Actief met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:41

essiesilly schreef:
merrieveulen schreef:
@ Essiesilly, dat klinkt goed! speuren lijkt mij ook wel leuk om te gaan doen op zich, maar een dogtrail (tenminste ik denk dat dat een trektocht is met de honden zeg maar?) klinkt ook super!

ja allebei is super leuk, dogtrail is gewoon heel gaaf om dat 1x per jaar te doen (wees wel fit en heb ook een fitte getrainde hond)
met deze doe ik mee:
http://www.dogtrail.cunos.nl/index.php? ... gtrail.htm

@ hilde, ik weet nog niet of ik dat met chip of jolie ga doen, ik heb info aangevraagd en raad eens... een vet goede beauceron die ook echt ingezet word!
http://www.verenigingveluwsereddingshon ... ina85.html

Leuk om te lezen! Alleen s ik niet zo goed hoe een hond voor levend en voor dood getraind kan worden? Het lijkt mij dat als je in puin aan het zoeken bent, het prioriteit is om als eerste de levende mensen onder het puin vandaan te halen ipv de doden. Dit is voor latere zorg. Hoe kan een hond het verschil aangeven tussen dood of levend?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:45

wendy1987 schreef:
Ook leer ik haar zelf meerdere "kunstjes" aan, zoals dood liggen als ik haar "doodschiet" (met mijn hand een pistool nadoen en dan PANG :j )
Cursus deden we wel, maar die is gestopt. Dus nu zelf gewoon verder :))

Wat grappig, hoe heb je dat aangeleerd??

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:46

wendy1987 schreef:
Ook leer ik haar zelf meerdere "kunstjes" aan, zoals dood liggen als ik haar "doodschiet" (met mijn hand een pistool nadoen en dan PANG :j )

Dat is leuk he! Dat kan mijn hond ook! (Yentl) Yentl kan bijv. ook zwaaien <3 Dat is echt heel schattig <3 :)

merrieveulen

Re: Actief met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:55

Ik kijk altijd op youtube naar filmptjes en howto's van trucjes. dan leggen ze duidelijk uit hoe je iets aanleert, hartstikke handig.

Gis kan onder je staan en dan zijn voeten op mijn voeten zetten, en dan samen lopen. ook heel leuk!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:56

Ik had net nog maar even gebeld met de club, had nog steeds niets gehoord... blijkt dat ze nooit mijn inschrijving hadden gehad. oeps.. gelukkig was er nog plek en start ik zaterdag gewoon met cursus :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:04

merrieveulen schreef:
Ik kijk altijd op youtube naar filmptjes en howto's van trucjes. dan leggen ze duidelijk uit hoe je iets aanleert, hartstikke handig.

Daar had ik niet eens aan gedacht :Y) Ik ga eens even rondkijken op Youtube.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:10

Daenerys schreef:
merrieveulen schreef:

Daar had ik niet eens aan gedacht :Y) Ik ga eens even rondkijken op Youtube.

Pas een beetje op met you tube adviezen, er zijn veel nuttige dingen te vinden, maar ik heb ook heel wat onzin voorbij zien komen, bijvoorbeeld iemand die meende een border collie "come bye" en "away to me" (richtingscommando´s voor respectievelijk links en rechtsom om de schapen of ander vee) aan te kunnen leren zonder de aanwezigheid van schapen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:18

Klopt, overal zitten rotte appels. Maar als je een beetje logisch kunt nadenken kan je wel zien welke filmpjes de moeite van het navolgen waard zijn en welke niet. En bij dit soort dingen heb ik sowieso zoiets van 'hou het bij kleine trucjes die laag in risico zijn', je gaat ook geen pakwerk oefenen op basis van een YT filmpje, maar dingetjes als de deur dichtdoen en andere kleine kunstjes gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:18

Kuggur schreef:
Pas een beetje op met you tube adviezen, er zijn veel nuttige dingen te vinden, maar ik heb ook heel wat onzin voorbij zien komen, bijvoorbeeld iemand die meende een border collie "come bye" en "away to me" (richtingscommando´s voor respectievelijk links en rechtsom om de schapen of ander vee) aan te kunnen leren zonder de aanwezigheid van schapen...

Dat kan toch ook gewoon? Bij drijfbal worden de commando's ook zo aangeleerd, maar dan (logischerwijs) om de ballen heen. Ik kan mijn hond inmiddels om elk object, maar ook om (bewegende) dieren sturen op die manier, dus wat is daar zo onzinnig aan?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:22

merrieveulen schreef:
Ik denk idd ook dat het verstopspelletje dan te moeilijk is, hou het laagdrempelig zodat je hond gemotiveerd blijft. Een hoop honden slaan af of geven op als het te moeilijk wordt.
Als ze het principe eenmaal doorhebben gaat het vaak in een razend tempo naar een hogere moeilijkheidsgraad.

Mijn hond snapte er in het begin ook de ballen van, ik ben begonnen met zijn half-opgegeten rawhide bot verstoppen, omdat hij dat zó dolgraag wilde hebben. Ik heb hem in de keuken gedaan, achter het raam (dus hij kon me zien), en heb het bot 'verstopt', zo, dat hij door mijn gerommel wist waar ik geweest was, maar het bot vanuit de keuken niet meer kon zien. bij het inlopen van de tuin zou hij het wel vrij snel zien. Ik liep ook met hem mee, omdat ik dan kon wijzen en 'zoek' kon zeggen zonder dat hij zou stoppen, als ik bij de deur bleef bleef hij daar ook een beetje hangen.
Dit werkte voor mijn hond perfect, hij ging in een kwartiertje van 'geen idee' naar 'ik zal overal zoeken tot ik het heb!'

Ik heb vandaag beetje getraint hiermee en hij snapt het! :D Zo leuk om te zien! Gaat echt de hele huiskamer door met z'n neus op de grond, slaat geen cm over, haha.
Opzich leert mijn hond best snel, erg leuk!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:36

Hippepony schreef:
Ik ga in de lente/zomer met mijn jack russell van 3 op, uhm agility heet dat toch? xD Nouja, met hindernisjes, tunnels enz. Hij vind springen super leuk en ik vind het ook leuk om dat met hem te doen.

Hij kent ook veel kunstjes, maar meestal is zijn geduld snel op en kijkt hij gewoon de andere kant op en is hij opeens spontaan doof :') ...

En wandelen vinden we ook leuk, maar met de bal spelen vind hij nog leuker! Lekker rennen... En dat kan hij doen tot dat hij er dood bij neer valt, wat helaas ook een keer bijna is gebeurd, dus daar passen we nu goed op!

Dan moet je een manier vinden om zijn aandacht te houden. De hond mag stoppen wanneer jij dat wilt, niet eerder. Maar niet te lang oefenen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:39

RedPassion schreef:
Dat kan toch ook gewoon? Bij drijfbal worden de commando's ook zo aangeleerd, maar dan (logischerwijs) om de ballen heen. Ik kan mijn hond inmiddels om elk object, maar ook om (bewegende) dieren sturen op die manier, dus wat is daar zo onzinnig aan?

Ah, ja uiteraard is dat mogelijk, maar in de video waar ik het over had werd het gepresenteerd als een goede voorbereiding op schapendrijven, en dat is het niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:45

waarom vind je dat van niet kuggur? (gewoon interesse hoor ;) ) ik had achteraf bijv veel liever eerst een heel goede stop erop willen zetten dmv trainen met een bal (bal weggooien, walk on en dan stop) en dan pas met de schapen.. maar ja das achteraf he :P

cin87, ik weet niet hoe ze dat aanleren, maar weet wel dat een hond zo ongelooflijk veel kan met de neus dat hij ook onderscheid kan maken tussen levende en dode mensen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:50

Kuggur schreef:
Ah, ja uiteraard is dat mogelijk, maar in de video waar ik het over had werd het gepresenteerd als een goede voorbereiding op schapendrijven, en dat is het niet.

Ik heb dat bewuste filmpje gezien en me idd rot gelachen :+

Voor de mensen die zich afvragen waarom niet met een bal aanleren?
Nu een lie down kun je ook zonder schapen aanleren. Heb je ook geen bal voor nodig.
Al de rest zal je hond toch gevoel voor schapen moeten hebben (of ontwikkelen), sheepsense of balans kun je naar mijn idee niet zonder schapen hebben.

Er is een verschil tussen honden die op gehoorzaamheid aan de schapen werken, of honden die nog vanuit een stukje instinct meedenken aan de schapen.
Ik heb liever de laatsten.

Oh ja, ik kom hier zo binnenvallen: wij trainen ook aan de schapen.
Praktijkwerk en wedstrijdgericht, lopen daar ook trials in :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:53

Jeetje wat een leuke activiteiten komen er voorbij!

Ik heb met mijn straatschoffie alleen de basiscursus gedaan. Verder fietsen we elke dag en gaat hij altijd mee naar stal en regelmatig ook mee met mijn paarden op stap. Ik wil ook weer een nieuwe uitdaging voor hem. Zal dit topic in de gaten houden!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:55

Mijn ene hond kan zo het circus in.
de andere ook maar die kan iets minder kunstjes.
Maar die kan echt gigantisch hoog en ver springen.
train het elke zaterdag of zondag.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:01

Ik zal binnenkort wel foto's en filmpjes maken.

-al wat informatie :
Nestor - Reu - bijna 7 - Appeseller X Leonberger
Noeshka - Teef - bijna 4 - Groendedaler X Sint Bernard

yentlekyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:02

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:14

MyHu schreef:
Hippepony schreef:

Hij kent ook veel kunstjes, maar meestal is zijn geduld snel op en kijkt hij gewoon de andere kant op en is hij opeens spontaan doof :') ...

Dan moet je een manier vinden om zijn aandacht te houden. De hond mag stoppen wanneer jij dat wilt, niet eerder. Maar niet te lang oefenen!

Ja, en die manier heb ik nog niet gevonden helaas :( Weten jullie, de lezers hier, misschien een oplossing? Koekjes helpen niet echt...

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:24

Werk je met een clicker?

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:28

Nee, ik heb op curcus gezeten met hem als pup en diegene die 'les' gaf vond de clicker onzin, maar ik hoor steeds hele goede verhalen over de clicker, dus wil er misschien wel mee beginnen...

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:29

Ik ben er ook niet mee begonnen, werkte niet volgens de leider cursus. Zelfde verhaal dus :+

Nu sinds een maantje aangeleerd en hond is mega gefocust.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:29

Ik heb net weer lekker getraind met m'n bordertje Happy <3 Ze deed het supergoed <3 !!! Ze was heel braaf en ze heeft weer wat nieuws geleerd!!! Ze durft nu ALLEEN door de slurf! Helemaal in Love met m'n kleine Happy de Pappy <3 Wat heb ik toch een superdoggie!! #nog aan het nagenieten <3

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:31

Ahh! mijn hondje vind de slurf en tunnel het leukste wat er is! Op cursus mochten ze altijd 10 minuten spelen voor ze begonnen, en dan zetten wij de baan klaar, zoef zoef, hele kudde honden er door heen, wie voorop? Ja, Nora :+

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:34

Hippepony schreef:
Nee, ik heb op curcus gezeten met hem als pup en diegene die 'les' gaf vond de clicker onzin, maar ik hoor steeds hele goede verhalen over de clicker, dus wil er misschien wel mee beginnen...

clicker werkt heel goed!
werk er nu 1 maand mee en zodra ze hem al zien helmaal blij :)