken, had ik geen wedervraag hoeven stellen en had jij daarop niet hoeven te vertellen hoe ik ook had kunnen reageren ;).

Maar, what's done is done. En om je vraag te beantwoorden: Nee. Ik zeg niet dat er niet met htk's gefokt mag worden. Maar dat stond al in mijn eerdere bericht:

_San87_ schreef:
Afhankelijk van je uitgangspunt zijn er redenen te bedenken om wel te steriliseren, of niet te steriliseren. Aan ieder de keuze, al adviseren wij htk poezen en katers en dieren die niet geschikt zijn voor de fok altijd te helpen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:06

met htk 's is het niet fokken,maar vermeerderen.
geen enkele eigenaar van een htk neemt de moeite om de poes, of kater te laten testen op veel voorkomende ziektes bij buitenkatten. net zo min als laten enten, ontwormen, of bij de moederpoes laten tot 12 weken.

maralyn

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:11

Wij zijn ook aan het voorbereiden voor een kat. Het zal nog wel misschien een jaar duren voor de kat gaat komen.
Wat voor kat? I danno, denk 1 uit het opvang ofzo.

Maar deze gaat wel een kapoeka worden. (Kater of poes of kater, gecastereerd dus)
Vind t verschrikkelijk!
Ook met konijnen, ook met honden. Zelfs met paard, shetlanders en kwpn, het wordt maar door gefokt.
En we hebben al een overschot...??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:13

spicegirl schreef:
met htk 's is het niet fokken,maar vermeerderen.
geen enkele eigenaar van een htk neemt de moeite om de poes, of kater te laten testen op veel voorkomende ziektes bij buitenkatten. net zo min als laten enten, ontwormen, of bij de moederpoes laten tot 12 weken.

Momenteel is het inderdaad puur vermeerderen...

Ik ben trouwens wel benieuwd naar beweegredenen van mensen wanneer zij zeggen hun kat niet te willen laten helpen en er ook niet mee willen fokken. Waarom dan open laten?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:20

Fokken is een bepaald doel bereiken. Een mooie gezonde kat, die vrij is van erfelijke ziektes en die aan een bepaalde standaard voldoet.

Huis en tuin katten fokken is dus inderdaad vermeerden.

Dat er nu misschien niet zoveel bij asiels op de webpagina staan kan zijn.
1. ze moeten wachten of er toch geen baasje op komt dagen (volgens mij is dus 3-4 weken?) tot ze het diertje mogen herplaatsen.
2. meeste dierenasiels zetten ze pas erop als ze gecastreerd en gesterilliseerd zijn.
3. Misschien nu geen tijd? Te duk om websites bij te werken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:25

Laptopmuis schreef:
Fokken is een bepaald doel bereiken. Een mooie gezonde kat, die vrij is van erfelijke ziektes en die aan een bepaalde standaard voldoet.

Huis en tuin katten fokken is dus inderdaad vermeerden.

Dat er nu misschien niet zoveel bij asiels op de webpagina staan kan zijn.
1. ze moeten wachten of er toch geen baasje op komt dagen (volgens mij is dus 3-4 weken?) tot ze het diertje mogen herplaatsen.
2. meeste dierenasiels zetten ze pas erop als ze gecastreerd en gesterilliseerd zijn.
3. Misschien nu geen tijd? Te duk om websites bij te werken?

Om antwoord te geven op je vraag:

1. Klopt, wij zijn als asiel verplicht twee weken te wachten of de eigenaar ze komt claimen (niet dat dit gebeurt, overigens, maar het is de wet), tenzij bij ons afgegeven, daarna gaan ze sowieso in quarantaine in gastgezinnen.
2. Niet per se. Wij hebben ook niet gecastreerde en gesteriliseerde kittens op onze website staan. Echter zullen de kittens altijd geholpen worden op onze kosten.
3. Klopt, het bijwerken van de websites kost heel veel tijd, tijd dat wij persoonlijk liever steken in het verzorgen van onze dieren.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:31

Helemaal met jullie eens!!!
Al die onnodige nestjes...
Ah zo schattig een keer een nestje....er zijn al genoeg katten
Waarvan een hoop die geen eigenaar hebben!
Maar net al wat Maralyn zei, das met een hele hoop dieren.
Heb een tijd lang in een dierenkliniek gewerkt, wat je daar tegen kwam pfff.
En wij maar al die zwerfkatten uit de buurt castreren en steriliseren.
Gelukkig dat er mensen zijn die zich daarvoor inzetten! Het is maar een klein deel
maar elke geholpen kat is er weer een.
Zij kunnen helaas niet op tegen al het loze fokken cq vermeerderen.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:32

Voor de echte fokkers onder ons...
Tuurlijk als je echt gericht fokt als verbetering van je ras en je weet zeker dat je
de dieren een nieuw thuis kunt bieden, prima.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:13

Brainless schreef:
Ik heb nu ook 5 kittens lopen van 12 weken oud.
Zat er niet op te wachten, maar ja ze zijn er nu eenmaal.
Kan ze aan de straatstenen niet kwijt....

Waarom heb je de poes dan niet laten steriliseren toen je d'r achter kwam dat ze drachtig was?
Abortus kan net zo goed bij katten hoor.
Is geen aanval op jou hoor, zoals je zelf zegt ze zijn er nu toch, maar vraag t me gewoon af.
Ik heb namelijk t idee dat t bij veel mensen niet bekend is om te aborteren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:23

Mijn kater van het ras Ragdoll, die komt niet buiten maar toch is hij gecastreerd, je weet maar nooit.

Er zijn zelfs mensen die hem voor het raam zien zitten, oh wat een mooie, daar wil ik wel een nestje van bij mijn poes.

Mooi niet, want hij is geholpen en hebben we ook geen last van het waarom niet? en zelfs als hij niet gecastreerd was geweest gingen we er niet mee fokken.

Er zijn inderdaad veel te veel in asielen en mensen die ze dumpen en er zijn ook veel te veel pretnesten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:31

LadyMadonna schreef:
Als iedereen zijn kat laat steriliseren sterven ze uit :+
Of zijn kittens ook alleen aan rasfokkers besteed?

In grote lijnen ben ik het wel met het verhaal eens, ik zie het alleen wat minder zwart/wit.

Pffff :x

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:37

WillemYntJee schreef:
Brainless schreef:

Waarom heb je de poes dan niet laten steriliseren toen je d'r achter kwam dat ze drachtig was?
Abortus kan net zo goed bij katten hoor.
Is geen aanval op jou hoor, zoals je zelf zegt ze zijn er nu toch, maar vraag t me gewoon af.
Ik heb namelijk t idee dat t bij veel mensen niet bekend is om te aborteren.

Kat is (hoog)drachtig aan komen lopen.

Mijn eigen katten zijn gewoon geholpen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:41

Wij hebben onze kater laten helpen voor hij naar buiten ging, onze poes was al geholpen maar zoniet was dat ook gebeurd en we hebben nu een poesje van 6 maand en zij is ook bijna aan de beurt :j
Ook onze honden (Ook een rashond waarvan we nog regelmatig de vraag krijgen of hij hun teef mag dekken :') ) zijn allebei geholpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:44

Cowgirl schreef:
LadyMadonna schreef:
Als iedereen zijn kat laat steriliseren sterven ze uit :+
Of zijn kittens ook alleen aan rasfokkers besteed?

In grote lijnen ben ik het wel met het verhaal eens, ik zie het alleen wat minder zwart/wit.

Pffff :x

Verklaar je gepuf nader....

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:46

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:

Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp, maar met htk's mag dus überhaupt niet gefokt worden? Er mogen alleen raskatten rond lopen?

Daar zou gerust mee gefokt mogen worden, als er geen OVERSCHOT was aan katten.

Wat mij ook erg opvalt is dat iedereen nu ook gewoon kittens neemt van boerderijen en zogenaamde pretnesten, en dan denk ik verdorie, waarom kunnen mensen nou niet gewoon naar het asiel gaan en daar kittens halen?!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:50

Helemaal mee eens! Wat gaan mij de haren rechtop staan als ik weer een topic lees: 'Help mijn kat is zwanger.. of Help mijn poes is ontsnapt, is ze nu zwanger'? Hoe stom kun je zijn? Castreren en steriliseren die handel. Uitsterven.. Om een diersoort te laten uitsterven moet wel eerst het overschot aangepakt worden, en laat dat nu net het moeilijkste van alles zijn, zeker met alle prutsers die er maar op los 'fokken'.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:51

Brainless schreef:

Echt niet? Goede advertentie gemaakt met foto's? Ontwormd en ingeent? Ik was ze altijd zo kwijt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:51

Brainless schreef:
Kat is (hoog)drachtig aan komen lopen.

Mijn eigen katten zijn gewoon geholpen.

Kijk dat verklaart een hoop, bedankt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:52

Kennissen van ons waren ze ook zo kwijt. Jaartje later zag ik ze terug in het asiel :D.

Gelukkig castreren en steriliseren wij alles standaard en werken wij ook mee aan het TNR-project dat hier loopt. Het zal nog wel even duren voor dat zoden aan de dijk zet, maar het begin is er :D.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:55

Vergeet de mannetjes niet!!

Je kan een kater hebben, en denken dat het jouw probleem niet is, maar vergeet de straatkatten niet, en inderdaad de 'perongeluk de deur uit geslipte' katten e.d. die je aan een nestje helpt!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:57

Ik hoor zo vaak dat mensen dan een kitten nemen en hem daarna weer dumpen. Maar hoe krijgen die mensen het voor elkaar? Ik zou me serieus diep, diep schamen als mens om je vriend(in) zo maar weg te doen na een jaar. Je neemt zo'n dier toch mee naar huis, bouwt een band op en gaat toch immens van dat dier houden? Toen mijn ouders onze kat weer weg wilde doen omdat ze de boel kapot krabde, heb ik daar over lopen schreeuwen en doen als een idioot. Want die kat ging NIET weer weg na twee weken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:58

Daarom heb ik mijn gevonden kater idd laten helpen, omdat er zat zijn die hun poes niet laten helpen, en ik wil daar niet verantwoordelijk voor zijn. Andere jeweetwel kater komt uit t asiel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:59

Of nog erger.. Stalkatten.. Wij hadden er 4 dit jaar. (op de stal waar ik sta) Die waren overigens ook allemaal vrij snel weg. Twee door de Sint Bernard, één in de aandrijfsriem van de tractor en de ander spoorloos verdwenen. Hartverscheurend vind ik dat, maar nog is het geen motivatie om de poezen te steriliseren... :( Onze katten zijn ook stalkatten, een bevriende boer had een nestje en dan adopteer ik er nog liever twee dan ze te zien creperen één voor één. Heerlijke katten, netjes met 5 maanden gecastreerd overigens. Mijn ouders hebben ze al hun aanlopertjes ook direct geholpen. Daarom dat het voor mij misschien zo vanzelfsprekend is, maar voor velen helaas nog niet.