Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:11

piezze schreef:
alle mensen zo'n beetje beslissen dagelijks over het leven van een dier. We eten dieren weet je nog. En voor degenen die ze niet eten, dragen wel bontjes, leren schoenen, riemen, eten eieren. Ik vind het echt onzin en ja ik maak inderdaad verschil tussen een paard en een muis. Een paard schaadt mij niet, sterker nog ik heb er profijt van en van muizen kan ik dat (in mijn geval) niet zeggen. Bizar dat mensen daar zo moeilijk over doen. Jij denkt er anders over dan ik, nou en? Wees blij met elke muis die je tegenkomt. Ik lig er niet wakker van. Moet jij weten.

Ik eet geen dieren, geen eieren of melk, ik draag geen bont of leer (dat laatste enkel tweedehands)... Want ik moet het inderdaad wel goed doen! :D
Ik wilde helemaal niet aanvallend zijn, dat hoefde je niet zo op te vatten! Ik vroeg me gewoon af waarom je er zo over denkt... Ik dacht dat het juist iets moois was, de natuur, de dieren die op de wereld rondlopen, en dat er geen onderscheid werd gemaakt. Maar in topics als deze kom ik paardenliefhebbers tegen die dat zeker wel doen! Dus ik wilde gewoon weten waarom! Je mag er zeker anders over denken, maar ik wilde er graag over in discussie gaan! :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:27

Snap je denkwijze wel Saars maar het punt is dat ook ik overlast heb van muizen en daarom blij ben dat mijn katten de muizenpopulatie in toom houden.

Ik heb ratjes gehad maar ben toch blij als mijn kat een wilde rat dood want die verspreiden nogal eens ziekten. Gevoel versus verstand. Bij een huisdier laat ik mijn gevoel meespelen, bij een dier wat overlast veroorzaakt mijn verstand.

Toen ik laast een ton nodig had voor voer moest ik die eerst leeggooien en daar kwam een jong muisje uitgezet, duidelijk verstoord. Had daar een prachtig overwinternestje gemaakt in een oude wespenval die hij had gevuld met van alles en nog wat. Dan moet ik ook even slikken. Dat vind ik dan best zielig, beestje had daar zo zijn best op gedaan, dan krijgt mijn gevoel even de overhand.
Toch ga ik geen poging tot redden doen want hj had ook nogal wat gesloopt om zijn nestje te maken.

Een mug sla ik ook dood, net als vliegen en wespen en dat zijn net zo goed dieren. Laat jij die wel leven als ze in je slaapkamer zitten?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:48

Ja, dat begrijp ik, Percy. Natuurlijk zijn onze zaken ook belangrijk.
Ik vind het te moeilijk om te bepalen wat het belangrijkste is: jouw voerton en jouw paardenvoer, die jou geen moeite gekost hebben (wel geld, natuurlijk), of dat nestje van die muis...
Maar ik ben daar nog nooit mee geconfronteerd. Ik weet echt niet wat ik in die situatie zou doen, eigenlijk!
Misschien muis en zijn hele hebben en houden ergens anders proberen huisvesten :')

Percy schreef:
Een mug sla ik ook dood, net als vliegen en wespen en dat zijn net zo goed dieren. Laat jij die wel leven als ze in je slaapkamer zitten?

Dat is denk ik geen argument voor de meesten die mijn denkwijze volgen, want ik mijn geval... Ja...
Ik ben bang voor spinnen, maar ik heb mezelf geleerd ze toch buiten te zetten in plaats van te doden. Idem met alle andere insecten...
Ik ben een beetje extreem :+ , maar ik sta dus wel open voor de argumenten van anderen, en daarmee heb jij me al 'aan het wankelen' gebracht! :)

Anoniem

Re: Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:49

Ik hou niet van ongedierte. Dus als ik de kans krijg, gaan ze toch echt dood bij mij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:45

Saars schreef:
Ja, dat begrijp ik, Percy. Natuurlijk zijn onze zaken ook belangrijk.
Ik vind het te moeilijk om te bepalen wat het belangrijkste is: jouw voerton en jouw paardenvoer, die jou geen moeite gekost hebben (wel geld, natuurlijk), of dat nestje van die muis...
Maar ik ben daar nog nooit mee geconfronteerd. Ik weet echt niet wat ik in die situatie zou doen, eigenlijk!
Misschien muis en zijn hele hebben en houden ergens anders proberen huisvesten :')

Dat is denk ik geen argument voor de meesten die mijn denkwijze volgen, want ik mijn geval... Ja...
Ik ben bang voor spinnen, maar ik heb mezelf geleerd ze toch buiten te zetten in plaats van te doden. Idem met alle andere insecten...
Ik ben een beetje extreem :+ , maar ik sta dus wel open voor de argumenten van anderen, en daarmee heb jij me al 'aan het wankelen' gebracht! :)

Misschien heb ik nog een argument voor je :) . Zelf eet ik ook geen vlees (ik vind het niet lekker) ook eet ik biologische groenten uit de omgeving en krijgen we binnenkort zonnepanelen etc. Zo probeer ik een steentje bij te dragen aan het milieu. Een collega van mij keek me in het verleden wel eens misprijzend aan als ik een broodje kipfilet (gevogelte eet ik wel) at, of (nog erger!) tonijn (ben ik gek op) of omdat ik huisdieren heb... een andere keer liet hij bijna walgend mijn telefoonhoesje vallen toen hij zag dat het van leer is. Hij is veganistisch in een (naar mijn maatstaven) extreme vorm. Zo loopt hij als het even kan om een grasveld heen, omdat hij niet het risico wil lopen om insecten dood te trappen.

Het grappige is; hij heeft drie kinderen. Ik heb er geen. Daarmee is mijn ecologische voetafdruk dus vanzelf vele malen kleiner dan die van hem. Veganisme is voor mij dan ook erg korte-termijn gericht; want door alle vervuiling die zijn nakomelingen gaan veroorzaken, al de ruimte die ze nodig hebben en de grondstoffen die ze verbruiken etc etc (en dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid dat zijn kinderen uiteindelijk kunnen kiezen voor een niet-veganistisch bestaan) zullen zij op de de lange termijn indirect veel meer dieren de kop kosten dan ik.

Tegen het doodmaken van individuele dieren zijn vind ik daarom vaak van het kaliber 'als ik er maar niet direct mee geconfronteerd wordt' terwijl je je tijd in heel andere dingen moet steken als je op termijn een verschil wilt maken. Inmiddels kunnen mijn collega en ik het goed met elkaar vinden; we maken onze eigen keuzes en dat is goed zo.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:21

sallandval schreef:
Misschien heb ik nog een argument voor je :) . Zelf eet ik ook geen vlees (ik vind het niet lekker) ook eet ik biologische groenten uit de omgeving en krijgen we binnenkort zonnepanelen etc. Zo probeer ik een steentje bij te dragen aan het milieu. Een collega van mij keek me in het verleden wel eens misprijzend aan als ik een broodje kipfilet (gevogelte eet ik wel) at, of (nog erger!) tonijn (ben ik gek op) of omdat ik huisdieren heb... een andere keer liet hij bijna walgend mijn telefoonhoesje vallen toen hij zag dat het van leer is. Hij is veganistisch in een (naar mijn maatstaven) extreme vorm. Zo loopt hij als het even kan om een grasveld heen, omdat hij niet het risico wil lopen om insecten dood te trappen.

Het grappige is; hij heeft drie kinderen. Ik heb er geen. Daarmee is mijn ecologische voetafdruk dus vanzelf vele malen kleiner dan die van hem. Veganisme is voor mij dan ook erg korte-termijn gericht; want door alle vervuiling die zijn nakomelingen gaan veroorzaken, al de ruimte die ze nodig hebben en de grondstoffen die ze verbruiken etc etc (en dan hebben we het nog niet over de mogelijkheid dat zijn kinderen uiteindelijk kunnen kiezen voor een niet-veganistisch bestaan) zullen zij op de de lange termijn indirect veel meer dieren de kop kosten dan ik.

Tegen het doodmaken van individuele dieren zijn vind ik daarom vaak van het kaliber 'als ik er maar niet direct mee geconfronteerd wordt' terwijl je je tijd in heel andere dingen moet steken als je op termijn een verschil wilt maken. Inmiddels kunnen mijn collega en ik het goed met elkaar vinden; we maken onze eigen keuzes en dat is goed zo.

Hmm ja... Ik begrijp wat je wil zeggen. Maar als véél mensen het doen, is dat dan het doel? Wat ik hier probeer?
Mogen veganisten dan geen kinderen hebben?
Vind je veganisme maar een kleine stap? Of is de taak van zo'n milieubewuste vent dan om, op vriendelijke wijze, anderen te overtuigen om meer bewust te zijn van het milieu? Want tja, wat kan je meer doen? Is het dan niet altijd op korte termijn? Hoe deprimerend, zeg! :+
Ik wil graag wel een kindje, alleen zal het een adoptiekindje worden om meerdere redenen.

Ik ben inderdaad ook ongerust over het milieu, maar mijn geweten wringt toch het meeste bij de dieren. Da's ook wat meer ontopic, hihihi. Laat de discussie maar waarvoor het is, ik heb het gevoel dat het hier niet het topic voor is. :+
Ik draaf soms zo ver door, wil er niemand mee lastig vallen, sorry :o (Je mag altijd pb-en :P )

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:25

Saars schreef:
Hmm ja... Ik begrijp wat je wil zeggen. Maar als véél mensen het doen, is dat dan het doel? Wat ik hier probeer?
Mogen veganisten dan geen kinderen hebben?
Vind je veganisme maar een kleine stap? Of is de taak van zo'n milieubewuste vent dan om, op vriendelijke wijze, anderen te overtuigen om meer bewust te zijn van het milieu? Want tja, wat kan je meer doen? Is het dan niet altijd op korte termijn? Hoe deprimerend, zeg! :+
Ik wil graag wel een kindje, alleen zal het een adoptiekindje worden om meerdere redenen.

Ik ben inderdaad ook ongerust over het milieu, maar mijn geweten wringt toch het meeste bij de dieren. Da's ook wat meer ontopic, hihihi. Laat de discussie maar waarvoor het is, ik heb het gevoel dat het hier niet het topic voor is. :+
Ik draaf soms zo ver door, wil er niemand mee lastig vallen, sorry :o (Je mag altijd pb-en :P )

Oh haha, ik wilde ook niet al te zeer afdwalen hoor. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat je het gedrag van een ander niet bij voorbaat kunt 'afkeuren' omdat iedereen zijn eigen afwegingen heeft.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:44

En daarover zijn we het absoluut eens! :) Vandaar dat ik meteen erover wilde uitweiden :+
Laatst bijgewerkt door Saars op 01-02-13 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:57

Ja muizen zijn ongedierte maar deze blijft gewoon lekker leven, en dat vind ik gewoon leuk, een hamster is net zo groot en kan je ook veel lol van hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:32

Wilde je niet aan het wankelen brengen Saars ;)

In het geval van dat muisje met zijn plekje was het zo dat ik eerst de wespenval had uitgeplozen en daarna weggegooid en er vervolgens achter kwam dat er ook nog een muisje in die ton zat. Muisje nam de poten. Een keuze had ik daardoor niet meer.

Ieder moet zijn eigen overtuiging volgen. In dit geval was er een vraagstelling en tja, ik zou zelf niet er voor kiezen om die babymuisjes te gaan verzorgen.

Dat je spinnen redding geeft, daar kan ik nog inkomen. Bijen en Hommels probeer ik ook te redden maar die irritante mug in je slaapkamer? Of die wesp die al voor de derde keer op je bord land en je misschien de volgende keer een zeer pijnlijke steek toebrengt.

Nog een stapje verder: Ik vermoord teken als ze op mijn dieren zitten. Mijn dieren gaan voor de teken en nog erger, vlooien: die bestrijd ik met alle middelen die ik heb.

Een muis heeft een aaibaarheidsfactor voor ons mensen maar hij is net zo goed een levend wezen als een vlo of teek. Waar trek je de grens?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:57

ik heb anders nog muizevoeding op stal... Van dat groene soort :+

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 02:40

Percy schreef:
Dat je spinnen redding geeft, daar kan ik nog inkomen. Bijen en Hommels probeer ik ook te redden maar die irritante mug in je slaapkamer? Of die wesp die al voor de derde keer op je bord land en je misschien de volgende keer een zeer pijnlijke steek toebrengt.

Nog een stapje verder: Ik vermoord teken als ze op mijn dieren zitten. Mijn dieren gaan voor de teken en nog erger, vlooien: die bestrijd ik met alle middelen die ik heb.

Een muis heeft een aaibaarheidsfactor voor ons mensen maar hij is net zo goed een levend wezen als een vlo of teek. Waar trek je de grens?

Vervelend... Ikzelf laat de muggen en wespen... Van een steek ga ik niet dood. Bij een wesp hou ik me gewoon heel rustig, dat helpt vaak genoeg. Een lastige wil ik wel nog in een leeg glas cola vangen om ze dan in veiliger oorden te bevrijden :+
Maar met vlooien of teken heb ik nog nooit te maken gehad. Teken vind ik dood- maar dan ook doodeng. En vlooien zijn vies. Het is niet omdat ik geen dieren doodmaak dat ik ze niet vies kan vinden, ik vind sommige insecten echt walgelijk :')
Maar welke ik zou doden, dat weet ik niet! Ik zal toch niet een heel vlooienhuis hebben later -O-

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 03:02

Moest wel even lachen om jouw laatste zin.

Ik heb hier drie honden en twee katten. Als ik niet behandel voor vlooien en teken zou ik hun leven en het mijne toch bijzonder onprettig maken, en dan hebben we het nog niet eens over wormen.

De combinatie vlooien, teken en wormen kan de dood van mijn honden, katten en konijnen betekenen als ik er niets tegen doe. Ook mijn paarden ontworm ik omdat ze anders grote problemen kunnen krijgen met de dood tot gevolg.
Toch is die worm net zo goed een levend wezen als mijn paard, hond of kat.

We leven nu eenmaal in een setting die niets meer te maken heeft met de schepping zoals die ooit was. We moeten roeien met de riemen die we hebben en we hebben, omdat de natuurlijke vijanden verdwenen zijn, overlast van sommige diersoorten.

Paarden, honden, katten zoals wij ze kennen zijn er ook alleen maar door de menselijke invloed. Je kan de menselijke invloed niet aan de ene kant uitsluiten terwijl je aan de andere kant er naar leeft omdat we niets anders meer gewoon zijn.

8nnemiek

Re: Wilde babymuisjes, terugleggen of grootbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:04

TS, hoe gaat het nu met het muisje?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:07

8nnemiek schreef:
TS, hoe gaat het nu met het muisje?

Heb ik op de vorige pagina ook gevraagd maar ze antwoordt niet :(
Dus ook deze keer: TS hoe is het met het muisje? :)