En honden dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: En honden dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:51

Honden en paarden zijn zowieso niet te vergelijken want ze hebben heel andere behoefte's, instincten en gewoonte's.

Een hond leeft in een roedel binnen een bepaald territorium.
Wij mensen nemen de hond in huis en maken daarmee het huis zijn territorium, de hond leeft de hele dag tussen ons mensen en wij fungeren dan als vervangend roedel. Ik vind het dus niet raar om een hond alleen te houden, honden hebben daar ook geen probleem mee.
Wanneer je een hond alleen buiten houd en hij zit veel in een hok of kennel wordt het wel een ander verhaal, dan zou er idd een andere hond bij moeten.

Paarden kun je niet in huis nemen en een kudde is wat anders dan een roedel, wij mensen zijn te verschillend van paarden om de kudde te kunnen vervangen (als we al dag en nacht bij het paard kunnen en willen zijn), daarbij heeft een paard steun en veiligheid aan zijn kuddegenoten, die heeft ze dus echt nodig. Bij een hond is die behoefte er niet zo sterk.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:56

Ik ga dit topic laten lezen door mijn vriend :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:42

we hebben er nu 1 (onze eerste samen) zodra die uitgepuberd is , komt er een tweede bij...
maar nog 1 opvoeden terwijl we Eyck nog aan het opvoeden zijn ?? dat gaat dus niet goed komen nie :n
dan kan ik alvast kennels in de tuin gaan bouwen en daar heb ik geen hond voor

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:27

Hhilde schreef:
Achterhaald van die twee pups. Twee pups uit hetzelfde nest gaan elkaar heel vaak de tent echt uitvechten. Zeker als het hetzelfde geslacht is.

Hoeft niet hoor, ik heb twee reutjes uit hetzelfde nest en die gaan super bij elkaar. Bij mijn broer (twee dwergpoedels) idem.
Het is wel moeilijker om cursus te volgen, want ze zijn inderdaad erg op elkaar gefocussed. Dus ging er eentje, ging de ander geheid mee. Maar met consequent oefenen, ook los van elkaar, lukt dat uiteindelijk ook wel.

Ze zijn nu 2 en kunnen rustig los mee, lopen netjes naast elkaar aan de voet. Ook als ze los rennen en spelen is 1 fluitje genoeg om ze weer bij je te krijgen.

@hhilde: je zegt dat je hond niet met andere honden kan. Onze oude herder was ook vreselijk agressief tegen elke hond die hij tegen kwam, die durfde ik echt niet los te laten. Maar met de twee pups erbij was het toch anders, hij speelde met ze, liet ze over zich heen lopen, botjes afpakken. Als ze een andere hond als onderdeel van hun "roedel" zien is het toch anders als dat ze een hond op straat tegen komen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:49

Mijn hond kan buiten prima met andere honden, hoor. Hij wil ze alleen niet in huis. Niet dat hij dan boos wordt of zo, hij is gewoon zichzelf niet dan. Hoe egoistisch moet ik wezen om er toch een andere hond bij te proberen?

Trouwens, jouw honden zijn amper volwassen, komt vaak pas later. Of je hebt geluk en er is er een die zicg verschrikkelijk onderwerpt.. En het ligt ook een beetje aan het ras, waar ik vermoed dat herders wel gaan vechten, vraag ik me dat af bij poedels.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:51

Lol, ik neem te snel aan dat je weer herders hebt, niet dus :') Labradors (of een x daarvan) zal imo ook sneller goedgaan.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:54

Ik heb een hond op leeftijd(alleen) Maar ik ga regelmatig naar mijn ouders daar is nog ander hondje, en af en toe ff spelen dus hij is noooit helemaal alleen en ik werk alle dagen aan huis, en af en toe komt er een logeerhond. Maar MIk wordt ouder denk jaar of 10-12 5de eigenaar vanuit Spanje kan wel merken dat ie liever rust heeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:00

anneliesdj schreef:
Honden en paarden zijn zowieso niet te vergelijken want ze hebben heel andere behoefte's, instincten en gewoonte's.

Een hond leeft in een roedel binnen een bepaald territorium.
Wij mensen nemen de hond in huis en maken daarmee het huis zijn territorium, de hond leeft de hele dag tussen ons mensen en wij fungeren dan als vervangend roedel. Ik vind het dus niet raar om een hond alleen te houden, honden hebben daar ook geen probleem mee.
Wanneer je een hond alleen buiten houd en hij zit veel in een hok of kennel wordt het wel een ander verhaal, dan zou er idd een andere hond bij moeten.

Paarden kun je niet in huis nemen en een kudde is wat anders dan een roedel, wij mensen zijn te verschillend van paarden om de kudde te kunnen vervangen (als we al dag en nacht bij het paard kunnen en willen zijn), daarbij heeft een paard steun en veiligheid aan zijn kuddegenoten, die heeft ze dus echt nodig. Bij een hond is die behoefte er niet zo sterk.

dit maken wij ervan,dat honden ons als roedel gaan zien...

zo kan je er natuurlijk ook van maken dat een paard in een kudde geiten zich prima voelt want dan worden die geiten zijn kudde...tis maar net hoe je het zelf wil zien,alleen kom er niet mee aan dat je je paard zo laat leven,dan is bokt te klein...

ik ben van mening dat een hond een roedeldier is,dwz hij heeft het meeste aan zijn soortgenoten--> honden dus

en bij gebrek aan deze medegenoten doet hij het maar met de mens,wil niet zeggen dat honden per definitie dan ongelukkig zijn,want gelukkig kunnen wij mensen ze prima vermaken,maar of wij nu het wezen zijn waar een hond de beste communicatie mee heeft,zich honds mee kan gedragen,en zijn hondse dingen doen...nee vind ik van niet...

het is precies wat dat onderzoek zegt,het is een roedeldier..wij maken er een solitair dier van...en dat alleen maar omdat wij vinden dat een hond dat prima kan,is solitair leven iets natuurlijks voor een hond :n

geaccepteerd :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:04

Een hond compleet alleen laten is voor mij ook een big no no. Verder maakt een hond makkelijk aansluitig bij mensen waar hij ook vrijwel 247 bij is. Een paard moederziel alleen laten staan en (in sommige situaties) met enige regelmaat een uurtje per dag wat aandacht geven is onvoldoende. Zodoende is het geen correcte vergelijking.

Wat betreft een bench, een konijn zal ook daar constant inzitten. Als het goed is heeft een hond dat niet. Onze hond slaapt in de bench, de rest van de dag rent ze door het huis en de tuin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:11

Wij hebben, nu nog, onze Duitse herder alleen zitten. Maar ik heb wel gemerkt dat ze het met andere honden samen leuker vindt. Waar ze nu heel veel slaapt en als ze wakker is uit het raam staat te gluren, is ze met een andere hond aan het spelen, samen slapen, ze leeft helemaal op.
Hier komen er zeker nog honden bij en zal geen hond alleen meer nemen, wij mensen hebben geen 24/7 tijd om de hond aandacht te geven.

Enne, onze hond kan buiten absoluut niet met andere honden, maar als je haar kennis laat maken en dan mee naar binnen neemt met de andere hond, is er geen probleem. Vreemde honden horen niet bij haar roedel en horen weggejaagd te worden, maar honden die 1 keer mee in huis/op wandeling mee geweest zijn, worden binnen no time geaccepteerd. In het begin heel veel spelen, later wordt het normaler en weer rustiger.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:17

Hhilde schreef:
Lol, ik neem te snel aan dat je weer herders hebt, niet dus :') Labradors (of een x daarvan) zal imo ook sneller goedgaan.

Klopt, ik denk dat het sowieso een verschil maakt wat voor ras je hebt. Onze honden zijn absoluut niet dominant of agressief, dus ik verwacht ook in de toekomst daar geen problemen mee. Kan me wel rassen voorstellen waar die kans absoluut aanwezig is.

Ik vind je overigens niet egoistisch als je geen extra hond neemt hoor, gaf alleen het voorbeeld van onze herder bij wie het wel goed ging. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:23

gekke is ,dat meestal de algemene mening op dit forum is dat wij mensen geen soortgenootje van een dier kunnen vervangen,wat betreft taal,behoeftes enz..

en bij een hond blijken we dat wel te vinden...

wij kunnen dat gewoon niet,als ik zie bv hoe honden hier spelen,zo speel ik nooit met een hond en zal ook nooit zo spelen,nog maar niet te hebben over het feit hoe vaak het wel niet mis gaat met opvoeding/omgang van honden omdat wij mensen gewoon de hondentaal niet begrijpen/snel genoeg hun signalen opakken.

hoe kan men dan toch zeggen dat wij mensen een prima soort vervanging zijn voor een (roedel)dier als een hond?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:25

honden gaan toch vaak ook mensen als hun 'roedel' aanzien. dus dat is anders dan een paard, niet vergelijkbaar met een vluchtdier dus. maar zelf is een mens geen hond vind ik net als kimmie261 zegt.
ik heb sinds kort een maatje erbij, omdat ik er ook de mogelijkheid toe heb nu, nu toch een geruster gevoel als ik eens een dag langer moet werken, of eens weg moet.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:26

Ik wás er altijd van overtuigd dat het niet uitmaakt of honden alleen binnen een huishouden zijn of met nog een hond. Maar sinds we er een tweede hond bij hebben merk ik dat ze echt enorm veel met elkaar optrekken en steun aan elkaar hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:51

kimmie261 schreef:
dit maken wij ervan,dat honden ons als roedel gaan zien...

zo kan je er natuurlijk ook van maken dat een paard in een kudde geiten zich prima voelt want dan worden die geiten zijn kudde...tis maar net hoe je het zelf wil zien,alleen kom er niet mee aan dat je je paard zo laat leven,dan is bokt te klein...

Een roofdier wat in roedels leeft is heel wat anders dan een vluchtdier en een kudde. Bij een vluchtdier ligt het vervangen zowieso gevoeliger omdat die zijn veiligheid uit de kudde haalt.
Je zou een paard ook best in ander gezelschap kunnen houden, geiten lijken me dan niet ideaal maar denk aan iets van dezelfde grootte en gedrag.
En ja, bij gebrek aan beter zal hij dat als zijn kudde gaan zien, net als een hond het gezin als roedel ziet, of wil je zeggen dat dat niet zo is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:10

ja dat zeg ik juist wel dat dat zo is,bij gebrek aan beter zal een hond de mens als zijn roedel gaan zien.....

alleen wat ik zeg is dat je vooral niet moet schrijven dat je 1 paard hebt in je wei achter je huis welke gezelschap heeft van een koe/geit of schaap,dan zal heel bokt je weten te vertellen dat een paard geen geits/koe's of schaaps spreekt en een soort genoot nodig heeft als kudde dier zijnde.

alleen bij een hond wat een uitgesproken roedeldier is,vind men het heel gewoon dat deze zonder soortgenoten gehouden wordt,en dat wij als mens dus maar die soort genoot voor de hond moeten zijn.

ik ben van mening dat ik als mens geen hond kan vervangen kwa honds gedrag en taal,en toch is dit meer geaccepteerd als dat een ander groepsdier alleen gehouden wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:15

Maar bij een hond gaat het dan alleen om het spreken van de taal, sociaal contact, bij een kuddedier ook om veiligheid dus dat vind ik niet echt vergelijkbaar.
En een kuddedier hoort in een kudde, dus eigenlijk paarden met z'n twee is ook te weinig want dat is geen kudde. En je kunt er dan wel een handvol geiten bij zetten maar denk dat je daar net zoveel werk en kosten mee hebt dan met één pony dus waarom zou je dat doen.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:21

Ik heb altijd meerdere honden, puur het feit dat het honden zijn en ik een mens. Ik kan de honden niet bieden wat ze onderling hebben.
Ik vind het al prachtig om te zien hoe ze leven, spelen,simpel door naar hun gedrag onderling te kijken.
Heb nu en herplaats teckel van 2 jaar ertussen lopen, onzeker, daardoor een bijter. Ze is nu een half jaar bij ons, en verbaas me over haar veranderde gedrag. Rustiger, minder fel.
Maar om nu te zeggen dat mensen die voor 1 hond kiezen, niet goed bezig zijn, vind ik niet kunnen.

Ligt aan je portomenee, huisvesting, en de aard van je hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:37

anneliesdj schreef:
Maar bij een hond gaat het dan alleen om het spreken van de taal, sociaal contact, bij een kuddedier ook om veiligheid dus dat vind ik niet echt vergelijkbaar.
En een kuddedier hoort in een kudde, dus eigenlijk paarden met z'n twee is ook te weinig want dat is geen kudde. En je kunt er dan wel een handvol geiten bij zetten maar denk dat je daar net zoveel werk en kosten mee hebt dan met één pony dus waarom zou je dat doen.

maar nu vergelijk je alleen met een paard,er zijn ook andere dieren waarbij bokt op zijn kop staat als je er maar 1 van hebt,bv een parkiet,muis,rat,konijn ,cavia...en zelfs bij een goudvis kan men zich er druk over maken...

bv cavia en konijn samen houden is een no-no want de dieren spreken elkaars taal niet,gekke is dat niemand bij een hond die alleen gehouden wordt het nodig schijnt te vinden te vertellen dat dat eigenlijk ook een no-no is,en dat wij vinden dat wij als mens wel volstaan als soortgenoot voor een hond,terwijl wel iedereen weet en roept dat een hond een roedeldier is,dus eigenlijk een andere hond als soortgenoot nodig zou moeten hebben,zouden we het willen doen volgens de regeltjes wat betreft alle andere groepsbeestjes die wij als huisdier houden......

het is gewoon een beetje raar,valt mij gewoon ook op hoe fel mensen kunnen zijn in eenzaam gehouden konijnen/cavia/parkieten/knaagdieren en niet te vergeten paarden topics... maar het heel gewoon vinden dat honden alleen gehouden worden,en het zelfs heel gewoon vinden dat honden hele nachten en soms nog uren overdag moederziel alleen in een kooi opgesloten zitten..

het is best wel raar dat het zo gewoon gevonden wordt bij een hond :)

en ik hou geen paard tussen de geiten hoor,maar was als voorbeeld,geen praktijk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:41

Juist het grote verschil is die kooi, als die beestjes zitten opgehokt in hun eigen plastic bubble aan het randje van de wereld genegeerd te worden en zich rot te vervelen de hele dag.... dat is van een totaal andere orde dan die hond die echt met de baasjes mee doet.

Halve dagen en vaak uren in een bench daar lopen maar heel weinig mensen warm voor volgens mij. Maar is ook nog altijd van een hele andere orde dan die sneue diertjes die dag-in-dag-uit weg zitten te teren in hun hokje ergens in een hoekje :(:)

Ook al zijn honden per meer beter af, 1 hond binnen een fijn gezin vind ik lang niet zo schrijnend als die andere dieren die niet slechts alleen maar dan ook echt in afzondering leven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:48

dus een konijn wat de hele dag in een gezin mag rondlopen hoeft ook geen konijn er meer bij te hebben,en bv een tamme rat die de hele dag bij iemand op de schouder mag zitten hoeft ook geen soortgenootjes meer te hebben?en een parkiet welke de hele dag mag rondvliegen hoeft ook geen maatje erbij te hebben meer?

nou dat maakt dan de hele discussies hier op bokt ook een stuk makkelijker zeg.. :D

en vergis je niet hoeveel honden tegenwoordig in kooien leven,echt...denk dat er meer in een kooi leven als buiten een kooi...hoort er gewoon bij he,we kopen een kooi en dan een hond :)...let wel,een kooi welke voor een konijn te klein gevonden wordt worden rustig hele nachten en evt uren overdag volwassen grote honden in gestopt...

roedel en jacht dieren...tja...ach ze zijn tenslotte overdags de hele dag bij hun gezin geweest,dus dat kan best...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:54

Honden zijn van alle huisdieren, het langst gedomesticeerd... minstens 14000 jaar volgens sommige onderzoeken begon het mogelijk zelfs 100000 jaar geleden al, en konijnen zijn pas sinds 2000 jaar gehouden en eerst alleen maar als makkelijk te vangen hapje in een soort konijnenberg...weinig omgang met mensen als huisdier dus.
In feite is er bewijs dat cavia's nog langer huisdier zijn dan konijnen: die waren al 3000 jaar geleden gedomesticeerd, waarschijnlijk ook vanwege hun eetbaarheid. :Y)

Maar het zou verklaren waarom honden zo ontzettend op hun mens gericht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:04

@Kimmie261, ik denk dat konijnen met honden vergelijken niet helemaal kan, aangezien de een een prooidier is en de ander een roofdier. Dus ik vind de vergelijking wel wat mank.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat wanneer je een dier hebt, het liefst daarbij een soortgenoot zie. Juist omdat de mens niet alles kan vervangen wat een soortgenoot biedt.
Velen nemen geen tweede hond of vanwege de ruimte of vanwege de financien.

Ik heb ook een hond alleen. We wilden er een hondje bij, maar toch kreeg hij de diagnose spondylose en geen idiote dingen meer doen (het is een boxer, dus das lastig :D ).
In een hokje doen we hem niet en ik ben de hele dag thuis. Toch bleef ik het sneu vinden, ik had wel het idee dat ik er meer mee zat dan de hond trouwens :')
Uiteindelijk hebben we een tijd een hond opgevangen en dat was gelijk leuk om te zien of onze hond een maatje zou waarderen. Hij was inmiddels 8 jaar.
Hij werd heel bezitterig naar mij toe, de andere hond mocht niet in de buurt, de andere hond was jong en wilde veel spelen, daar had die van ons geen zin in. Al met al, vond onze hond het niet leuk. Misschien omdat hij het niet gewend is, ik weet het niet. We hebben besloten bij hem geen andere hond meer te zetten.
Komt er ooit een volgende hond, dan wil ik eentje die opvoed en na 2 jaar een jonge hond er bij. Bij onze boxer voelde het niet goed, te laat misschien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:08

het gaat toch niet om prooi/ roof dier ,maar juist om het feit dat een dier een groepsdier is??

waarom is dat bij een hond zo anders...

snap dat echt niet ..en weet je,zal nooit veranderen,mensen zullen altijd honden alleen houden,en honden kunnen ook zich prima redden alleen en een heel goed leven hebben..

maar ik vind het zo raar dat bij elk groepsdier wat alleen gehouden wordt half bokt op zijn kop staat en iedereen roept dat een hond een roedeldier is maar ondertussen dat het heel gewoon is dat deze alleen gehouden wordt.

dat is toch gewoon krom??

puur de redenatie dan hoor,groepsdieren horen in een goep te leven,................behalve een hond,dat dat een roedeldier is, is gewoon te vergeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:28

Nee, maar wanneer je een vergelijking maakt tussen twee diersoorten, dan moet je wel twee vergelijkbaren nemen, dat is wat ik bedoel. Net als dat je een wild dier niet met een gedomesticeerd dier moet vergelijken qua gedrag. Tuurlijk zijn er raakvlakken, maar ook zo veel verschillen in hun houding naar de mens.

Ik vind dat wanneer je een dier neemt, zoveel mogelijk aan de behoeften moet voldoen van het dier. Het mag nooit enkel een zelfzuchtige beslissing zijn om een dier aan te schaffen. Je bent het aan je dier verplicht hem zo goed mogelijk onder te brengen. Helaas wordt vaak de lol van de mens voorop gesteld en is het welzijn van het dier daar altijd ondergeschikt aan.
Ach wat maakt het uit dat de hond overdag 8 uur alleen is, ik kan lekker met hem wandelen in de avond, dat vind ik leuk en voor de hond is die 8 uur niet zo erg, zoveel honden zitten zo. Hij krijgt goed te eten en een dierenarts en wordt dus goed verzorgd. Die redenering vind ik storender dan dat sommigen een hond alleen hebben.