Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:04

Kom net terug van een heerlijk weekje weg en heb je laatste berichtjes doorgelezen! Wat fijn dat je na het zelf doorlezen het idee hebt dat je al zo'n stuk verder bent!!!
Jij hebt het over een ridgeback, daar hebben die van ons ook een bloedhekel aan!! Wij hadden er 2 in de buurt. 1 echt een super lieverd, maar die van mij moesten haar niet. Een ander was een niet zo'n vriendelijk dier.... Die zorgden ik ook echt voor dat we die niet hoefden te passeren.... Wij hebben een kennis die deze honden gefokt heeft. Zij gaf ook aan dat deze honden een bepaalde 'uitstraling' hebben waar heel veel honden moeite mee kunnen hebben! Weet natuurlijk niet of dat ook voor die van jullie geldt, maar vond het wel toevallig dat ze het zelfde reageerde als die van ons!

Persoonlijk vind ik de honden los na de les )mits het gaat natuurlijk!) juist heel positief! Maar zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk :) Ben op training wel honden tegen gekomen die echt ontzettend goed luisterden, maar gewoon echt niet konden spelen.... Ik zelf vind dat echt heel erg zonde! Onze taro ging na iedere training los. Alleen de laatste training niet iedere keer. Er was een border bijgekomen en die 2 konden elkaar écht niet uit staan... Dus het was of de een los met de groep of de ander.

Wat schijten van zo´n asso baas zeg!!! Helaas zul je die altijd wel blijven houden en is het echt zaak om zelf zo stevig mogelijk in je schoenen te blijven staan!! De pest is dat je zo´n kerel|vrouw het liefst de huid vol zou schelden, maar je brengt deze gevoelens ook over op jouw hond en die zal haar gedrag daar op aan passen!
Hoe moeilijk ook, probeer zo rustig mogelijk te blijven (en reageer het desdoonds wanneer je zonder hond bent, op een andere manier uit }> '

merrieveulen

Re: Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 09:00

Het grommen/ wegjagen is een afstandsvergrotend signaal, mijn hond laat dat ook duidelijk zien alleen dan bij mensen. Het liefste wil hij gewoon dat ze wegblijven. Mijn hond heeft daarbij zijn natuur een beetje tegen, van nature is hij heel zeker en ook enigszins dominant (en dan bedoel ik niet schreeuwerig maar heel subtiel, sociale honden zien dat ook direct en dat gaat dan ook goed), maar door zijn behandeling uit het verleden heeft hij een verstoord gedrag ontwikkeld, vooral tegenover mensen.
Daarnaast is mijn hond ook heel vocaal ingesteld en maakt veel geluid. In het spelen kan hij heftig emotioneel grommen, wat door mensen sowieso al snel verward wordt met agressie, maar ook door sommige (minder sociale) honden. De reacties van de mensen is doorslaggevend voor hoe een situatie zich ontwikkelt. Mijn reactie is daarbij sterk van invloed op andere mensen, als ik heel laconiek en rustig blijf maken andere mensen zich niet snel druk dus dat scheelt wel.

Nadeel is dat ik mijn hond niet 100% kan vertrouwen, als hij hoog in de adrenaline staat zijn zijn reacties evenredig veel heftiger, wat logisch is maar ook soms kan zorgen voor onvoorzien gedrag. De ene keer wel de andere keer niet.
Het gedrag wat je beschrijft duidt inderdaad eerder op onzekerheid en twijfel dan op echte agressie. Sowieso past het gedrag niet bij een dominant agressief dier. Echte dominante dieren hebben dat soort bombarie nl helemaal niet nodig om hun dominantie te laten zien. Idd is kalm blijven dingetje nummer één, verder klinkt het zeker alsof jullie op de goede weg zijn. Natuurlijk is het lastig als honden op jouw hond af komen, maar ik heb altijd wel zoiets van 'als de mijne vast is en een loslopende hond komt op hem af en hij valt uit is het ons in ieder geval niet aan te rekenen'. Zelf heb ik er een grote hekel aan als honden maar domweg op elke hond afrennen die ze zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 09:56

Dankjewel voor jullie reactie. Klopt idd heel veel van wat je zegt merrieveulen! Ik hoop dat ik haar nog iets meer ontspannen krijg, maar ben iig blij dat ze niet meer bijt. Nu twee situaties gehad en bij beide eigenlijk geen intentie om te bijten, dus dat is gewoon super. Ben blij met jullie reacties!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:39

Hoe gaat het nu??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 07:15

Ik ben een week heerlijk op vakantie geweest en afgelopen week was hemelvaart dus geen cursus. Op dit moment lijken we een beetje op hetzelfde niveau te blijven dus as donderdag gaan we kijken hoe nu weer verder

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:24

Is het tijdens de vakantie goed gegaan, of was zij niet mee?

En het gaat in het ieder geval niet slechter, ondanks 2 weken geen les! ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:52

Nee, ze was niet mee. Ik was alleen met mijn moeder ;) mijn man was met haar thuis en volgens mij geen zorgen. Een situatie begreep ik en dat was een hond die langs kwam rennen, waarbij mijn man meer het idee had dat ze e thousiast was..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:44

Vandaag was dus een spannende dag en ik moet zeggen, we zijn niet veel wijzer geworden.
Sumiko heeft op het veld gelopen met de hond van de trainer. Die trok zich niet zoveel van sumiko haar gesikkeneur aan.
Wat ons erg duidelijk werd was dat de andere hond totaal niet begreep wat sumiko wikde en uiteindelijk zelfs een beetje uit zijn hum raakte. Zodra hij begon te rennen rende sumiko er wel achteraan, maar als hij dan uitdaagde om te spelen dan wilde ze dat niet. Het leek bijna alsof sumiko alleen wilde zeggen dat hij niet mocht rennen...
Snuffelen was oke bij elkaar en als sumiko het te bont maakte en hij een lip optrok accepteerde ze dat ook, wat ik wel een overwinning vond(als een andere hond een maand geleden naar haar gromde dook ze er bovenop). Het is dus zeke geen valsigheid, maar wat er wel speelt is niet erg duidelijk. Op dit moment is de enige verklaring die we kunnen bedenken dat ze gewoon geen behoefte heeft aan spelen en andere honden. En deze hond accepteerd dat en dan gaat het goed. En een hond die doordramt die geeft ze een snauw en corrigeert ze. Maar een andere optie zou ook kunnen zijn dat ze gewoon nog even niet weet hoe en dat ze, als ze de hond kent, wat vrijer wordt.

Fijn dus dat er geen agressie in lijkt te zitten, maar de vraag is nu wel "hoe verder". Einddoel zal niet gezellig spelen zijn, maar misschien wel dat ze wat meer vertrouwen heeft en wat minder hefig corrigeert. Volgende week mogen ze iig weer samen het veld op met zn tweetjes.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:40

*\o/* Dat is toch al fantastisch!!! Misschien snapt ze gewoon wel echt niet hoe het 'normaal' moet!?! En dat kan ook helemaal na 1x niet ineens wel goed zijn. Ik vind het super dat je eind doel ook niet is dat ze super gezellig kan spelen!! Anders valt het alleen maar tegen als dat het uiteindelijk niet wordt. Nu valt het alleen maar iedere keer mee als het zo goed gaat als nu!
Ons type honden hebben toch al een andere uitstraling dan andere honden. Misschien heeft dat de hond van jullie trainer ook wel iets ander gedrag doen vertonen!?!
Ik vind dit al een echt positief bericht +:)+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:59

Ja, opzich ben ik erg blij. Ik had me een beetje voorbereid op erop of eronder dus of heel goed of heel slecht. En dit, tja, niet echt te plaatsen. Volgende keer neem ik iig de camera even mee om het ook voor mezelf eens op film te zetten.
Vandaag langs een hond gekomen die druk blafte en geen goed gedrag vertoonde. En hiewel ze gespannen was kon de lijn gewoon slap, alleen wat mondelinge correcties en aandacht vragen. Dus we zijn echt wel al heel veel opgeschoten!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:09

+:)+ Dat is toch fantastisch!!!
Wel een goed idee om het te filmen!! Sowieso zou het kunnen dat je dan achteraf zegt, goh dat heb ik helemaal gemist, vandaar dat ze zo deed!?
Echt fijn om te lezen zeg!

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:24

heb niet alles gelezen..5 pagina,s wel stukken eruit.

Honden taal is totaal verschillend als mensen taal, communicatief zijn ze sterker, meer intiutiever als de mens.
en daar gaat het meestal fout, ons mensen gedrag is gebasseerd op sociaal zijn.
Honden NIET.
Wij willen ze sociaal hebben, dus trainen we ze, maar vaak vervallen ze in gedrag wat hun eigen is wij niet sociaal vinden.
Daarbij heb je een hond die dat sterker bij de natuur staat als bv een labrador.
maar aan je schrijven te lezen heb je dat door, en moet eerlijk zeggen...TOP!!

wij hebben een honden dagopvang, gemiddeld 40 per dag, alle typen, en wat ons enigszins iedere keer weer verbaast is de vermenselijking wat mensen naar hun hond doen.

het enigste wat ik kan adviseren, plaats de hond in een groep honden, zonder dat je erbij bent, want de eigenaar geeft altijd de grootste spanning.
Dan zal je zien, de hond moet zich de honden manieren weer aanleren, en ongeacht of de hond bang is, de groep trekt zich niets aan van angst, wel van geen goed gedrag.
gaat het goed in de groep, dan pas word een eigenaar hervormt.
over het algemeen loopt dat traject het beste.

maar eerlijk is eerlijk, je gaat de goede kant op, en blijf je vertrouwen erin houden!

gr
an
www.hondendagopvangdehoef.nl

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:05

Vandaag weer even balen. Tijdens het lopen een groep van 3 honden waarvan 1 los en mijn man dacht dat het wel kon. Hondje kwam gedag zeggen en dook direct op haar voorkant om te ruiken, iets wat ze dus niet fijn vindt.. Dus ze gaf een binnensmondse grom en de rest ging heel snel maar ze hadden mot iig. Sumiko heeft 2x gebeten, maar niet doorgebeten, dus alleen ter waarschuwing.
Viel me wel op dat ze er heel relax op af ging, dus dat was positief..

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:46

dus de hond bood zich niet aan? vrij logisch dat ze dan zegt, wegwezen....
als ik jou tegenkom en ga direct tegen je aanstaan zonder te zeggen wie ik ben, wat doe je dan?
je gaat een stap achteruit en zegt of vraagt wat doe je nou!
bij honden is dat anders, die geven een waarschuwing, dmv eerst een grom, word er niet geluistert dan word er met mond duidelijk gemaakt dat het niet wensbaar is
niks geen verkeerd gedrag, maar nogmaals, geen gedrag die wij mensen willen zien bij onze honden
maar een hond weet niet beter om het zo te doen!!!

dus ik zeg, goed gedrag!!
gr
an

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:22

An, ik ben me er ondertussen heel erg van bewust dat ze gedrag vertoont wat terecht is. Feit blijft wel dat zij groot is en er ook heel veel kleine hondjes zijn en als zij er eentje dood bijt ik mijn hond kwijt ben :) ze mag dus van mij best wel duidelijk zijn, maar het moet wel controleerbaar zijn zonder dat er doden vallen :)

Deze hond besloot idd direct aan de voorkant te snuffelen, ipv netjes aan de achterkant. Iets wat veel honden doen valt me op en wat sumiko gewoon absoluut niet accepteert. In de ideale situatie zou ik willen dat ze wegloopt en eventueel een grom geeft, maar niet tot aanval over gaat. Dus daar zit gewoon nog wat werk in om tot een veiligere situatie te komen.

Ik krijg steeds duidelijker het idee dat ze gewoon heel sterk reageert op de sociale vaardigheden van een andere hond. Daardoor krijg ik wel goede hoop wat betreft de pup straks :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:59

Pff, op dit moment heb ik even zo ontzettend te balen... Vandaag weer samengeweest met de hond van de instructeur. En in eerste instante hetzelfde als vorige week. Hij negeert, sumiko eigenlijk ook grotendeels.
Op een gegeven moment geeft sumiko een snauw naar de hond, omdat ze vond dat de andere hond te dicht bij de instructeur kwam. Ik heb haar toen even bij me geroepen, verder niets gedaan. Daarna wandelde de andere hond een paar meter van ons vandaan en ging daar liggen. Sumiko kreeg commando "vrij" en holde naar de andere hond.
Of er in die fractie van een seconde bij hun wat gebeurt is, wij hebben het niet gezien, maar het volgende moment hangen ze in elkaar.
Beide geen schade (andere hondje verdraaide zich, maar dat was snel over gelukkig), maar ik baal zo. Tot nu toe kon ik steeds een reden vinden, groot of klein, maar nu... Ook instructeur kon het echt niet verklaren. Hij wilde er even over na kunnen denken, ook nog met andere mensen bespreken. Beide konden we de signalen niet bij haar aflezen. Echt, voel me zo rot nu...

Mijn man was er vandaag niet bij, waardoor ik niet kon filmen, daar baal ik nu nog extra van natuurlijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:37

:(:) Maar je weet dus ook niet zeker of zij degene was die het 'uit lokte'?! Je hebt nu met 1 hond geoefend. Het klikt niet echt tussen deze twee. Dat hoeft toch helemaal niet te betekenen dat het met andere ook niet goed zou gaan!?
Ben je de laatste tijd nog wel eens met een akita meeting mee geweest?? Zo ja, hoe reageerd ze op soortgenoten??
Het is jammer dat je geen camera mee had, maar als je instructeur het nu ook niet weet, weet ik niet of je met het terug kijken van de beelden er wel wat had uitgehaald?!
Dat het balen is, is wel zeker, maar als het echt naar bedoeld was, had er zeker wel schade geweest!!
Kom op hoor!! Jullie gingen zo goed, laat dit nu niet gelijk je vertrouwen naar beneden halen!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:15

Dank voor je reactie.
Ik probeer me inderdaad voor te houden dat als ze echt kwaad wil er wonden zouden zijn. Maar het feit dat ze zo onvoorspelbaar is maakt me bang voor de pup...
We zijn niet meer op meeting geweest, ik ben er ook geen meer tegen gekomen helaas. In oktober gaan we met alle honden van de fokker lopen. Die heb ik ook gevraagd om een keertje langs te gaan binnenkort om eens te overleggen.
We gaan verder gewoon door, instructeur ging het uitschrijven en aan andere gedragstherapeut voorleggen en als die het niet weet gaan we gewoon door naar de volgende, maar balen doe ik wel...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:49

Alle honden zijn onvoorspelbaar..... alleen bij haar maak je je er al van te voren zorgen over :P
Wij hebben op stal een golden. Ik heb echt nog nooit zo'n sul mee gemaakt...... Een hele tijd terug kwam er iemand een pony kopen. In de auto hadden ze een jack russel. Deze zat maar te blaffen. Op een gegeven moment springt die via het raam uit de auto. 'onze' hond dook er toch bovenop en greep hem................... Wist écht niet wat me over kwam!! Heb haar écht nog nooit zo lelijk zien doen. Het kan dus altijd!
Probeer het ook in je hoofd leeg te krijgen, dat je niet continu denkt aan o jee wat er zou kunnen gebeuren!! Het scheelt echt!
Oktober is nog wel een tijd weg..... Overleggen met je fokker, zou ik zeker doen!!
Als je er helemaal niet meer uit komt met jullie instructeur en/of volgende, zou je eens kunnen proberen bij die van ons!! Zij heeft ons echt super geholpen met Kazuo!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:53

Wie was jullie instructeur? Ik heb het idee dat edwin er echt serieus mee bezig is en volgens mij desnoods martin gaus zelf vraagt als ik hem zo hoor. Ik heb ook gewoon heel veel vertrouwen in hem dus voorlopig wil ik ook daar blijven, maar het kan zeker geen kwaad om andere namen iig alvast te noteren.
Oktober is idd nog een tijd weg. In het verleden hebben we vaak gewandeld met andere akitas en in principe gaat dat prima, zolang ze haar niet aanraken, zoals met zoveel honden..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:03

Dit betreft niet onze instructeur, maar gedragstherapeute. Ik ken haar vanaf het shiba forum. Ze is een paar keer bij ons thuis geweest, heeft eerst Kazuo even goed geobserveerd en heeft een paar super tips gegeven! Ik keek nog wel eens naar Cesar Milan en dan denk je nog wel eens 'ja dat is op tv', maar als ik haar dan zag met Kazuo, dan zag je 'het kan dus echt' :D
Uiteraard moet je niet zomaar opgeven bij jullie instructeur!! Maar móchten jullie er niet uit komen, zou je haar eens kunnen bellen/mailen!
Heb je het nog wel eens met jullie instructeur gehad over oefenen met andere honden los, met een snuitje op?? (dat scheelt in het ieder geval bij jou een hele hoop spanning en wie weet wat dat op haar over brengt?!)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:27

Late reactie,net terug van een weekendje weg met haar de ardennen in :)
Snuitje ga ik idd nog voorstellen donderdag. Ik ga ook even onthouden w.b. Jou gedragstherapeut, wie weet in de toekomst.
Vandaag eerst even met haar naar de da, ze was het hele weekend niet te genieten en niet vooruit te branden. En ze heeft heel veel jeuk aan haar poten (waar ze hele nachten van wakker lag) dus dat gaan we even na laten kijken...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:53

Hoe was het bij de dierenarts??

Verders een leuk weekend gehad??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:14

Heb het niet helemaal bijgehouden, maar wou even reageren bij het laatste incident tussen jouw hond en die van de instructeur.

Je zei dat sumiko gromde naar de hond van de instructeur omdat die te dicht bij de instructeur kwam. Mijns inziens had de instructeur hier moeten corrigeren, hij is geen bezit en zou dat ook niet moeten accepteren.

Jij hebt de hond bij je geroepen, hond luistert, waarna jij weer 'vrij' geeft. 'Vrij' was in dit geval het 'go'-signaal. De hond ging namelijk weer verder waar hij mee bezig was, en voelde zich gesterkt/aangemoedigd door het commando vrij.

Één van de redenen waarom honden met voedselagressie ook niet getraind moeten worden met 'blijf' en 'vrij'. 'Vrij' wordt dan een 'go-signaal' waarbij de hond verder gaat met het voedsel claimen en dus eigenlijk alleen maar opgefokter raakt omdat hij het anders interpreteerd dan bedoelt.

Weet niet of je je kunt vinden in deze uitleg? (Ik ben er natuurlijk niet bij dus het is een wilde gok)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 15:21

Ik snap je redenatie idd sassol. Instructeur heeft haar ook gecorrigeerd, maar om daarna de spanning te laten vloeien en de twee honden op een vriendelijke manier even bij elkaar weg te halen heb ik haar bij me geroepen. Om gewoon even te resetten zeg maar. Ik heb even wat oefeningetjes met haar gedaan en haar vervolgens weer vrij gegeven. Hier zat dus een aantal minuten tussen, ik heb haar niet bij me geroepen en direct vrij gegeven.
Andersom vraag ik jou: hoe had jij deze specifieke situatie opgepakt?

Weekend in de ardennen was erg gezellig, maar sumiko was erg uit haar doen. Ze sliep bij ons op de hotelkamer en we merkte dat ze in de nacht veel jeuk had, met name aan haar poten.vandaar even door naar de dierenarts. Die heeft ons iets gegeven en volgende week mag ze naar een andere arts die hierin is gespecialiseerd. Vorig jaar had ze ook in deze periode veel jeuk, dus ik denk een soort allergie..