Oude eigenaar eist kat terug!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: Oude eigenaar eist kat terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:11

Ook even ter info. Het meisje heeft per SMS laten weten dat ze de katten bij ons wil laten. Meerdere malen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:12

Air schreef:
Dus moet TS daar maar aan meewerken? Want het wordt toch niet gecontroleerd?
Gelukkig zijn er ook mensen met principe's.

Ik vind het nogal wat dat je vind dat TS dat besluit, ik vraag mij af waar je dat uit op maakt. Ze heeft ze aangeboden gekregen, niet gejat.

TS is niet diegene die middels een smsje heeft laten weten dat ze ze niet meer hoeft he. Er bestaan ook mensen die niet van hun dieren houden.

Wat wil je met het laatste impliceren? Het zou volgens jou niet kunnen dat het meisje een overhaaste beslissing heeft genomen en daar op terug is gekomen een paar dagen later? Dat ze wel voor haar katten kan zorgen samen met haar vriend en ze toch wel heel erg mist en niet kwijt wil?

En dan nog, de katten zijn van het meisje en haar vriend, tenzij TS een contract heeft of kan bewijzen dat ze voor langere tijd (en dat is niet twee weken) voor de katten heeft gezorgd, heeft TS geen recht op de katten en heeft ze ook juridisch geen poot om op te staan :).

superwoman schreef:
Maar eerder had de eigenaresse al aangegeven dat ze ze eventueel wel mocht houden (mondeling)

Bewijs het maar eens :).

BobbieLover

ChocoBesnier schreef:
Ook even ter info. Het meisje heeft per SMS laten weten dat ze de katten bij ons wil laten. Meerdere malen

Als het meisje duidelijk heeft aangegeven er vrede mee te hebben ..
Dan waarom niet!
En dan zou ik..
even die SMS'jes.. uitprinten etc..
Voor als de Vriend weer langs komt :)
Maar heeft de vriend er geen recht op?
Want neem aan dat ze ook deels van haar vriend zijn
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 12-02-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Tja.. dan maar niet juridisch helemaal dichtgespijkerd met een contract.

Als iemand tegen mij zegt: als je wilt mag je de katten houden. En ik wil dat graag. Ik blij, oude eigenaar blij. Dan heeft diegene ze toch aan mij gegeven. Zelfs zonder contract in 4-voud.

Om dan te blijven roepen dat TS de katten nooit heeft gekregen, maar er alleen even tijdelijk op mocht passen... dat klopt gewoon niet.

Overigens... waar staat dat een sms (= schriftelijk) geen bewijs is? Waarom zou een mondelinge overeenkomst wel rechtsgeldig zijn, en een schriftelijke sms niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:13

ChocoBesnier schreef:

Is zij de enige eigenaresse? Of zijn de katten ook van haar vriend?

Dan nog, als je samen voor dieren zorgt, dan heb je er ook samen zeggenschap over. Dus die vriend staat ook gewoon in zijn recht dat hij de katten terug wil.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:14

Ja want als ik het zo lees:

Geeft haar vriend er degelijk om!
Hij is aan de deur geweest, gebelt..
dusjha

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:14

ChocoBesnier schreef:
Ik was niet thuis, maar mijn vriend doet de deur open en haar vriend staat daar met een kattendraagtas, en zegt ik neem x mee, 1 van de katten dus.
Mijn vriend helemaal niet akkoord natuurlijk.
De eigenaresse en haar vriend hebben nog een uur in onze keuken staan disscucieren wat te doen, want eigenlijk wil het meisje de katten bij ons laten. Want de kat dat ze mee wilden is een echte buitenkat, en in een appartement zou het erg zielig zijn. De andere kat is erg rustig en kan eigenlijk wel best enkel binnen leven maar die kat had ze niet erg graag... Hun backup waren de ouders van haar vriend maar eigenlijk vinden ze het niet zo'n goede thuis, want de rustige kat is erg angstig geworden sinds ze daar al enkele dagen heeft verbleven. Ook kregen ze daar geen affectie.
Ze zijn toen dus weggegaan zonder kat(ten).

Even geciteerd uit de OP. Aangezien het niet de TS zelf is geweest die oordeelt over het huis van hun ouders, maar zij zelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:16

_San87_ schreef:
ChocoBesnier schreef:

Dan nog, als je samen voor dieren zorgt, dan heb je er ook samen zeggenschap over. Dus die vriend staat ook gewoon in zijn recht dat hij de katten terug wil.

ongeacht wie de eigenaar is. Ts heeft in goeder trouw gehandeld. Mocht aannemend dat zij de eigenaresse was.
en idd In je recht staan en je recht krijgen zijn NIET hetzelfde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:19

superwoman schreef:
_San87_ schreef:

ongeacht wie de eigenaar is. Ts heeft in goeder trouw gehandeld. Mocht aannemend dat zij de eigenaresse was.

Ik zeg toch ook nergens dat TS een dief is of zo :?.

En uiteraard is dat niet hetzelfde, maar zoals al meerdere malen gezegd, TS heeft juridisch geen poot om op te staan. Ze kan niet aantonen dat ze al ruimte tijd voor de katten zorgt, ze kan niet aantonen dat ze de katten heeft overgenomen doormiddel van een contract. Het enige dat zij heeft is een mondelinge overeenkomst dat de katten bij haar mogen blijven (in welke hoedanigheid? Voor altijd? Voor de periode van een maand?) en een paar sms'jes waarin hetzelfde staat.

Het is een lastige kwestie. Mijn gevoel zegt ook, houd die katten maar. Maar daarentegen staat ook het feit dat de eigenaren de katten terug willen, of in dit geval een van de twee eigenaren. Katten die eigenlijk niet van TS zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:22

Wij gaan hier uit van het Nederlands recht he? Maar hoe zit dat in Belgie? Want TS is van Belgie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:23

Ja maar sinds wanneer dat eigenlijk?
Sinds wanneer is iets niet van jou als je het als gift krijgt?

Ik zou het overigens gek vinden als smsjes in deze tijd niks 'waard' zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:24

Volgens mij wordt er in geval van levende wezens ook bij een gift geadviseerd het wel zwart op wit + handtekeningen te zetten. Zo ook bij paarden die als gift gegeven worden, indien de oude eigenaar het dan terug wil en er is geen contract moet je maar eens zien te bewijzen dat het een gift was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:25

Recht of geen recht, juridisch geldig of niet geldig, ik ga ook gewoon uit van goed fatsoen.

TS heeft in eerste instantie die katten tijdelijk opgevangen, vervolgens 4 dagen gedacht dat ze van haar waren en nu blijkt dat de (ex)eigenaren toch de katten terug wil.
Lijkt mij niet meer dan redelijk dat als de eigenaren een onkostenvergoeding betalen (voer vergoeden) dat ze dan nog gewoon aanspraak hebben op de katten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:25

Air schreef:

Even googlen leert dat smsjes net als emails tegenwoordig best wat waard zijn :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:26

_San87_ schreef:
superwoman schreef:

En uiteraard is dat niet hetzelfde, maar zoals al meerdere malen gezegd, TS heeft juridisch geen poot om op te staan. Ze kan niet aantonen dat ze al ruimte tijd voor de katten zorgt, ze kan niet aantonen dat ze de katten heeft overgenomen doormiddel van een contract. Het enige dat zij heeft is een mondelinge overeenkomst dat de katten bij haar mogen blijven (in welke hoedanigheid? Voor altijd? Voor de periode van een maand?) en een paar sms'jes waarin hetzelfde staat.

Het is een lastige kwestie. Mijn gevoel zegt ook, houd die katten maar. Maar daarentegen staat ook het feit dat de eigenaren de katten terug willen, of in dit geval een van de twee eigenaren. Katten die eigenlijk niet van TS zijn.

Hoezo heeft ze geen poot om op te staan?
TS is houder!!!! (houders staan erg sterk, zelfs bij diefstal, helaas)
Daarbij zijn ze vrijwillig over gedragen.

Ik denk dat het verstandig is om de eigenaars wel een deal te bieden om van het gezeur af te zijn. Graag of niet, maar wel tegen een x bedrag.
Ts wordt meegesleurd in hun problemen, daar mag je best wat tegenover zetten.

Belgisch recht ken ik natuurlijk helemaal niet :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:27

Apple schreef:
Recht of geen recht, juridisch geldig of niet geldig, ik ga ook gewoon uit van goed fatsoen.

Eens, maar ts is ook niet erg fatsoenlijk behandeld....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:28

Air schreef:

SMS'jes zijn uiteraard wel wat waard. Het is enkel wel afhankelijk van de hoedanigheid waarin deze gestuurd zijn en uiteraard de exacte inhoud en de bedoeling die aan de inhoud gekoppeld zijn en tevens de emotionele staat waarin sms'jes zijn verstuurd.

Je vergeet hier overigens weer dat er twee mensen als eigenaar betrokken zijn. Het meisje en haar vriend. Dat het meisje de katten weggeeft, betekent niet dat haar vriend het daar ook mee eens is (dat is hier dus de kwestie) en dat hij zich maar neer moet leggen bij de beslissing van zijn vriendin.

Dat is ook wel omgekeerde wereld he... Waarom mag hij zijn katten niet terug omdat zijn vriendin deze zonder overleg weg heeft gegeven?

superwoman schreef:
_San87_ schreef:

Hoezo heeft ze geen poot om op te staan?
TS is houder!!!! (houders staan erg sterk, zelfs bij diefstal, helaas)
Daarbij zijn ze vrijwillig over gedragen.

Ik denk dat het verstandig is om de eigenaars wel een deal te bieden om van het gezeur af te zijn. Graag of niet, maar wel tegen een x bedrag.
Ts wordt meegesleurd in hun problemen, daar mag je best wat tegenover zetten.

Belgisch recht ken ik natuurlijk helemaal niet :')

Dat heb ik toch net uitgelegd :?.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:28

Choco, dan is het toch klaar? Het zijn officieel haar katten? En jij hebt zwart op wit staan dat je ze mag houden.
Dan houd je ze toch. Dan heeft die vriend geen poot om op te staan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:31

Die vriend en dat meisje voeren een gezamenlijke huishouding. Op wiens naam die katten dan staan is irrelevant. Hij heeft net zoveel aanspraak op die katten als zij.
Zij heeft ze in een opwelling weggegeven en hij wil ze terug.

Het getuigt dan van goed fatsoen van de TS om die katten gewoon mee te geven met die vriend tegen een onkostenvergoeding (voer).

Hoe dat meisje en die vriend dan vervolgens zelf hun relatie-issues bepraten dat is hun probleem, maar daar staat TS buiten (als TS die katten blijft houden dan wordt het lastiger om er buiten te blijven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:32

Apple schreef:
Als ik het goed begrepen heb was het wel tijdelijke opvang totdat de verhuizing rond was en heeft dat meisje toen ge-smst 'oh hou maar'. Nu willen ze alsnog de katten terug, dat lijkt mij redelijk.
Kun je me uitleggen wat daar redelijk aan is? :)
Ik vind dat dat meisje (niet ts) wel heel makkelijk met haar dieren omgaat op deze manier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:34

_San87_ schreef:
[Dat is ook wel omgekeerde wereld he... Waarom mag hij zijn katten niet terug omdat zijn vriendin deze zonder overleg weg heeft gegeven?

Dan zou je van diefstal spreken als de vriendin dit zonder overleg heeft gedaan.
Dan moet de jongen dus aangifte doen tegen zijn vriendin.
Als je het over "rechten" wilt gaan hebben iig.

Maar goed, zoals gezegd denk ik dat de ts beter kan "schikken". :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:37

@Koudbloedkim: dat meisje gaat inderdaad heel makkelijk met haar dieren om en daar zit precies het probleem :j

Die jongen wil die katten helemaal niet kwijt, hij woont samen met dat meisje en hij heeft dus precies zoveel aanspraak op die dieren als zij. Dat zij in een vlaag van verstandsverbijstering die katten de deur uit doet dat is niet zo netjes, maar het is nog minder netjes om die katten dan maar te houden terwijl je weet dat die jongen ze graag terug wil (onder het mom van 'eens gegeven blijft gegeven, lekker puh').

Die jongen komt langs, zelfs al met poezenmandje en hij belt er ook nog over op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:38

superwoman schreef:
_San87_ schreef:
[Dat is ook wel omgekeerde wereld he... Waarom mag hij zijn katten niet terug omdat zijn vriendin deze zonder overleg weg heeft gegeven?

Dan zou je van diefstal spreken als de vriendin dit zonder overleg heeft gedaan.
Dan moet de jongen dus aangifte doen tegen zijn vriendin.
Als je het over "rechten" wilt gaan hebben iig.

Maar goed, zoals gezegd denk ik dat de ts beter kan "schikken". :')

Diefstal... Diefstal... Gaat wel ver, he.

Maar goed, zoals gezegd ben ik ook van mening dat TS de katten beter terug kan geven :j.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:41

Ik vraag me ook serieus af bij welk termijn de mensen die dit 'redelijk' of iets dergelijks vinden, het ineens niet meer redelijk zou zijn. Hoe lang mogen mensen terug komen op hun 'gift'? Als TS de katten langer had gehad, was het dan geen probleem meer geweest? En hoeveel langer dan?

Daarnaast typte iemand zelfs dat het niet het probleem was van de (vorige) eigenaren dat TS kosten had gemaakt... Pardon? Dus jij krijgt katten in je schoot geworpen, gaat ermee akkoord om na het oppassen de dieren aan te houden en ze een goed thuis te bieden. Je koopt dus voer en geen mini-zakje, want de dieren blijven bij je... en vervolgens is het jouw probleem dat je dat voer hebt gekocht, als de vorige eigenaren besluiten op hun woorden terug te komen? Bizar... Lijkt wel de omgekeerde wereld.

@TS: advies geven vind ik lastig, maar bij mij hadden ze de katten niet zonder slag of stoot mee gekregen. Dan moet je beter nadenken over je dieren, zeker als de vorige eigenaresse ook nog aangeeft ze liever bij jullie te laten. Maar qua recht kan ik je helaas niet adviseren. Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:47

Wat een lastige situatie. Ik zou denk ik eens contact opnemen met mijn dierenarts, die mensen weten vaak best veel of weten anders waar je moet zijn voor raad en advies.