Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
sunshine schreef:Hoi bokkers,
Ik koop altijd melk van Friesche vlag (weidemelk 0% vet), het volgende staat op het pak:
Deze melk is afkomstig van koeien die van het voorjaar tot aan het najaar ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei lopen.
Maar, ik zie eigenlijk nooit koeien buiten in de wei lopen, toevallig vandaag toen ik naar huis reed van mijn werk, maar verder eigenlijk nooit!
Wel zie ik veel nieuwe stallen, waarvan dan 1 zijde open is http://www.vetvice.nl/site/cache-img/12 ... Hoving.JPG <-- dit bedoel ik.
Ik vraag mij dus echt af, waar die koeien dan buiten zouden lopen? Want ik zie ze maar zelden buiten, en mijn melkpak beloofd toch echt dat ze ten minste 120 dagen per jaar, 6uur per dag in de WEI lopen.
Weten jullie het?
Groetjes
maralyn schreef:Nimfee
Dat is waar je als boer voor kiest.
Die boer met die robots houd de koeien liever binnen omdat hij dan de ziekten beter onder controle kan houden. Hij heeft er maar 80 (maar....Ahum)
Die andere boeren, mijn stage bedrijf en familie doet de koeien wel naar buiten.
Maar Nimfee, als je een qoutom hebt, dan moet je daar wel naar toe/op/iets boven melken, anders draait een bedrijf verlies, ook al draai je tijdig winst met verkopen.
Dus die theorie werkt dus niet.
Vergeet alleen ook niet, dat zuivelproducten niet alleen in NL blijft.
. Maaike_Indy schreef:Dan staan de Friesche vlag koeien waarschijnlijk in een ander stukje Nederland...
Het zou zo moeten zijn dat het werkelijk waar is, maar dat is natuurlijk lastig te controleren. Wel controleren ze of het praktisch gezien mogelijk is dat een boer zijn koeien weidt. Ze kijken dan naar de hoeveelheid grasland en waar de percelen liggen, palen draad etc. Maar het aantal uren en dagen weidegang, tja, dat is niet direct te controleren. Overigens is het voorjaar natuurlijk een ruim begrip, het kan zijn dat het momenteel nog te nat op het land is (ik weet niet waar je woont) en dat er dus nog even niet geweid wordt. Met biologische melk komen de koeien in ieder geval buiten (en volgens mij ook meer en langer, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) en krijgen ze ook geen genetisch gemodificeerde rotzooi te eten.
Nimfee schreef:Wat hebben kosten precies te maken met koeien wel/niet buiten laten lopen?
x_Rebecca schreef:De extreme fokkerij waar jij op doelt is voornamelijk bij het holsteinras zo, niet elke melkveehouder heeft holsteiners en inkruisen om zo de dieren in een wat normaler model te krijgen gebeurt steeds meer.