Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
meggiemeg schreef:Heb vaak zat mensen terug in de winkel gehad, jong konijntje gekocht, zeer duidelijk vermeld dat als ze zo jong zijn dat ze absoluut niet tegen sla enzovoorts kunnen en dat ze daar even mee moeten wachten.
Tja na 3 dagen staan ze weer bij je, konijntje hevig aan de diarree, blijkt beestje heeft volop wortels-sla-appeltjes enzovoorts gekregen want dat vond die zóóó lekker... Mensen willen ook heel veel niet horen hoor!
Laura_x_ schreef:Ik heb niet het hele topic precies doorgelezen, maar hier wilde ik toch even op reageren. Goede opvangen geven nooit zomaar één konijn mee, is mijn mening![]()
Toentertijd heb ik zelf ook één konijn uit de opvang gehaald, maar wél samen met mijn ex-ram. Ze zijn daar gekoppeld en nu het gelukkigste stel dat er rondloopt![]()
Het lijkt me stug dat een opvang, die het beste voor hun dieren wil, sociale konijnen alleen gaat plaatsen. Heb je misschien een voorbeeld van zo'n opvang?
muireann schreef:Laura_x_ schreef:Ik heb niet het hele topic precies doorgelezen, maar hier wilde ik toch even op reageren. Goede opvangen geven nooit zomaar één konijn mee, is mijn mening![]()
Toentertijd heb ik zelf ook één konijn uit de opvang gehaald, maar wél samen met mijn ex-ram. Ze zijn daar gekoppeld en nu het gelukkigste stel dat er rondloopt![]()
Het lijkt me stug dat een opvang, die het beste voor hun dieren wil, sociale konijnen alleen gaat plaatsen. Heb je misschien een voorbeeld van zo'n opvang?
Het vrouwtje wat ik heb (nu 8 jaar) heb ik als klein konijntje in de dierenwinkel gekocht (wist toen nog niet beter..). Een tijd later wilde ik toch een vriendje voor haar en heb ik een gecastreerd mannetje (nu 6 jaar) gehaald uit het asiel in Leiden. Ik heb ze thuis zelf gekoppeld. Dit mannetje zat in het asiel alleen en er werd me verteld dat hij door zijn vorige baasjes in een tas buiten is achtergelaten en vervolgens gevonden door twee jongetjes. Dit is overigens al een aantal jaar terug, geen idee of ze daar nu nog steeds enkele konijnen meegeven..
Ook mijn konijnen zijn nu echt jut en jul samen, de perfecte reclame waarom konijnen samen zouden moeten zijn!

Laura_x_ schreef:meggiemeg schreef:Heb vaak zat mensen terug in de winkel gehad, jong konijntje gekocht, zeer duidelijk vermeld dat als ze zo jong zijn dat ze absoluut niet tegen sla enzovoorts kunnen en dat ze daar even mee moeten wachten.
Tja na 3 dagen staan ze weer bij je, konijntje hevig aan de diarree, blijkt beestje heeft volop wortels-sla-appeltjes enzovoorts gekregen want dat vond die zóóó lekker... Mensen willen ook heel veel niet horen hoor!
Lastig punt. Aan de ene kant vind ik dat zulke dingen niet gebeuren, mits je je goed ingelezen hebt. Je weet dan namelijk dat je groenvoer bij konijnen moet opbouwen, 'dobbelstenenwerk'. Aan de andere kant, is dit door de dierenwinkel niet gezegd? Iets in de trant van: 'Een goede opbouw van groenvoer is belangrijk?' (en eventueel wat tips erbij). Je zegt dat het sla ter sprake was gekomen, hoe zit het met het andere groenvoer?
Lastige kwestie vind ik dit.
Miranda40 schreef:Dus zo zie je maar, niet gelijk dierenwinkels de 'schuld' geven maar kijk ook eens naar de mensheid
Als dierenwinkels (en fokkers en opvangen net zo goed, maar dat doen ze vaak al) goede informatie geven brengt het misschien een verandering teweeg: Mensen leren dat ze zich eerst moeten verdiepen in een dier voordat ze het aanschaffen. Belachelijk dat het nodig is, maar ik snap sowieso niks van onze soort.
Ik merk dat mensen vaak veel enthousiaster worden als ik enthousiast over ratten vertel en dan zijn ze dus ook veel meer geneigd om het goed te willen doen. In die zin vind ik de website uit de OP dan ook een gemiste kans, ik denk dat een positieve benadering beter werkt. Van zulke anit-sites moeten mensen vaak al niks weten en dan wordt de zinvolle informatie dus ook overgeslagen. Duhelo schreef:Helaas verkopen wij wél nog de bokalen en minihamsterkooitjes, maar zoals gezegd, kopen ze het niet bij ons dan wel op een ander.
Duhelo schreef:Wij geven de nodige informatie, maar kunnen de klant helaas niet dwingen om twee konijnen te kopen (of maar 1 hamster) of een grote kooi.
Ongelooflijk!Gini schreef:Dan typt Duhelo een hele tekst over wat ze allemaal doet en laat voor die beesten. Halen ze er natuurlijk dat ene zinnetje uitOngelooflijk!
Gini schreef:Jammer dat sommigen zo verhard zijn in hun mening en niet kunnen zien dat de situatie 20 jaar en zelfs 10 jaar geleden heel anders is dan nu. Denk je nu echt dat de wereld gaat verbeteren als dierenwinkels geen kleine dieren mogen verkopen? Nergens is de sociale controle zo groot als in een dierenwinkel. Geloven dat iedere fokker het goed voor elkaar heeft en je alleen maar gezonde en goede beestje verkoopt, is naïef.
Gini schreef:Red Passion, en weet je wat? Proficiat dat jij het zo goed voor elkaar hebt, proficiat dat jij blijkbaar klanten kunt weigeren, proficiat dat de beesten bij jou paradijs op aarde hebben. Proficiat!!

Gini schreef:Maar ook hier weer: niet iedere fokker geeft voldoende informatie mee bij de aankoop van een dier, niet iedere fokker weigert om maar 1 konijn mee te geven, niet iedere fokker....
Gini schreef:Het is geen lineaire schaal met de aan de ene kant het goede (fokkers) en aan de andere kant het slechte (dierenwinkels). Bij beide heb je goede en slechte. En ik zou witheet worden moest een dierenwinkel die het goed voor elkaar heeft, moeten sluiten om plaats te maken voor een malafide fokker.
RedPassion schreef:Dat het beter is (lang niet overal, maar goed) dan een tijd geleden maakt nog niet dat het al goed is... valt in hetzelfde type argumenten als de zin van Duhelo over het wel verkopen van kleine kooitjes omdat anders anderen het wel doen.

(Bedankt voor alles konijnenopvangen!) )