Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:46

BArts17 schreef:
loes-freke schreef:
volgens mij wel net als paarden.

Dat weet ik wel zeker eigenlijk :P

het houden van deze is toch ook menselijk vermaak?
ze worden niet meer gebruik voor de ploeg, daar hebben we trekkers voor.
of zie ik dit verkeerd?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:48

Dorus schreef:
NatassJa schreef:
Ben wel benieuwd wat er nu met de dieren gebeurt.. Waar gaan ze naar toe??

De dieren zijn geen eigendom van het circus. Een circus huurt acts in, zo ook die met wilde dieren en die mensen die ingehuurd worden zijn de eigenaren van de dieren. Circussen in Nederland mogen die acts niet meer inhuren dus die mensen gaan met hun dieren gewoon naar landen waar het nog wel toegestaan is. Overigens is het gross van de acts niet eens Nederlands en reizen ze de hele wereld over van circus naar circus.

dat probeerde ik ze ook al duidelijk te maken paar blaz terug. :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:49

feit blijft dat een leeuw,giraf,zebra niet gedomestiseerd is,ook al fok je ze dus,het zijn gewoon wilde dieren,ze hebben ook een heel groot natuurlijk instinkt,dat weten de trainers ook..

en ik blijf erbij een, tijger die door een hoepel springt,een olifant op 1 poot handstand op een krukje staan,een orka met een mens op zijn neus springent in een kikkerbadje...tis te zielig voor woorden,dat mensen zulke idioterie in hun kop halen om dieren te laten doen..

wordt eens tijd dat er gewoon een groot verbod komt op dit soort dieren uitbuiterij....maar ja,dan moeten eerst mensen niet meer naar dit soort dieronteerdende shows willen gaan...

en aangezien er zat zijn die het 'prachtig' vinden zullen helaas deze dieren ervoor misbruikt worden...

een verbod in nederland is al 1 stap in de goede richting,nu alle andere landen nog :)

barts17 ja er zit een nogal domestisatie verhaal aan de hond en paard,dus ooit begon het met wilde honden/wolven...en nu hebben we er zelf 100 soorten rassen van gemaakt met karakters zodat ze goed bij de mens passen en dat wij ermee kunnen leven...

op dit moment zijn vooral in amerika kruising wolven heel erg in...en zelfs een hondenexpert als cesar milan begint er niet aan om met deze dieren te werken,zegt wel genoeg over dierlijke instinkten toch??

maar goed als mensen geen verschil maken of zien tussen wilde of gedomestiseerde dieren houdt de discussie snel op natuurlijk...

IndianRose_ ,cheeta's zo mak als katjes,maar nooit te vertrouwen..die dieren kunnen tam lijken maar natuurlijk instinkt is zo groot en hoog dat bij een minimale aanleiding het natuurlijk instinkt het echt gaat winnen en dan ben je echt de sjaak als mens zijnde..

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:51

loes-freke schreef:
het houden van deze is toch ook menselijk vermaak?
ze worden niet meer gebruik voor de ploeg, daar hebben we trekkers voor.
of zie ik dit verkeerd?

Maar begrijp ik nu goed, dat als tijgers of leeuwen gebruikt werden voor onze behoefte. Zoals paarden vroeger gebruikt werden voor de ploeg. Dat het dan wel mag?
De domesticatie van honden, katten, paarden etc. kunnen we moeilijk terugdraaien. De domesticatie van leeuwen, tijgers, olifanten etc. kunnen we nog wel makkelijker terugdraaien.

loes-freke

Re: Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:56

niet die in het circus geboren worden, die oude beesten kan je niet meer uit zetten, en de jongen beesten zijn het niet door moeder aan geleerd en krijg je net als apenopvang, een opvang voor deze dieren.
deze zullen nooit 100% uit kunnen zetten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:57

kimmie261 schreef:
ik vind het de beste beslissing ooit,weg die arme wilde dieren uit dat circus...ongelooflijk dat mensen daar naar willen kijken,leeuwen zitten op een tonnetje en springend door een hoepeltje vuur... :n

olifanten in de meest onnatuurlijke houdingen,daarna geketend aan een ketting staan voor uren...

wat bezielt ons mensen met dit soort dieren "kunstjes" te gaan doen...nooit begrepen...

nu nog een verbod op dolfinaria's... :) :) dat zou helemaal mooi zijn...

Precies. Ik vind dit echt een 'doorbraak'
Dat er iets afgeschaft wordt wat eigenlijk als heel leuk wordt beschouwd. Eens naar de dieren kijken ipv de mensen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:58

als er ooit leeuwen voor menselijke behoefte gebruikt werden en ze inmiddels zover gedomestiseerd zouden zijn dat er niet eens meer herkenbaar en leeuw( in uiterlijk en karakter) in terug te zien is...

tja waarom dan niet...

nu werkt men met 100% wilde dieren ,die dan in gevangenschap geboren zijn,maar 100% natuurlijk instinkt hebben...

in gevangenschap geboren zijn betekend niet per definitie meteen een gedomestiseerd dier zijn...

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:03

@kimmie261. Mee eens. Maar als we het nu stoppen met fokken in gevangenschap, wordt dat ''wilde'' er ook niet meer uitgefokt.
Maar als wij de dieren weer in het wild willen zien is het niet alleen maar een kwestie van stoppen met fokken in gevangenschap. Dan moeten we ook stoppen met het verwoesten van de leefgebieden. Als we alleen maar stoppen met fokken en het houden van de dieren in gevangenschap dan sterven ze alsnog uit...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:09

dierentuinen fokken toch goed genoeg,zoveel zelfs dat ze de overschotten moeten laten inslapen,nadat de kleintjes genoeg publieksgeld in het laadje hebben gebracht....

zie niet in wat het fokken van wilde dieren van circussen te maken heeft met in het bestand houden van wilde dieren en hun behoeftes en instinkten...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:15

Zijn jullie onlangs nog geweest?! Wij zijn laatst bij Renz geweest. Wat een enthousiasme, positieve bekrachtiging en liefde naar de dieren toe! Olifanten, paarden, kamelen, alles stond heerlijk buiten op het gras achter een schrikdraad. Dieren hadden plezier en werden goed behandeld. Ik vind het onzin!! Dat er richtlijnen komen voor een diervriendelijk beleid, prima! Maar dit is echt te kort door de bocht!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:28

kimmie261 schreef:
dierentuinen fokken toch goed genoeg,zoveel zelfs dat ze de overschotten moeten laten inslapen,nadat de kleintjes genoeg publieksgeld in het laadje hebben gebracht....

zie niet in wat het fokken van wilde dieren van circussen te maken heeft met in het bestand houden van wilde dieren en hun behoeftes en instinkten...

Er zijn dieren waar een overschot van is in dierentuinen, omdat het makkelijk genoeg nafokt. Er zijn dieren waar dierentuinen een heel waardevolle bijdrage leveren in het behoeden voor uitsterven van bepaalde diersoorten. Wat je in dierentuinen niet na kunt bootsen is een familiegroep bij bijv. olifanten door generaties heen, met de ervaring van de leidende koe die de kleintjes onder haar hoede neemt. Het feit dat deze dieren migreren en hele grote afstanden afleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:35

Idd sommige dierentuinen zijn soorten aan het behouden (Chester zoo bijvoorbeeld) dat vindt ik helemaal top , maar sommige dierentuinen wordt ik niet goed van..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:36

Inderdaad! Dus van mij mogen ze aan dierentuinen ook veel strengere voorwaarden opleggen!

Lottie84 schreef:
Zijn jullie onlangs nog geweest?! Wij zijn laatst bij Renz geweest. Wat een enthousiasme, positieve bekrachtiging en liefde naar de dieren toe! Olifanten, paarden, kamelen, alles stond heerlijk buiten op het gras achter een schrikdraad. Dieren hadden plezier en werden goed behandeld. Ik vind het onzin!! Dat er richtlijnen komen voor een diervriendelijk beleid, prima! Maar dit is echt te kort door de bocht!

Zozo! Goed zeg! En hoe groot was dat stukje gras, voor die beesten? Enig idee hoeveel (k)m2 een olifant normaliter nodig heeft? ;)
Bovendien; hoe kun je zien dat ze goed behandeld worden? Die paar minuten dat jij ze gezien hebt? ;)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:42

Vind dierentuinen toch wel een stukje minder erg als dit circus inderdaad. Eindelijk gaan ze daar weg, daar zat ik al mijn leven lang op te wachten.
Die krachtige, majestueuze beesten die zo gekleineerd worden dat ze op een blokje moeten gaan zitten en door hoepels moeten springen.. Schaam me er af en toe voor om mens te zijn. Ik vind 't vreselijk om naar te kijken, fijn dat ze weg zijn. Zet daar een hond neer die trucjes doet voor een brokje, voor beide partijen ook heel vermakelijk en leuk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:47

sflj schreef:
Inderdaad! Dus van mij mogen ze aan dierentuinen ook veel strengere voorwaarden opleggen!

Lottie84 schreef:

Zozo! Goed zeg! En hoe groot was dat stukje gras, voor die beesten? Enig idee hoeveel (k)m2 een olifant normaliter nodig heeft? ;)
Bovendien; hoe kun je zien dat ze goed behandeld worden? Die paar minuten dat jij ze gezien hebt? ;)

Natuurlijk heeft een olifant ruimte nodig maar dat kun je op heel veel dieren van toepassing laten zijn.
Batterijkippen,honden in een bench de hele dag,paarden in een hok van 3x3.
Ben tegen circussen....met honden,geiten,paarden gaat nog.Maar geen wilde dieren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:51

kimmie261 schreef:
nee het zijn wilde dieren,dieren met een wild instinct...net zo goed als dat een wolf geen hond is..zelfs kruising wolf x hond zijn "wilde" dieren...

in de genen zijn deze dieren gewoon wild,niets gedomestiseerd aan :n

[ Video ]

en naar dierentuinen ga ik niet... :)

en dit is waarom leeuwen gewoon wild zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=aRFKLoRRw3I

-O-

Zo, heftig filmpje die laatste! Ik neem aan dat ze de leeuw afschoten toch? Het beeld van het overlijden van de leeuw deed mij meer pijn dan het beeld van de bijna dode man. Nu is de leeuw op een beter plekje hoop ik dan maar.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:52

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:55

Dieren in het circus zijn geen wilde dieren en zijn ook allemaal in het circus geboren. Wie zegt dat deze dieren hier niet horen, moet ook van zijn paard afstappen en er niet meer oprijden/longeren/vrijheidsdressuur boefenen etc. Wij laten onze dieren ook kunstjes doen en een paard is net zo min een wild dier als een circustijger of circusolifant die al generaties lang in het circus zijn. Wat is het volgende: dolfinarium en dierentuinen sluiten?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:59

Steffie2012 schreef:
Dieren in het circus zijn geen wilde dieren en zijn ook allemaal in het circus geboren. Wie zegt dat deze dieren hier niet horen, moet ook van zijn paard afstappen en er niet meer oprijden/longeren/vrijheidsdressuur boefenen etc. Wij laten onze dieren ook kunstjes doen en een paard is net zo min een wild dier als een circustijger of circusolifant die al generaties lang in het circus zijn. Wat is het volgende: dolfinarium en dierentuinen sluiten?

graag morgen nog alle dolfinaria's dicht..

en die arme beesten die daarin leven uit hun lijden verlossen...

een tijger die in gevangenschap geboren wordt is niet tam en niet gedomestiseerd,dat zijn gewoon wilde dieren,met een groot natuurlijk instinct..alleen slachtoffer van menselijke zucht naar vermeerdering van dieren om ze daarna te misbruiken in een circus..

ZusJacobs,de leeuw wordt inderdaad dood geschoten in dat filmpje... :|

overigens moet ik zeggen,ik ga nooit naar dierentuinen maar de afgelopen jaren doen ze wel steeds meer hun best mooiere verblijven te maken,waarin de dieren zich prettiger voelen,dwz meer ruimte ,meer afwisseling... enz..

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:11

Lottie84 schreef:

leuk om te horen dat het nog steeds zo is.
eigenlijk had ik ook niet anders verwacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:13

Steffie2012 schreef:

of een wild dier nu in gevangenschap geboren is wil niet zeggen dat het een gedomesticeerd dier is.
Hetgeen niet het geval is met paarden,honden enzo....die worden al meer dan 2000 jaar gedomesticeerd.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:13

Steffie2012 schreef:

welkom nog een die met me eens is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:14

geerke schreef:
wilde dieren horen niet in een circus,kippen niet in een batterij,8000 varkens ook niet in een donkere schuur enzovoort.....Ik vind het een goed iets dat het afgeschaft wordt :j

& paarden ook niet in een stal/weiland/onder de man. ;)

De dieren zijn niet wild, ze zijn in gevangenschap geboren. & ik praat het niet goed, maar onze paarden hebben het dan net zo slecht. Ik vind het een beetje krom allemaal. Onze paarden leren toch ook kunstjes en krijgen daarna een koekje? Bij de circusdieren werkt het precies hetzelfde.
Een hond hoort ook niet bij ons in huis, een konijn hoort ook niet in een hok, een vogel hoort niet in een kooi, zo kun je alles verbieden.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 31-12-12 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:14

sflj schreef:

Lottie84 schreef:

omdat ze bij renz goed behandeld worden, en ik kan het zeker weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:18

nog een keer....er is een verschil tussen gedomesticeerde dieren en wilde.
Wie begrijpt mij wel?