bokkers met geiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:25

Nou ondanks de paniek van vanmiddag ben ik toch nog redelijk geslaagd vind ik zelf. Wel afgepeigerd nu haha. Het stuk waar nu nog zwart zand ligt is ingezaaid met weidemengsel, het gaas zit er om, ook netjes een stukje ingegraven in de grond en het deurtje is ook op maat gezaagd. Nu nog scharniertjes voor het deurtje halen en boven het gaas langs komt nog een (stroom)lint, zodat ze er echt niet overheen kunnen :+ .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is, hebben we die dingen dit weekend klaar, dan mogen mn konijnen alvast even proefdraaien, zullen ze erg leuk vinden na een winter in het hok!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:28

Ziet er mooi uit Leorah, goed gedaan, valt inderdaad nog niet mee dat gaas :D

Weet iemand of het kwaad kan als een geit wat paarden vitaminekorrels (PAVO) eet? Normaal heb ik de winter de pony's alleen in de paddock en de winterweide, maar ik heb ze nu bij de geit in gezet, toch een beetje gezelschap, en in de winter krijgen ze hier grasbrok en vitamines bij. Mevrouw de geit slaagt er nog wel eens in om meneer de shet bij zijn voerbakje weg te jagen en wat mee te snoepen :=

Heb trouwens ook nog een (ongelukkige) foto van vanmiddag *D
Afbeelding

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:41

Ook ik meld me.

Wij hebben 4 dwerggeitjes. Allemaal zelf gefokt. De geitjes lopen gewoon tussen de schapen en soms met de verzorgpony. Helaas ervaring met uitbreken. Wij hebben het allerkleinste geitje vaak uit de wei. Beestje is echt dwerg. Ongeveer. 35 cm. en ze presteert het gewoon om over een omheining van 1.20 te springen. Verder hele lieve diertjes.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:44

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Depende

Re: bokkers met geiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:08

Dat kende ik al wel bij schapen inderdaad, ik jaag haar er nu iedere keer ook wel bij weg. Voor zover ik weet/google zegt, gaat dat vooral om krachtvoer toch? Veel suikers en eiwitten? Ik voer nl wel eiwit arm en suikervrij (in de vitamines zit iets aan suiker, maar ze krijgen per pony 30 gram) grasbrok is van Marstall(Wiesencobs), dat is alpengras en volledig melassevrij e.d. Maar goed dan ga ik ze voor de zekerheid maar weer apart voeren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:40

Mijn paarden krijgen geen biks alleen een beetje slobber met extra vitamines, daar pikken de geitjes soms een hapje van en dat gaat al jaren goed.
Het hangt er van af of ze te veel binnenkrijgen idd, ik blijf er altijd bij met voeren dus ze krijgen geen kans veel te eten. (ik ben megasnel) :')
De arabier weten ze gemakkelijk te overmeesteren, de shet écht niet, die geeft ze een trap als ze wat proberen te pikken! :Y)
Gezellig stel heb je, Depende!

Leorah, das netjes geworden! :j

Ayla_4Ever, ja geitjes kunnen goed uitbreken! :')
Bij ons is het nu wel geitenproof..maar je weet nooit!

SeBart, zielig dat je geitje was doodgegaan..was het een jonkie?
En hoe was het precies gebeurd, had ze dan veel gegeten of moet ik me ook zorgen maken als ze een hapje pikken?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:50

LEORAH, mooi gedaan met het gaas zo! Ga je langs de binnenzijde ook nog stroom zetten, want geiten schuren aan het gaas met hun hele gewicht en duwen het helemaal uit fatsoen! Mijne hebben op alle nieuwe stukken stroom staan, hoogte van 30 en 60 cm, zodat ze niet schuren en er niet tegenaan staan. Eén stuk heeft nog oud gaas en daar staan flinke bulten in van het schuren...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:54

Ja en dan heb je ook gelijk een mooi harige omheining! :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:43

Ik denk ook dat je er 100 % zeker stroom van de binnenkant langs moet doen.
Want dit hebben ze zo stuk. Dat gaas is voor een geit 10 minuutjes werk en hij heeft het stuk.
Ze schuren zich inderdaad langs het gaas en gaan ertegenop staan.

Had je ook al een hok?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 16:52

Ik wou bovenlangs nog lint doen, maar ik denk dat ik er dan maar 2 lagen stroomdraad van maak. Kan het zo op de wei aansluiten. Het hok ga ik zelf timmeren en bij langdurig slecht weer heb ik een stal onderdak voor ze ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:12

Bedankt MirandaFuego :)

Wij hebben geen stroomdraad aan de binnenkant van het gaas, het staat nu toch al wel een jaar of 10 en ziet er nog prima uit. Nu is ons stuk voor de geiten ook wel groter (30x90) dat scheelt misschien ook.

Volgende week kijken bij een fokker die wat oudere moederdieren weg doet :):)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:26

Mijn geitenweitje is ongeveer 500 vierkante meter, maar als ze in de rui zijn, is langs de draad schuren erg lekker! Ook springen geiten graag op tegen de afrastering en de jouwe hebben ze zo stuk..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:52

AngeliqueB schreef:
Mijn geitenweitje is ongeveer 500 vierkante meter, maar als ze in de rui zijn, is langs de draad schuren erg lekker! Ook springen geiten graag op tegen de afrastering en de jouwe hebben ze zo stuk..

Bij mij gingen ze tegen de achterkant van hok springen, namen ze een aanloop van buiten en dan húp halverwege de achterkant en dan draaien! _O-
Ze schuren graag tegen iets ruws, ook met hun buik, dat ziet er grappig uit.. :))

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:50

AngeliqueB schreef:

Nou niet stuk dus, het staat er al 10 jaar en er zitten al 10 jaar geiten in, maar geen die hem stuk gekregen heeft hoor. Gaas is hier niet eens ingegraven :)

Schuren doen ze heus wel, maar vooral aan hun huisje (oude omgebouwde melkwagen) of aan de boomstammen die er liggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:03

En als je nu aan de buitenkant van het hok van die bezem-borstels bevestigd, waar ze lekker tegenaan kunnen schuren? Tegen het gaas aan is niet fijn, maar als je er stroom om doet en niks anders aanbiedt, kunnen ze zich toch niet lekker jeuken?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:47

Hoi! Er is wel een huiskamertopic, maar ik weet niet of je daar nog interesse in hebt? Misschien leuk om iedereen daar heen te verhuizen? [HK] Wie heeft er nog meer een geit?
Ik heb daar ook al een tijdje niet meer gepost, maar ben nu wel genoodzaakt omdat ik gedwongen ben een nieuw huis te zoeken voor mijn lieverds.

Super leuk dat jij TS ook op zoek bent naar geiten :) Borstels zijn ze inderdaad gek op om tegenaan te schuren, een stroomdraadje langs het hek is zeker geen overbodige luxe en ik vind het verder ook leuk om te lezen hoe druk jullie met je geitjes zijn :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:41

Wij zouden er twee volwassen geitjes bij krijgen maar toch besloten om bij moeder en dochter nog een jong geitje erbij te nemen van dezelfde fokker als waar Toosje en Treesje vandaan zijn gekomen, ze is ongeveer net zo oud als Toosje, we hebben haar Sientje genoemd, een mooi bruin geitje en lekker nieuwschierig, we hebben haar vandaag opgehaald en ze werd meteen geaccepteerd door de andere twee geitjes:

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn zo leuk met elkaar :D

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:43

Hallo,
Ik heb een 2 jaar geleden ook
5 jaar lang dwerggeiten gehad, maar voor mij niet meer.
Wat was dat erg :P Elke dag ontsnappen.
Ze waren ook wel lief hoor

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:04

Prachtige geiten en wat een mooi houtwerk bij jullie binnen :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 05:11

Steefjevos schreef:
Prachtige geiten en wat een mooi houtwerk bij jullie binnen :)

Hahaha dankjewel maar dat houtwerk wat je ziet is bij die fokker waar we de geitjes vandaan hebben ;)

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 06:05

ik heb ook 2 geitjes, ze springen over veel dingen heen, maar niet over van dat vlechtwerk dat ook in beton zit, dat hebben wij als spul in het weilandje om af te zetten (t zijn maar kleine stukjes, en stroomdraad(wat nooit aan staat) ze weten nu dat ze niet uit t hok mogen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:45

Vandaag had ik een klein stukje gefilmt van de stoeiende mannen! :))

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:26

Woohoee badass.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:55

Het zijn echte killers!! :')

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:58

Hahaha, stoere mannen :D