Ervaringen pup van marktplaats.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:06

lady62 schreef:
Als je bang bent voor HD dan zeker kopen via de rasvereniging.
Die kunnen aantonen dat de ouders HD vrij of HD tc zijn want een goede fokker fokt alleen met die ouders en voorouders die erop gekeurd zijn door middel van foto's en dat is aantoonbaar.

dit dus!
heb het geduld om op een goed gefokte lijn te wachten, verdiep je en vraag rond. op de papieren staan ook de hd uitslagen van alle voor ouders en nee dat is geen garantie op een heel gezonde pup maar wel een stapje dichterbij omdat je er in iedergeval IETS van weet ipv niets ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:07

Mijn hond heb ik gevonden via marktplaats. Ik kreeg 30 reacties op mijn advertentie (dat wij een gezinshond zochten), en van de 30 waren er maar 3 mailtjes serieus.

Als ik dieren van marktplaats wil halen, en zeker bij honden, stel ik voor mezelf een aantal regels op:
- Geen (jonge) pup ivm broodfok
- Ik ga geen vermogen betalen, gewoon een bescheiden bedrag. Als een hond gratis is, weet je zeker dat je goed zit: de verkoper verdient niets aan jou en de kans dat jij een hond over koopt die gestolen is of doorverkocht is, wordt dan nihil.
- Ik vertrouw niemand. Ik ben van mezelf al wantrouwend, dus ik stel altijd heel veel vragen en ik ga op mijn gevoel af. Als mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt, kap ik het meteen af.

Zo.

Let er goed op als je trouwens een pup van marktplaats haalt, broodfokkers zijn erg sluw en kunnen daadwerkelijk laten 'zien' dat alle pupjes in huiselijke kring opgroeien, alsof het een soort pretnestje is. Soms brengen ze nestjes namelijk onder bij anderen zodat het lijkt alsof alles in orde is. Daarnaast zou ik ook oppassen met zogenaamde pretnesten, daar wordt ook niet gekeken naar gezondheid maar is zo'n nest voor de leuk.

Wellicht kan je in een asiel kijken? Daar zullen ze ook regelmatig pupjes hebben. Misschien komt je vader dan ineens een leuke herplaatser tegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:12

essiesilly schreef:
lady62 schreef:
Als je bang bent voor HD dan zeker kopen via de rasvereniging.
Die kunnen aantonen dat de ouders HD vrij of HD tc zijn want een goede fokker fokt alleen met die ouders en voorouders die erop gekeurd zijn door middel van foto's en dat is aantoonbaar.

dit dus!
heb het geduld om op een goed gefokte lijn te wachten, verdiep je en vraag rond. op de papieren staan ook de hd uitslagen van alle voor ouders en nee dat is geen garantie op een heel gezonde pup maar wel een stapje dichterbij omdat je er in iedergeval IETS van weet ipv niets ;)

Wat is een goed gefokte lijn? Daarnaast heb ik de hele middag al speurwerk gedaan. En kwam uit op deze website. Ouders zijn allebei hd en ed vrij. Alleen bij de moeder komt in de lijn volgens mij 1 hd b voor. Maar misschien lees ik dit ook verkeerd.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:17

Ik zou het sowieso niet doen en de pup bij een professionele en legitieme fokker vandaan halen met stamboek (kan je ook zien hoe de pups daar worden opgevoed e.d.).

Wil je de pup sowieso van marktplaats halen zou ik alleen met stamboek doen en de pedigree nakijken van de hond en zoals hierboven geschreven is kan je dan de ouders en voorouders checken of hun HD hebben (en andere erfelijke aandoeningen) en of jou hond hier kans op heeft ja of nee. Sowieso met stamboek, mogen fokkers niet fokken met een hond met een erfelijke lichamelijke aandoening (tenminste; dit is met Leonbergers zo).

@love_western. Welke generatie is de HD B-hond? Dit is op zich niet erg en nog 'binnen de norm'. Is de HD B-hond 4e generatie of verder, kan je bijna uitsluiten op jou pup. Is het de 2e of 3e generatie (moeder/vader/opa/oma) heeft je hond een grotere kans om die heupen te krijgen.

MAAR HD hoeft niet erfelijk te zijn en gewoon een fout zijn in de ontwikkeling van de hond. Wij hadden ook een nestje waarvan iedereen A heupen hand, de moeder hond, vader hond en tot wel 4 generaties terug. En toch had er eentje B heupen (nu inmiddels C/D heupen vanwege niet trainen van de spieren van zijn huidige eigenaresse).

Maar HD hoeft ook niet het einde te zijn. Wij hadden vroeger een Leo die E heupen had. Slechtste wat er maar kon zijn. Maar door veel te zwemmen met hem, fietsen en dat rustig opbouwen vanaf pup zijnde, had hij er helemaal geen last van gehad en is bijna 10 jaar oud geworden. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 13-06-13 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:18

waarom wordt er niet gekeken naar gezondheid van de honden bij pretnesten,is dat algemeen vooroordeel??

ik heb diverse pups bij pretnesten vandaan en die mensen keken verder als dat ik van menig stamboomfokker kan zeggen...

want ow ow...wat staren mensen zich blind op dat HD en ED, en alle andere gebreken welke niet rasgebonden zijn maar wel bekend zijn bij fokdieren die worden onder de tafel weggemoffeld...

en nogmaals ik heb een pup uit stamboom ouders ( kopieen van de papieren meegekregen) welke officieel HD en ED getest zijn,en deze komt uit een 100% pretnest.

plus dat ik iemand ken die helaas haar 3de stamboom ( HD en ED vrije ouders) bernersennen hondje binnen 2 jaar mag afgeven vanwege,juist ja...HD...triest maar waar.

en asielhondjes zijn natuurlijk wel pupjes uit de wel bekende HD en ED geteste ouders :+ ,óf moet je deze eruit halen omdat ze "zielig"zijn,meestal zouden asielpupjes nl gewoon bij mensen in huis geboren worden,maar zijn de teven drachtig naar het asiel gebracht,waar daar ook amper wat bekend is van enige voorouder...

nee hoor, op marktplaats kan je echt zowel stamboomhondjes vinden als heel leuk gefokte pretnest hondjes...

nog een tip als je daar zoekt,als je een leuk nestje ziet,klik dan even op 'overige advertenties' van de plaatser,krijg je daar nu meerdere advertenties te zien van allerlei pupjes,dan is het gewoon een broodfokpup handelaar.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 13-06-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:19

Bralindy schreef:
Ik zou het sowieso niet doen en de pup bij een professionele en legitieme fokker vandaan halen met stamboek (kan je ook zien hoe de pups daar worden opgevoed e.d.).

Wil je de pup sowieso van marktplaats halen zou ik alleen met stamboek doen en de pedigree nakijken van de hond en zoals hierboven geschreven is kan je dan de ouders en voorouders checken of hun HD hebben (en andere erfelijke aandoeningen) en of jou hond hier kans op heeft ja of nee. Sowieso met stamboek, mogen fokkers niet fokken met een hond met een erfelijke lichamelijke aandoening (tenminste; dit is met Leonbergers zo).

De site waar ik het nu over heb fokt stamboomhonden. Kwam via https://www.nlv.nu/ bij hun op de site terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:23

kimmie261 schreef:
waarom wordt er niet gekeken naar gezondheid van de honden bij pretnesten,is dat algemeen vooroordeel??

ik heb diverse pups bij pretnesten vandaan en die mensen keken verder als dat ik van menig stamboomfokker kan zeggen...

want ow ow...wat staren mensen zich blind op dat HD en ED, en alle andere gebreken welke niet rasgebonden zijn maar wel bekend zijn bij fokdieren die worden onder de tafel weggemoffeld...

en nogmaals ik heb een pup uit stamboom ouders ( kopieen van de papieren meegekregen) welke officieel HD en ED getest zijn,en deze komt uit een 100% pretnest.

plus dat ik iemand ken die helaas haar 3de stamboom ( HD en ED vrije ouders) bernersennen hondje binnen 2 jaar mag afgeven vanwege,juist ja...HD...triest maar waar.

en asielhondjes zijn natuurlijk wel pupjes uit de wel bekende HD en ED geteste ouders,of moet je deze eruit halen omdat ze "zielig"zijn,meestal zouden asielpupjes nl gewoon bij mensen in huis geboren worden,maar zijn de teven drachtig naar het asiel gebracht,waar daar ook amper wat bekend is van enige voorouder...

nee hoor, op marktplaats kan je echt zowel stamboomhondjes vinden als heel leuk gefokte pretnest hondjes...

nog een tip als je daar zoekt,als je een leuk nestje ziet,klik dan even op 'overige advertenties' van de plaatser,krijg je daar nu meerdere advertenties te zien van allerlei pupjes,dan is het gewoon een broodfokpup handelaar.

Maar als de ouders hd en ed vrij zijn, betekend nooit dat de pup het niet kan krijgen. Ligt ook hoe je met de pup omgaat het eerste jaar toch. Wij hebben ons strikt aan de regels gehouden van de fokkers van Cai.

Sowieso kijk ik naar wat een ras voor ziektes kan krijgen. Is toch iets om rekening mee te houden. Bepaalde rassen zou ik sowieso al niet willen door de gezondheidsredenen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:28

kimmie261 schreef:

1. Dat is omdat mensen inderdaad niet verder kijken dan de neus lang is. Wij kijken ook altijd de ziekte geschiedenis van de reu na en zijn vorige generaties voordat wij hem gaan gebruiken, plus wij moeten bepaalde ziektes uitsluiten om niet door te fokken. Zelfs al is de reu een drager, dan is het een no-go.

2. Dat komt door incorrecte spiertraining van de pup (overbelast bijv. niet opgebouwd.) of gewoon een geboorte fout. Bij ons was er ook een hondje die had B heupjes terwijl alle andere pups en de ouders en 4 generaties HD vrij waren.

kimmie261

Re: Ervaringen pup van marktplaats.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:41

ja tuurlijk als een hond een stamboom heeft ligt het altijd aan de eigenaren als ze iets krijgen,maar koop je zonder stamboom dan ligt het eraan dat fokkers niet verder als hun neus gekeken hebben...

moet ook zeggen dat van de 18 honden die ik nu gehad heb,zowel stamboom als stamboomloos ik nu voor het eerst een HD hondje heb,en dat is een gekregen pupje,welke als dood uit een schuur gehaald is...

als je geen stamboomhond wil om wat voor reden dan ook,kan je op marktplaats echt een hele leuke hond vinden,als je goed zoekt kan je er prima een hondje bij mensen die heus verder hebben gekeken als hun neus lang is....niet iedereen wil nu eenmaal persee een stamboomhond hebben,en dat is ieders goed recht.

en er zijn plentie stamboomloosjes die heel gezond HD en Ed vrij oud en groot worden.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:13

FerroSandy schreef:
Minx2000 schreef:
Een hond is wel het laatste wat je via marktplaats moet kopen..
Denk aan afwijkingen en ziekten die je door kunt fokken of erin kunt fokken. Bij een goede fokker is dat veeel kleiner. Wij hebben het gehad met een boxer pup die werd aangeboden. Wel is waar gratis en waarom? Ze hadden haar ook van marktplaats. De fokker had haar bedrogen. Boxers zijn erg gevoelig voor problemen met de darmen. Zo ook deze schat. Niemand deed er wat aan wat haar vataal is geworden. Er werd te laat ingegerepen..
Met het kopen van marktplaats steun je ook de broodfok wat juist het slechtste manier van fokken is wat er is. Ook al staat het er allemaal zo mooi in (in de advertentie).
Nu is natuurlijk niet bij alles/iedereen zo. Sommigen kunnen oeps nestjes zijn en ze willen ze niet naar het asiel doen maar ook niet gratis weg doen om de kans te verkleinen op handelaren etc. maar goed. Je weet het nooit. Persoonlijk vind ik altijd dat marktplaats dieren, met name het jonge spul, teveel mankeren.

Ik zou eerder zeggen ga naar een laberador fokker o.i.d.

Niet alle honden zijn "slecht" op mp.
Ik heb mijn honden, pups of ouder allemaal van marktplaats via particulier.
Een voor een allemaal gezond en super lief.

Je moet alleen heel goed uitkijken met wat je koopt en waar.

Uitkijken moet je idd sowieso. Ik koop gewoon liever niet meer via marktplaats omdat het dus zo enorm vaak is fout gegaan. Ik kom in mijn werk ook teveel beesten tegen die ik vervolgens mee naar huis neem dus ik heb vaak amper de tijd om op marktplaats te kijken. En een pup met Parvo herken je ook niet zomaar.
Natuurlijk is een papiertje met een stamboom geen garantie, maar je weet meer als met een van marktplaats. Ondanks dat met zo'n stamboom en ouder geschiedenis ook een hoop valt te verranderen. Het is denk ik ook iets wat je op gevoel moet doen. Elk dier kost vroeg of laat veel geld. Het is maar net wat je er allemaal voorover hebt.

Wij hebben een grote voorliefde voor de boxer maar ik moet zeggen dat ze lang niet voor iedereen geschikt zijn. Ze zijn en blijven strondeigenwijs. Haha! Het zijn echt eeuwige pubbers! Maar wel geweldige beesten vol karkater. Maar ik zou ze je niet adviseren als beginners hond. Neem dan wat makkelijkers. :)

Sorry als dit niet allemaal zo netjes klopt. Elke keer als ik typ schud mijn beeld steeds heen en weer. Ik zie dus niet goed wat ik typ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:40

Ervaring met honden hebben we gelukkig wel :)

Maar we gaan toch voor een labrador met stamboom.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:58

Ga eens op een show kijken ,vaak spreek je daar een hoop fokkers.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:11

@Minx2000

Jij zeg dat je sws geen hond moet kopen via marktplaats.
Dat jij dat niet liever niet wil zegt toch niet dat een ander dat ook niet moet doen.
Jij zeg dat dus alle honden *** zijn op mp, vind ik echt onzin.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:13

Dat is inderdaad een goed idee Kohtje!
Wie weet vind je daar wel iets leuks een moeder dier die drachtigs is of iets in die richting

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:32

nou dat lijkt me sterk om een drachtige teef op show te vinden :P maar je spreekt er in iedergeval genoeg fokkers, je kan honden bekijken en het karakter zien in drukke omgeving

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:35

FerroSandy schreef:
@Minx2000

Jij zeg dat je sws geen hond moet kopen via marktplaats.
Dat jij dat niet liever niet wil zegt toch niet dat een ander dat ook niet moet doen.
Jij zeg dat dus alle honden *** zijn op mp, vind ik echt onzin.

De honden zullen niet slecht zijn. Maar in grote lijnen de manier, hoe en waarom ze er op staan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:28

en de fokkers met stamboom dan minx,die adverteren op marktplaats...zijn die honden dan niet slecht? of net zo slecht als de stamboomloze die geadverteerd worden,omdat ze op marktplaats staan?

en waarom als een andere reden als herplaatsing/verkoop zullen mensen adverteren met dieren op marktplaats??

en dan de laatste vraag,hoe wil je als niet stamboomhond koper of een herplaatser zoeker een pup/hond vinden als er niet met honden/pups geadverteerd mag worden omdat dat allemaal slechte honden zijn..

of moet iederen zijn honden dan maar in asiels dumpen als je er een ander huis voor zoekt?

of...ja,geen idee eigenlijk...wat moet je dan..

er worden met alle diersoorten geadverteerd,katten/paarden/knaagdieren/vee....alle dieren dan maar van marktplaats of zijn alleen de honden en pups rot die erop staan?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:38

De asielen zitten juist vol omdat mensen hun beesten niet voor dat bedrag kwijt kunnen o.i.d. en ze dan maar dumpen waarna ze naar een asiel worden gebracht. Het gaat mij om het principe van de vele broodfokkers, mensen met import pups vanuit het buitenland en mensen die hun verandwoordelijkheid niet nemen als het aan komt op de kosten en de verzorging en er dan nog maar via marktplaats geld voor willen vangen. Ja als jong dier zijn ze leuk maar eenmaal puberen of ouder... Veel van de dieren staan er op om er nog wat beter van te worden. Plak er een zielige tekst bij en het lukt ook nog. Elke gek kan via marktplaats verkopen en kopen. Iemand wel eens BNN gekeken? Er was een keer een programma op om te laten zien hoe makkelijk je iemands dierbare huisdier (wat met goede bedoeling omdat het echt niet anders kan, herplaatst via marktplaats) kan kopen met een leuke smoes. Ze gingen onder andere knaagdieren (op)kopen en paarden. Leuk verhaalte er om heen en dan kwamen ze aan met een busje van een slangengedoe of een paardenslager. Moest jij eens kijken. Er was uiteindelijk maar 1 vrouw die e.v.t. een andere pony mee wou geven vanwege continu hoefbevangenheid maar iedereen had er spijt van al een hand geschut te hebben. Ook als verkoper weet je nooit waar het terecht komt.
Dat maakt ook lang niet alle dieren slecht. Maar door bijvoorbeeld de broodfok zijn er wel veel ongezondere dieren op marktplaats. Denk aan snelle en grotere kans op heupdysplasie, slechte verhouding van het lichaam, verkeerde groei, orgaan problemen etc. Omdat er mensen zijn die het echt leuk vinden als je jackrussel met een bordeaux dog gaat kruizen en ze er ook maar 300 euro voor hoeven neer te leggen. Ziekte en zwakte krijg je door het fokken van mensen. Koop via marktplaats en stimuleer. De honden handel is nou eenmaal makkelijk.
Dat je als fokker met ras honden die vaak bij het raad van beheer aangeschreven staan advertenties plaatst als reclame prima. Dan bied je ze niet letterlijk aan. Mensen die echt willen vinden je wel.
Ik verkoop helemaal geen dieren via marktplaats en koop ook nooit meer dieren via marktplaats.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:40

Ik heb een pup op mp gekocht,.. erg leuk diertje om te zien..
bij de mensen dachten wij ook niks mis mee..
echter hebben wij meer kosten betaald nu ( met alle cursesen omdat hij vrouw schuw is)
dan dat je een stamboom hond koopt.

Dus denk verschillend bij de mensen

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:42

Froukjeloves schreef:
echter hebben wij meer kosten betaald nu ( met alle cursesen omdat hij vrouw schuw is)

edit: en ik ben niet van kopen en weg doen.. maar zijn er nu meer dan een jaar mee bezig voor 1500 euro cursesen gehad overal word gezegt wij weten het niet meer
dat als er een mannelijk baasje zich voordoet.. wij het echt wel gaan overdenken.Want dit is voor het diertje ook zielig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:58

Ik heb besloten om voor een pup met stamboom te gaan. Als mensen willen verder discuseren, dan vind ik het prima.

Ik ben blij met mijn keuze. Nu opzoek naar een goede fokker.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:07

wij hebben een rottweiler pup van marktplaats gekocht 6 jaar geleden, wouden graag een hond om de boerderij te bewaken, nestje gezocht van boerderij honden en beide ouders waren aanwezig hij heeft geen stamboom. hij heeft gelukkig geen last van HD en is eigenlijk ook nooit ziek. natuurlijk is het wel veiliger om gewoon naar een goede fokker te gaan

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:24

love_western schreef:
Ik heb besloten om voor een pup met stamboom te gaan. Als mensen willen verder discuseren, dan vind ik het prima.

Ik ben blij met mijn keuze. Nu opzoek naar een goede fokker.

Via raad van beheer kun je wel veel info krijgen over fokkers.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:37

Froukjeloves schreef:

stamboom zegt niets hoor,we hebben eens een argentijnse dog gekocht bij zeer bekende fokker,voor 3000 gulden,ook niet echt een koopje,nog nooit zo'n bange hond gehad ,en is ook nooit over gegaan...

terwijl we meer als genoeg hondjes van MP hebben welke dat helemaal niet hadden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:39

kimmie261 schreef:
Froukjeloves schreef:

stamboom zegt niets hoor,we hebben eens een argentijnse dog gekocht bij zeer bekende fokker,voor 3000 gulden,ook niet echt een koopje,nog nooit zo'n bange hond gehad ,en is ook nooit over gegaan...

terwijl we meer als genoeg hondjes van MP hebben welke dat helemaal niet hadden...

Heeft denk ik ook mee te maken hoe de pup de eerste 8 weken is gesocialiseerd is. En het karakter.