muis uit lijden verlost :'(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:27

Ragdollcat schreef:
Sorry ik dacht eerst dat het ging om een wilde muis. Bleek het hier om een huisdier te gaan.

Tja................ Ik was gewoon naar een dierenarts gegaan om het in te laten slapen, afhankelijk van de situatie.

Dit is eigenlijk erg dubbel, je helpt je dier snel uit het lijden ipv dat het nog lang snakkend naar de adem zit te happen een dierenarts te moeten afwachten en aan de andere kant je vermoordt je huisdier, wat eigenlijk niet mag.

Immers je wordt al bekeurd en of opgepakt als je je eigen hond eigenhandig ombrengt.

En terrecht!
Een hond kun je immers niet in een klap dood slaan. En dus wordt t al snel mishandeling ( met de dood als gevolg).

Ts: respect voor je keuze! En sterkte met het verlies.

Helaas heb ik dat ook al moeten doen, maar dan met vissen en vogels.
Grotere dieren zou ik niet durven denk ik. Mijn hamsters en een konijn zijn op een natuurlijke wijze gestorven en hoop de rest nog lang te mogen houden.
Hoop dat ik de kans krijg om naar een da te gaan, maar weet niet wat ik zou doen als ik ze echt zie lijden.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:29

Knap dat je dat durfde zeg, zou het waarschijnlijk niet durven helaas..
Heb zelf nu 3 muizen en als ik het zou durven en zie dat ze er slecht aan toe zijn dan zou ik ze ook zo zelf doodmaken.

Doe ik wel met zieke vissen, in een netje tegen de muur kapot slaan, binnen nog geen seconde is hij dan dood.

En het is hier gewoon raar om je eigen hond of kat te doden en zou dat ook niet kunnen maar ach, als het even snel en pijnloos is, waarom dan niet ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:29

Delphi schreef:
Wat een discussie inderdaad! TS, ik begrijp je heel goed en ik vind dat je het goed hebt gedaan. Ik zou er ook niet mee naar een DA gereden zijn. € 20,00 zou ik dan ook te veel vinden, daar ben ik heel eerlijk in. Ik heb dat geld en kan dat makkelijk uitgeven. Maar ik vind het onzin om naar de DA te moeten gaan rijden en €20,00 neer te tellen voor een spuitje dat ook niet pijnloos is, terwijl ik de muis zelf binnen enkele seconden uit zijn lijden kan verlossen. Ik geef dan dat geld liever aan iets anders uit.
Voor de dieren die ik heb vind ik het totaal geen probleem om daar geld aan uit te geven (entingen, medicijnen, voer), maar ik ga geen geld uitgeven voor iets dat ik op een makkelijke manier in eigen zak kan houden door het zelf te doen.

Het is denk ik meer het idee dat mensen erbij hebben, dat ze het eng vinden of luguber. Zielig, tja wat is zielig als een diertje pijn heeft? Dan vind ik een stressvolle autorit en zo'n grote spuit in zo'n klein beestje zieliger dan het thuis snel in 1 klap uit zijn lijden te verlossen. Als je weet hoe je het moet doen en je het goed doet voelt het dier daar niets van en is het op slag dood.

Wij hebben ook eens een schaap (jonge ram) gehad die een gekke sprong maakte en daar heel lelijk zijn poot bij brak. De veearts had de eerste uren geen tijd en kon pas aan het einde van de dag komen, dus wij hebben het schaap toen zelf uit zijn lijden verlost. Dan had ik het zieliger gevonden om het dier nog een paar uur te laten lijden.

Overigens vraag ik mij af of de mensen die hier muisjes e.d. hebben in laten slapen daar zelf bij zijn geweest? En dan met name bij degene die niets hoefde te betalen?
Ik vraag me namelijk af of ze daadwerkelijk altijd een spuitje geven als je er niet bij blijft of het dier ook gewoon d.m.v. strekken of een harde tik doden.

Dat van die jonge ram snap ik, had ik ook gedaan hoor.

pluisje88

Re: muis uit lijden verlost :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:31

Vraag me al een tijdje af wat dat strekken is waar jullie het over hebben?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:35

Ragdollcat, het was in mijn geval gewoon mishandeling geweest om wel te wachten op de VA aangezien het bot door de huid heen stak.
Ik heb er geen problemen mee als mensen het zelf doen, mits ze weten waar ze mee bezig zijn. En eerlijk is eerlijk geld speelt daar soms ook een rol in. Als je er door het zelf snel en vooral GOED te doen geld mee kan uitsparen, waarom niet? Alleen moet het welzijn van het dier wel met stip op nr.1 staan en tja op nr.2 wordt dat bij mij in sommige gevallen gevolgd door geld. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik geen geld aan mijn dieren uit wil geven, in tegendeel, maar het moet wel in verhouding staan vind ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:38

Dat strekken ja... is mij ook niet geheel duidelijk. Is dat de rug breken ofzo?

TS: ik vind het hartstikke dapper van je wat je gedaan hebt. Dat gemier over de kosten := .
Ik vind het persoonlijk een heel goede reden, die kosten. Hoef je je ook niet voor te verantwoorden toch.

Als de keuze is: óf dood met veel stress en veel kosten naar de DA, óf dood zonder stress en zonder kosten, dan zou ik eerder degene die naar de DA gaat eens aankijken van >;)

Zelf ben ik met een parkietje wel naar de DA geweest, maar ik wist dat die het autorijden niet zo'n ramp vond, en ikzelf ben echt te slap om zo'n dier zelf dood te maken. Was met 25,- klaar. DA rekende gelukkig alleen het consult.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 13:51

Bij strekken wordt de nek gebroken, gebeurt ook in een fractie van een seconde, maar ik ben naar niet kundig genoeg in dus doe ik dat liever niet.

LET OP in het onderstaande filmpje laat iemand zien hoe het strekken gebeurd, kan als schokkend worden ervaren
http://s227.photobucket.com/user/linlee ... s.mp4.html

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:52

Oei dat ziet er wel naar uit :\

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:00

Dat gaat ook snel, maar idd lijkt me moeilijker om te doen.
En zou t wel goed willen doen, als t zou moeten

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:02

Beestje merkt er eigenlijk weinig van, ze hebben het me op school ook uitgelegd en voorgedaan.
Maar ik durf dat (nog) niet, bang dat ik het verkeerd doe en het beestje dan gruwelijk veel pijn doe, dan maar 1 fikse klap.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 14:03

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:05

TS wat dapper van je dat je het dier zelf uit lijden hebt verlost.

Ik weet precies hoe jij je voelt. Heb het bij het konijn en knaagdieren centrum in de buurt ook moeten doen.
Diertje was oud en versleten. Verzwakt en wou niet meer eten, wat je ook probeerde.
Simpele harde oplossing, en zeer effectief.

Ik heb er toen ook een traantje om gelaten hoor, en in mijn hoofd: Dierenbeul dat je bent...Maar toch het beste voor t diertje.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:06

[/quote]

Dat van die jonge ram snap ik, had ik ook gedaan hoor.[/quote]

Huh? Een ram wel maar een muis niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:55

furyke schreef:
Ragdollcat schreef:
Sorry ik dacht eerst dat het ging om een wilde muis. Bleek het hier om een huisdier te gaan.

Tja................ Ik was gewoon naar een dierenarts gegaan om het in te laten slapen, afhankelijk van de situatie.

Dit is eigenlijk erg dubbel, je helpt je dier snel uit het lijden ipv dat het nog lang snakkend naar de adem zit te happen een dierenarts te moeten afwachten en aan de andere kant je vermoordt je huisdier, wat eigenlijk niet mag.

Immers je wordt al bekeurd en of opgepakt als je je eigen hond eigenhandig ombrengt.

En terrecht!
Een hond kun je immers niet in een klap dood slaan. En dus wordt t al snel mishandeling ( met de dood als gevolg).

Ts: respect voor je keuze! En sterkte met het verlies.

Helaas heb ik dat ook al moeten doen, maar dan met vissen en vogels.
Grotere dieren zou ik niet durven denk ik. Mijn hamsters en een konijn zijn op een natuurlijke wijze gestorven en hoop de rest nog lang te mogen houden.
Hoop dat ik de kans krijg om naar een da te gaan, maar weet niet wat ik zou doen als ik ze echt zie lijden.

Een hond kun je zeker wel in 1 klap dood krijgen. De vriend van mijn moeder had een kennis die zijn duitse dog ergens in een schuur had gedumpt. Omdat hij toch wel dood zou gaan. Dus toen is vriend boos geworden en heeft die hond een handje geholpen. Maar nu spreek ik wel over iemand die zijn hele leven ook al dieren slacht. Ook heeft hij zijn eigen hond een handje geholpen. Beestje was erg ziek. Dierenarts wou wachten tot na het weekend. Hond was ook in 1 x weg. Maar het liefst laat hij de honden gewoon inslapen. Maar soms is het niet anders.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:43

carr_friesje schreef:
Maar waarom vind jij dat dierenmishandeling paardjeanouk? omdat het in de ogen van de meeste mensen als cru wordt gezien?
En om even op de vraag van Aartje in te gaan: ja, dan had ik het inderdaad zo gedaan zoals het nu gegaan is. Ik had geen vervoer en ga dat beestje niet nog een nacht laten lijden totdat ik wel vervoer heb en hem naar de dierenarts kan brengen voor een spuitje omdat dat beter voor m'n geweten zou zijn..

Ik heb t gevoel dat ik hier door sommigen neergezet wordt als een of ander gevoelloos monster.
Ik heb zéker wel 20,- voor mijn muis over, vorige heb ik immers ook laten inslapen.
Maar het avond en weekendtarief voor een muis dat vind ík veel ja. Maar dat betekend niet dat ik dat geld er niet voor over heb. als beestje er met medicijnen bovenop had kunnen komen dan had ik dat geld er graag aan uit gegeven.

In mijn geval wat het gewoon een combinatie van beestje niet willen laten lijden & het hoge avond/weekendtarief.

oke, we hebben alle 2 een andere mening. ik ga wel stoppen met antwoorden want anders word het alleen maar nog grotere discussie/ruzie!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:00

Ik vraag me nu wel af wat de meeste hier dan doen bij een muizenplaag in huis of stal.
Muizen vangen en uitzetten, vangen en bij de dierenarts laten doden, of toch vergif en klemmen?

Of maakt het dan niet meer uit omdat het geen huisdier is?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:02

Waarom loveanouk?
Iedereen is juist nieuwsgierig naar waarom jij dit dierenmishandeling vind! En welke argumenten je hebt :)

Schoentje: Katten :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:03

schoentje schreef:
Ik vraag me nu wel af wat de meeste hier dan doen bij een muizenplaag in huis of stal.
Muizen vangen en uitzetten, vangen en bij de dierenarts laten doden, of toch vergif en klemmen?

Of maakt het dan niet meer uit omdat het geen huisdier is?

Dat laat ik onze katten regelen!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:20

Katten martelen ze eerst een uurtje voordat ze langzaam en pijnlijk sterven, dat is dan ook zielig! Maar dat maakt niks uit omdat het niet je huismuis is en omdat je het niet zelf hoeft te doen zeker?
Dat wilde muisje heeft net zo veel gevoel als die huismuis, dus vind ik al die overdreven reacties erg hypocriet.
Het verschil met grotere huisdieren is correct kunnen doden, wanneer je dat op een goede pijnloze manier kunt, dan zie ik er ook geen probleem in.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 23-05-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:34

Als je het zo stelt, is het ook zielig dat cheetah's (en andere kastachtigen) eerst met hun prooi 'spelen' (martelen dus), voordat ze 'm opeten. Wilde muizen worden opgegeten, dat heet natuur.

Welke overdreven reacties bedoel je trouwens?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:38

Mijn god wat een kortzichtige mensen hier.

Ik werk samen met 3 dierenartsen en toen we een soortgelijke situatie bespraken als wat TS gedaan heeft (zieke muis/rat) zeiden ze alle 3 in koor dat zij zo'n diertje zelf ook een goeie mep zouden verkopen zodat het in één keer weg is.

Gisteren is er bij ona in de wachtkamer nog een muisje gestorven die een bizar opgezwollen buik had en doodziek was. Ondertussen lag er een Berner Sennen op de operatietafel en ja, mevrouw met haar muisje moest 5 minuutjes langer wachten.
In die 5 minuten is die muis overleden.

Is dat humaan? Je muis meeslepen naar een dierenarts en hem al die stress aandoen?
Sommige mensen moeten echt even met beide benen op de grond leren staan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:44

Dat ia inderdaad de natuur en dat is ook mooi, het beestje gewoon laten sterven was ook natuurlijk geweest, maar niet fair.
Overdreven reacties vind ik alle reacties waarin staat dat ts naar de dierenarts had moeten gaan, want ik heb nog nergens gelezen waarom dat dan beter zou zijn dan zelf snel, pijnloos en goedkoop het beestje uit zijn leiden verlossen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:46

Volgens mij zijn er niet zo heel veel domme, kortzichtige reacties hier. Denk dat meerendeel van de mensen het in elk geval met de TS eens is (lang niet iedereen zal 't zelf durven doen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:49

LoveBodin schreef:
Als je het zo stelt, is het ook zielig dat cheetah's (en andere kastachtigen) eerst met hun prooi 'spelen' (martelen dus), voordat ze 'm opeten. Wilde muizen worden opgegeten, dat heet natuur.

Welke overdreven reacties bedoel je trouwens?

Hm... ik weet niet hoe vaak jij naar national geographic kijkt, maar ik zie een cheeta een antilope opjagen, vastpakken en direct doodbijten hoor. Die dieren jagen om te leven, die kunnen het zich helemaal niet permiteren om te spelen met de prooi.

(overigens vind ik de reaktie op met-muis-spelende-katten ook een beetje overdreven hoor, ben het daarin helemaal met je eens, maar vond bovenstaande toch ook wel het vermeldne waard)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:55

Niet altijd natuurlijk, maar ik zie best vaak dat ze een jong overlaten voor hun jongen, om op te oefenen.
Doen ze niet zó vaak natuurlijk. Maar 't gebeurt wel :)