Is mijn hondje drachtig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Is mijn hondje drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:10

Er is op zich niks mis met het fokken met een merle reu, mits je zeker weet dat de teef geen merle draagt. En dat zou ze moeten uitzoeken. Het risico met merle zit hem in het feit dat sommige kleuren voorkomen dat merle toont, niet in het merle op zich. enkelvoudig merle is niet gevaarlijk.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:14

nou nou het is maar goed dat de meeste hier nooit fouten maken!... echt te triest voor woorden hoe de meeste hier reageren. het is een foutje geweest maar het is nu eenmaal zo en er is dan toch niks meer aan te doen. dus houden jullie je een beetje rustig en als je zo'n topic niet aan kan reageer dan niet, dan blijft het tenminste nog gezellig.

TS succes met je hondje, komt vast goed ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:23

Hoe kunnen mensen het een foutje noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:28

Mizora schreef:
Er is op zich niks mis met het fokken met een merle reu, mits je zeker weet dat de teef geen merle draagt. En dat zou ze moeten uitzoeken. Het risico met merle zit hem in het feit dat sommige kleuren voorkomen dat merle toont, niet in het merle op zich. enkelvoudig merle is niet gevaarlijk.

Dat is niet uitgezocht en dan neem je dus een risico, daarnaast is het teefje een kruising en is er dus waarschijnlijk niet terug te vinden uit wat voor lijnen ze komt.
Als je dan toch een nestje wil fokken doe dat dan verantwoord en niet met een merle hondje omdat die toevallig in huis rondloopt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:28

kohtje schreef:
Dat citaat comt bij de rasvereniging vandaan. Je het duidelijk nooit iets serieus bekeken over het ras. En ja ik vind het ook heel dom om een reu gewoon los te laten lopen bij een loopse teef,je weet toch dat daar pups van kunnen komen!

Jij hebt kennelijk nooit serieus iets bekeken over Merle.
Aleen merle x merle kan problemen geven zoals dove hondjes e.d.
Waarom het bij Chihuahua's zo 'gevaarlijk' kan zijn is dat het door de grote verscheidenheid aan (lichte) kleuren bij Chihuahua's niet altijd zichtbaar is in het nageslacht, waardoor je groter 'risico' hebt op dubbel merle als je daarna weer met merle kruist.

Ik heb btw een kerngezonde merle chihuahua gehad.. (en ze was van 2 merle ouders.. dus gevaarlijk dubbel merle..)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:34

Dat staat er toch ook niet. Ze hebben niet voor niets de kleur er uit gegooid. Als je een hond hebt met stamboom weet je wat er achter zit.
Je zal dus nooit meer een echte Chihuahua vinden in die kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:37

kohtje schreef:
Dat staat er toch ook niet. Ze hebben niet voor niets de kleur er uit gegooid. Als je een hond hebt met stamboom weet je wat er achter zit.

Het kán voorkomen dat er een merle uit 2 stamboomhondjes komt, die krijgt dan alleen geen stamboom, maar is nog wel een echte chihuahua, net zo als zijn broertjes en zusjes met stamboom.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:40

kohtje schreef:
Hoe kunnen mensen het een foutje noemen?

Omdat het niet met opzet is gedaan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:43

dees_daan schreef:
kohtje schreef:

Het kán voorkomen dat er een merle uit 2 stamboomhondjes komt, die krijgt dan alleen geen stamboom, maar is nog wel een echte chihuahua, net zo als zijn broertjes en zusjes met stamboom.

Maar dus niet geschikt voor de fok anders had deze wel een stamboom.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:52

Dat klopt, maar dat je nooit meer een echte chi ziet met die kleur dus niet, het is wel een volle chi maar heeft door zijn kleur geen stamboom gekregen en daar is idd een goede reden voor.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:16

Ik ben...verbaasd...
Ik ben ook heel benieuwd wat de DA morgen? (hoop ik), kan zien bij je hondje.
Ik hoop dat ze schijnzwanger is en anders weinig pups draagt.
Voor kleine hondjes is het niet makkelijk, zeker niet op deze leeftijd.
Als ze drachtig is bereid je dan voor op een mogelijke keizersnede en dat je zelf de pups moet helpen bijvoeren.
Succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 07:06

bartjeminoes schreef:
nou nou het is maar goed dat de meeste hier nooit fouten maken!... echt te triest voor woorden hoe de meeste hier reageren. het is een foutje geweest maar het is nu eenmaal zo en er is dan toch niks meer aan te doen. dus houden jullie je een beetje rustig en als je zo'n topic niet aan kan reageer dan niet, dan blijft het tenminste nog gezellig.

TS succes met je hondje, komt vast goed ;)

ik maak enorm veel fouten maar zo'n enorme fout ten koste van mijn hond is mij nog nooit overkomen. Ook ten koste van andermans honden niet. In 10 jaar tijd dat ik in asiel/pension werk nog 0 fouten gemaakt op dit gebied. Gewoon ook totaal geen risico's genomen. Loopse teven komen gewoon 3 weken lang niet in de buurt van niet gecastreerde reuen. Dat is toch niet moeilijk?

Ik hoop voor het hondje dat het zeker niet drachtig is. Dit gun je een bijna pup echt niet. Qua TS kan ik gewoon geen goed woord hebben. Lachwekkend maar zeggen dat iedereen maar normaal moet doen en dat het per ongeluk was enz. enz. het was niet per ongeluk want een (hoog)loopse teef en niet geholpen reu opzettelijk samen laten dan vraag je hier gewoon om!!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:21

dees_daan schreef:
Dat klopt, maar dat je nooit meer een echte chi ziet met die kleur dus niet, het is wel een volle chi maar heeft door zijn kleur geen stamboom gekregen en daar is idd een goede reden voor.

Mensen noemen het al snel een echte. Als er niet gefokt wordt met merle komt er ook geen merle meer. Jammer dat mp vol staat met merle hondjes en dat ze zelfs er bij zetten met stamboom,mensen trappen er met bosjes in.
Een hond zonder stamboom is voor mij nooit volle rashond.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:31

in duitsland hebben merle chihuahua's een stamboom ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:32

Maar daar heb je dus in Nederland niets aan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:36

klopt, maar de ouders van mijn merle hadden dus wel stambomen, en zo ook dus duidelijk dat er niets doorheen zat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:52

kohtje schreef:
dees_daan schreef:

Mensen noemen het al snel een echte. Als er niet gefokt wordt met merle komt er ook geen merle meer. Jammer dat mp vol staat met merle hondjes en dat ze zelfs er bij zetten met stamboom,mensen trappen er met bosjes in.
Een hond zonder stamboom is voor mij nooit volle rashond.

Dat is iets anders, en staat hier buiten.
Jij zegt een volle merle chi zie je nooit (of een echte) maar als jij 2 stamboomhondjes hebt, daar zit een merle bij dan is die net zo echt als zijn broertjes en zusjes, dat kan je toch niet ontkennen? Nee hij krijgt geen papiertje, en ja dat is om goede redenen maar het is wél een volle rashond, hij komt uit precies dezelfde ouders als de pups met papieren.
Maar wel of niet rashond is een andere discussie, ik zie bij FCI-fokkers zelfs dingen die niet kloppen (o.a. bij een chihuahua fokker) zelfs een hond met FCI-stamboom is dus geen garantie dat het een 'echte' is.
Ik heb voor mezelf dan ook besloten dat als er een FCI hondje bij komt dat ik dan een DNA test wil zodat zeker is dat het hondje ook echt uit die ouders komt.
Van de 5 FCI-fokkers die ik ken of heb gekend is er 1 die het doet zoals het hoort en waar de honden ook echt voorop staan.
Voor mij is het dan ook maar een papiertje, een afstammingsbewijs (moet t wel kloppen natuurlijk) en vind ik op gezondheid en karakter fokken belangrijker dan of de ouders showkwaliteit zijn of niet.
Maar dat is off-topic en is een discussie die al vaker gevoerd is :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:19

Het eerste wat je uit moet zoeken is de werkelijke kleur van je chihuahuateef, maak zo nodig samen met je vriend buiten (in goed licht) stafoto's van beide kanten. Het liefst ook van je reu (om ook voor de pups een duidelijker beeld te krijgen). Het liefst ook foto's van de ouders van de teef. Hiermee kunnen er namelijk vaak een hoop kleuren uitgesloten worden.

Een interessante site over merle bij chihuahua's: http://www.chihuahuaclubofamerica.com/b ... guidelines

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:59

Wat een walgelijke en misselijke mensen in dit topic zeg! Ongelukjes gebeuren WEL en dat maakt iemand nog niet dom en onverstandig, of een broodfokker. Gebeurd is gebeurd en daar valt niets meer aan te doen. Natuurlijk is het onverstandig geweest, maar om iemand daar zo zwaar over te veroordelen, maakt jou geen beter mens, sterker nog... Ts heeft de DA inmiddels ingeschakeld en of ze nu een dag eerder of later gaat, maakt in dit stadium echt niets meer uit.

Triest dat mensen zo extreem ingaan hierop. Je mag iemand best op zijn fout wijzen, maar dit vind ik erg ver gaan..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:03

Maar dit is geen ongelukje!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:26

Zulke ongelukjes mogen gewoon niet gebeuren, het gaat namelijk om de gezondheid van een dier.

9 maanden mijn god..... Arm arm diertje...
Nee ik ben geen moraalridder maar ik fok al 8 jaar en ook open katers in huis gehad en nee daar zijn geen ongelukjes van gekomen, nooit....

Het is maar net of je Echt geen nestje wil of het eigenlijk nu niet wil maar het zou toch wel leuk zijn ....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:33

Ongelukjes gebeuren ook zeker en zijn helemaal niet erg, maar in dit geval betreft het wel het leven en het gezondheid van een veel te jonge hond. Dan kun je toch niet meer over een stom ongelukje spreken?
En ook ik ben geen moraalridder, maar dit kan gewoon echt niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:44

Ik kan ook niet meer van een "ongelukje" spreken hoor. Een ongelukje, dat is een reu die op de een of andere manier de kooi/deur/hek waar hij achter zat heeft open geforceerd en naar de teef is gesprongen. Een ongelukje, dat is als je met je slaapdronken kop vergeet om de deur waar de reu apart zit terug achter je dicht te doen als je daar bent geweest. Een ongelukje, dat is er alles aan doen om het niet te laten gebeuren en dat er dan toch nog een foutje gebeurd.
Bewust de dieren bij elkaar houden, wetende dat het zo kan gebeuren maar denken dat je dat je het wel in de gaten kan houden terwijl je nooit 24 uur erbij kan blijven, is geen ongelukje. Dat is hooguit erg dom en erg naïf te noemen.
Noemen we het anders ook een 'ongelukje' als iemand bewust zijn hengst bij een merrie van anderhalfjaar op de wei zet en deze drachtig geraakt? Zeggende dat ze wel er héél veel naar toe ging en ze heel goed in het oog hield? Nee, dat wordt wel een grove fout genoemd. Waarom zou het bewust bij elkaar houden van een reu en een jonge loopse teef dan geen grove fout zijn?

Ik kan me vinden in het bericht van Benfan hoor. Je mag gewoon niet meer zeggen als je een actie dom en onverantwoord vindt. Je moet een TS de hand boven het hoofd houden "ocharme, het is allemaal niet zo erg hoor...iedereen maakt foutjes..laat ze maar zeiken, alsof het hun nooit zou overkomen..." Nee, zulke dingen mogen inderdaad niemand overkomen en als ze iemand overkomen dan mag dat imo ook eens goed gezegd worden. Als ik het doe mag het ook flink gezegd worden, dan heb ik verdorie het leven van mijn hond op het spel gezet door mijn laks handelen. Zulke foutjes zijn geen kleine meer maar gaan wel om de gezondheid van je hond! Het is nu gewoon maar te hopen dat ze niet zwanger is en niet straks een zware keizerbevalling moet hebben met misvormde pups die ze zelfs helemaal niet weet groot te brengen omdat ze zelf nog maar een pup is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:52

kohtje schreef:
Maar dit is geen ongelukje!

Hoe noem je het dan, een goed doordachte actie? Kom op zeg! Je kunt NOG zo goed je best doen, maar je hoeft vaak maar 5 sec niet op te letten en het kan al gebeurd zijn. Er zijn idioten die vervolgens besluiten de honden los te trekken, in de hoop dat er niets gebeurd is, met alle gevolgen van dien. Niet zomaar je conclusies gaan trekken over iemand die in een 'wanhoop' actie haar probleem op bokt probeert te vertellen om vervolgens uitgemaakt te worden voor broodfokker. Nee, slim was het niet, maar daar kun je nu niets meer aan doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:55

Ze liet ze gewoon bij elkaar lopen . Ik zeg niet dat ze het expres heeft gedaan maar het is wel een domme aktie. Ze had moeten zorgen dat ze niet bij elkaar konden.