Thioro schreef:Zie ook niet zo wat het probleem is. TS wil een koe, heeft ruimte en familie 'zit in de koeien'. Dan neemt ze toch gewoon een koe. Liefst 2 dan, want koe alleen vind ik idd ook niet kunnen.
Het moet geen hoogproductief dier worden, maar een leuk achtertuinbeest. Zat mensen die paar koeien voor de lol hebben. Je moet er gewoon het juiste ras voor nemen. Robuuste (wintervaste) dieren, die makkelijk afkalven en goed karakter hebben. Ik ken persoonlijk geen lakenvelders dus weet niet of ze aan dat profiel voldoen. M'n oom had vroeger 2 mrij's, brave beesten die met de hand gemolken werden en elk jaar een lekker kalf gaven (stiertjes in eigen vriezer, vaarsjes werden doorverkocht of gehouden als vervanging indien koe oud werd).
Een koe is geen paard. De echt makke (oftewel luie) koeien kunnen aan een touwtje mee, anders is dat meestal niet zo'n goed idee. Als een koe begint te stormen kan je dan wel skieën. Je moet ze idd handmak krijgen maar ook niet te tam. Kalfjes die teveel in handen zijn geweest worden achteraf wel eens vervelend.
Ook weten of je haar echt wil melken (dus kalf eraf halen en zelf melken) of kalf er voor de leuk bijhouden en een keertje zelf melken (maar dan moet je een hele brave koe hebben).
Zolang je je niet waagt aan franse vleeskoeien (tegenover die krengen zijn stieren nog watjes) zal het wel loslopen.
Qua prijs zal je ze dd niet veel goedkoper vinden. Boer zoeken die wel eens een koe voor jou wil laten insemineren lijkt me idd ook de goedkoopste oplossing. Alleen af te wachten wat eruit komt natuurlijk.
Dank je wel voor de uitleg!
Hoe weet ik of ze te veel in de hand is geweest?
En als ik hem een keertje wil melken moet dat toch iedere dag dan?
.
Is gelukkig ook de eerste op het bedrijf die zo was en hopelijk ook de laatste. Deze was echt te mak in combinatie met een hoop brutaliteit en dat voor een pink....