Lastige situatie met hond, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:02

Nee, hij is niet gecastreerd (onze hond ook niet trouwens). Het is wel iets wat we overwegen. Ik vind de nadelen van castratie ook iets om nog even over na te denken. Ik weet op dit moment nog niet of het een meerwaarde zou hebben voor ons.

Nikka, goed idee van dat snuitje, dat ga ik eens proberen!

geerke

Re: Lastige situatie met hond, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:05

zou dat ook niet een oorzaak van het probleem kunnen zijn?Twee ongecastreerde reuen gaat vaak niet goed.Wel als ze met elkaar opgegroeit zijn maar dat is niet het geval.
En als je dan nog de pech hebt dat ze beiden dominant zijn gaat dat nooit goedkomen denk ik.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:10

Klopt, daarom overwegen we het ook. Maar eens eraf kunnen ze er niet meer aan. :+ En alles wat ik hoor en lees over vacht/huidproblemen, dik worden etc. vind ik wel iets om mee te nemen in de overweging.
Op dit moment lijkt de stabij niet zo zeer dominant. Met onze hond is het steeds al wisselend geweest met andere honden. Vaak staat hij te spingen, piepen en janken, omdat hij eigenlijk wil spelen en als dat mag, dan doet hij soms toch ineens lelijk bij de ene hond en bij de andere dus weer niet. Soms gaat het los goed en aan de lijn totaal niet en soms andersom. Er is niet echt een pijl op te trekken, behalve dat het doorgaans honden zijn die jonger zijn dan hij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:13

Dat klinkt eerder als een hond die onzeker is. Die eigenlijk niet dominant is van nature, maar toevallig iedere keer honden tegenkomt die ook niet echt dominant zijn, en hij daardoor denkt dat hij de baas moet zijn, maar het eigenlijk niet aan kan...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:27

Je zou ook een chemische castratie kunnen doen, hebben wij vorig jaar laten doen bij onze Duitse Staande, kost wel wat maar wij hebben het positief ervaren. Werkt ongeveer 6 tot 7 maanden...

http://www.sterilisatiehond.com/chemisc ... atie-hond/

Reden dat wij het wilde proberen was dat hij zich erg kon opfokken als er andere honden aankwamen, hij is aan de lijn dan best fel.. Toen hij die chemische castratie had was die veel minder of totaal weg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:39

Ja, dan kun je iig kijken of het zin heeft of niet en dan evt. overwegen ook echt te castreren, want zo'm chemische kan ook maar max. 2x dacht ik?
Ik zie trouwens nu pas je onderschrift PrimaDonna, wat verschrikkelijk dat je Dunya nu ook moet missen, het was echt een leuk paardje!

@ Duhelo: Ja, dat kan wel kloppen ja. Alleen is het wel verrekte lastig om daarmee om te gaan. Op de hondenschool waar wij zaten konden ze ons er helaas niet echt mee helpen, behalve dat we ons op 10 meter afstand van de rest moesten houden..Nu komen we daar niet meer en het was ook niet echt een probleem, aangezien er bij ons verder doorgaans toch geen honden in de buurt waren, dus liep je er ook niet tegen aan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:50

Je moet wel uitkijken met een castratie. Belangrijk is om te kijken of het agressie of angstagressie is. Als het het tweede is, heb je een grote kans dat het na castratie erger wordt.
Overigens kan een castratie met een implantaat zonder problemen meermaals, die met pillen/injectie is wat minder goed voor de gezondheid van de hond.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:44

Castreren zou ik nu nog niet doen, pas als de stabij wat stabieler is.

Onzekerheid kun je het beste begeleiden door zelf heel zeker te zijn van je zaak en geen duimbreed toe te geven. Dat geeft de hond de veiligheid en vertrouwen in jou, waardoor hij met begeleiding van jou zelf zekerder kan worden. Naar mijn idee is 10m van de groep af gaan staan dan ook geen oplossing. Ik zou er juist tussen gaan staan en de hond laten zien dat er niks gebeurt, zolang hij luistert naar wat ik zeg. Is de mate van angst te hoog, dan zou even afstand nemen wel kunnen werken, maar wel met het doel om tussen de groep te eindigen.
Als de hond staat te springen, piepen en janken is hij zeer onrustig, dan heb je dus sneller conflict.

Zie het maar als trailerladen bij een paard. Dat vinden ze eng, en raken ze onzeker. Hierdoor kunnen ze dominant en zelfs gevaarlijk gedrag vertonen. Zo'n paard krijg je er pas op door zelf heel duidelijk, zelfverzekerd en rustig te zijn.

Je moet als het ware het goede voorbeeld geven. Welk gedrag/energieniveau wil je bij de honden zien? En geef je het dan ook aan als ze buiten dat kader reageren? Het 'zelf' uit laten zoeken ben ik zelf geen fan van. Tuurlijk is er een mate van vrijheid, maar wel binnen de grenzen.

(Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jullie ze maar de gang laten gaan. Wel in welke mate ik het zou doen.)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:17

Sassol een reutje die voor zijn rangorde vecht is nog iets anders dan angst. Dan mag je nog zo inventief zijn maar is er maar een kleine kans dat deze ooit door dezelfde deur lopen. Mijn reutje komt niet overeen met andere reutjes. Daarvoor voelt hij zich iets te stoer en dan mag ik proberen wat ik wil, mag ceasar milan hier meteen komen aanbellen, dat krijg je daar niet uit...
Ik weet hierdoor dat ik niet met een ander reutje moet thuiskomen. Heb hem ondertussen al 2-3 keer van een andere reu gescheiden en telkens waren er verwondingen bij de andere hond, ze dus eventjes laten uitvechten kun je dus ook niet zomaar gaan improveseren.

TS ik vind het nog altijd heel knap dat jij deze hond in huis hebt gehaald. Geef het nog wat tijd en inderdaad dat chemisch implantaat kun je wel proberen.

Als het conflict tussen de 2 niet overgaat, ga je hem dan toch houden of zoek je dan een nieuw gezin ?
Je hoeft je in ieder geval niet schuldig te voelen, hij zal beter af zijn met mensen die om hem geven dan in een schuur.
Hoe gaat het nu met hem naar jullie en het huis toe ? Kan hij wat wennen ? Suc6 nog met hem

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:23

betadine schreef:
Sassol een reutje die voor zijn rangorde vecht is nog iets anders dan angst. Dan mag je nog zo inventief zijn maar is er maar een kleine kans dat deze ooit door dezelfde deur lopen. Mijn reutje komt niet overeen met andere reutjes. Daarvoor voelt hij zich iets te stoer en dan mag ik proberen wat ik wil, mag ceasar milan hier meteen komen aanbellen, dat krijg je daar niet uit...
Ik weet hierdoor dat ik niet met een ander reutje moet thuiskomen. Heb hem ondertussen al 2-3 keer van een andere reu gescheiden en telkens waren er verwondingen bij de andere hond, ze dus eventjes laten uitvechten kun je dus ook niet zomaar gaan improveseren.

Mijn post was gericht op het vermoeden dat het wel eens angst/onzekerheid kon zijn. Daar lagen mijn tips dan ook. Overigens zou je niet de eerste persoon zijn die zegt: Cesar krijgt dat er ook niet uit. (Wat hem dan dus wel lukt, maar vaak zat ruilt hij ook een hond omdat het bij hem wel goed gaat maar bij de eigenaren niet)
Het laten uitvechten ben ik zelf geen voorstander van, ik wil namelijk niet dat er gevochten wordt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:49

Ja maar TS zei al dat het probleem vooral bij haar hond ligt nu. Dat die dominant is.

Sassol aub, kom maar, ik zal u laten zien hoe je een hond van 43 kg met tanden van 3,5 centimeter (die hij wonderbaarlijk 5cm diep kan planten in andere vachten) een andere hond kunt zien versnipperen. Ik heb 3 jaar hondenschool gedaan en heel mijn leven honden gehad. weet ondertussen wel dat 2 dominante reuen niet bij elkaar passen en dat daar zelf de kerstman niets aan kan veranderen. Of je drijft gehoorzaamheid tot het uiterste en dan kunnen ze net beiden in een hoekje van de kamer zitten zonder oogcontact. Denk niet dat TS dit voor haar honden wilt ? Ik wil niet echt bits zijn op jou, maar mensen die denken dat met opvoeding en vertrouwen het altijd winnen van hormonen en genetica, sjah die zou ik ze heel graag eens in hetzelfde schuitje zien.
Je hebt zeker wel gelijk dat honden agressief kunnen reageren uit angst of onzekerheid, maar denk niet dat TS haar hond een angstig dier is naar wat ze schreef ? Waarom zou die dan een andere bange hond gaan aanvallen ? Die twee vechten volgens mij meer voor hun plaats.

Kijk eens naar dit topic en de afloop ervan.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1706819&

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:56

2 ongecastreerde dominante reuen zal niet samen gaan nee. Althans, dat zal niet gezellig worden. (En daar zal Cesar het met je eens zijn, hij is zelf dan ook voorstander van castreren om meerdere redenen)

TS gaf zelf aan dat de stabij niet zo zeer dominant was. Iemand anders opperde dat haar 1e hond, wel eens onzeker kon zijn ipv heel dominant. De hond doet het dan ook bij meerdere honden, niet alleen bij de stabij.
TS kon zich hier ook wel in vinden, maar vond het lastig om er mee om te gaan en de hondenschool wist het ook niet.

Op dat vermoeden (dat haar 1e hond wel eens onzeker kon zijn) heb ik dus ingespeeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:06

De hond is zo geworden omdat hij in die situatie zit.
Als je hem daaruit haalt en in een normale situatie brengt met mensen die goed maar consequent met hem omgaan is hij ws in no-time een normale hond.
Gewoon meenemen, alle vervelend gedrag zoveel mogelijk negeren, vriendelijk zijn, beweging geven en duidelijk zijn met regels en je zult meteen verandering zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:13

Jibbel schreef:
Alleen is het wel verrekte lastig om daarmee om te gaan. Op de hondenschool waar wij zaten konden ze ons er helaas niet echt mee helpen, behalve dat we ons op 10 meter afstand van de rest moesten houden..

Fijne hondenschool heb je dan. 8)7

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:14

Nou he..dat is ook de reden (o.a) dat we er niet meer komen. Ze hielden er nogal aparte ideeën op na (vond ik).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:33

Ik weet niet hoe heftig het gedrag toen was, maar een hondenschool is er oha niet voor gedragsproblemen. Daar zijn dan de trainers/GT's voor.
Al vind ik ook dat ze in ieder geval enig idee moeten hebben over hoe je zoiets aan zou kunnen pakken en moeten kunnen zien vanuit welke state of mind de hond het gedrag vertoont.

Wel ontzettend blij om te horen dat de stabij het in ieder geval goed doet en lekker de aandacht en beweging krijgt die hij verdient +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:36

Tjah, wanneer ga je met een hond naar een hondenschool? Dan is het nog een pup, of je hebt er problemen mee, neem aan dat het bij ts de eerste was. Op een hondenschool moeten ze een hond met een aankomend probleem herkennen en daar op tijd bijsturen zodat het niet escaleert. Je gaat niet zo'n hond apart zetten van de rest zodat ie alleen maar meer frustratie op kan bouwen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:58

hier op de honden school krijg je eerst prive les als je met een probleem hond komt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:27

Er zijn nog niet echt lange termijn problemen ontdekt bij chem castr omdat het vrij "nieuw" is.
Wel kun je er mee zien wat het met de hond doet :)
Kunt het vaker laten doen hoor, maar als je na 1x gezien hebt dat het de hond goed doet, zou ik ze eraf laten halen.

Hier 3 gecastreerde reuen in huis, alle 3 geen nadelen vd castratie kwa gedrag/vacht/gewicht.
Ik ben alleen maar voor, zeker als reuen last van hun zelf hebben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:48

Toevallig vandaag met de dierenarts erover gesproken. Ik denk dat ik chemische castratie bij de stabij niet eens hoef te overwegen, dat wordt direct hakkie-takkie-knip..voor onze kruising is het evt. Wel een optie, zijn 'agressie' is momenteel behoorlijk aangewakkert, hoogtwaarschijnlijk door de nieuwkomer.

De stabij begint nu te wennen en het lijkt daardoor dat hij ook in zijn oude gedrag gaat vervallen. T.o.v. Ons gaat het aardig, maar naar vreemden is hij niet tof. Ik denk dat hij echt zou bijten als hij erbij kan. Naar mij heeft hij ook al lelijk gedaan met voeren.
Ook de dierenarts zei vandaag dat hij een blik heeft in zijn ogen die ze niet vertrouwt. Het voelt een beetje als wachten tot hij toeslaat, want het verraderlijke is dat hij vrolijk en blij doet en ineens slaat hij om.

Gelukkig hebben we goed contact met de dierenarts en een gedragsdeskundige, ik had ook geen wonderen verwacht in een week tijd, maar het valt me wel tegen dat er een 'terugval' in zijn gedrag is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:43

Aan de eene kant is het een teken dat hij begint te wennen en dus ook terretorium wilt afbakenen. Ik zou voorlopig niet uit een bak voeren maar meerdere keren per dag uit de hand voeren(mits je dat durft natuurlijk) En wellicht toch eens contact opnemen met het martin gaus centrum om hem daar intern het begin te laten maken, ik denk ook dat als er echt iets aan de hond mankeert dat ze dat ook eerlijk zeggen.. Ja moeilijk verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:47

3 maanden... wat ontzettend sneu. daar is nog van alles aan te doen gelukkig. Al die idioot van een huidige eigenaar maar NOOIT meer een hond neemt.... Rare mensen op deze wereld....:(

Zoek alsjeblieft professionele hulp bij deze hond...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:08

Probeer in dit geval zo duidelijk mogelijk te zijn. Bvb bij eten eerst zitten en wachten en dan pas eten. Hij moet leren dat hij niet meer alleen zit en dat er regels zijn. Ik denk dat het moeilijkste zal zijn om uit te maken of het uit angst is of uit dominantie. Gebruik desnoods een muilkorf zodat je geen beet krijgt, want dat zie je niet altijd aankomen. Zeker als je de hond niet goed kent, maar hij zal toch echt moeten leren dat agressief gedrag niet kan, ook niet als hij onzeker is. Het is een beetje koorddansen bij zo een hond om hem te corrigeren zonder hem bang te maken.
Ik liet mijn hond als pup bewust nieuwe mensen aanvaarden, maar ook hun aanrakingen. Dit is wel iets dat je gemakkelijk kunt trainen door veel mensen uit te nodigen en als die ook wat lekkers bij hebben kun je hem al ver krijgen. Eet hij ondertussen beter, zijn er dingen waar hij echt gek op is ? Aarzel niet om deze sporadisch te gebruiken in voor hem nieuwe situaties. Ik heb mijn hond geleerd om sommige situaties gewoon te ondergaan ondanks dat het in het begin ook een blik opleverde zoals die dat je beschreef. Ik ben op dat vlak best streng, maar het is ook niet dat we hem pijn gaan doen en we maken het ook altijd weer goed, dat leert ie wel :P

Over dat castreren. Ik zou in jouw situatie niet twijfelen. Ik heb mijn reutje bewust vol gehouden omdat we aan shows meededen. Nu doen we geen shows meer (boeit me niet meer) en heb ik eigenlijk wel spijt dat hij er te oud voor is, want het is soms toch wat stresserend om een dominante reu mee naar buiten te nemen. Gelukkig is hij nu al wat ouder en hier al een heel stuk rustiger in, maar ik zou het niet meer overdoen. Dier krijgt er ook alleen maar frustraties van net als sommige hengsten :=

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:34

Jammer dat er een terugval in gedrag is, toch zie je dit ook wel vaker.

Met voeren opletten dat je geen stemcommando's gebruikt bij een hond met voedselnijd. Het woord 'vrij' kan dan als een 'go-signaal' gezien worden om verder te gaan waar hij mee bezig was in zijn hoofd(bijvoorbeeld jou bijten).
Je kan prima uit een bak eten geven, maar geef hem pas het eten als hij kalm en op jou gericht is.
(Dat hij dus uit zichzelf is gaan zitten en jou aankijkt bijvoorbeeld, dan zet je de bak neer en verwijdert jezelf van de bak)
Wat vaak ook nog wel wilt helpen is als hij eet, langslopen en er iets extra's ingooien. Zo leert hij dat een mens tijdens het eten geen negatief iets is, maar iets positiefs. (Dus als hij bijvoorbeeld z'n bak brokken eet, langs lopen, niet kijken maar een stuk worst zijn kant op gooien)

Met wandelen zou ik nu wel de regel aanhouden dat hij achter je loopt. Als hij voorop loopt en een mens tegen komt, zal hij sneller in actie komen dan wanneer hij achter je loopt. Deze regel zou ik ook strict hanteren bij deuren. (Als je dus bijvoorbeeld even de deur open wilt doen, hij van een gepaste afstand wacht tot hij naar buiten uitgenodigd wordt. Dit zal helpen wanneer je uiteindelijk bezoek wilt ontvangen met hem erbij.)

Wat zegt de gedragsdeskundige over deze gedragsproblemen? (En over het gedrag van je 1e hond of het nu onzekerheid/territoriaal gedrag is?)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:39

Wij hadden ook reuen die elkaar niet zo mochten. Laten castreren maar er veranderde helemaal niets. Dus of dat altijd werkt? Bij die van ons niet in ieder geval.