Welk kippenras past bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:01

Hier hebben ze 24/7 volledig legmeel tot hun beschikking, in de ochtend smijt ik graan en cribbs mais in het hok zodat ze wat te scharrelen hebben. Kippen hier gaan automatisch weer terug hun hok in tegen schemer, heb ik nooit iets aan of voor hoeven doen. Ook staat er hier 24/7 oestergrit voor ze klaar wat ze naar behoefte kunnen pakken, ook erg belangrijk.

Petraaken, Brahma's zijn geen luie donders maar in de meeste tentoonstellingshallen is het veel te warm waardoor de actie er bij veel dieren al uit is, daarbij zou ik ook geen trek hebben om te poseren als ik 4 a 5 dagen aan een stuk in een banketstaaf kooitje wordt gepropt en er de hele dag volk met hun giechel voor hun kooitje zitten om ze zogenaamd te bewonderen, nee een kip hoort lekker buiten te scharrelen en niet voor fotomodel in een kooitje gepropt te worden omdat het baasje zo graag een goed predikaat wil halen. Dat is tenminste mijn mening. ;)

kohtje

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:18

Vandaag de hele dag op zoek geweest op internet naar Wyandotte kriel hennen maar helaas niets in de buurt. Iemand nog een tip.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:39

Wachten :P?
Heb nu pas ook mijn eerste kippen van 2013 verkocht. Ben in Februari begonnen met broeden. Meeste zijn later begonnen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:01

Dus ik ben gewoon te vroeg!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:20

Laptopmuis schreef:
Amaris schreef:
Ik twijfel daar ook over... de voersilo wordt momenteel leeggegeten door duiven, en ik geef vrij duur voer (Garvo) en ik vind duiven toch al niet zo leuk, en mijn dure voer gun ik ze al helemaal niet :')

Maar de kippen leggen feilloos de link Amaris --> ETEN! met als gevolg dat ze nu al teveel schooien (vooral 's morgens om 6.40 uur is het niet funny om krijsende hennen onder je slaapkamerraam te hebben, ook - en vooral - niet voor de buren)

Dus ik ben bang dat als ik ze gericht ga voeren ze nog meer gaan schooien.

Daarbij is er nu in de tuin niets te halen, en vind ik het wel fijn als ze de hele dag door beetjes kunnen eten. Ik zie dat ze dat nu doen. Om de zoveel tijd even naar de silo.

lastiglastig.

Waar staat de silo, in het nachthok of buiten?
Zelf zet ik mijn voer overal in de nachthokken. Enkel mussen eten wel eens mee, maar geen grote eters.

Silo staat buiten. In het nachthok is genoeg plek dus dat heb ik laatst geprobeerd maar dat snappen ze niet. Ze eten dan niet, ze gaan sowieso niet overdag het hok in behalve om ei te leggen. Drie dagen geprobeerd en toen maar weer buiten gezet. Misschien nog maar eens proberen...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:10

petraaken schreef:
Hmm als je omheining maar een 1 meter hoog is kan je als je Leghorns neemt best bij de dieren de buitenste slagpennen afknippen zodat ze niet zo goed meer kunnen vliegen.

Bij mijn weten werkt dat alleen goed als je het aan één kant doet, maar ik geloof niet dat ik dit zo'n goed idee vind, helemaal als bekend is dat er roofdieren in de buurt zitten... :x

Wat betreft voer kan ik iedereen een trapbak aanraden. De kippen kunnen zichzelf redden en er komen (bij ons tenminste) geen andere dieren bij. Ik had de trapbak eerst in het hok staan, maar dat beviel mij ook niet zo goed, dus hij staat nu buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 23:15

Stel dat ik 2 soorten neem, dat zullen dan een koppeltje grotere kippen zijn voor de leg (bv leghorn) en sabelpootjes voor de sier, hoe moet ik die dan koppelen? Kan ik later nog simpel een nieuw stel erbij zetten of wordt dat ruzie?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:20

Bassenqua schreef:
Hier hebben ze 24/7 volledig legmeel tot hun beschikking, in de ochtend smijt ik graan en cribbs mais in het hok zodat ze wat te scharrelen hebben. Kippen hier gaan automatisch weer terug hun hok in tegen schemer, heb ik nooit iets aan of voor hoeven doen. Ook staat er hier 24/7 oestergrit voor ze klaar wat ze naar behoefte kunnen pakken, ook erg belangrijk.

Petraaken, Brahma's zijn geen luie donders maar in de meeste tentoonstellingshallen is het veel te warm waardoor de actie er bij veel dieren al uit is, daarbij zou ik ook geen trek hebben om te poseren als ik 4 a 5 dagen aan een stuk in een banketstaaf kooitje wordt gepropt en er de hele dag volk met hun giechel voor hun kooitje zitten om ze zogenaamd te bewonderen, nee een kip hoort lekker buiten te scharrelen en niet voor fotomodel in een kooitje gepropt te worden omdat het baasje zo graag een goed predikaat wil halen. Dat is tenminste mijn mening. ;)

de foto's worden niet in het kooitje genomen maar in een ruimte apart. Die tentoonstellingen zijn nodig om het ras in stand te houden. Want hoe kan je een ras in stand houden als je geen keuringen houdt om ze te toetsen aan de rasstandaard? Verder kom je in contact met andere fokkers van het ras en kan je vergelijken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:47

trapbakken vinden wij ondingen. Daar blijft veel te veel voer in achter dat dan verzuurd en dat werkt niet bij krielrassen omdat die te licht zijn.

Vleugel aan een kant knippen inderdaad en echt enkel maar de buitenste veren zodat ingevouwen je niet ziet dat de vleugel geknipt is. Na het wennen aan de ruimte is het bij de meesten later niet meer nodig om de vleugels te knippen.

2 soorten kan makkelijk hoor al zou ik eerst de kleintjes laten wennen aan de ruimte en pas later de grotere dieren. Kwestie van dat de kleintjes niet overrompeld worden en dan zou ik wel opletten om geen 2 hanen te nemen want dan heb je een gevecht.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:51

Trapbakken zijn meteen zo gróót. Als ze die nou eens in kleinere maatjes zouden maken.

Vanmorgen voer in het nachthok gezet, maar ik denk dat er vanavond niets van gegeten is.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:04

Ik strooi het voer op de grond in het buitenhok. De dames en heer mogen pas naar buiten als het op is, meestal na ongeveer een half uur. Voerbakken heb ik ook gehad, maar ze lieten teveel liggen. Trapbak werkte ook niet zo goed bij mij.
Toen ik ze net had heb ik ze eerst een paar dagen in het hok gehouden. Dan gaan ze vanzelf 's nachts op stok. Ze keren altijd naar het hok terug in de avond en gaan keurig op stok.
Ze komen iedere dag buiten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:21

Interessant om te lezen dat er andere ervaringen met trapbakken zijn. Wij zijn er heel blij mee, maar we hebben grote kippen die gemengd graan krijgen, dus misschien dat dat er mee te maken heeft.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:35

Amaris schreef:
Silo staat buiten. In het nachthok is genoeg plek dus dat heb ik laatst geprobeerd maar dat snappen ze niet. Ze eten dan niet, ze gaan sowieso niet overdag het hok in behalve om ei te leggen. Drie dagen geprobeerd en toen maar weer buiten gezet. Misschien nog maar eens proberen...

Als ze honger hebben gaan ze wel naar binnen eten, ze zullen zich niet gaan uithongeren.
Hier staat overal het eten binnen.

Zitten ze 's nachts ook in het nachthok?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:38

kohtje schreef:
Vandaag de hele dag op zoek geweest op internet naar Wyandotte kriel hennen maar helaas niets in de buurt. Iemand nog een tip.

De meeste fokkers zitten nu nog maar met kuikens dus even wachten tot juni, juli of augustus tot dat ze al de eerste selectie hebben gedaan. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:40

Hoe oud moet een kip zijn om te kunnen verhuizen? En vanaf welke leeftijd gaan ze leggen?

Ik lees hier trouwens ook vaak dat 2 hanen in één hok prima gaat?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:04

Meerdere hanen samen kan goed gaan, meestal zolang er Geen kippen zijn. Mijn kippen van vorige zomer zijn al een tijdje aan het leggen.
Mijn muskus eenden lopen ook los op het erf. Ze vliegen niet weg omdat het hun thuis. Eerst hield ik ze een tijdje binnen zodat aan elkaar konden wennen in een box, daarna naar buiten en bij het vrouwtje hebben we toen een paar verver van de vleugel geknipt, zodat ze niet weg kon vliegen en nu ze weer kan vliegen, doet ze het niet meer. Ik heb ze snachts onder een afdak met een pallet voor, tegen de roofdieren. Ze komen zelf savonds onder het afdak/ aanbouw. Zelfde met mijn parelhoenders. Lopen ook los en snachts zitten ze in de stal boven op de rand van een paardenbox.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:34

anneliesdj schreef:
Hoe oud moet een kip zijn om te kunnen verhuizen? En vanaf welke leeftijd gaan ze leggen?

Een kip kan op elke leeftijd wel verhuizen. Als ze klein zijn, dan hebben ze nog wel warmte nodig, want ze kunnen zich nog niet warmhouden met de veren. En ze hebben opfokvoer nodig, grote korrels kunnen ze nog niet opeten.
Ze gaan leggen vanaf een leeftijd van ongeveer 6 maanden. Eerst moeten ze twee keer veren hebben gewisseld en uitgroeien.

Twee hanen in een hok gaat goed, dat heb ik nu ook. Alleen als er hennen bij lopen wordt het knokken. Altijd. De ene haan jaagt de andere weg. In ons geval de tuin uit.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:41

Dus als je twee soorten wilt kan je maar van een soort een haan erbij nemen. Dus als je leg kipjes hebt en sierkipjes om het zomaar te zeggen. Van welke zou je dan een haan het beste kunnen nemen? Mijn gevoel zegt dan de sierkipjes.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:44

holandia schreef:
Dus als je twee soorten wilt kan je maar van een soort een haan erbij nemen. Dus als je leg kipjes hebt en sierkipjes om het zomaar te zeggen. Van welke zou je dan een haan het beste kunnen nemen? Mijn gevoel zegt dan de sierkipjes.

Wil je er kuikens van dan is het wel leuk om van de zelfde soort een haan te hebben. Volgens mij leggen sierkipjes ook wel lekkere eitjes.
Edit: ja, je kan er maar 1 haan bij hebben anders wordt het echt knokken om de hennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:57

Ook als je veel hennen hebt? Eén haan kan er maar een beperkt aantal handelen lijkt me?
Volgen grote kippen zo'n krielhaantje dan wel?
Lastig dilemma.

@tjady; jij hebt je eenden dus niet bij de kippen in het hok zitten?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:50

Ik vind juist mijn hennen rustiger zonder haan. Zou eerder voor een kriel haan gaan want als zo'n grote op je kriel hennen stap dan is dat best sneu.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:03

anneliesdj schreef:

Als ze samen opgegroeid zijn is dat inderdaad geen probleem in veel gevallen. Breng 2 vreemde hanen in een hok en je hebt een bloedbad.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:06

Ik heb red island rhode en dan de grote en de kriel versie
Erg vriendelijke kippen,

Vriendin van mij heeft ook 2 verschillende soorten van ons gekregen
Gaat prima hoor

Ik heb nu een kip op de broed dus over 19 dagen kuikens

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:07

kijk eens naar de amrock!! erg mooie kip en legt goed eitjes. Heb eventueel broedeieren.
Kippen samen zetten gaat het beste sávonds als het donker is. De kip/pen dan erbij zetten gaat dan prima nog nooit problemen gehad had

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:01

Nee klopt, wat ik heb gedaan
Ik had Red kriel en kreeg er dus joekels bij (foutje bedankt wist niet dat ik kriel had)
Dus alles even in hun hokje in de auto gelaten en toen alles op stok zat
die joekels uit hun kistje gehaald.
Waar ik ze vandaan had adviseerde om "dat spul wat vrouwen opspuiten" _O- even over de kippen
te halen.
Dus heb parfum op mijn handen gespoten, over de kippen gehaald en zo het hok in gezet tussen de rest.

Volgende ochtend geen probleem, Julian de haan dacht wel.. wow... wat heb ik ineens veel dames om me heen lopen en heeft de hele ochtend zijn dansjes staan doen _O-

Ik heb dus een kriel haan bij mijn grote dames.
Je ziet hem overal met zijn laddertje naartoe lopen... nee grapje.
Hij pakt ze gewoon hoor, dat gaat prima. Houd zijn dames wel in het gareel

Ik vind kippen zo geweldig he....