Gini schreef:Een hondenlosloopgebied is toch niet het gehele bos? Alle, hier toch niet. Ligt juist net langs het bos.
Hier wel, op een paar kleine stukken waar vee loopt. En niet van mei tot september
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Gini schreef:Een hondenlosloopgebied is toch niet het gehele bos? Alle, hier toch niet. Ligt juist net langs het bos.
, in kleine stukjes waar het nauwelijks de moeite was om de lijn los te klikken en in stukken waar ik echt lang liep en nergens een einde losloopzone kon vinden (volgens mij dus het hele bos dan?). Urielle schreef:Precies Stef. Op een hondenforum had ik ooit een discussie met mensen die het er niet mee eens waren, want losloopgebieden waren voor de honden om lekker te socializen. Voor ons gold dat toen nog helemaal niet, mijn hond zat niet te wachten op socializen met andere honden maar ik vond het voor haar ook fijn om eens niet altijd netjes aan de lijn en aan de voet te moeten blijven. Gewoon lekker los voor haar en ik genieten van de natuur was ons (mijn) doel.
Susyb schreef:Urielle schreef:Precies Stef. Op een hondenforum had ik ooit een discussie met mensen die het er niet mee eens waren, want losloopgebieden waren voor de honden om lekker te socializen. Voor ons gold dat toen nog helemaal niet, mijn hond zat niet te wachten op socializen met andere honden maar ik vond het voor haar ook fijn om eens niet altijd netjes aan de lijn en aan de voet te moeten blijven. Gewoon lekker los voor haar en ik genieten van de natuur was ons (mijn) doel.
Daarbij vind ik honden die op andere honden afstormen en de signalen niet oppikken niet bepaalt sociaal. Terwijl als de hond aan de lijn van te voren signalen afgeeft van 'hier heb ik geen zin in, wegwezen' in mijn ogen wel sociaal bezig is
Caira schreef:mika11 schreef:Ik vind het eigenlijk wel dom van moeders, als ze met een klein kind in een hondenlosloopgebied gaan lopen, terwijl het kind een ijsje of tosti eet.
Dat is vragen om moeilijkheden, hoe goed opgevoed de honden ook zijn.
Je moet natuurlijk geen dingen gaan uitlokken of opzoeken, en dan wijzen naar de eigenaar van de hond.
Iedereen moet gewoon een beetje z'n verstand gebruiken.
Dus niemand meer in het bos behalve mensen met loslopende honden![]()
??? Klinkt ietwat bizar vind je zelf ook niet?
Isis_Ywen schreef:@ Stef: Hond kan nog niet in de auto (trauma-hond) en de enige paden die hier lopen zijn hondenlosloop gebieden. Als het even kan loop ik voor 7 uur smorgens en na tien uur savonds om zoveel mogelijk andere te mijden maar tussen de middag moet hij toch ook een plasje doen....
Karlijnxxx schreef:ReadTheRulez schreef:Ja, hij waarschuwt zelf, en dat vind ik wel netjes.
Hoewel deze man op tijd roept is hij een risico aan het opzoeken om met zijn hond in een losloop gebied zijn hond uit te laten. Dan kan hij beter in het niet losloop gebied blijven maar met zijn hond hierbuiten blijven. Zo te horen is hier genoeg ruimte voor. Verder zou een cursus opvoeden voor de man zijn hond goed en een cursus commando's voor de vrouw haar hond goed
stef schreef:ElineS schreef:. Ik laat dat altijd, want het is het losloopgebied en de meeste mensen komen daar juist om hun hond te laten spelen met andere honden.
Dat is jouw, niet kloppende aanname
) ElineS schreef:Goh, wat komt me dit bekend voor! Ik precies hetzelfde eergisteren. Hoewel, bijna.. Net niet helemaal.
Er liep een man in het losloopgebied met zijn hond. In tegenstelling tot de hond uit de OP, was deze wel los, maar liep dicht bij zijn baasje in de buurt. Mijn hond, die ook los liep, zag de andere hond en ging er meteen enthousiast naartoe. Ik laat dat altijd, want het is het losloopgebied en de meeste mensen komen daar juist om hun hond te laten spelen met andere honden.
De man roept echter ineens dat ik mijn hond bij me moet houden, want zijn hond is agressief. Alleen, dat riep hij niet snel genoeg, want mijn hond was al bij de zijne. Mijn hond kreeg een grom en een beet. Ik riep haar meteen terug. Gelukkig staat die van mij wel onder apel en kwam ze meteen teruglopen. Maar de man was ontzettend kwaad. Schelden, hand gebaren maken, de middelvinger uitsteken. Ik reageerde er niet op want ik wilde geen ruzie starten, maar van binnen kookte ik van woede, omdat ik niet vond dat hij het recht had zich zo te gedragen. Immers had zijn hond mijn hond gebeten en niet andersom.
Natuurlijk had die man en ook de man uit de OP alle recht om daar te lopen, maar slim was het niet.. En ik vind dan ook niet dat ze zo boos horen te doen als het dan wel fout gaat. Sowieso vind ik dat asociaal. Kom op zeg, waar zijn de manieren tegenwoordig gebleven. Ook hadden ze kunnen verwachten als ze een agressieve hond meenemen in een gebied waar dagelijks, zeker met mooi weer, zowat 100 andere honden komen, het een keer fout gaat.
ElineS schreef:@stef en Sjolvir: Ik zeg ook de meeste, niet iedereen. Ik zal het even verduidelijken. Ik laat het in de regel altijd gaan, behalve als ik tekenen zie dat het niet gewenst is; Een hond aan de lijn. Een eigenaar die het van te voren zegt. Een hond die zelf angstig, grommend of ongewenst reageert omdat die er geen behoefte/zin aan heeft, een hond die gewoon geen interesse heeft in anderen en de mijne voorbijloopt etc. Dan roep ik natuurlijk mijn hond terug. Ik heb, in tegenstelling tot genoeg anderen, een hond die goed luistert en die met een fluit al weer aan mijn voet is, of met een simpele 'nee' de hond in kwestie voorbij loopt zonder maar een snuffel.
Maar die man, met die ene loslopende hond, daar had ik het niet op tijd door helaas.
Toch geeft dat geen recht om zo te gaan schelden. Het kan gebeuren. Het is een risico die je loopt, als je tussen de loslopende honden gaat wandelen.
Niet alle honden die daar loslopen staan goed onder commando, ook al hoort dat wel zo te zijn, en dus, als je dan met een hond gaat die niet zo van andere honden is, wat voor redenen dan ook, angst, dominantie, agressie, dan zoek je het wel op.
@Susyb: De grom en beet waren zo ongeveer tegelijk/een seconde na elkaar. De hond gaf geen waarschuwing en mijn hond kon dat dan ook onmogelijk zo snel op reageren en maken dat die wegkwam.
.