Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

Re: Waarom honden uit buitenl als in NL honden worden afgemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:05

Zal het binnenkort wel even vragen als ik op de dierenartsenpraktijk ben. Daar hoorde ik dat namelijk van een van de medewerkers.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:32

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:40

xXLianneXx schreef:
heidy_wilco schreef:
oa. Hondsdolheid (oke, ze komen nog wel voor bij vossen en vleermuizen, maar niet meet bij de huis, tuin en keuken dieren). Maar ik ga ervan uit dat daar goed op gecontroleerd word. Zullen eerder de "smokkelaars" zijn...

Dus doordat 1 persoon een hond van de straat geplukt heeft op vakantie die hondsdolheid bleek te hebben zijn ineens alle buitenlandse honden een gevaar vanwege hondsdolheid? De organisaties zorgen dat de honden netjes geënt, gechiped, ontwormd en ontvlooit zijn, die nemen geen hondsdolheid mee hoor.

Wil je even beter lezen? Ik zeg toch ook dat het de honden van de organisatie niet zijn? Ik zeg dat die, als die komen, door meegesmokkelde honden meegenomen zijn, mensen die gewoon een hond van de straat plukken en naar Nederland rijden. En dat heeft niets te maken met de honden van de organisatie, want ik ga ervanuit dat die de zaakjes goed op orde hebben

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:44

.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:47

xXLianneXx schreef:
Het ging toch ook over ziektes die honden meebrengen wanneer de organisaties ze naar Nederland halen. Waarom noem je dan hondsdolheid als je zelf al aangeeft dat die niet door de organisaties komen.

Ik had het over de gesmokkelde honden, niet over de honden van de organisatie.
Het ging over ziektes die honden in dat soort landen nog kunnen krijgen, en dat is oa. hondsdolheid.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:49

Misschien niet iedereen zijn/haar gedachte, maar liever een hond die hier humaan wordt afgemaakt dan dat er ergens anders een hond in de fik wordt gestoken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:51

Ik heb het ook nooit gesnapt TS.
Bovendien stimuleer je de afzet er alleen maar van een zal er dus meer gefokt worden en dus is het een eeuwenlang probleem.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:54

.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:55

Zo eens net batlow... Maar idd, zo denkt vast niet iedereen erover. ( ik bedoel hiermee niet dat ik pro buitenland hondjes ben)

Ik ben alleen niet tegen humaan afmaken. Vind wel dat asiels hier eerst (ver) leeg zouden moeten zijn. Hier in breda is het iig vaak ( of altijd?) vol ( grote honden plaatsen, kleine dieren kunnen vaak nog wel opgevangen worden geloof ik)

Sorry voor m'n vele haakjes gebruik ( weet ook niet waarom?) <- die was n grapje

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:55

Batlow schreef:
Misschien niet iedereen zijn/haar gedachte, maar liever een hond die hier humaan wordt afgemaakt dan dat er ergens anders een hond in de fik wordt gestoken.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:57

Ik zoek een hond die past bij mijn wensen. Landsgrenzen doen er voor mij niet toe.
Trouwens, voor hoeveel rashonden worden er wel geen honden uit het buitenland gehaald?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:57

xXLianneXx schreef:
Ik begreep dat het ging over ziektes die ook daadwerkelijk mee naar Nederland kwamen.
Er zijn zo veel ziektes in het buitenland ook bij mensen die in Nederland niet voorkomen en toch gaat iedereen nog op vakantie in het buitenland.

Sorry, een misverstand tussen ons twee ;)
Hoop dat het nu opgelost is.
Ach, als je ook weet wat voor nare ziektes er zijn, zou je nooit meer ergens heen gaan op vakantie ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:58

Kim1987kim schreef:
Zo eens net batlow... Maar idd, zo denkt vast niet iedereen erover. ( ik bedoel hiermee niet dat ik pro buitenland hondjes ben)

Ik ben alleen niet tegen humaan afmaken. Vind wel dat asiels hier eerst (ver) leeg zouden moeten zijn. Hier in breda is het iig vaak ( of altijd?) vol ( grote honden plaatsen, kleine dieren kunnen vaak nog wel opgevangen worden geloof ik)

Sorry voor m'n vele haakjes gebruik ( weet ook niet waarom?) <- die was n grapje

He! laat ik nu in Breda wonen. Inderdaad is het in dit asiel altijd feest en altijd vol. Tijd geleden was er daar 's nachts een hond over het hek gegooid. Hond was er helaas slecht aan toe... Hier gebeurd mishandeling ook, maar in veel mindere mate dan in de genoemde landen

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:03

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:05

Batlow schreef:

Daar ben ik het ook helemaal mee eens..
Vind ook dat de honden die in de buitenlandse asielen zitten/op straat leven die niet herplaatst kunnen worden ook humaan afgemaakt moeten worden en inderdaad niet in de brand gestoken etc.. Dat is namelijk wat er daar gebeurt.. Als er al humaan een eind aan gemaakt word is dat eerder uitzondering als regel. De mensen daar in het buitenland zijn vaak einzelgänger die daar iets aan de situatie willen doen.. Het is alleen wel zo dat die mensen helaas zonder hulp uit ons land of andere landen niet ver komen, omdat er maar zo weinig daar zijn die er iets aan willen doen.

En dan hebben mensen hier het over opscheppen: oh ik ben goed bezig want ik heb een hond uit het buitenland gehaald.. Nee daar doe ik het dus niet voor.. Ik kies voor die hond omdat ik die hond leuk vind..
Maar mag je er daarom niet trots op zijn dat je dat dier gered hebt? Ik snap heel goed dat je niet alles kan redden.. Maar elk dier is er weer een..
En dat mag net zo goed als je je hond uit Nederland uit het asiel/herplaatsing of wat dan ook hebt gehaald..! Want nogmaals waar ze ook wegkomen elk dier is er weer een!
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 12-05-13 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 23:07

Ashley5760 schreef:
Bovendien stimuleer je de afzet er alleen maar van een zal er dus meer gefokt worden en dus is het een eeuwenlang probleem.

Je denkt dat ze in Kroatie en Spanje honden fokken speciaal om naar NL te verkopen?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:14

anneliesdj schreef:
Ashley5760 schreef:

Je denkt dat ze in Kroatie en Spanje honden fokken speciaal om naar NL te verkopen?

Dat bedoelt ze niet ;) Ze bedoelt het in de zin van hoe broodfokkers het doen. Maar dat heeft geen toepassing op wat jullie doen, want jullie halen ze (denk ik) niet bij broodfokkers of andere mensen die er wat aan willen verdienen weg.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:17

Nee als de stichtingen broodfokkers gaan helpen door de honden hier door te plaatsen snappen ze zelf ook wel dat het geen enkele zin heeft wat ze doen..
En dan zullen ze het ook niet lang volhouden want als je eenmaal met zulke landen/honden/verhalen in aanraking komt zie je een heleboel nare dingen.. En dat breekt echt op als je dat elke dag voor ogen ziet..

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:19

Even reactie op de openingspost, gezonde en jonge honden, zelfs pups worden hier wel ingeslapen als het asiel vol zit. Althans dat was helaas wel het geval in het dierenasiel in Winschoten. Is nog in het nieuws geweest. Schandalig!!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:21

Meliszy schreef:
Even reactie op de openingspost, gezonde en jonge honden, zelfs pups worden hier wel ingeslapen als het asiel vol zit. Althans dat was helaas wel het geval in het dierenasiel in Winschoten. Is nog in het nieuws geweest. Schandalig!!

Dat is ook verschrikkelijk en dat beaamt iedereen als je het topic eens doorleest..
Maar beter humaan inslapen als maar op een brandstapel gooien..
Maar dat mag ik dan vast niet zeggen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:29

Aha, eerst problemen in eigen land oplossen lees ik veel. Dus ik had eigenlijk een hond moeten kiezen die me niet aansprak?

Heb in mn profiel hoop info staan, oa over de buitenlandse ziektes. Wat veel mensen overigens niet weten is dat een hond die meegaat op vakantie naar Spanje t ook kan oppikken. In nl kunnen mediterrane ziektes overigens niet worden overgedragen door gebrek aan zand vlieg.

Ik wilde helemaal geen sielugh hondje redden en evenmin wilde ik `problemen oplossen` . mijn motieven om voor een buitenlandse hond te kiezen waren schrikbarend eenvoudig en egoïstisch; ik wilde een leuke hond die bij me past en me aanspreekt. En die kon ik in nl niet vinden. Easy as pie. Er worden ook paarden geïmporteerd maar daar hoor je dan gek genoeg weer nooit iemand over op Bokt :+

Ik ben dolgelukkig met mijn Spaanse schone en had me geen betere hond kunnen wensen. Heb hoop werk gestoken in het uitzoeken van goede stichtingen, want hoewel ik niet probeer de wereld te redden heb ik ook geen trek in het bijdragen aan de ellende door bij een foute stichting te adopteren.

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen denken dat je een buitenlander kiest omdat je de wereld wilt verbeteren. Vanuit dat oogpunt is het idd logischer om dan maar in ons kleine kikkerlandje te beginnen. Echter willen de meeste mensen niet meer of minder dan ik; een goede match. Als je die hier niet kunt vinden is er toch niets mis mee om over de grens te kijken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 23:56

amyz schreef:
mijn motieven om voor een buitenlandse hond te kiezen waren schrikbarend eenvoudig en egoïstisch; ik wilde een leuke hond die bij me past en me aanspreekt. En die kon ik in nl niet vinden. Easy as pie.

Ik hoor ontzettend veel van dit soort verhalen.
De meeste mensen die ik hier krijg willen ook helemaal de wereld niet verbeteren of al die zielige hondjes redden, die willen gewoon een leuke huishond, als die toevallig uit het buitenland komt en gered is van een oliebol-leven; beter maar bijzaak.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 00:24

ik heb zelf tijdens mijn opleiding 5 weken stage gelopen in een asiel in portugal,
daar zaten de honden ook met een stuk of 5/6 in een hok ter grote van 1 paardenstal,
wat je daar ziet binnenkomen wil je ook liever niet over praten,
het asiel waar ik stage liep had een no-kill beleid, iets waar ik aan de ene kant voorstander
van ben maar aan de andere kant ook weer niet, er liepen gewoon honden tussen die echt "gevaarlijk"waren
niet aanraken anders bijt ie je, bij 1 kon je niet in het hok, en al die oudjes van 14, 15 die eigenlijk
gewoon op waren, en kans op adoptie erg klein tot niet
daar deden ze ook honden op transport naar nederland en belgie duitsland, niet alleen de jonkies,
maar ook de oudjes alle leeftijden

zelf had ik er bijna 1 meegenomen, niet om mee te pronken maar t beest had me hart gestolen,
helaas geen geld en tijd, hij is gelukkig nu in duitsland bij een oud vrouwtje

als ik nu een hond zou adopteren zou ik daar eerst kijken of 1 van me oude lievelingen er nog zijn. gewoon omdat ik 5 weken lang voor ze heb mogen zorgen en toch een band voelde op dat moment met een aantal honden.

verder maakt t mij eigenlijk niet uit waar t beest vandaan komt, als ie maar bij mij past

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:42

Citaat:
Kunnen de honden die uit het buitenland komen wel in huis leven, gaan die na verloop van tijd niet alsnog naar het asiel?
Nee, er wordt goed gekeken of de honden die meegenomen worden wel plaatsbaar zijn in NL. Honden die te lang op straat hebben geleefd of teveel slechte ervaringen hebben met mensen kunnen niet altijd wennen aan het leven in huis, er wordt dus goed gekeken of deze honden wel in aanmerking komen om naar NL te komen. De meeste stichtingen werken bovendien met een contract wat de adoptant verplicht de hond terug te geven aan de stichting als de hond om watvoor reden dan ook weg moet. Het is dus niet zo dat deze honden na verloop van tijd in NL in het asiel terecht komen.

vandaar dat er in ons NL asiel al een half jaar lang een onherplaatsbare buitenlander zit zeker?????

Ja, ze is ONTZETTEND lief richting mensen maar dat is ook het engiste voordeel van haar. Verder moeten alle, ja ALLE andere dieren gewoon dood, sloopt ze alles wat los en vast zit en is ze hyperactief. Geen hond die altijd aan de riem kan omdat ze enorm veel behoefte heeft aan rennen, rennen en nog eens rennen. Dit kan bij ons wel op een goed omheinde weide maar op straat zou niet kunnen. Als er 1 dier voorbij komt (vogel bijv.) dan is ze weg om te vangen en gezien ze een x podenco is dan weten velen al wel hoe snel ze zal zijn.

Deze hond komt zeker te weten uit buitenland alleen al het uiterlijk zegt genoeg. Ze is alleen niet gechipt maar ik weet al zeker 1 stichting die zeer veel honden uit buitenland haalt en deze niet chipt.

En ja, vorig jaar ook nog 2 op straat gevonden met chips uit Frankrijk die nooit in NL geregistreerd geweest zijn. Beiden nooit meer opgehaald en beiden niet plaatsbaar.

Ik vind het afschuwelijk dat er zulke honden uit het buitenland gehaald worden en dat wij als NL asiel het op mogen knappen als het te moeilijk wordt. Ook een aanvraag gekregen voor een 'geredde hond' uit Spanje. Deze zou lief en sociaal zijn en had binnen 1 week al een maltezer dood gebeten maar de stichting wilde hem niet terug nemen. Na veel gezeik hebben ze het gedaan en stond hij weer terug op MP als geweldig leuke gezinshond die in elke situatie past en goed overweg kon met in elk geval honden en katten........................

Ik kan nog wel even door gaan want we maken erg veel mee met buitenlandse honden maar iedereen snapt inmiddels wel dat ik erg huiverig ben voor die honden naar NL halen. En ja, ik weet ook wel dat wij alleen de probleemgevallen te zien krijgen.

Het klopt wel dat NL asielen niet veel honden hebben over het algemeen en als wij leuke honden hebben dat ze zo weer weg zijn echter niet veel wil niet zeggen dat er helemaal geen zijn. maar mensen die besluiten NU NU NU een hond in huis te willen hebben vangen wel eens bot al vind ik het erg raar als er alleen al op dierenasiels.com meer dan 1000 honden staan (dan zitten er altijd nog veel meer) je durft te beweren dat er in NL asielen geen geschikte hond zat!! Misschien niet in een asiel binnen 25 km maar dan rijdt je toch wat verder??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:46

amyz schreef:
Aha, eerst problemen in eigen land oplossen lees ik veel. Dus ik had eigenlijk een hond moeten kiezen die me niet aansprak?

Heb in mn profiel hoop info staan, oa over de buitenlandse ziektes. Wat veel mensen overigens niet weten is dat een hond die meegaat op vakantie naar Spanje t ook kan oppikken. In nl kunnen mediterrane ziektes overigens niet worden overgedragen door gebrek aan zand vlieg.

Ik wilde helemaal geen sielugh hondje redden en evenmin wilde ik `problemen oplossen` . mijn motieven om voor een buitenlandse hond te kiezen waren schrikbarend eenvoudig en egoïstisch; ik wilde een leuke hond die bij me past en me aanspreekt. En die kon ik in nl niet vinden. Easy as pie. Er worden ook paarden geïmporteerd maar daar hoor je dan gek genoeg weer nooit iemand over op Bokt :+

Ik ben dolgelukkig met mijn Spaanse schone en had me geen betere hond kunnen wensen. Heb hoop werk gestoken in het uitzoeken van goede stichtingen, want hoewel ik niet probeer de wereld te redden heb ik ook geen trek in het bijdragen aan de ellende door bij een foute stichting te adopteren.

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen denken dat je een buitenlander kiest omdat je de wereld wilt verbeteren. Vanuit dat oogpunt is het idd logischer om dan maar in ons kleine kikkerlandje te beginnen. Echter willen de meeste mensen niet meer of minder dan ik; een goede match. Als je die hier niet kunt vinden is er toch niets mis mee om over de grens te kijken?

Maar jij hebt doorgezet en door gezet en nu een heel leuke hond gekregen dus echter je kan wel zeggen dat ze in het begin veel meer problemen gaf dan dat je vermoedde en dat een gemiddelde honden eigenaar hier niet tegen op had willen of kunnen boksen (voordat ik fout zit, zij had toch dat enorme vluchtgedrag??)

Ik zie daarnaast ook wel erg veel buitenlandse honden die als ze eenmaal weggelopen zijn makkelijk dagen, weken of zelfs maanden of jaren zich hier in het wild redden en niet laten vangen. Vind dat geen normaal gedrag voor een huishond