Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:48

_Tara_ schreef:
Dat dacht ik al idd van die woestijnvos, maar ik moest wel lachen dat ik ook zo'n militair voertuig tegen kwam :P

Ik ben 't deels wel met je eens hoor :j Ik denk alleen dat ze niet per se het verkeerde probleem aanpakken maar slechts een deel van het probleem. Wat mij betreft moet er gewoon meer controle komen op het aanschaffen van huisdieren. En dan bedoel ik echt ieder dier wat iemand aan wil schaffen. Of dat nou een vis, fennek, hamster, koe, konijn of egel is.

Wat je zegt van dierenwinkels aanpakken, dat blijf ik lastig vinden :P Deels ligt daar de verantwoordelijkheid wel maar voor een groot deel toch ook bij de consument.

In het geval van voorlichting ligt de verantwoordelijkheid toch voornamelijk bij de winkel, ben ik bang :). Natuurlijk moet je als consument onderzoek doen, maar het is alsnog de verantwoordelijkheid van de winkel om de juiste voorlichting te geven, wettelijk gezien. Je bent niet voor niets als consument enorm beschermd wanneer het om transacties met bedrijven gaat.

_Tara_

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:49

Maar dat is dan wel erg makkelijk voor de consument om dan te zeggen van: nee het is niet onze schuld dat onze hamster te klein zit, de dierenwinkel had ons een grotere kooi moeten verkopen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:50

monnikenburg schreef:
Nou dan heb je geluk, ik heb een bastaard Ara zonder cites en zonder vaste voetring maar die komen ze dus mooi in beslag nemen.
Ik krijg er dus geen cites bij omdat ik niet kan aantonen dat hij legaal verkregen is, net als mijn amazone trouwens. Vorige eigenaar is overleden dus ja.
Heb je geen papieren, ze nemen ze dan in dit geval gewoon een keer mee.

Eigenlijk vind ik dat gewoon meer dan terecht :). Als je ervoor kiest een exoot te houden waar cites papieren en registratie bij horen, dan zorg je ook maar dat je die papieren voor elkaar hebt. Hoe wil je anders aantonen dat je dier niet illegaal is? Hoe moeten de controlerende instanties dan weten dat jij je dier niet illegaal hebt verkregen? Ze geloven je terecht niet op mooie blauwe ogen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:50

Nou ik denk niet dat ze dieren in beslag komen nemen want ze kunnen niet eens aantonen dat je ze hebt toch? ik den als ik de gene bel waar ik ze weg heb dat ze nog wel wat maken dat ze legaal verkregen zijn
maar niemand hoeft hier binnen te komen voor die dieren hoor:(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:51

_Tara_ schreef:
Maar dat is dan wel erg makkelijk voor de consument om dan te zeggen van: nee het is niet onze schuld dat onze hamster te klein zit, de dierenwinkel had ons een grotere kooi moeten verkopen!

Ik ben er dan ook voor dat dierenwinkels geen dieren meer mogen verkopen of dat daar strenger op gecontroleerd moet worden :)
In mijn ervaring gaan fokkers beter met hun dieren om.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:52

inderdaad fif.. Daarvoor ben ik ook..
Maar wel als ik me diertjes mag houden -O-

Laptopmuis

Er moet gewoon meer controle op komen. Ook mensen die die dieren op marktplaats aanbieden.
Een wild dier is gewoon geen geschikt huisdier. Ik vind Chinchilla's ook geen geschikte huisdieren. Het zijn nachtdieren en worden vaak in de huiskamer gehouden.

Drukke huiskamer vs. nachtdier. Dus vertel mij maar eens dat die dieren gelukkig zijn.

Denk dat er ook ooit een verbod komt op de verkoop van dieren in dierenwinkels, althans daar ben ik echt voor!!!

Amaris

Goof schreef:
Grappig dat mensen nu hier in dit topic zo hard mogelijk willen bewijzen en laten zien dat hun dieren gelukkig zijn en het goed hebben..... Niet echt relevant.

_/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

_Tara_ schreef:

Klopt. Maar het is wel de waarheid. De dierenwinkel MOET ook een voldoende grote kooi aanraden :). Ze doen het niet omdat ze makkelijk wegkomen met kleine kooien (want geen controle) en de consument wordt gewoon niet voorgelicht (hoewel ze zelf ook onderzoeksplicht hebben).

Daarom zou ik het toejuichen wanneer dierenwinkels geen dieren meer mogen verkopen :).

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:53

_Tara_ schreef:
Denk dat dat van de bont een beetje overdreven is... Chinchilla's zullen over 't algemeen gehouden worden door echte liefhebbers die, lijkt mij, wel aan die randvoorwaarden kunnen/willen voldoen. Daarbij denk ik ook niet dat op 1 januari direct de dierenpolitie op je stoep staat om te kijken of jij je chinchilla's wel volgens de regels houdt :P

Fiffil, ok, liggen we toch meer op 1 lijn dan ik dacht :j

Hoezo overdreven. Als chinchilla's niet meer gehouden mogen worden.. waar moeten ze dan naartoe ? Mijn gok is het buitenland.. Volgens mij mag de overheid nog zijn handjes dichthouden met hoeveel mensen er in nederland leven die wel echte chinchilla liefhebbers zijn.

Toevallig weet ik hoeveel chinchilla's er jaarlijks gedumpt worden in nederland omdat men zich niet bewust was van hoe ze verzorgt en gehuisvest moesten worden.
Die stichting was geen verzameling van chinchilla's :) Dat waren allemaal gedumpte, verwaarloosde en mishandelde chins die uit Nederland en Belgie komen. Ga mij niet vertellen dat de ruim 500 die daar zaten, allemaal van dierenliefhebbers kwamen.. want als dat zo was, dan hoorde die stichting niet eens opgericht te zijn :)

Strengere regels vindt ik prima.. maar verboden te houden vindt ik te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 19-06-13 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:54

Goede zaak dat het houden van exoten aan banden wordt gelegd, ik hoop dat ze effective maatregelen kunnen nemen.
Grappigste berichten vind ik trouwens degene die het er mee eens zijn, "als het maar niet voor mij gaat gelden" :roll: .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:54

_San87_ schreef:
_Tara_ schreef:
Dat dacht ik al idd van die woestijnvos, maar ik moest wel lachen dat ik ook zo'n militair voertuig tegen kwam :P

Ik ben 't deels wel met je eens hoor :j Ik denk alleen dat ze niet per se het verkeerde probleem aanpakken maar slechts een deel van het probleem. Wat mij betreft moet er gewoon meer controle komen op het aanschaffen van huisdieren. En dan bedoel ik echt ieder dier wat iemand aan wil schaffen. Of dat nou een vis, fennek, hamster, koe, konijn of egel is.

Wat je zegt van dierenwinkels aanpakken, dat blijf ik lastig vinden :P Deels ligt daar de verantwoordelijkheid wel maar voor een groot deel toch ook bij de consument.

In het geval van voorlichting ligt de verantwoordelijkheid toch voornamelijk bij de winkel, ben ik bang :). Natuurlijk moet je als consument onderzoek doen, maar het is alsnog de verantwoordelijkheid van de winkel om de juiste voorlichting te geven, wettelijk gezien. Je bent niet voor niets als consument enorm beschermd wanneer het om transacties met bedrijven gaat.

Ja, daaag!!

Dus als ik mijn paard de godganse dag in een stand zou laten staan, dan zou ik ook kunnen zeggen: 'neehoor, is helemaal niet erg! De standverkoper zei dat dat prima kon!'. :roll:

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:56

Laptopmuis schreef:
Er moet gewoon meer controle op komen. Ook mensen die die dieren op marktplaats aanbieden.
Een wild dier is gewoon geen geschikt huisdier. Ik vind Chinchilla's ook geen geschikte huisdieren. Het zijn nachtdieren en worden vaak in de huiskamer gehouden.

Drukke huiskamer vs. nachtdier. Dus vertel mij maar eens dat die dieren gelukkig zijn.

Denk dat er ook ooit een verbod komt op de verkoop van dieren in dierenwinkels, althans daar ben ik echt voor!!!

Ik heb ook een nachtdier, staat weliswaar niet in de huiskamer maar wel op mijn kamer waar ook muziek aan staat (niet hard). Slaapt hij gewoon door heen hoor (soms komt zijn gesnurk bijna boven de muziek uit _O- ) Ik weet niet hoe dat met chinchilla's zit maar slapen die ook niet gewoon door?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:56

En van dit soort lijsten word de leed alleen maar erger... nu worden dieren gratis aangeboden.. en word er dus niet beter op!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:57

Fiffill schreef:
_Tara_ schreef:

Ik ben er dan ook voor dat dierenwinkels geen dieren meer mogen verkopen of dat daar strenger op gecontroleerd moet worden :)
In mijn ervaring gaan fokkers beter met hun dieren om.

Ben ik met je eens hoor :j Ben ook heel benieuwd of ik dat ooit nog ga meemaken, dat er geen dieren meer verkocht mogen worden in dierenwinkels.

San87, ik denk dat 't ook al mee zou helpen als die hele kleine kooien niet meer verkocht mogen worden en de vissenkommen op de afdeling 'vazen' terecht komen.

Tess, chinchilla's mogen gewoon nog gehouden worden hoor, dat word niet verboden. Je zult alleen aan voorwaarden moeten voldoen. En nogmaals, ik denk dat 't allemaal zo'n vaart niet loopt als je de dieren al hebt.

Amaris, kennelijk werkt dat dus zo. Ik vind 't ook belachelijk hoor. Wat mij betreft ben je als koper verantwoordelijk dat je jezelf goed inleest voor je een dier aanschaft. Volgens mij doen mensen soms meer onderzoek voor ze een nieuwe gsm/tv aanschaffen dan dat ze zich inlezen voor ze een dier aanschaffen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:57

Kuggur schreef:
Goede zaak dat het houden van exoten aan banden wordt gelegd, ik hoop dat ze effective maatregelen kunnen nemen.
Grappigste berichten vind ik trouwens degene die het er mee eens zijn, "als het maar niet voor mij gaat gelden" :roll: .

Ik vind dat sommige dieren inderdaad niet geschikt zijn als huisdier. Daar mag van mij inderdaad wel extra naar gekeken worden. Met name dieren die gewoon niet in huis te houden zijn ivm ruimte ed. Een speciale vergunning daarvoor lijkt me een goed iets.
Als ik mijn dier niet geschikt had gevonden als huisdier had ik hem toch nooit genomen, logisch lijkt me?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:58

Fiffill schreef:
Kuggur schreef:

Ik vind dat sommige dieren inderdaad niet geschikt zijn als huisdier. Daar mag van mij inderdaad wel extra naar gekeken worden. Met name dieren die gewoon niet in huis te houden zijn ivm ruimte ed. Een speciale vergunning daarvoor lijkt me een goed iets.
Als ik mijn dier niet geschikt had gevonden als huisdier had ik hem toch nooit genomen, logisch lijkt me?

Voor jou is dat misschien logisch. Maar kijk eens hoeveel bokkers er alleen al zijn met honden terwijl die beesten tussen de 8 en 12 uur per dag alleen zitten (nacht nog niet meegerekend!) en toch ook vinden dat dat allemaal prima kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:59

Amaris schreef:
_San87_ schreef:

Ja, daaag!!

Dus als ik mijn paard de godganse dag in een stand zou laten staan, dan zou ik ook kunnen zeggen: 'neehoor, is helemaal niet erg! De standverkoper zei dat dat prima kon!'. :roll:

Niks ja dahaag, ik zeg al dat de consument onderzoeksplicht heeft en dus ook zijn of haar best moet doen zijn of haar dier zo goed mogelijk te huisvesten. Maar de winkel heeft ook zeker voorlichtingsplicht en moet dus goede voorlichting geven over de producten die ze verkopen, daar zijn ze immers speciaalzaak voor. Als je als consument bij een speciaalzaak komt en vraagt of een hamsterkooi van 30 x 30 cm geschikt is voor jouw hamstertje, dan zou je er vanuit mogen gaan dat je in de speciaalzaak van correct advies wordt voorzien. Helaas is het omgekeerde waar, waardoor hamsters, cavia's en konijnen nog steeds veel te klein gehouden worden en veel mensen doen dat niet eens bewust, ze weten gewoon niet beter omdat ze niet goed worden voorgelicht.

En een standverkoper zal je niet meer vinden, stands zijn verboden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:00

Daarom zei ik in het begin van dit topic al dat ik het erg krom vind dat er niet naar dat soort dieren wordt gekeken. Want eigenlijk zouden heel veel mensen geen hond kunnen houden, maar als ze die zouden verbieden staat echt het hele land op z'n kop...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:03

Als die dieren al niet verkocht mogen worden op marktplaats. Dan zou dat al helpen.

Op een dierenmarkt in Mol mochten 10 jaar geleden ook nog wasberen, honden, katten, aapjes, .... noem maar op verkocht worden. Nu is daar een verbod op gekomen en dat helpt al heel veel!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:03

Stands worden volgens de sectorraad paarden per 2017 verboden.
http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf

Maar daar gaat het helemaal niet om := , het gaat om mijn punt.

Ik blijf vinden, "voorlichtingsplicht" of niet, dat je ZELF verantwoordelijk bent voor het welzijn van je dier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:04

Fiffill schreef:

Geschikt vinden en geschikt zijn zijn twee héél verschillende dingen.
Ik zeg trouwens niet dat er geen hobbyisten zijn (zoals jij wellicht) die niet competent genoeg zijn allerlei exoten acceptabel te houden, maar dat staat niet ter discussie.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:07

@ fif had je de pb gelezen?

@Amaris ben ik het mee eens.. je moet voor goede verzorging etc zelf zorgen..
maar ja blijkbaar is dat soms heel moeilijk( jammer genoeg)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:07

Leuk al die maatregelen, laatst nog een petitie gezien om te zorgen dat de varkenshouders zich ook daadwerkelijk wel aan de dierenwelzijnsregels houden

en dan denk ik altijd: waar komt het geld vandaan voor controleurs dan?
niet dus, m.a.w. dat gaat niet werken :Y)

effectief die 'regeltjes' omtrend dieren

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:09

Laptopmuis schreef:
Als die dieren al niet verkocht mogen worden op marktplaats. Dan zou dat al helpen.

Op een dierenmarkt in Mol mochten 10 jaar geleden ook nog wasberen, honden, katten, aapjes, .... noem maar op verkocht worden. Nu is daar een verbod op gekomen en dat helpt al heel veel!

Over marktplaats ben ik het ook eens :j en dan ben ik voor goede fokkers, eigen website, en selecteren aan wie je je dieren verkoopt. Dat is hoe ik het zelf zou doen (en hoe ik het in de toekomst wilde gaan doen). Maar goed, dat is misschien een utopie. :+

Kuggur schreef:
Fiffill schreef:

Geschikt vinden en geschikt zijn zijn twee héél verschillende dingen.
Ik zeg trouwens niet dat er geen hobbyisten zijn (zoals jij wellicht) die niet competent genoeg zijn allerlei exoten acceptabel te houden, maar dat staat niet ter discussie.

Dat snap ik, maar in het geval van mijn witbuikegel (want daar heb ik ervaring mee, over andere dieren kan ik niet zo goed een uitspraak doen) vraag ik me gewoon af waarom ze niet meer gehouden zouden mogen worden. Ze zijn niet gevaarlijk, dragen geen ziektes ed. mee en hebben niet ontzettend veel ruimte nodig. Waarom mogen ze dan niet gehouden worden? Heeft dat met domesticatie te maken, omdat het een relatief 'nieuwe' diersoort is (rond de jaren '80)? En hoe bepaal je dat dan? Aangezien deze diersoort dus gefokt is uit 2 verschillende wilde rassen, en dus een hybride is gemaakt door de mens. Ze komen niet eens echt in het wild voor en wildvang is al een tijd verboden. Je hebt naast de 'wildkleur' zelfs verschillende kleurslagen waarmee gefokt wordt. Ik vraag me dan dus af op welke gronden ze zo'n dier op die lijst zetten, en hoe ze dat onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-06-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt