Jonge kittens, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:02

Als de moederpoes zo aanhankelijk is dan is het geen "wilde" kat, jammer dat je er meteen doeken bij in hebt gelegd maar daar is niets meer aan te doen. Het beste is vaak uit de buurt te blijven of idd de dierenambulance bellen, hopelijk gaat het goed met je kittens en mama.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:22

En het zat sowieso al in het karakter van zijn hond. Hij heeft met moeite kunnen afleren dat hij de kippen greep. Maar ik ken meerdere honden van het zelfde ras die katten grijpen. Zelfs afgerichte politie honden.[/quote]

sorry, maar dat vind ik echt niet normaal. dat het per-ongeluk gebeurd, oke.

sommige honden zijn moeilijk te houden maar een kat is zich niet bewust van 'terrein van een ander'

ik vind het echt walgelijk, en ook ontzettend erg voor de baasjes van de katten. gadverdamme

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:26

speurneusc schreef:
Amaris schreef:
@Sofy, waar de kittens terecht komen scheelt van plaats tot plaats. Hier zouden ze namelijk wel in het asiel terecht komen. Ons asiel werkt niet met gastgezinnen.

De mening van Cora kan ik tot op zekere hoogte volgen. Als je dode kittens vind en je hebt er niets aan kunnen doen kun je inderdaad denken 'jammer, maar dat was blijkbaar de natuur'.

Maar als je ervan af weet en je zou dan willens en wetens niets doen.... dat vind ik echt heel grof.

asiel omg maastricht neem ik aan??? toch hebben wij vorig seizoen (nog niet plaatsbare) kittens uit maastricht gekregen, en daar er in eindhoven geen plaats (beperkt) was wegens verbouwing voor honden, hebben ze van hieruit een paar honden meegenomen.

en nog een antwoord op die kerel die zijn hond op katten afstuurt is absurd, helaas bestaan er in nederland niet of nauwelijks straffen voor maar dat gaat veranderen, maar strafbaar is ie wel

en jij beslist wanneer een kat wild is????? dacht ut nie.... beheersing van zwerfkatten probleem door castratie/sterlisatie dan verminderd de zwerfpopulatie vanzelf, daar zijn hele programma's voor bij de dierenasiels

Neehoor, niet Maastricht maar Altweerterheide: www.dierenasieldebeestenboel.nl
Zij vangen alles op tussen Venlo en Roermond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:32

love_western schreef:
Mindim schreef:
Sinds wanneer behoren katten hier in nederland trouwens tot wild'? Weinig natuur aan hoor. Als je dit vind op je terrein, moet je gewoon helpen, op wat voor manier dan ook. Deze diertjes gruwelijk aan hun einde laten komen en er bij staan kijken, is in mijn ogen weinig humaan.

Dat geneuzel over dat het geen raskat is, anders had je wel moeten helpen, zegt veel over degene die dat zegt.

Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor andermans katten. Ik zorg ervoor dat niemand last heeft van mijn katten. Zijn allemaal netjes geholpen. 1 houden we binnen, omdat ze vrolijk bij iedereen op bezoek gaat. Maar ik wil niet telkens voor andermans beesten mijn verantwoordelijkheid nemen.

Zo ken ik iemand die zijn hond heeft afgericht zodat de hond de katten pakt. Puur omdat hij geen andermans dieren op zijn terrein wil hebben. Katten zijn meestal wel 1 x dood. En hij een hekel heeft aan katten en geen kattenstront op zijn terrein wil. Is dit dan ook zielig? Of staat die vent in zijn recht?

Edit: Nu ben ik zelf ook voor om alle 'wilde' katten gewoon af te maken. Alles redden heeft toch geen nut in dit land.

Een dierenambulance bellen is toch niet zo moeilijk?
Maar gewoon toe staan kijken hoe een dier crepeert, nee zo steek ik niet elkaar. Prima als jij dat wel doet.

Een hond af richten om katten dood te bijten, neuh, niet mijn ding. Vaak blijft het dan niet bij katten helaas. Verder gaan hier standaard alle katten gewoon naar buiten in de omgeving, volgens mij komt een kattenren hier helemaal niet voor :D

Een beest helpen op je terrein, ach, sommigen vinden een telefoontje plegen al te veel moeite. Ik ben iig b;ij dat ik niet zo in elkaar steek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:34

love_western schreef:
speurneusc schreef:
nestje minder zou niet erg zijn dus mogen de kleintjes creperen en akelig aan hun einde komen???? ach maak het uit.. geen waarde hebben ze... zijn maar loslopende katten??? getver. in wat voor rotwereld leef jij??? ook DIE kittens hebben recht op leven, pijnloos, gezond en als ze niet gezond zijn ze pijnloos uit hun leiden te verlossen. .

en der is geen natuur.. op dit gebied... in de natuur had deze moederpoes niet eens bestaan is allemaal mensenwerk! dus de natuur komt hier niet aan te pas

En wat als ts het nest niet had ontdekt? En daarbij denk ik niet dat zulke kleintje het besef hebben dat ze lopen te creperen.

Nee ze creperen gewoon, hoef je geen besef van te hebben. Pijn is pijn, kou is kou.
TS heeft het wel ontdekt, als is achteraf een koe in de kont kijken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:36

Natuur of niet, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik die katjes dood zie gaan of het zwaar zie hebben. Diertje heeft er ook niet voor gekozen om geboren te worden, daar is een mens nog altijd mede schuldig aan.

Een of twee dagen aankijken vind ik nog te overzien, en daarna actie ondernemen.

Caesar

Re: Jonge kittens, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:38

TS; weet je al iets meer?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:39

Ik ben ook met "de boerderijgedachte" opgegroeid.
Maar ook met: zo lang het leeft heb je er goed voor te zorgen.

Laten creperen was geen optie. Of je verzorgde het of je verloste het uit zijn lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:40

Buren zijn allemaal gewaarschuwd voor de hond. Dus ze weten de risico's. Maar zo heeft een andere hond (van de buren) dus een haan te pakken gekregen. Hoor je die vent dan ook niet over klagen. En was hij allang blij dat hij zijn eigen hond had afgeleerd om niet te kippen te pakken. Voor de rest was hond prima afgericht. En voldeed het aan de eisen waar hij voor was gekocht. Bewaken van het terrein.

Maar zo heeft onze hond ook eens een kip en een steenmarter vermoord.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:24

Sorry allemaal voor het lange wachten! Ons internet was weer eens aan het kl*ten.. :\
Even samengevat: 5 kittens geboren, 2 volgensmij doodgeboren, de rest heel zwak. Al 5 minuten na ik
het nestje had ontdekt, leefden er nog maar 2. Goed, bijna iedereen zei; bel de dierenambulance!
Ook een paar mensen die dat niet zeiden. Maar toen m'n ouders thuis waren, hebben we de dierenambulance gebeld, ze kwamen ze niet ophalen, alles vol. Een kennis van me had gisteren ook gebeld voor haar katten, maar die kwamen ze ook niet ophalen. Wel wat tips gekregen.
Net nadat ik gebeld had, was de ander ook al dood :( Mams keek er niet echt naar om. Ze ging er wel naast liggen, maar hield ze niet warm o.i.d. De laatste kitten heb ik een paar keer een nieuwe warme kruik gegeven, een handdoekje, etc. Steeds weer opnieuw warm gemaakt als het koud werd. Ook om de 2 uur een klein beetje kattenmelk gegeven. Ik was wel bang dat ze vanochtend dood zou zijn, maaar, ik keek in het hok, en hij leefde nog! Maar was wel heel zwak. Moeders keek er nog steeds niet naar om en liep gewoon weg toen ik het hok los deed enzo. Toen maar de kitten mee naar binnen genomen.
Hij ligt nu in een doos, met een warme kruik, handdoeken en een knuffelkat in m'n kamer. Ik geloof dat het de goede kant op gaat. Ik ben wel geen expert, maar ik denk het wel. Hij is al veel levendiger en hij voelt warmer aan. Ook krijgt hij weer om de 2 uur wat melk. Hij is nu wel bij mams weg, maarja, als die er toch niet voor zorgt.. Mams laten we nog wel een keer ophalen/castereren o.i.d., maar nu eerst even de kitten. Ik ben hem vandaag ook gaan wegen, 255 gram. Is dat weinig/goed? Ik denk trouwens dat hij te vroeg geboren is, en hij is natuurlijk nog erg zwak, en de moeder is ook klein. Dus als het weinig is, kan het daar ook mee te maken hebben.

Even voor de duidelijkheid, ik wilde de kittens niet zelf houden omdat ik ze zo schattig vond, als het beter was ze naar de dierenambulance te brengen. Ik wilde gewoon alle opties weten.
Ik denk tenminste dat het de goede kant op gaat. Ik ga hem nu elke dag wegen, en ga er ook gewoon 's nachts uit om te voeren. Ik hoop dat jullie nu niet stom ofzo over mij denken ;)

Hier een foto van vandaag (3 dagen oud dus):
Afbeelding
Niet echt goede kwaliteit, maarja :o

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:36

Heb je speciale kittenmelk voor het ukje? Want gewone kattenmelk gaat het niet doen voor hem/haar.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:42

Neeee, hij is dood... ;(
Een minuut geleden ging ik nog even kijken, hij bewoog nog gewoon..
En nu, dood.. Het laatste katje.. :(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:46

achossie.... :(:)

Ik denk dat er ook nog maar weinig aan te doen was, het zijn zulke tere wezentjes....

Je mag trots zijn op jezelf hoor, ondanks sommige reakties hier. Je hebt het goed gedaan! +:)+

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:50

@Amaris, heel erg bedankt. Je reactie doet me goed. Ze waren allemaal al zo zwak..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:51

wat jammer dat hij gestorven is, maar ipv ambulance had je ook voor kattenopvang kunnen kijken, waar ze vaak ervaring hebben met pasgeboren kittens , de geschikte melk ipv gewone supermarkt kattenmelk en evt een pleegmama hadden. Wat gebeurd nu met de moeder aangezien deze over tijdje dus weer een nestje kan hebben?

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:54

kirsten4 schreef:
Neeee, hij is dood... ;(
Een minuut geleden ging ik nog even kijken, hij bewoog nog gewoon..
En nu, dood.. Het laatste katje.. :(

Ahw :( je hebt het goed gedaan! Voor zo'n beestje is het ook moeilijk om te overleven zonder moeder of zusje/broertje. Je hebt je best gedaan!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:58

@Lynn_Nikita, ik had kittenmelk. Als m'n ouders er weer zijn, even overleggen. Waarschijnlijk toch ergens plaatsen, aangezien ze geen kat extra willen.
@Carmenxoxo, dankjewel!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:59

Wat zonde dat hij overleden is :(:) maar ik vind dat je het goed hebt gedaan en je best hebt gedaan om de kitten in leven te houden ondanks sommige reacties! +:)+ xx

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:59

Jammer dat ze op deze manier, twee dagen na de geboorte zijn overleden. Bij dat jonge spul is kan het zo gebeurt zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er geen opvang is deze kittens had willen en kunnen opvangen. Ik begrijp wel dat het op dat moment moeilijk voor je was om gericht actie te ondernemen. Ik vind lijden alleen zo akelig. Ik had zelf het proces dan eerder versneld maar dat is een persoonlijke keuze.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:00

Lynn_Nikita schreef:
wat jammer dat hij gestorven is, maar ipv ambulance had je ook voor kattenopvang kunnen kijken, waar ze vaak ervaring hebben met pasgeboren kittens , de geschikte melk ipv gewone supermarkt kattenmelk en evt een pleegmama hadden. Wat gebeurd nu met de moeder aangezien deze over tijdje dus weer een nestje kan hebben?

Ik vind eigenlijk dat je nu een beetje doet alsof zij verantwoordelijk voor de moederpoes, maar het is ook maar een poes die aan komt lopen en het castreren kost niet niks.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:03

Ook al was je nog maar 3 dagen oud, ik hield van je vanaf het eerste moment. En ik ga je missen kleintje.. ♥
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:04

Kattenopvang inderdaad. Kittens met de hand voeden/warm houden/watdanook is niet te doen. Onze poes heeft weleens haar kittens verstoten, die hebben we ook met de hand groot moeten brengen. Om de twee uur melk (precies op de goede temperatuur) met wat koffiemelk en andere voedzame stoffen erdoorheen ('s nachts ook), ze MOETEN naar binnen of een kacheltje/iets warms in dat hok. Desnoods leg je een kruik met een zacht doekje onder hun kont. Zoals ze nu buiten staan, zonder moeder of warmte, zijn deze twee binnen twee dagen dood (als het niet minder is). Een pleegmama zou ook goed zijn. Onze poes had laatst een nestje van 2, maar die zijn helaas al weer weg. De bovenstaande dingen sowiesow doen, en als dat niet lukt ben je ze óf kwijt, óf moet je zo snel mogelijk de dierenambulance bellen.

Edit: ik lees dat ze zojuist overleden zijn. Wat jammer :( Zulke dingen zijn nooit leuk om mee te maken. Sterkte! :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:06

Bedankt voor de reacties! Het leek zo goed te gaan, maar blijkbaar niet dus. Ik heb de tips opgevolgd, meer kon ik niet doen. Hij was al zo verzwakt dus.. Ik heb m'n best gedaan ;)

@Resistance, hij is al overleden..

EDIT: Zag net dat je het al gelezen had ;)
Laatst bijgewerkt door kirsten4 op 14-05-13 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:06

Je hebt je best gedaan hoor, denk dat dit sowieso al een zwak nestje was. :(:)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:07

Dankjewel @Bellatrix !!