Is mijn kat zwanger of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: Is mijn kat zwanger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:04

Precies, dus 1 of 100 echo's, gelijktijdig of achter elkaar, maakt geen bal uit, echo blijft onschadelijk :).
Dat is ook precies de reden waarom we bij zwangere vrouwen echo's doen en geen röntgenfoto's (die wel schadelijk kunnen zijn bij vaker herhalen en bij nog ongeboren kinderen).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:07

Daarom vraag ik mij ook af waarom geen echo laten maken voor 100% zekerheid en ook het aantal?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:21

Is afhankelijk van de poes en de portemonnaie :). Sommige poezen vinden het heel stressvol om naar de dierenarts te gaan, dan zou ik het persoonlijk al niet doen. Het kost ook geld, terwijl het niet noodzakelijk is.
Als je een echo zou willen laten doen, zou ik bovendien nog even wachten; met 3 weken kun je het aantal waarschijnlijk nog niet gemakkelijk vaststellen, eventuele kittens zijn dan nog erg klein.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:22

Nee maar je kan alvast wel je dierenarts bellen en t melden, dan kan die met jouw een afspraak maken en zeggen over bijwijzevan, 3 weken kan je langskomen? Maar ik zou zelf wel willen weten hoeveel kittens het zijn zodat ik tijdens de EVENTUELE geboorte weet hoe of wat dat als het 6 in de buik zijn en er komen er 5 uit dat ik toch maar op gegeven moment moet bellen naar de da dat de laatste ook na poosje wachten niet komt

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:08

Ook met een echo is niet altijd exact vast te stellen hoeveel kittens of pups er zijn..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:20

Hangt inderdaad sterk af van hoe naar je kat de DA vindt. Ligt ie spinnend op de tafel dan is er geen reden om niet even voor de zekerheid een echo te laten doen om de hartjes te tellen. Bovendien kunnen er eventueel ook dode kittens op gezien worden, daar kan je poes last van krijgen (en het bereid je vast voor op de schrik bij de geboorte).

Verder kunnen katten al vanaf een week of zes gecastreerd worden (want dat is wat er gebeurt, gehele geslachtsorganen worden verwijderd. Dat is namelijk wat je wil: niet meer vruchtbaar + hormoonproductie gestopt. Bij sterilisatie wordt het zaakje alleen afgebonden en wordt je kat dus nog steeds krols/springt op krolse poezen). Als je daar het geld niet voor hebt heb je geen geld voor een kat. Aanloopdieren zijn een ander verhaal, maar een ongecastreerd dier houden waar je niet mee wilt fokken vind ik onverantwoord (ontsnappen kan tenslotte altijd gebeuren). Maar goed, da's buiten dit verhaal.

Succes met je nestje TS!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:33

Laptopmuis schreef:
Afgezien dat Nederlanders hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen om nog meer katten ze voorkomen (m.a.w. waarom zou je je kater laten castreren? Lekker laten lopen!) zal een gecastreerde kater een kat niet gaan dekken.

Als één van de meisjes hier krols is gaat mijn geslachtsloze kind anders nog echt dekken hoor.. ondanks dat hij gecastreerd is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:35

Dat kan, is hij laat pas gecastreerd? Bij sommige ruinen heb je dat ook, als ze lang hengst zijn gebleven gedragen ze zich nog steeds zo, nu en dan. Verder heb je altijd uitzonderingen ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:37

Als de sterilisatie toch al gepland stond waarom dan niet nu meteen?
Heb je ook geen ongepland nest kittens..

Magrathea hoe kom je erbij dat er bij poezen alleen wordt afgebonden?
Ook hier wordt alles verwijderd hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:42

Over de eventuele dracht is wel genoeg gezegd, gebeurd is gebeurd. Laat de moederpoes zo snel mogelijk castreren na de bevalling.

Voor de kittens, waar het vanaf nu om draait:
- zorg dat de moederpoes hoogwaardig voer eet, uit de supermarkt is dat eigenlijk alleen smuldier (vlees compleet, diepvries, kvv). Wiskas, tom poes, Felix, huismerk, is allemaal rotzooi. Een kat is een obligate carnivoor, en kan dus (vrijwel) geen koolhydraten verteren. Hij heeft dus een hoog vleespercentage nodig. In de dierenwinkel moet je even zoeken. Het liefst een graanloos voer (graan=koolhydraten) met een hoog vleespercentage. Zodat de kittens zo gezond mogelijk groeien. De kittens mogen hier ook van mee gaan eten, hoewel een eventueel kittenvoer ook kan, met dezelfde eisen.
- laat de kittens chippen en vraag om de gegevens van de mensen zodat je de chip kan registreren.
- Ent de kittens volgens het volgende schema:
Entschema: Leeftijd - Vaccineren - Vaccinnaam
9 weken - Niesziekte + Kattenziekte - Nobivac Tricat
12 weken - Niesziekte + Kattenziekte - Nobivac Tricat
- hou ze tot 13 weken aan, zodat ze nog een weekje kunnen herstellen van de enting

Ja, dit kost een flinke klap geld. Dat is de prijs van kittens veroorzaken. Reken deze om naar een kittenprijs en je hebt direct de eerste schifting van kittenkopers al gehad, want mensen die niet van plan zijn om naar de kitten om te kijken, legt er sowieso niet zoveel geld voor neer (50€ is geen rare kostprijs per kitten, waarschijnlijk zelfs eerder 75€).

Nu castreren (want dat is het ook bij een poes, anders wordt het inderdaad alleen afgebonden. Maar over het algemeen wordt er castratie met sterilisatie bedoeld), raad ik af. Alles is nu zo goed doorbloed en de hele hormoonhuishouding is er ook naar. Dat is echt niet grappig wat je dan je kat aan doet.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:48

Novibac is de merknaam, niet de vaccinnaam.

TS heeft nu nog de keus om geen ongepland nest op de wereld te laten komen.
Een goede da zal geen problemen hebben met de ingreep.
Wij castreerden katten voor t asiel en hier zaten ook wel is drachtige katten tussen. Tot op een bepaalde lengte van de dracht kunnen deze nog geaborteerd worden.

Mizora ben je ook paraveterinair ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:57

Nee, dierwetenschapper. Laatste jaar bachelor, qua master wil ik fokkerij en genetica gaan doen. Maar recent heb ik het vak reproductie en vruchtbaarheid gevolgd waarin alle hormonen en al het andere dat erbij zit ook wordt behandeld. Voeding heeft gewoon mijn interesse (maar daar verwacht ik niet dat ik er iets professioneel in ga doen).

Het entschema heb ik gekopieerd. Die moest ik voor katten even controleren (ik ben meer een hondenmens, dus zulke specifieke informatie van katten heb ik niet direct voor handen. In dit geval ging het erom dat het de Tricat en niet de Ducat was, de Ducat heeft namelijk alleen niesziekte als entstof).

Edit: Novibac is dus inderdaad de merknaam, maar je moet de Tricat hebben en dus niet de Ducat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:01

Ik heb al jaren katten, de oudste is 16 en de jongste 3. Heb nog nooit ook maar 1 enting gegeven. De enige kosten die ik heb gehad aan de katten was van de castratie. Vroeger thuis werden de katten ook nooit geënt. Er is er nooit 1 van doodgegaan of ziek geworden. Ik vind het geldklopperij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:08

Ik zou zelf eventuele eigen katten de kittenentingen en de 1e jaarsenting geven. Dus 3x enten. Daarna zijn ze behoorlijk beschermt. Een van de redenen dat katten zonder entingen wegkomen is omdat een flink gedeelte van de katten wel in ieder geval 3x geënt is en dus beschermt. En er gaan er ook gewoon een hoop wel dood of hebben chronisch niesziekte omdat ze onvoldoende geënt zijn. Een hoop halen dan gewoon weer een nieuwe gratis ongeënte kitten van marktplaats, ook een manier. Wel goedkoper.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:12

maikeltje schreef:
Ik heb al jaren katten, de oudste is 16 en de jongste 3. Heb nog nooit ook maar 1 enting gegeven. De enige kosten die ik heb gehad aan de katten was van de castratie. Vroeger thuis werden de katten ook nooit geënt. Er is er nooit 1 van doodgegaan of ziek geworden. Ik vind het geldklopperij.

Bij ons zijn er de afgelopen jaren meer dan 100 katten doodgegaan aan niesziekte. Echt geldklopperij, basisentingen :').

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:16

Heb al dertig jaar katten ( wel zo'n dertig alles bij elkaar opgeteld) en nog nooit laten enten, wel sterilisatie en castratie, kostte al genoeg geld. Gelukkig nog nooit zieke katten gehad buiten kleine verwondingen en ziektes door ouderdom.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:21

Ik heb ook al zat kittens met niesziekte gezien waarvan de ogen zo vol met pus zat dat ze niet meer open konden dus zo'n onzin is enten nou ook weer niet.
DA weet wel waarmee die moet enten.

Leuk mizora, schoonzus is afgestudeerd dierwetenschapper en heeft ook genetica gedaan. Maargoed laten we weer ontopic gaan ;-)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:41

_San87_ schreef:
maikeltje schreef:

Bij ons zijn er de afgelopen jaren meer dan 100 katten doodgegaan aan niesziekte. Echt geldklopperij, basisentingen :').

Dan hebben wij al meer dan 40 jaar geluk denk ik :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:27

Maikeltje, inderdaad. Hier katten nooit geënt, wel altijd gecastreerd en gesteriliseerd (op de laatste na, die eerst 6 nestjes heeft gehad, toen de bevallingen zwaarder werden kwam ze gelijk onder het mes).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:52

Laat TS eerst maar echo maken bij de DA :) Dan weet ze pas100% zeker hoe het zit

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:52

Zoals meerdere keren gemeld is, een echo biedt geen zekerheid.
Edit: Uiteraard wel ná de bevalling, dan zie je duidelijk of er iets of niets in zit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:53

Zowiezo weet je dan wel zeker of ze zwanger is, dan vraag je een echo aan over een week of 3 dan is er wel wat te zien

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:56

Zwanger zal ze zeker wel zijn, maar het aantal kun je nooit 100% zien.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:58

Het kan ook schijndracht zijn dus zeker weten doet niemand het :D Wij kunnen niet oordelen vanaf hier en kunnen ook niet in de buik kijken van de kat,symptomen kunnen ook duiden op schijnzwangerschap en kunnen wel de zelfde symptomen tonen maar betekent niet dat de kat ook werkelijk kittens draagt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:59

In het laatste trimester van de dracht wordt het vanzelf duidelijk toch? Kwestie van afwachten.