Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:21

Stel nu je hebt een stal voor 100 koeien en een weide ernaast. Diegene gaat 50 koeien weg doen en houdt 50 koeien dus over. Zouden dan de problemen verminderd zijn mbt weidegang voor de koeien?

Overigens is de boerderij van mijn familie flink groot, ze hebben twee gigantische weide die dus steeds afgewisseld wordt + nog een gigantische weide voor de jongere koeien. En dan nog twee weien voor de paardjes. Meer dan genoeg ruimte, dat is dus het probleem niet. Schijnbaar is deze boerderij nog één van de weinige die de koeien nog naar buiten laat, de meeste boerderijen beginnen de koeien altijd binnen te houden.

@Amoj: is dat op mij gericht??

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:25

Nimfee

Dat is waar je als boer voor kiest.

Die boer met die robots houd de koeien liever binnen omdat hij dan de ziekten beter onder controle kan houden. Hij heeft er maar 80 (maar....Ahum)

Die andere boeren, mijn stage bedrijf en familie doet de koeien wel naar buiten.

Maar Nimfee, als je een qoutom hebt, dan moet je daar wel naar toe/op/iets boven melken, anders draait een bedrijf verlies, ook al draai je tijdig winst met verkopen.
Dus die theorie werkt dus niet.

Vergeet alleen ook niet, dat zuivelproducten niet alleen in NL blijft.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:28

sunshine schreef:
Hoi bokkers,

Ik koop altijd melk van Friesche vlag (weidemelk 0% vet), het volgende staat op het pak:

Deze melk is afkomstig van koeien die van het voorjaar tot aan het najaar ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei lopen.

Maar, ik zie eigenlijk nooit koeien buiten in de wei lopen, toevallig vandaag toen ik naar huis reed van mijn werk, maar verder eigenlijk nooit!
Wel zie ik veel nieuwe stallen, waarvan dan 1 zijde open is http://www.vetvice.nl/site/cache-img/12 ... Hoving.JPG <-- dit bedoel ik.

Ik vraag mij dus echt af, waar die koeien dan buiten zouden lopen? Want ik zie ze maar zelden buiten, en mijn melkpak beloofd toch echt dat ze ten minste 120 dagen per jaar, 6uur per dag in de WEI lopen.

Weten jullie het?

Groetjes

Ze lopen wel buiten hoor de koetjes

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:32

Bij ons in de buurt lopen al veel koeien buiten !
en de boerderij waar mijn vp's staan levert ook melk aan campina en daar staan de koeien al buien !

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:40

maralyn schreef:
Nimfee

Dat is waar je als boer voor kiest.

Die boer met die robots houd de koeien liever binnen omdat hij dan de ziekten beter onder controle kan houden. Hij heeft er maar 80 (maar....Ahum)

Die andere boeren, mijn stage bedrijf en familie doet de koeien wel naar buiten.

Maar Nimfee, als je een qoutom hebt, dan moet je daar wel naar toe/op/iets boven melken, anders draait een bedrijf verlies, ook al draai je tijdig winst met verkopen.
Dus die theorie werkt dus niet.

Vergeet alleen ook niet, dat zuivelproducten niet alleen in NL blijft.

De theorie was puur om te weten of koeien in mindere aantal wel zonder problemen naar buiten kunnen, met de problemen bedoel ik die hier genoemd zijn (gras niet kunnen gebruiken, op een kluitje zitten etc.)

Nog steeds kan ik er echt niet bij waarom koeien binnen moeten zitten, hoe goed een stal ook is. Hoeveel vierkante meter heeft een koe nou als ze met honderd in een stal staan? Een weide is neem ik aan gewoon weide voor de koe, dat gebruik je sowieso niet om er kuil van te maken. Daar heeft de boerderij van mijn familie een speciale weide voor, staat ergens anders waar ze het hooi/kuil vandaan halen.

Ik zit mij te bedenken hoe vaak ik koeien binnen zie staan in de zomer. Ik kom zeer regelmatig op de boerderij van mijn familie, maar ik zie zelden koeien binnen staan in de zomer. Een enkele staan binnen (wellicht 10 koeien?), de rest staat gewoon buiten of staan in de schaduw onder de bomen. Ik denk zelfs dat er speciaal voor de koeien een rij bomen is gepland zodat ze daar beschut staan, want er staan echt twee rijen met grote bomen in de wei waar de koeien dus komen in de zomer.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:43

Als we nou met zn allen bereid zijn om meer te betalen voor onze zuivel en zuivelproducten (en vlees en andere dierlijke producten) dan kan de boer misschien eens uitkomen met zijn financiele balans!

Vergelijk de volgende keer in de supermarkt de prijzen van een liter melk en een liter bronwater eens?

Het gaat om geld. Heel simpel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:51

Als je eens wist waar boeren allemaal voor moeten betalen? En wat er binnenkomt?

We beginnen bij de koeien: Voer, kuil, mais, brokken, stro, zaagsel.
Maar dat moet ook binnenkomen: Tractor, maaier, schudder, zwadhark, haal wagen.
Niet vergeten dat boeren voor sommige dingen geen spullen kopen, zoals mais zaaien en oogsten? Dus moet er een loonwerker komen. Dat is ook geld, het mais moet betaald worden, grondbewerken.
Er moet geploegd worden en soms moeten er dingen vervangen worden.

Dan het apperatuur wat er in een melkstal aanwezig is. Dat is ook geen goedkoop grapje, en dus moet dat soms ook vervangen worden.
Onderhouds dingen voor de koeien, emmers, sprayfo melk.

Een goede boer kan winst maken door aan zijn quotum te houden EN goed melk te leveren zonder rommel als mastitis of een koe die net droog is gezet, die gekalft heeft en dat spul met antibiotica nog in het melk zit in de tank gooien.

Er komt zoveel meer bij kijken, dan alleen ff de koeien op weiland gooien.
Reken eens uit wat riggelpalen kosten, draad kost, stroomtickers kosten?

En behandel spullen tegen mastitis en tegen stinkpoot? -----

-------

Lees ook wat over snachts op weiland. Een goede optie?
Maar alle koeien? Dus ook de droge koeien?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:57

Wat hebben kosten precies te maken met koeien wel/niet buiten laten lopen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:01

Nimfee,
Er wordt geschreven, gaat puur om geld.
Dan wordt het eens tijd dat mensen eens goed in de keuken van een boer gaat kijken.

Want onderhoud van een land, kost ook geld.
Ook al hebben ze, wanneer ze op het gras staan minder soja of grasbrok nodig.

Koeien met een goed ventilerende ruime stal? Kunnen ook best functioneren op grasbrokken.
Dus daarintegen staat het ook al kiet. (hoe je t ook schrijft)

Heb idee, dat mensen, die deze uitspraken doen, nog nooit in een melkput hebben gestaan of over de drempel van zown nieuwe stal is geweest.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:01

Als je doelt op mij Maralyn dan heb je het mis plus mijn bericht verkeerd opgevat ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:02

Hier in de buurt ken ik eigenlijk alleen melkvee bedrijven die hun koeien buiten houden. Best bijzonder als je bedenkt dat de grond hier spaars is (midden in de randstad) en dus heel erg duur. Mijn zwager heeft roodbonten, die staan in principe in het seizoen ook buiten maar kunnen ook gewoon weer de stal inlopen. Ik moet alleen zeggen dat als ik daar met verjaardagen ben en het is erg warm (dus als wij lekker in de tuin zitten) zie ik ook maar 2-5 koeien in de stal staan. De rest verkiest het land. Nu scheelt het denk ik wel dat zij aan het water zitten dus bijna altijd een briesje...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:06

Chubby schreef:
Als je doelt op mij Maralyn dan heb je het mis plus mijn bericht verkeerd opgevat ;)

Sorry daarvoor.

Heb eerst je post 6 keer gelezen toen ik hem pas begreep.

Exusssie

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:26

Ik ben zeker bereidt om meer te betalen voor een product, maar dat doe ik al, ik koop friesche vlag weidemelk, biologische eieren en biologisch vlees voor vriendlief!
Maar als ik het zo lees, kan ik nog beter biologische melk kopen...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:31

Nimfee, ik zie in jouw berichten heel veel tegenstellingen staan. Je zegt dat er minder gemolken zou moeten worden en de koeien meer naar buiten. Als ik kijk op het bedrijf van mijn vriend, zijn de koeien juist weer meer gaan geven omdat ze naar buiten gaan en er een betere voedingswaarde zit in het gras dan de kuil waar ze op dit moment van aan het geven waren. Natuurlijk zou je dan kunnen bijvoeren met allerlei supplementen, maar ik ken zat boeren die dat helemaal niet doen, die doen het dan maar met iets minder melk, terwijl juist dan de dieren niet buiten staan.

De extreme fokkerij waar jij op doelt is voornamelijk bij het holsteinras zo, niet elke melkveehouder heeft holsteiners en inkruisen om zo de dieren in een wat normaler model te krijgen gebeurt steeds meer.

Ik heb het idee dat jij heel erg het gevoel hebt alsof een melkveehouderij een soort fabriek is, waar koeien alleen gehouden worden omdat het geld oplevert. Dat is lang niet op elk bedrijf zo, zeker bij de kleinere bedrijven merk je aan alles dat de boeren echt passie hebben voor de koe, het dier opzich. Als ik hier bijvoorbeeld kijk, mijn vriend kent alle koeien bij naam, nummer en afstamming en weet precies wat voor kalf er in zit. Tuurlijk is het anders als het houden van paarden, maar het houden van paarden is vaak ook hobby en zodra het bedrijfsmatig wordt, krijgt het ook een veel lagere a-koedie-koedie-koefactor.

Als je ook kijkt naar de stallen van tegenwoordig, daar kunnen paardenhouders nog wat van leren. De ventilatiemogelijkheden, de dieren worden gehouden in groepen zoals ze vanuit de natuur gewend zijn, ze hebben ligbedden die écht lekker liggen (hier hebben ze van die matten, serieus, je kan je er op laten vallen en het voelt alsof je op een matrasje terecht komt in plaats van iets hards). Er is voer, vers water, de temperatuur is fijn, de koeien staan droog en niet in de volle zon, koeienborstels en noem maar op! Hier zie je vaak dat sommige koeien niet eens naar buiten willen, of dat ze ineens om een uur of vier allemaal weer op stal staan.

Ook zeg je iets over waarom koeien in de winter niet buiten staan, nou.. de voedingswaarde van het gras is op dat moment nihil. Afgelopen herfst hebben de droge koeien en een stel jongvee een hele tijd nog op de wei gestaan, maar na een tijdje merk je gewoon dat ze magerder worden omdat er te weinig voedingswaarde in het gras zit en aan de achterkant komen er alleen nog maar van die heerlijke dunne vlaaien uitzetten :').

Tja, koeien binnen of buiten. Ik vind het beide kunnen, ik vind het absoluut geen probleem dat ze in de winter binnen zijn en de hele dag lekker koe kunnen zijn. Maar ik vind het ook heerlijk om de koeien weer in de wei te zien lopen.

Om ook nog op het onderwerp terug te komen. Weidemelk is inderdaad melk van koeien die een bepaalde hoeveelheid buiten lopen. Daar wordt op gecontroleerd en daar krijgt de boer een extra toeslag voor.

@Sunshine, waarom denk je dat biologische melk beter zou zijn?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:34

Maaike_Indy schreef:
Dan staan de Friesche vlag koeien waarschijnlijk in een ander stukje Nederland...
Het zou zo moeten zijn dat het werkelijk waar is, maar dat is natuurlijk lastig te controleren. Wel controleren ze of het praktisch gezien mogelijk is dat een boer zijn koeien weidt. Ze kijken dan naar de hoeveelheid grasland en waar de percelen liggen, palen draad etc. Maar het aantal uren en dagen weidegang, tja, dat is niet direct te controleren. Overigens is het voorjaar natuurlijk een ruim begrip, het kan zijn dat het momenteel nog te nat op het land is (ik weet niet waar je woont) en dat er dus nog even niet geweid wordt. Met biologische melk komen de koeien in ieder geval buiten (en volgens mij ook meer en langer, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) en krijgen ze ook geen genetisch gemodificeerde rotzooi te eten.

Hier haal ik dat uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:38

Nimfee schreef:
Wat hebben kosten precies te maken met koeien wel/niet buiten laten lopen?

Draad, palen, stroom. Arbeidskosten als er iets kapot is, wat gemaakt moet worden. Land waar koeien op lopen kan niet gemaaid worden, dus minder voer voor in de winter. Dan moet je voer aankopen, dat is ook niet gratis.
Koeien ophalen uit de wei kost tijd, tijd is geld.
En dan heb ik het nog niet over de veearts kosten, want er is buiten een grotere kans op klauwproblemen (stinkpoot) en mastitis dan binnen.

Genetisch gemodificeerde rotzooi? En dat is?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:42

Biologische koeien staan in praktijk niet zo heel veel meer buiten als gewone koeien... Ze moeten wel x aantal uur verplicht buiten staan, maar met slecht weer staan die ook gewoon binnen, en er zijn nogsteeds heel veel gangbare boeren bedrijven die de koeien overdag ook buiten hebben en niet biologisch zijn.
Ik ben tbh niet zo fan van biologisch, het is niet voor niets dat die met zelfde koeien lagere productie halen... Deels omdat je zoveel niet mag voeren, het daardoor veel lastiger is om de koeien precies dat te geven wat ze nodig hebben.

Als koeien meer gaan geven als ze de wei op gaan, moet je je stal rantsoen aanpassen imo, want dan zit er iets niet helemaal goed in je rantsoen. Supplementen is juist ook bij weide koeien best fijn trouwens, vooral voor magnesium. Tevreden zijn met minder melk, is imo tevreden zijn met koeien die niet het optimale voer krijgen en dus ergens een disbalans of tekort hebben, en ik vraag me af of dat wel zo bevorderlijk is voor de koe...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:45

Ik werk zelf bij een boer met koeien, hij en bijna alle boeren in de omgeving laten de koeien heel veel buiten lopen. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ze buiten lopen met mooi weer. Ken ook geen boeren die nooit de koeien buiten laten lopen.

Hier in de buurt is het vaak als volgt: Voor en najaar: S'ochtends na het melken het land op (08:00 uur) smiddags voor het melken het land af (17:00 uur).
Midden zomer: Overdag en snachts op het land, alleen met melken even naar binnen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:46

x_Rebecca schreef:
De extreme fokkerij waar jij op doelt is voornamelijk bij het holsteinras zo, niet elke melkveehouder heeft holsteiners en inkruisen om zo de dieren in een wat normaler model te krijgen gebeurt steeds meer.

Klopt. Inkruisen wordt tegenwoordig steeds meer gedaan, dat is overgenomen van de varkenshouderij, waar het een zeer positief effect heeft gehad. Door een driewegkruising toe te passen zou de levensduur en gezondheid, beenwerk etc, verbeterd moeten worden. Er wordt dus echt veel nadruk op gezondheid gelegd, en niet zozeer een mooie koe die veel melk geeft, de hoeveelheid melk gaat namelijk juist wat achteruit, meestal.

De focus ligt tegenwoordig steeds meer op een probleemloze koe. Die dus gewoon haar ding doet, niet ziek wordt, makkelijk drachtig wordt en kalft. En dan hoeft ze niet persé topproducties te hebben :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:47

Airborn schreef:
Als koeien meer gaan geven als ze de wei op gaan

Volgens mij is het zo, dat koeien minder geven wanneer ze op de wei staan :), maar dat weet ik ook niet zeker.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:48

Onze koeien lopen ook nog niet buiten, wel een aantal pinken. Wij wachten de eerste snede af. Onze koeien kunnen vanaf 6 uur 'ochtends naar buiten, dan laat de melkrobot ze naar buiten. Ze moeten zich dus eerst laten melken voor ze naar buiten kunnen. Een gedeelte van de koeien loopt dan naar het weiland, een ander deel loopt linea recta weer naar binnen. Gedurende de dag komen de koeien regelmatig binnen om gemolken te worden door de robot, waar ze ook brokjes krijgen. Rond een uur of 2 worden er geen koeien meer naar buiten gelaten, en rond half 4 halen we de resterende koeien weer binnen. Dan zijn alle koeien een aantal uren buiten geweest (als ze dat wilden). Ik denk dat wij wel aan die 120 dagen per jaar, 6 uur per dag komen, maar wij leveren niet aan Campina.

Onze stal is uitstekend geventileerd, heeft ruime boxen waar dit jaar waterbedden in komen, een koeborstel en opgeruwde roosters. Onze pinken lopen van ongeveer april tot oktober dag en nacht buiten, de oudere kalveren tussen mei en september. De kalfjes die nog melk krijgen, zitten in grote strohokken in een stal met veel frisse lucht. Het kan altijd beter, maar onze koeien hebben het zeker niet slecht.

Bovendien fokken wij koeien die tegen een stootje kunnen, en zeker geen productiekanonnen die met 2 lactaties versleten zijn. Wij fokken driewegkruisingen (HolsteinxFleckviehxScandinavisch Roodbont), stevige, robuuste koeien die makkelijk opstaan en sterke benen en klauwen hebben. Mijn schoonvader heeft jarenlang puur op melk gefokt, dat nooit meer. Sinds mijn man de fokkerij doet, zijn de koeien breder, sterker en gezonder geworden en de levensproductie hoger. Ik denk dat daar een hoop winst te behalen is. Immers, hoe hoger de levensproductie, hoe meer winst een koe oplevert (een vaars opfokken kost al zo'n 1200 euro!). Bovendien krijgen wij voor onze koeien nog een flinke prijs bij het slachthuis, omdat er flink vlees aan zit. Waar wij eerst vonden dat een koe zo oud mogelijk moest worden, zorgen wij nu dat de koe een prima leven heeft, en dik en gezond naar de slager gaat, na een productief en gezond leven dat niet per se 10 jaar of langer hoeft te duren. Immers, een dier heeft geen benul van hoe oud hij is, die leeft met de dag.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat boeren echt hun uiterste best doen om zo goed mogelijk voor hun dieren te zorgen. Geen enkele boer vindt het leuk om kreupele, zieke, magere dieren in de stal te hebben, laat staan een dood dier naar de weg te moeten slepen. Ik vind het echt jammer dat er vaak gedacht wordt dat boeren niets om hun dieren geven. Als een boer niet om zijn dieren geeft, denk je dan echt dat hij 7 dagen per week, 12 uur of meer per dag werkt om het bedrijf draaiende te houden, en dat tegen een salaris waar de gemiddelde burger zijn neus voor ophaalt? :n
Er zijn altijd uitzonderingen, maar die blijven geen boer is mijn ervaring.

edit: dus helemaal eens met imd!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:49

Dat het rantsoen niet meer helemaal optimaal was nu klopt, er zijn meerdere kuilen en dit is van het laatste gras van vorig jaar, daar zit altijd minder voedingswaarde in dan wat de koeien van de winter kregen, omdat de koeien normaal gesproken dit pas nodig hebben op het moment dat ze zelf al weer buiten lopen. Om dan voor twee of drie weken het rantsoen bij te stellen en daarmee dus meer krachtvoer te gaan voeren is ook net zonde. Beetje meer mais zodat ze voldoende binnenkrijgen werkt ook prima, alleen je ziet het wel iets terug in je melkproductie.

Mineralen krijgen ze sowieso wel extra, maar behalve mineralen zijn er nog wel meer supplementen die er wel voor zorgen dat de dieren meer kunnen produceren maar toch minder natuurlijk zijn.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:50

Het idee achter weidegeld vind ik erg goed. Maar in theorie heeft het weinig met dierenwelzijn te maken.

120 dagen per jaar, 6 uur per dag. En hoe zit het met de andere 245 dagen? En de overige 18 uur per dag tijdens het weideseizoen? Lopen ze dan in een oudere, krappe, slecht geventileerde stal met harde ligboxen en (bijvoorbeeld) 10% overbezetting? Dan steun ik toch tien keer liever de veehouders waarbij de dieren 24/7 in een ruime, moderne stal lopen (en het liefst nog iets onderbezetting in de stal).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:53

Jammer dat hier dan weer gezegd wordt dat er vaak gedacht wordt dat boeren niet om hun vee geven, ik heb hier volgens mij niemand dat zien schrijven. Mijn persoonlijke mening....ik denk dat een koe het beste af is wanneer ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten is. En binnen moet dan ruim, licht, schoon en comfortabel zijn.
Sunshine, ik geef zelf ook de voorkeur aan biologisch, maar mensen maken vaak een denkfout hierin, veel mensen denken dat biologisch ook betere levensomstandigheden betekent. Dit heeft er niets mee te maken.
Ik blijf het echter vreemd vinden dat het 'normaal' is om pasgeboren dieren bij hun moeders weg te halen. Zouden we eens met veulens/paarden moeten doen....dan sta je met stip op 1 van de dierenmishandelaars lijst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:57

Tja, dan moet je gewoon geen melk drinken als je dat zielig vind ;)