Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:34

klopt die 1e heb je sowieso maar de 2e is niet helemaal waar. Ik geef ze dan kittenbrokjes en die gaan er veel meer doorheen dan normaal en natvoer ook, kon het de afgelopen zwangerschap niet aangesleept krijgen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:17

essiesilly schreef:
matasja schreef:
Waarom dek je dan niet bij een reu met dekgarantie? Dat is toch heel normaal... 400 euro betalen en leeg blijven, dan niet terug mogen komen is snel verdiend, maken ze foto's van de dekking? Dat je zeker weet dat hij erop gezeten heeft met succes?

Werpkist kun je heel makkelijk zelf maken, wij hebben er toen een gemaakt van 100 euro van 1.50 x 1.50 met doodligstsngen erin, hebben al 4 nesten in gelegen en is nog steeds bruikbaar...

Maargoed, eigelijk offtopic daar het om katten ging

Rustig aan!! Dat heb ik wel gedaan maar ik wil zelf een andere reu staat ook : IK heb gekozen voor een andere reu.. Daarnaast.. Foto s maken Vd dekking?? Denk je dat ik m n teef daar achter laat? ;) t

Was niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon een vraag, sorry als het zo over kwam.. vind 400 euro voor een dekking veel geld om zonder dekgarantie te dekken dat is alles...
En ja meestal laat je je teef dag 11 en 13 dekken en soms dag 14 nogmaals voor een optimale dekking, dus als je in de buurt zou wonen zou je heen en weer kunnen rijden, anders 3 dagen daar in pension bij een echte fokker, is toch niet zo vreemd, katten zijn 4 dagen van huis voor een goede opname

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:21

Sassol, dekreuen uit Duitsland en dan €1000 per pup? De pups krijgen dan geen eens een stamboom als vader duitse stamboom heeft... In ieder geval dat is bij mijn Aussie reu wel het geval toen ter tijd..
En ik las ergens dat iemand zei dat ze niet antwoorde als iemand haar te snel naar de vraagprijs vraagt.. Dat vind ik heel raar. Als je een dier gaat kopen heb je een bepaalde prijs is je hoofd en per fokker verschilt het enorm in de prijs, daarom vind ik het ronduit normaal omdat snel te vragen en verwacht ik ook antwoord. Stel ik wil 900 uitgeven en ik klop net aan bij een fokker die 1200 vraagt, maar max is max. Inmiddels ben je verliefd geworden maar kan je het beestje niet kopen, jij schiet er niks mee op en de fokker ook niet dus waarom zou je het niet meteen vertellen?

En daarbij een raskat/hond met stamboom geeft geen garantie op een gezonddier. Heb het hier al eerder gezegt, maar toch blijft iedereen er hier van uit gaan..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:40

Peer_hvj schreef:
Sassol, dekreuen uit Duitsland en dan €1000 per pup? De pups krijgen dan geen eens een stamboom als vader duitse stamboom heeft... In ieder geval dat is bij mijn Aussie reu wel het geval toen ter tijd..
En ik las ergens dat iemand zei dat ze niet antwoorde als iemand haar te snel naar de vraagprijs vraagt.. Dat vind ik heel raar. Als je een dier gaat kopen heb je een bepaalde prijs is je hoofd en per fokker verschilt het enorm in de prijs, daarom vind ik het ronduit normaal omdat snel te vragen en verwacht ik ook antwoord. Stel ik wil 900 uitgeven en ik klop net aan bij een fokker die 1200 vraagt, maar max is max. Inmiddels ben je verliefd geworden maar kan je het beestje niet kopen, jij schiet er niks mee op en de fokker ook niet dus waarom zou je het niet meteen vertellen?

En daarbij een raskat/hond met stamboom geeft geen garantie op een gezonddier. Heb het hier al eerder gezegt, maar toch blijft iedereen er hier van uit gaan..

Dat is niet bij alle rassen zo volgens mij. Mijn teef jeeft een stamboom en alles, pappa is kampioen in (ik meen) portugal en spanje.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:28

secricible schreef:
Peer_hvj schreef:

Dat is niet bij alle rassen zo volgens mij. Mijn teef jeeft een stamboom en alles, pappa is kampioen in (ik meen) portugal en spanje.

Weet niet of het bij alle rassen zo is, maar een tijdje terug was het in ieder geval wel zo bij de Aussie's (Australian Sheperd, waar ze het over had) Omdat de Duitse standaar waarschijnlijk net even wat anders is als de Nederlandse..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:13

Naar mijn weten zijn alle pups met stamboom weggegaan. Vader was inderdaad ook kampioen in het één of ander. Volgens mij lopen er ook sommige mensen op show met de pups. (Dan moest je toch een stamboom hebben?)

dierenfan

Re: Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 07:22

er zijn zoveel mensen die hun teef in Duitsland, Belgie, Amerika, Engeland, waar dan ook laten dekken en die krijgen allemaal een stamboom.

Logisch toch dat als de reu en de teef een stamboom hebben dat je een stamboom krijgt (HELAAS!!!!) bij de puppen. Als ze tenminste (volgens mij) de stamboom hebben die gelijk staat aan FCI stamboom. bijv. een AKAF stamboom en nog meer van deze verzinsels die er veel mooier uit zien maar die niet gelden als officiele stamboom.

Als het zo is dat die Duitse aussie een normale stamboom had en de dekaanvraag e.d. is allemaal op tijd gedaan dan is dat echt een enorme uitzondering op de regels in elk geval.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 08:21

Waarom helaas?? Ik rij ook naar Frankrijk, we hebben nou eenmaal niet zo veel beaucerons in Nederland en de betere reuen zitten daar. Bij je dekaangifte moet je kopie stambom en HD uitslag naar de raad sturen en dan krijg je idd gewoon je Stamboom bij de pups (GELUKKIG ;) )

Sassol idd voor show moet je een geldige stamboom hebben

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:06

Goof schreef:
Yom schreef:
- laten enten en ontwormen van de poes
- verzorging en extra eten tijdens zwangerschap

Of die poes nu drachtig is of niet, bovenstaande kosten heb je sowieso.
Ik vind het echt schandalig dat dit soort kosten door berekend wordt aan de koper.

Hoezo is dat schandalig? Gebeurt bij een veulen ook, gebeurt bij dingen waar arbeidsuren ingestoken wordt o ze te maken ook. Jij wilt een pup of kitten, dan zal je moeten betalen wat er voor gevraagd wordt. Tuurlijk kan jij je raskat of rashond ook bij de handelaar halen, dat je het je het erna honderden euro's extra kost omdat het arme dier geen heupkommen blijkt te hebben of andere ziektes, dat is een keuze die je zelf maakt.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:50

Goof schreef:
Yom schreef:

Ik vind het echt schandalig dat dit soort kosten door berekend wordt aan de koper.

Kijk en van zulke reactie's zakt mijn broek dus af. Jij wil een pup/kitten/veulen of whatever, wij maken de kosten en hebben het werk ervan en jij er goedkoop met een pup/kitten/ veulen er vandoor ? Sinds wanneer heeft een dier die niet drachtig is extra voeding nodig ? Waarom is het zo schandalig om dit door te berekenen ? Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten noem ik dat.

Met andere woorden.....ik persoonlijk zou geen dier aan jou verkopen, grote kans dat jij ook de kosten niet wilt maken als het dier wat gaat mankeren, hoogstwaarschijnlijk vind jij het schandalig wat de DA door berekend aan jou want bij een DA zit je ook niet voor en dubbeltje op de eerste rang. Advies....neem een pluche dier, kost weinig in aanschaf en ook in onderhoud.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:45

Goof schreef:
Yom schreef:

Dit berekenden wij niet door in de kittenprijs, net zoals meer kattengrit verbruik met kleintjes in huis.
En zelfs dan speelden we meestal niet quite.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:58

Goof schreef:
Yom schreef:

Nee hoor. Reken even alleen het 4 x ontwormen van de moeder en de jongen. Dat doe je normaal niet.

Heb dan alleen ervaring bij de pups. Maar al met al kost alleen het ontwormen van een nest pups al rond de 150 euro

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:17

Bassenque, dank voor je afschuwelijk kortzichtige reactie. Inderdaad, ik ben erg slecht voor mijn dieren en heb geen potje achter de hand voor een DA. :')

Mijn hond was gratis en komt van marktplaats, mijn katten waren (zo goed als) gratis en komen van marktplaats en via via. Mijn hond is regelmatig bij DA geweest voor onderzoeken en staat op dure medicatie ivm ocd en artrose. Mijn kater staat op speciaal voer ivm gevoelig zijn voor blaasgruis.
Nogmaals bedankt voor je domme kortzichtigheid.

Een poes wordt sowieso geent, ontwormd en gevoederd, of deze nou als huiskat wordt gehouden of voor de fok. Waarom dan die kosten door berekenen?

Crazycat en Wilawander, dank voor jullie wel normale reacties ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:52

Goof, even nadenken: het gaat om het MEER eten van de poes bij dracht en het MEER ontwormen van de poes voor de dekking en het MEER ontwormen van de poes samen met de kittens (die moeten vanaf 6 weken elke maand ontwormd). Het gaat dus NIET om de reguliere kosten, maar om de MEERKOSTEN. Snap je het nu???? Fijn dat je zoveel gratis en zo goed als gratis dieren met extra medische kosten verzorgd. Deed ik vroeger ook. Tot de dierenarts vroeg waarom ik de stumpers (2e en 3e hands dieren) van een ander overnam (in verband met de hoge medische kosten). Ik vond het toen een rottige opmerking, maar ik begrijp het nu wel. Dat ik raskatten fok heeft puur en alleen te maken met het feit dat ik het mij a. kan veroorloven en b. altijd al dit ras heb willen hebben. Ik denk dat niet 1 fokker alle kosten 1 op 1 doorberekend in de pups of kittens, want dan zijn ze onbetaalbaar. Nogmaals, heb ik al eerder in dit topic gesteld. Heb je het er niet voor over, haal dan een lief dier uit het asiel. Of van MP.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:59

@Goof: dat vind ik net zo'n domme opmerking als mensen die een kat uit het asiel duur vinden, want je kan ze toch ook gratis op internet vinden, Ja maar die zijn niet ontvlooid, ontwormt, geeent en gechipt en als ze volgroeid zijn ook gesterriliseerd, verkoper gaat je niet betalen omdat jij graag een kitten wil, verzorging kost wat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:07

Ik heb het 1x van redelijk dichtbij mee mogen maken dat er een nestje gefokt werd en dat was een pechnest:
Tante wilde ruim 20 jaar geleden een nestje fokken met haar sealpoint pers, dus beestje laten testen, dekkater uitgezocht etc.
Zij naar de kater: gebeurde niets.
Kater bij haar: gebeurde niets.
Kater net 5 minuten de deur uit: dikke rooie straatkat breekt in en dekt de poes.
Dekgeld en alles kwijt dus, nestje op komst maar geen stambomen.
Werd een keizersnede en de 3 kittens moesten bijgeflest worden.
Geloof dat de kittens uiteindelijk zo goed als gratis de deur uit zijn gegaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:24

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:27

Ik heb er overigens niets tegen dat er verdient word aan de nestjes, je hebt er immers veel werk aan en andere dingen doe je ook niet gratis. Zou niet weten waarom je er niet wat geld aan mag verdienen, word natuurlijk wat anders als dat het hoofddoel word.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:20

Geloof dat TS al een kat heeft gevonden, een herplaatser :) klopt dat TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:13

Klopt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:22

:)
Nogmaals, heel erg leuk voor jullie! Veel plezier met Klaazje ^^

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:36

Leuk Joolien. Herplaatsers via de rasverenigingen zijn natuurlijk ook hele goede kandidaten. Raskatten die vanwege stress in de cattery of overbevolking een nieuwe eigenaar zoeken. Veel plezier met de kat!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:40

veel plezier met je bloterik :)