Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:13

Wat sneu voor de hond.

Ik snap niet waarom jullie 1e da niet gelijk wou opereren. Wij doen dat altijd bij een pyometra/mucometra (mits de patient stabiel is). De ab komt daar niet aan, mijn baas vergelijkt het voor de eigenaar wel eens met een blinde darm ontsteking: moet er gewoon uit! Dit is wat makkelijker voor te begrijpen.

De huid lijkt mij toch echt wel een allergie; anders reageert zij niet zo heftig op de pred. Een allergie test is en optie, ook zou je een hypo allergeen dieet kunnen gaan volgen of aleminatie dieet. Doe dit in overleg met de da en niet met de dierenspeciaalzaak. Ook skin care van Royal canin is een aanrader!(alleen via de da verkrijgbaar).

Allergische dermatitis is een lastig probleem...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:13

http://www.medicalpetshirts.com/index.p ... -shirts-nl

Mijn kat heeft de afgelopen 3 weken een MPS aangehad ivm een operatie wond. Ik zag een kap niet zitten doordat ik tussendoor ook moet werken en zij hierdoor opgesloten zit. Shirt zit heel netjes aangesloten.

Heb overigens niet je hele topic doorgelezen, dus wellicht heb je het al geprobeerd!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:17

In eerste instantie dacht ik bij je verhaal aan een baarmoeder ontsteking. Dikke muts, prut eruit, loops geweest.
Bij het zien van je foto's lijkt de gespikkelde op last van vlooien, maar de rode huid lijkt op een allergie.
Ik zou dan toch eens een poosje carnibest eend proberen.

Liejn

Re: Ten einde raad; 2jarige eng. staff x Rottweiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:02

Onze kyra is een houdini en een MPS moet dus uit.. lukt dat niet op een houdinimanier dan moet het kapot.. Zit wel te denken aan een mooncollar..

Op dit moment krijgt kyra Naturis compleet Geit. Eerst heeft ze ruim 6 weken Hill's zd gehad.

@utrolig: ik doe niets in overleg met een dsz.. alles met de DA..

mijn vermoeden is dat ze allergisch is aan granen of groenten.. weet niet waarom, maar dat zegt mijn gevoel..

Dinsdag krijg ik de uitslag van de biopten op papier.. voor de geinteresseerden zal ik het naar hier overtypen..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:24

Ben nog wel benieuwd naar de uitslag van de biopten.

Tja, verder verbaast het mij niets... :n Verstandig dat je nu bent begonnen met elimineren. Mijn Boxer heeft ruim 4 maanden alleen op konijn gestaan voor de plekken zichtbaar minder werden, dus een lange adem hebben is niet overbodig. Het lichaam heeft echt ruim de tijd nodig om alle (brokken)troep + opgestapelde andere ellende eruit te werken en zal dat op eigen kracht moeten doen, omdat je bezig bent met elimineren.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:35

Nog even de uitslag:

Type letsels: reeds enkele maanden erytheem op aangetaste zone
Uitzicht: erytheem en lichenificatie

Macroscopie: Drie weefselstalen van 0.7x0.6x0.4cm, 0.9x0.3x0.6cm en 0.3x0.2x0.5cm werden toegezonden voor onderzoek

Microscopie: de drie weefselstalen vertonen analoge veranderingen en worden derhalve tezamen besproken.
De epidermis is onregelmatig en intens hyperplastisch. de epidermis bevat een compacte orthokeratotische en fokaal parakeratotische hyperkeratose. In de oppervlakkige dermis bevindt zich een interstitieel infiltraat bestaande uit plasmacellen, lymfocyten, mastcellen alsook enkele eosinofielen en neutrofielen met wat geassocieerd oedeem. De bliedvaten inde oppervlakkige dermis zijn gestuwd. Het folliculaire epitheel is eveneens hyperplastisch. In de subcutis zijn geen afwijkingen aanwezig.

PAS kleuringen zijn negatief voor schimmels. Er werden geen demodexmijten waargenomen op deze biopten.

Besluit:
Beeld van hyperplastische dermatitis. dit is een chronische, niet spicifieke reactie van de huid. een specifieke onnderliggende etiologie werd niet teruggevonden. Het is echter zo dat chronische dermatitis vaak het resultaat is van zelftrauma, zoals gezien bij allergische huidaandoeningen of andere jeukende dermatiden(parasieten) waarbij gezien de lokatie van de letsels in eerste instantie aan vlooienallergiedermatitis moet gedacht worden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:03

En wat kun je hieruit nu concluderen? Mogelijk vlooienallergie en geen schimmels/demodex, maar verder kom ik even niet...

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:04

Sonja89 schreef:
En wat kun je hieruit nu concluderen? Mogelijk vlooienallergie en geen schimmels/demodex, maar verder kom ik even niet...

Het is ook nogsteeds mogelijk dat ze een voedingsallergoe heeft zegt de da.. Verder komt er eigenlijk alleen maar uit dat het niet wijst naar een contactallergie.. Om eerlijk te zijn zijn we dus weer 150euro armer en eigenlijk geen stap verder.. T advies is om door te gaan zoals we bezig zijn: voeding elimineren en regwlmatig ontvlooien.. Ventueel zels iedere 3 weken ontvlooien..

Sorry voor de typfouten.. Is ff gauw via mn telefoon..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:06

Hey TS. Dat is spijtig genoeg vaak zo. Je komt wel een paar dingen te weten, maar niet altijd waar je op zit te wachten.
Gaat het nu beter met die kvv die je voert of is de uitslag nog even goed aanwezig ?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:51

Dat is inderdaad vaak zo met zulke onderzoeken, een rib uit je lijf en eigenlijk weet je dan nog niks... Ik zou het elimineren een paar maanden goed volhouden, in ieder geval tot de lente voorbij is (is een 'jeukseizoen'). En dan rustig kijken hoe het tegen die tijd is.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:32

Lief dat jullie nogsteeds volgen:)

t gaat nu een beetje op en af.. op de eenofandere manier stinkt ze plots vreselijk uit haar mond.. heb al een grondige inspectie gedaan maar vind niets afwijkends.. ja ze heeft wel wat tandsteen, maar dat is verwaarloosbaar.. ook geen tandvleesontsteking of een corpora alienum.. dus die geur moet vanuit het mdk komen dan.. hopen dat t niet door de KVV komt..
Ook heeft ze geirriteerde oren.. constant schudden met haar hoofd en krabben, ga dus vanmiddag een oorreiniger ophalen die voor ons klaarstaat.
Kyra draagt alleen haar kap als we de deur uit gaan en als wij slapen.. verder hoeft ze hem niet om en ze blijft er keurig vanaf.. het is wel weer een beetje geirriteerd, dus hoe dat dan komt weten we ook niet..

ze ligt nu languit naast me op de bank te slapen en ze ziet er heel gelukkig uit.. af en toe zou ik willen dat ze kon praten.. dat ze me kon vertellen waar ze last van had en hoe erg ze daar dan last van heeft.. maarja, dat willen we allemaal wel met onze dieren denk ik..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:48

Hoe lang zijn jullie nu bezig? Stinken, geïrriteerde oren en dat soort 'kwaaltjes' zijn vaak tekenen dat het lichaam de opgestapelde troep uit het lichaam werkt. Hier heeft dat hele proces met een 6-jarige hond zeker 4 maanden geduurd (hoe ouder de hond, hoe langer zoiets in beslag neemt).

De andere mogelijkheid is dat ze juist allergisch is voor de KVV die je geeft, je gaf geit of niet? De optie hierboven lijkt me aannemelijker, maar dat zou je alleen zeker kunnen weten als de klachten blijven aanhouden en je dan opnieuw begint met een andere diersoort. Alleen moet je dan wel de eerste optie uitgesloten hebben en daarvoor moet je echt de tijd nemen.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:26

Nogmaals een update: Kyra reageerde heel goed op de KVV.. tot ze plots extreem begon af te vallen.. eerst rustig aan.. een paar honderd gram in 3 weken(waarna we uiteraard het voer hebben verhoogd).. toen steeds sneller(500gram in een week, opnieuw voer verhoogd).. waarna we naar de dierenarts zijn gegaan en haar helemaal door de molen hebben gehaald.. na lang zoeken(en een paar kilo's lichter) zijn we kyra gaan behandelen voor een pancreatitis.. ze vertoonde niet de typische symptomen( zo gaf ze bijvoorbeeld totaal geen pijn aan bij buikpalpatie) en de bloedwaarden gaven een grijze zone aan maar omdat we geen flauw idee hadden wat het anders kon zijn zijn we gestart met medicatie.

De dierenarts vermoed dat het een immuungerelateerde pancreatitis is dus daarom krijgt ze immuran en prednisolon. Na 1,5 dag was het duidelijk aan kyra te merken: ze voelde zich al beter; minder slapen, alerter, veel meer energie, en ze werd ook weer liever.
Naast de medicatie moesten wij nóg meer eten geven en hier gekookte rijst door mengen. Kyra kreeg toen 1KG kvv en 50gram(ongekookt gewogen) rijst per dag. op de 5e dag na het beginnen van de medicatie is ze weer op de weegschaal gegaan. Ik wist niet wat ik zag.. kyra woog nog maar 21.7Kg (tegen de 25.8 die ze normaal woog), dit betekend dat er sinds de start van de medicatie nog een hele kg was afgegaan.

Omdat kyra toch prednisolon krijgt en het nu belangrijker is dat ze aankomt zijn we tijdelijk gestopt met elimineren. Ze krijgt nu 1KG kvv en 150gram(ongekookt gewogen) rijst op een dag, en Heeeel veel tussendoortjes.. je zult zelf ook wel begrijpen dat mijn hond op dit moment supergelukkig is, haha!

Het huidige dieet lijkt zijn vruchten af te werpen; Kyra woog op 21/5 21.7KG, op 23/5 22,2KG en op 25/5 22,8 KG. 1,1KG in 4 dagen er bij dus! Dus ik heb besloten dat we ieeeetsjes moeten remmen met de tussendoortjes, anders komt ze té snel aan en gaat ze straks doorschieten.. ook is te veel tussendoortjes natuurlijk niet geweldig voor de pancreas(voeding verdelen over de dag dan weer wel).

De prednisolon word langzaam afgebouwd en we moeten goed in de gaten blijven houden of ze zichzelf blijft. in principe is 12juni de laatste medicatiedag en daarna gaan we weer bloed afnemen om de pancreasenzymen te bepalen..