kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:42

vragen of de buren wat lusten!

Hier zijn ze gek op gehakt! Daar vliegen ze je voor aan haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:55

Gisteren de verrassing van mijn leven.

Kwam thuis na het werk en wilde even het legnest (= hun slaapplek) schoonmaken. Doe ik de klep open met mijn kattenbakschepje in de aanslag.... liggen daar gewoon TWEE EITJES!!!

Ik was zo blij als een klein kind.

Had ik écht niet meer verwacht voor de winter! Hun eerste eitjes en gelijk helemaal goed, geen dunne schaal en redelijk van formaat ook nog.

*trots op kipjes*

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:43

*\%/* *\%/* gefeliciteerd !!
Leuk he die kipjes, ze blijven je verrassen :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:47

Leuk he, en Beta heeft gewoon gelijk een schema: elke dag in de middag wordt er een eitje gelegd. Vanmorgen heel vroeg vond ik er ook eentje, dat is dan toch Alpha geweest, zij legt nog niet heel regelmatig en dus in de ochtend.

Die van vrijdag waren er denk ik ook een in de ochtend van Alpha (niet in de bak gekeken die ochtend) en het middageitje van Beta.

Ik vind het echt helemaal geweldig, en ze zien er hartstikke goed uit, én ze zijn jum!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:51

Ha ha die namen ! Mijn kippen-gespuis legt helemaal niet meer, oudere dames zijn net in de rui geweest en de jeugd is nog te jong (18 weken). Ik wacht rustig af, vorig jaar had ik in december een eerste ei, dus ben benieuwd wanneer de oudere dames weer aan de leg gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:56

Onze kippen zijn sinds een paar weken óók aan de leg gegaan. Het zijn ijslandse kippen (eigenlijk is dat niet echt een "zuiver" ras, meer een mix).
Vóór gisteren nog vijf kippen en zes hanen, maar heb gisteren moed verzameld en vier hanen de nek omgedraaid.
Van de overige twee houden we er een zelf (Elvis) en de andere gaat naar een vriend.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 02:18

Ik heb er ondertussen nog twee cochin kuikens bij, die zijn ook zo grappig, zijn nog wel te klein om bij de rest te zetten dus ze wonen nu in een bench in mijn keuken :D Gezellig hoor!!
De rest scharrelt er flink op los ondertussen, ze lopen over het hele erf en tegen het donker worden gaan ze trouw terug naar hun hok, die sluit ik dan voor de nacht en 's ochentds zet ik die weer open.
Ik heb ook nog dagelijks zo twee eitjes. Overschot aan eitjes valt hier nog mee, wij kunnen ze nog wel verwerken tot nu toe :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:51

mijnes waren vanochtend letterlijk 'van de leg' hahaha!

Ik keek naar buiten bij het opstaan en normaal hoef ik de gordijnen maar open te schuiven of ze komen al kakelend naar de achterdeur gerent. Maar nu zag ik niemand >;)

Gedoucht, naar beneden, volop licht, bijna acht uur maar nog steeds niemand :=

Ging me al dingen in het hoofd halen van opgegeten, dood in het nachthok enz... ;(

Had 10 minuten ingecalculeerd om het terras even te vegen en poepjesvrij te maken, dit moet tegenwoordig voor het werk, want vanavond is het te donker.
Bij spieken zag ik ze toch wel levend en wel in het nachthok zitten. Bijna bovenop elkaar.

En jahoor: toen ik eten voor ze gingen maken kwamen ze al tokkend uit het nachthok gestoven. Ze maakten wel veel meer herrie dan normaal. En nog geen 10 minuten later zaten ze weer in het nachthok! haha! Volgens mij moest er hoognodig een ei gelegd worden, maar ik gooide het schema even door de war denk ik!

Nu maar hopen dat er vanavond eitjes klaar liggen (en dat ik ze kan pakken want dat is redelijk lastig als er twee kippen bovenop liggen te slapen.... :roll: )

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:00

Heeft iemand hier verstand van?
Kip in kwestie legt al een jaar geen eitjes meer (voor mij geen probleem) en heeft altijd een volle, zachte krop.
Eet en drinkt goed, is altijd als eerste bij het eten. Nu is ze in de rui en merk ik dat ze vrij mager aan het worden is. Zou dit door de rui komen of is hier meer aan de hand?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:32

Een aantal van mijn kippen is nu ook in de rui... Ik let niet op de krop, hou gewoon de algehele gesteldheid een beetje in de gaten, en die is met de rui altijd wat minder. Ze eten minder, leggen sowieso niet meer, en houden zich een beetje op de achtergrond...

Maak me er niet zo heel veel zorgen over, als de veren weer gaan aangroeien komt het wel weer goed.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:32

Misschien een keer ontwormen of een vitamine stoot ( verkrijgbaar bij de welkoop).

Mijn kippen zijn ook volop in de rui,dan leggen ze ook niet.
Oudere kippen stoppen soms ook met leggen.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:41

Deze kip heeft sinds vorig jaar zomer geen eitje meer gelegd, en ze is nu 3 jaar oud. Ontwormen heb ik laatst nog gedaan, maar ik zal eens kijken voor die vitamientjes. Bedankt!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:15

Een van mijn kippen komt niet door de rui, beesie is bijna kaal, savonds heeft tie het gelukkig wel warm genoeg (ze liggen allemaal tegen elkaar aan)

en een van mijn kippen gebruikt zijn Rpootje niet meer :(:) hij komt hierdoor het trapje niet op bij de andere kippen en is erg down. we hebben er een hok naast staan op de grond daar zou tie wel in kunnen maar doet tie niet. dit is avond 3 dat hij buiten blijft 'zitten' voor het kippenhok. Heb hem nu binnen als zijn pootje niet opknapt laat ik hem maar inslapen :(:)

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:19

Wij hebben 3 witte legkippen :) zitten 's nachts in groot hok met ren en overdag lopen ze los! We kunnen ze aaien en optillen, heerlijk gezellig zijn ze :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:12

Hee wat leuk! Een kipjes topic :))

Ik heb ook kipjes; Sebrights. Geel zwart gezoomd. Drie hennen en één haan.
Dit jaar twee hennen broeds gehad, maar helaas geen kuikens. Ik heb een binnenhok (oppervlakte = 2 m2), gemaakt door mijn opa en mij samen :D (geïsoleerd, met 'hangende' leghokjes en een mestplaat onder de zitstok) en een redelijk grote ren (4 m2). Mijn kippen zijn van april 2010. De kipjes leggen goed en houden van pikschalen, ophangsla en witlof.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:52

Mijn kipjes hebben het helaas begeven in de afgelopen maand.
Petertje en Paverotti zijn overleden, dus ben ik nu koos kiploos!
Ik mis het wel hoor, dus ga ik zeker opzoek naar nieuwe zijdehoendertjes.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:04

Zijdehoendertjes <3 Leuk ras! En Paverotti, haha, wat een coole naam!

Mijn kippen hebben niet eens een naam.. :o

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:06

Die van mij waren tam, en oh zo lief!
We hadden Kipje, Kuuken (haar kuikentje), Margriet en Paverotti (de haan).
Ik ben gek op beestjes namen geven. :P

Edit; petertje kregen we cadeau later.. Om het leed voor Paf een beetje te verzachten..
Laatst bijgewerkt door Chiave op 23-11-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:08

JoopC schreef:

Ik zoek voor mijn twee zijdehoenders een nieuw huisje. Zijn van 2011, en beide hennen. Misschien iets voor jou?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:09

pubelia schreef:
JoopC schreef:

Ik zoek voor mijn twee zijdehoenders een nieuw huisje. Zijn van 2011, en beide hennen. Misschien iets voor jou?

Ik overleg het even hier, ik stuur je zo snel mogelijk een pb'tje. Bedankt voor het aanbod! ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:22

JoopC schreef:
Ik overleg het even hier, ik stuur je zo snel mogelijk een pb'tje. Bedankt voor het aanbod! ;)

Graag gedaan! Dan wacht ik jou pb-tje af. Voor meer info kan je me ook pb-en! Ze zijn buiten gewend.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:41

Ik kom hier even meelezen....sinds ik verhuist ben naar een woning mét tuin(al is hij maar klein) ben ik bezig met ''Wat wil ik in die tuin''?
Gisteravond ontstond ineens het idee om wederom kipjes te nemen; die hadden wij vroegen thuis al en volgens mij moeten een 3/4 tal kleine kippen prima passen in een tuin van 25m2.
Ik heb op bol.com het handboek hobbymatig kippen houden besteld :D
Mooi projectje voor volgend jaar!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:22

3 kipjes kan je wel houden in een kleine tuin. En als je een rustige soort neemt zonder haan (heb zelf wyandottes) dan hebben je buren er ook geen last van. Succes!

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:28

Hier lopen bij de paarden ook 3 kipjes. Het zijn mini kippen, echt hele kleintjes. 2 hennetjes en 1 haan. :)
Paardjes staan op een boerderij en de kippen lopen los. Ze kunnen dus over het hele erf en land maar ze blijven
altijd redelijk dichtbij en zijn nog nooit het erf afgegegaan.
Vorig jaar winter had 's nachts een van de kipjes het koud gekregen, komt me vriendin de volgende ochtend in
de stal om te voeren, ligt de kip te slapen tegen de hals van het paard. :+:
Hun voer staat in de paarden stal, en toen ik net in stal was lagen ze lekker in het hooi want buiten waaien
ze weg :')
Laatst bijgewerkt door mandy358 op 25-11-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:28

Mijn kippies zitten nu lekker verscholen voor de harde wind :)