Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sabini schreef:Gini schreef:Bij jonge dieren (dat wil zeggen; nog niet of slecht één keer loops geweest) worden vaak alleen de eierstokken weggehaald. Mits er afwijkingen te zien zijn aan de baarmoeder, maar dit komt bij jonge dieren nauwelijks voor. Bij oudere dieren en bij dieren die wel eens een nest pups hebben gehad worden vaak eierstokken en baarmoeder weggehaald. Dit om de kans op baarmoederontsteking alsnog ook nihil te maken.Interessevraagje vooral gericht naar de (para)veterinairen: wordt dat vaak gedaan, alleen de eierstokken? Hoe groot is het aandeel alleen eierstokken versus baarmoeder en eierstokken?
Let op: dit zijn mijn ervaringen als paraveterinair. Toen ik full time werkte maakte ik zo'n 5 a 6 castraties per dag mee (bij teven).Nikass schreef:Welke site? Heb je een bron?20 % kans op incontinentie wel? (las ik op een dierenarts site)
Sabini schreef:Terugkomend op het incontinentie-verhaal (want ik begrijp dat je je daar druk om maakt Nikass):
Een nadeel van de castratie is dat de kans op incontinentie na de ingreep verhoogd. Honden produceren na de ingreep geen oestrogenen (en progesteron) meer. Door afwezigheid van oestrogenen wordt de sluitspier bij alle teven iets slapper. Bij een klein percentage honden leidt dit tot incontinentie. Risicorassen zijn met name grote rassen zoals de Boxer, Dobermann, Old English Sheepdog, Weimaraner, Riesenschnauzer, Bouvier en Ierse setter. Ook de Dwergpoedel heeft een verhoogd risico. Door aanwezigheid van de staart, bij de voorheen gecoupeerde rassen, is het risico wel kleiner geworden (gecoupeerde honden hebben dus een nog iets verhoogd risico). Bij de risicorassen kan zo'n 10% van de honden incontinent worden na de castratie. Indien de hond incontinent wordt is dit meestal goed behandelbaar met medicijnen die dan wel levenslang moeten worden gegeven.
Jouw hond is een herder toch? Deze valt niet onder de risicorassen. Echter snap ik je zorgen wel, maar neem van mij aan dat dit erg tot zeer weinig voorkomt (dat weet ik uit ervaring).
Sabini schreef:Nikass schreef:Wat bedoel je hiermee?Nou sorry, de enige "stress"die mijn herder wellicht heeft ondervonden was mijn irritatie over de loslopende reuen. Zij joeg ze gewoon weg, zoals iedere hond die in de buurt van haar bal kwam. FEIT?
Maakt jouw herder dan geen verandering in de hormoonhuisvesting mee tijdens haar loopsheid? Zal de vulva niet gaan opzwellen en krijgt ze geen uitvloeiing? Veranderd haar eetlust niet iets en zal ze niet wat kleinere plasjes gaan doen? En de stress die erbij komt kijken dat ze reuen wegjaagt dan? Is dat niet 'erg' genoeg?
Het gaat niet om jouw stress? Of om jouw irritatie? Het gaat om hoe je hond zich voelt.
Wat ik duidelijk wil maken is dat het een feit is dat teven stress ondervinden aan loopsheid in het algemeen/veranderende perioden van loopszijn/te lange tussenpozen/geen loopsheid/een lange loopsheid.

Nikass schreef:Dat is dan een gevalletje 'er zijn altijd uitzonderingen'Mijn vorige herder was dat, die leeft helaas niet meer. natuurlijk verloor ze bloed, meer was aan haar niet te merken. haar eetlust veranderde niet, ze deed geen kleinere/vaker plasjes, ze wilde gewoon de hele dag met haar bal spelen net als altijd en ze was NIET GEINTERESSEERD in andere honden, net als altijd. Als ze niet loops was joeg ze ze ook weg als ze in haar buurt kwamen.

Sabini schreef:Nikass mag ik vragen waar je je het meest druk om maakt, of welke redenen je hebt, om te overwegen je teef intact te houden?
Zoals in mijn openingspost: ik ben aan het overwegen haar te laten castreren nadat ik dat bij drie teven niet heb gedaan. Ik ben mij dus aan het orienteren. Sabini schreef:Dat plassen bij schrik en het gras niet halen bij het uitlaten heeft niet zozeer iets te maken met incontinentie. Dat heeft meer te maken met gedrag
Balen dat je in jouw omgeving maarliefst drie gevallen kent van honden die incontinent werden na castratie. Ik ken er geen één! Ik snap dat dit je er onzeker over maakt.
Praat er goed over met je dierenarts. Ook eventueel over de manier van anethesie. Want naar mijn idee is het niet zozeer de vraag óf je haar laat castreren, maar meer hóe (dus of alles goed gaat) en wanneer (i.v.m. haar cyclus) Of niet?![]()
Al met al hoop ik dat je er wel voor kiest om je teef te laten castreren. Dit is beter voor je hond én voor jou

Citaat:Voordelen van castratie bij de teef.
- Als de ingreep voor de eerste loopsheid, op 6-7 maanden leeftijd, wordt uitgevoerd is de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren enorm verkleind. Melkkliertumoren komen tot ontwikkeling bij 25% van de teven die 4x of vaker loops zijn geweest. Zij krijgen op oudere leeftijd vaak meerdere tumoren waardoor grote chirurgische ingrepen noodzakelijk zijn. Ook indien eigenaren goed opletten komt ingrijpen soms te laat en kunnen honden hieraan overlijden.
- Indien de eierstokken voor de eerste loopsheid worden verwijderd is de kans op melkkliertumoren kleiner dan 1%. Na de eerste loopsheid is deze kans al gestegen tot ongeveer 7%. Door een paar loopsheden met castratie te wachten gooit u dus het belangrijkste voordeel weg.
- Suikerziekte bij de hond komt vrijwel uitsluitend voor bij oudere teven direct na de loopsheid. De niet drachtige teven produceren namelijk ook langdurig zwangerschapshormoon: progesteron. Dit progesteron leidt tot groeihormoonproductie in de melkklieren en dit maakt het lichaam ongevoelig voor insuline. Hierdoor kan suikerziekte ontstaan.
- Baarmoederontsteking komt vrijwel uitsluitend na de loopsheid voor bij oudere teven. Herhaalde hormoon cycli geven een blijvende verandering in het baarmoederslijmvlies die we CEH noemen. Hierbij ontstaat een verdikt slijmvlies met vele cysten erin. Dit maakt de baarmoeder gevoelig voor infectie. Deze infectie treedt vrijwel altijd aansluitend aan de loopsheid op omdat dan de baarmoedermond opengaat. Indien dit optreedt is verwijdering van baarmoeder met eierstokken de enig juiste therapie. Bij 23% van de niet gecastreerde teven komt baarmoederontsteking voor.
- Sommige honden ontwikkelen steeds ongeveer 2 maanden na de loopsheid schijndracht. Dit leidt tot ongewenst gedrag, namelijk piepen, onrust, graafgedrag, slepen met knuffels en melkklierzwelling. Sommige honden worden er sloom van. Eigenlijk is dit een normaal verschijnsel: niet gedekte wolventeefjes helpen in de natuur de pups van de dominantere teefjes groot te brengen.
- Verder is het een voordeel voor de hond niet twee maal per jaar 3 weken aan de lijn te hoeven ter voorkoming van weglopen en ongewenste dekking.
Nadelen van castratie bij de teef.
- De kans op incontinentie is na de ingreep iets verhoogd. Honden produceren na de ingreep geen oestrogenen (en progesteron) meer. Door afwezigheid van oestrogenen wordt de sluitspier bij alle teven slapper. Bij een klein percentage honden leidt dit tot incontinentie. Risicorassen zijn met name grote rassen zoals de Boxer, Dobermann, Old English Sheepdog, Weimaraner, Riesenschnauzer, Bouvier en Ierse setter. Ook de Dwergpoedel heeft een verhoogd risico. Door aanwezigheid van de staart, bij de voorheen gecoupeerde rassen, is het risico wel kleiner geworden. Bij de risicorassen kan wel 10% van de honden incontinent worden na de castratie. Indien de hond incontinent wordt is dit meestal goed behandelbaar met medicijnen die dan wel levenslang moeten worden gegeven.
- De kans op overgewicht neemt iets toe. Dit omdat de stofwisseling langzamer gaat werken na de castratie. Het is zinvol om gecastreerde honden bewust minder te voeren om overgewicht te voorkomen.
- Langharige honden krijgen vaak een pluiziger doffere beharing. Bij Ierse Setters, Engelse Cocker Spaniels en Langharige Dashonden is dit geen fraai gezicht. Voor de hond is dit uiteraard geen probleem.
- Sommige teven worden na de ingreep wat feller/scherper van karakter. We horen dit echter niet vaak als probleem optreden.
- De hond moet een ingreep ondergaan hetgeen natuurlijk niet leuk is. Het operatierisico is heel erg klein maar nooit helmaal nul.
Conclusie.
Concluderend heeft uw hond na de castratie zeer veel minder kans op tumoren, geen kans meer op baarmoederontsteking en een zeer kleine kans op suikerziekte. Zij heeft wel een iets verhoogde kans op incontinentie, overgewicht en een wat pluiziger vacht.
Wilt u geen nest met uw teefje fokken dan lijkt castratie een keuze in het belang van de hond.
), maar ze krijgen dus ook geen vrouwlijke geslachtshormonen meer (oestrogenen en progesteron), waardoor hun gedrag dus wat kan veranderen (maar dus alleen het gedrag onder invloed van deze hormonen). Albert schreef:En dat vind ik dan weer heel erg sneu, een mannelijk dier met alle hormonen van dien die nooit "iets" mag doen.
Hoe frustrerend denk je het is als je je natuurlijke gedrag niet mag/kan vertonen terwijl de hormonen door je lijf razen.
Je bent van harte welkom, mijn reu is absoluut niet gefrusteerd of wat dan ook. Mijn reu kan slapen langs een hoogloopse teef, kan d'r gewoon mee wandelen zonder ook maar enige intresse. Nikass schreef:Er zijn teven beschreven die agressiever zouden zijn geworden na een castratie.
Dit lees ik op de site van DAP Gouda, en hiervoor ben ik ernstig gewaarschuwd bij mijn Rottweilerkruising. Ik had er toen ook nog nooit van gehoord. Maar het is niet zo heel vreemd, want ze krijgen in verhouding wat meer testosteron meen ik.
Hhilde schreef:Dit hoeft niet altijd zo te zijn. En dat van meer testosteron krijgen is onzin (sorryNikass schreef:Er zijn teven beschreven die agressiever zouden zijn geworden na een castratie.
Dit lees ik op de site van DAP Gouda, en hiervoor ben ik ernstig gewaarschuwd bij mijn Rottweilerkruising. Ik had er toen ook nog nooit van gehoord. Maar het is niet zo heel vreemd, want ze krijgen in verhouding wat meer testosteron meen ik.
Klopt, ik ken veel dieren die er agressiever van zijn geworden. Het versterkt vaak het gedrag.
), want ze zijn immers gecastreerd (dan worden er geen geslachtshormonen meer aangemaakt, en al helemaal geen mannelijke geslachthormonen bij een vrouwtje
).Citaat:Om u een indruk te geven van de uitkomsten van diverse wetenschappelijke onderzoeken, volgen hieronder wat cijfers. Uit een onderzoek van Ben en Hart van de Universiteit van Californie in 1997 bleek dat castratie zorgde voor een afname van agressie tussen reuen in 60% van de gevallen. Neilson, Ekstein en Hart constateerden in 1997 een dat ongeveer 25% van de honden die agressief waren naar gezinsleden of andere honden binnen het gezin, na castratie en grote verbetering hadden. Datzelfde geldt voor 10-15% van de honden met agressie naar vreemden.
Dr. Gabriele Niepel hield in 2003 in Duitsland een enquête onder meer dan 1000 hondeneigenaar naar hun ervaringen met de castratie van hun hond. Het aspect agressie is hierbij naast allerlei andere zaken aan de orde gekomen.
Uit deze ‘Bielefelder Kastrationstudie’ kwam o.a. het volgende:
Teven:
Bij 12 % was er sprake van een afname van agressie naar andere teven
Bij 9 % was er sprake van een toename van agressie naar andere teven
Bij 13 % was er sprake van een afname van agressie naar andere honden in het algemeen
Bij 11 % was er sprake van een toename van agressie naar andere honden in het algemeen
Bij 1 % was er sprake van een afname van agressie naar gezinsleden
Bij 2 % was er sprake van een afname van agressie naar vreemden
Reuen
Bij 34 % was sprake van een afname agressie naar andere reuen
Bij 3 % was sprake van een toename van agressie naar andere reuen
Bij 7 % ontstond onzekerheid in de omgang met andere honden
Bij 7 % was er sprake van een afname van agressie naar familieleden
Bij 2 % was er sprake van een afname van de agressie naar vreemden
Resumerend:
Hoewel castratie vaak wordt geadviseerd bij honden met gedragsproblemen, met name op het gebied van agressie, is het zeker geen wondermiddel. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij agressie vanuit angst of onzekerheid, kan castratie het probleem zelfs verergeren.
In de gevallen waar castratie wel positief bijdraagt, is het bijna altijd raadzaam om de castratie aan te vullen met gedragstherapie om het agressieprobleem aan te pakken.
Maar ergens ben ik het ook wel eens met Albert, de hormonen blijven immers in het lijf van de intacte reu die niet mag dekken. Nou heeft de ene reu daar meer last van dan de ander.

)Nikass schreef:Ik vind reuen een heel ander verhaal, die zou ik zeker niet voor hun 4e jaar laten castreren en dan nog moeten er duidelijke redenen voor zijn. Die scharminkeltjes die niet zijn uitgegroeid... En wat ik zie is dat veel mensen hun reu castreren maar niet opvoeden... Kan je beter andersom doen!
Ik heb hem bewust jong laten castreren. Heeft niks te maken met niet willen opvoeden, maar ik wil geen reu op m'n erf hebben loslopen die overal tegen aan zeikt en dat heeft niks met opvoeden, maar alles met natuurlijk aangeleerd gedrag te maken. Daar komt bij dat als je meerdere honden hebt (wat eigenlijk zou moeten zie recent onderzoek van Wageningen, vandaag in de Telegraaf), je wel wat moet doen om elke keer een nestje puppies te voorkomen. Hhilde schreef:Nikass schreef:Er zijn teven beschreven die agressiever zouden zijn geworden na een castratie.
Klopt, ik ken veel dieren die er agressiever van zijn geworden. Het versterkt vaak het gedrag.
Marion71 schreef:Nikass schreef:Ik vind reuen een heel ander verhaal, die zou ik zeker niet voor hun 4e jaar laten castreren en dan nog moeten er duidelijke redenen voor zijn. Die scharminkeltjes die niet zijn uitgegroeid... En wat ik zie is dat veel mensen hun reu castreren maar niet opvoeden... Kan je beter andersom doen!
Als die van mijn zonder castratie met 7 maanden nog verder was uitgegroeid, zou die door de vloer zakken.Ik heb hem bewust jong laten castreren. Heeft niks te maken met niet willen opvoeden, maar ik wil geen reu op m'n erf hebben loslopen die overal tegen aan zeikt en dat heeft niks met opvoeden, maar alles met natuurlijk aangeleerd gedrag te maken. Daar komt bij dat als je meerdere honden hebt (wat eigenlijk zou moeten zie recent onderzoek van Wageningen, vandaag in de Telegraaf), je wel wat moet doen om elke keer een nestje puppies te voorkomen.
Nikass schreef:Er zijn teven beschreven die agressiever zouden zijn geworden na een castratie.
, ik reageerde op dat stukje over agressie.. In mijn aanvulling maak ik dat ook duidelijk dus er gaat iets niet helemaal goed in de communicatie.