Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:12

Kom maar gezellig bij ons, hoor Kentaro, we hebben ook nog ezeltjes voor de juiste sfeer :))

En ik heb het werkelijk nog nooooooit meegemaakt, bij geen enkele hond, dat die het hier niet naar zijn/haar zin had.
Mensen die met tranen in hun ogen de hond achterlieten ( alleen de eerste keer ;) ) en de hond bij het ophalen met geweld in de auto moesten proppen kwam meer voor :))

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:19

Wij dan ook of alleen de hondjes????? }>
(ben gék op ezeltjes!!)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:39

Liever alleen jullie ... we zijn al een poosje gestopt met hondenoppas :))

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:47

:') (maar je weet niet wat je mist aan onze hondjes..... }> )

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:04

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik heb gereageerd, maar ik heb een leuke mededeling.

Omdat het vuurwerk nu weer wordt afgestoken is mijn hond weer overstuur.
Gisteren was het weer raak: grote pupillen, staart tussen de benen, trillen en onrustig.
Toen deed ik de gehoorbeschermers om, en gaf ik hem een speeltje.
Hij werd weer helemaal relax en ging uiteindelijk lekker slapen. Dit is echt bijzonder want meestal blijft hij in zo'n angstige fase.

Wel zal ik nog iets stroefs om de banden doen. Dacht zelf aan siliconen erop naaien.
Onze hond heeft een mooie gladde kop, maar daardoor glijdt hij er snel af.

Ik raad dus de beschermer aan, maar ik zou er nog iets opnaaien ipv met afglijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:07

Wat fijn dat het werkt!

Misschien dan toch ook maar aanschaffen voor oud&nieuw.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:29

Zit de dagen al af te tellen tot het weer voorbij is......
Hier hoor je nu af en toe een hele harde knal, maar dat gaat nog prima. Eer ze echt door hebben wat het was, is het al weer voorbij :+
Maar vanaf vandaag mocht het verkocht worden.... Hoop zó dat het hier mee gaat vallen!!!
Alle andere angstige honden bezitters, alvast héél veel sterkte!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:10

Een kennis gaat met haar hond van 23.30 tot 'n uurtje of 1 rijden in de auto.
Radio hard aan en kilometers maken over de autoweg. Niet zo gezellig voor de baas, maargoed, voor de hond werkt het blijkbaar.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:20

Tot nu toe gaat het goed mbv de clomicalm. Maar ze hoort inmiddels ook wat minder (ouderdom). Als ze in diepe rust is, hoort ze de knallen niet. Maar als ze een knal heeft gehoord, dan is ze alert, hoort alles en dan wordt ze wel schichtig. Ze mag ook echt niet meer loslopen.
Maar het is nog goed te behappen, de clomicalm haalt de ergste kantjes er wel af. De radio of tv staat ook continue aan, een tikje harder dan normaal.

Maarja, het echte drama begint vanaf maandag 10 uur -O-
Ze krijgt deze dag ook nog een kwart alprazolam om de 6 uur.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:25

Wegbrengen naar een kennel ergens in de bossen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:00

Ik ben vandaag een eind wezen fietsen, je hoort dan wel veel knallen maar omdat hij dan al rent kan hij het beter handelen. Je merkt dan ook dat hij in het begin niet wilt drinken, eten of plassen maar dat hij dat opgegeven moment wel weer doet. Ook is die wat energie kwijt wat hij dan niet kan gebruiken om te stressen.

Nu lekker samen op bed met het raam dicht, dus hoort ie ze wel maar is het niks vergeleken met buiten en is dan ook lekker rustig.

Maar ook hier gaat hij een week voor en na oud en nieuw absoluut NIET van de riem af.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:23

M'n vriend is vorig jaar ook rond middernacht met de hond ergens heen gereden waar geen vuurwerk werd afgestoken. Tuurlijk werkt dat wel, maar het is helaas niet alleen om middernacht -O-
Net een stuk wezen lopen. Net voordat we terug gingen, toch een paar van die klere pijlen...... Kazuo is nu in huis nog steeds aan het zoeken naar een plek waar hij ver weg kan kruipen... ;(

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:26

een halve paracetemol gewoon die van mense
worde ze ook minder gestressd van

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:28

Paracetamol is absoluut niet geschikt voor honden!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:38

Hier een blaffende stresshond. |( ze knallen al weken wat later op de avond, sinds gister fijn overdag ook, alle kleine kindjes in de directe omgeving zijn fijn bezig. Onze witte herder is redelijk over de zeik. Vanaf dat het geknal begint krijgen we hem niet naar buiten, behalve de auto in. Vandaag de bossen in gegaan waar hij heeft kunnen rennen. Gelukkig flink wat gedaan, alleen het poepen zal vannacht wel in de tuin worden. Dan durft hij tenminste.

Hij staat nu ruim een week op selgian om hem trainbaar te maken en de ergste angst weg te halen. Dat scheelt al flink Maandag gaat hij aan de alprazolam weer erbij en dan hopen dat middernacht goed gaat. Afgelopen jaar naar stal gegaan s nachts ver van vuurwerk af. Dit jaar geen idee wat we doen.

Een voordeel, onze kruising russel die altijd panisch was voor knallen geeft er niets meer om sinds dit jaar. *\o/* omdat ze zo vaak met hardloopwedstrijden is meegeweest is ze door de startpistolen schot en knal vast geworden. Vandaag een startschot met carbid vlak achter haar. Haar reactie, kaboem joepie we mogen rennen. Dat is voor de witte herder wel prettiger, 2 relaxte honden en een stressdier.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:54

Ik heb ook zo'n hele bange hond. Ik was ook altijd bang dat hij een epileptisch aanval zou krijgen of erin zou blijven. Ik heb hem wel eens zo'n kalmeringsmiddel van de DA gegeven maar dat "verlamde" idd zijn spieren maar hij bleef net zo bang, alleen kon hij niet meer goed bewegen. Dat heb ik daarna ook nooit meer gedaan. Ik ga nu al heel wat jaren met hem naar de hei, ik heb iets gevonden waar je helemaal geen vuurwerk hoort. Dat is echt ideaal.
Ik zag dat je in Wassenaar woont, ik liet hem vroeger dan wel eens uit bij de Wassenaarse slag. Daar hoor je het vuurwerk niet zo goed als je vroeg bent.

@loisbr89, je hebt daar zeker geen foto van? :-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:01

Kentaro schreef:
M'n vriend is vorig jaar ook rond middernacht met de hond ergens heen gereden waar geen vuurwerk werd afgestoken. Tuurlijk werkt dat wel, maar het is helaas niet alleen om middernacht -O-
Net een stuk wezen lopen. Net voordat we terug gingen, toch een paar van die klere pijlen...... Kazuo is nu in huis nog steeds aan het zoeken naar een plek waar hij ver weg kan kruipen... ;(

Mijn hond mag niet heen en weer blijven pezen, dan blijft hij er veel langer in hangen. Als hij zijn eigen draai niet kan vinden MOET hij op een aangewezen plek (in dit geval het bed) liggen.
Dan blijft hij daarna ook rustig liggen en heeft zelfs stil gekeken naar de pijlen :j

Grenzen aangeven in stressgedrag helpt wel is mijn ervaring met meerdere honden. (Zo mag hij bijv. ook niet aan de riem trekken als er een knal geweest is)
Misschien heb je er wat aan?

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:46

NESCAFE schreef:
Ik heb ook zo'n hele bange hond. Ik was ook altijd bang dat hij een epileptisch aanval zou krijgen of erin zou blijven. Ik heb hem wel eens zo'n kalmeringsmiddel van de DA gegeven maar dat "verlamde" idd zijn spieren maar hij bleef net zo bang, alleen kon hij niet meer goed bewegen. Dat heb ik daarna ook nooit meer gedaan. Ik ga nu al heel wat jaren met hem naar de hei, ik heb iets gevonden waar je helemaal geen vuurwerk hoort. Dat is echt ideaal.
Ik zag dat je in Wassenaar woont, ik liet hem vroeger dan wel eens uit bij de Wassenaarse slag. Daar hoor je het vuurwerk niet zo goed als je vroeg bent.

Afbeelding

Beetje slechte kwaliteit, uit een slechte hoek. Maar geeft wel ongeveer een indruk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:02

NESCAFE schreef:

Er is niet zomaar 1 kalmeringsmiddel van de DA, je hebt veel verschillende.
Vetranquil is het vroegere meest gebruikte middel, maar dat kende dus de werking dat het een erg verslappend effect had, maar geen angstremmend effect en juist een versterking van de ontvangst van geluiden. Ik geef Alprazolam wat een echte angstremmer is en bijna geen invloed op de spieren heeft, maar dat wordt nog meer erg weinig voorgeschreven door de DAs terwijl het eigenlijk juist heel goed werkt. Het is namelijk wel een mensen-middel. Ik moest het ook in de gewone apotheek halen. :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:50

Sassol, ik ga daar wel op letten, dank je!

Alprazolam ga ik eens informeren bij onze dierenarts!
wil nog wel even aangeven dat men wel heel goed op moet letten als je iets geeft en de hoeveelheid daarvan!! Wij hebben jaren terug een hond gehad die ook een tijdje iets rustgevends nodig had. Moesten van de dierenarts een heel tablet geven (was meer dan aanbevolen hoeveelheid). Arme beest was 2 dagen zo stoned als een garnaal...... Hebben de dosering maar gauw naar beneden aangepast.
Gister sprak ik een vrouwtje waarvan haar vorige hond ook heel erg bang was met oud en nieuw. Kreeg een middel (weet even niet welke) voorgeschreven en moest daar ook een hele van geven i.p.v. een halve. Het arme beest kon 2 JANUARI pas weer op eigen benen staan...... (had alles laten lopen in haar mandje...)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:10

Wat een nare verhalen allemaal zeg van DA's die teveel voorschrijven. Je wilt met dat soort middelen natuurlijk wel liever iets teveel dan iets te weinig geven (wel wakker zijn en alles meekrijgen, maar niks kunnen wil je dus echt voorkomen), maar zo erg.

Net nog een rondje buiten gedaan en ondanks de knallen was hij heel relaxed, rustig zijn behoefte gedaan, maar vooral: GEEN staart tussen de benen! *\o/*
Het fietsavontuur blijkt hier dus een succes!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:12

Wil niet alleen zeggen dat dierenartsen het fout doen hoor!! Wilde voornamelijk ook aangeven dat je wel op moet letten wat je doet, mocht iemand zelf medicatie willen halen!

Wat fijn dat het goed gegaan is! Ben benieuwd of Kazuo zo nog mee uit wil......

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:13

Misschien wil die wel mee naast de fiets? :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:15

Dat heeft hij een paar keer gedaan en vindt hij inderdaad fantastisch!!
Het probleem alleen in deze blijft als hij eenmaal een knal heeft gehoord, hij echt niet meer wil plassen of poepen.... (en doet dat absoluut niet in de tuin -O- )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:23

Kentaro schreef:
Dat heeft hij een paar keer gedaan en vindt hij inderdaad fantastisch!!
Het probleem alleen in deze blijft als hij eenmaal een knal heeft gehoord, hij echt niet meer wil plassen of poepen.... (en doet dat absoluut niet in de tuin -O- )

Tja, het duurde bij mijn hond vanmiddag ook zo'n 2 uur voordat hij wilde plassen (waren toen nogal veel knallen in dat gebied) maar daar heb je niet zo'n zin in op dit uur denk ik :+ Misschien maar gewoon héél hard zingen tijdens het wandelen? :')

Mocht je morgen veel tijd hebben kan dit misschien wel een uitkomst bieden, doordat ze mogen blijven lopen (let wel: hou zelf je tempo aan, niet het tempo verhogen na een knal, pas wanneer je hond zelf weer het gewenste tempo aanhoudt kun je de stress er even uitsprinten) voelen ze zich minder angstig en zijn sneller weer gekalmeerd.
Plus dat je hond veilig heeft kunnen bewegen (neem aan dat ze niet loslopen nu het vuurwerk verkocht wordt).