Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:44

Nikass mag ik vragen waar je je het meest druk om maakt, of welke redenen je hebt, om te overwegen je teef intact te houden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:45

Sabini schreef:
Gini schreef:
Interessevraagje vooral gericht naar de (para)veterinairen: wordt dat vaak gedaan, alleen de eierstokken? Hoe groot is het aandeel alleen eierstokken versus baarmoeder en eierstokken?
Bij jonge dieren (dat wil zeggen; nog niet of slecht één keer loops geweest) worden vaak alleen de eierstokken weggehaald. Mits er afwijkingen te zien zijn aan de baarmoeder, maar dit komt bij jonge dieren nauwelijks voor. Bij oudere dieren en bij dieren die wel eens een nest pups hebben gehad worden vaak eierstokken en baarmoeder weggehaald. Dit om de kans op baarmoederontsteking alsnog ook nihil te maken.
Let op: dit zijn mijn ervaringen als paraveterinair. Toen ik full time werkte maakte ik zo'n 5 a 6 castraties per dag mee (bij teven).

Nikass schreef:
20 % kans op incontinentie wel? (las ik op een dierenarts site)
Welke site? Heb je een bron?

1 van die drie: Gouda, Maarsen of Assendelft geloof ik, moet ik weer even gaan zoeken, heb er heel wat doorgespit.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:49

Ts, wat je doet moet je helemaal zelf weten, maar ik ben absoluut voorstander van castreren bij reu en teef, ondanks de risico's die er toch zijn. Incontinentieproblemen op latere leeftijd ken ik wel uit ervaring en mij is verteld dat dit ook bij o.a. Duitse herders voorkomt. Bij dwergpoedels was dat toen niet bekend, maar die zie ik nu wel in het lijstje staan.

Mijn oudere teef is op 7 jarige leeftijd gecastreerd. Ook zij was nooit lastig tijdens de loopsheid, dus een reden om dat wel te doen hadden we niet eerder. Tegen de kosten hikte ik wel aan, want die verschillen nogal per kliniek. In Zwolle kostte dat rond de € 400 verwijderen, in Ermelo bij de sterkliniek € 230.
Toen we op het platteland zijn gaan wonen en 2 jonge honden hadden, reu en teef, leek het ons toch wel heel verstandig wat te doen om puppies te voorkomen. Tijdens de castratie bleek de baarmoeder van de oudere teef vol vocht te zitten en was een beginnende ontsteking zichtbaar. Met als gevolg alles eruit en een veel zwaardere ingreep. De jonge reu en teef zijn allebei jong gecastreerd, zo rond de 7 maanden. De teef was nog niet eerder loopsgeweest en mij werd toen door diverse da's verteld dat dit zelfs beter was. De reu is uitgegroeid tot een bakbeest van rond de 75 kg en laat zich echt de kaas niet van het brood eten door een andere hond of reu.
Afgelopen voorjaar hebben we ook de labrador van mijn ouders laten castreren omdat ze een fikse baarmoederontsteking had.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:49

Sabini schreef:
Terugkomend op het incontinentie-verhaal (want ik begrijp dat je je daar druk om maakt Nikass ;) ):

Een nadeel van de castratie is dat de kans op incontinentie na de ingreep verhoogd. Honden produceren na de ingreep geen oestrogenen (en progesteron) meer. Door afwezigheid van oestrogenen wordt de sluitspier bij alle teven iets slapper. Bij een klein percentage honden leidt dit tot incontinentie. Risicorassen zijn met name grote rassen zoals de Boxer, Dobermann, Old English Sheepdog, Weimaraner, Riesenschnauzer, Bouvier en Ierse setter. Ook de Dwergpoedel heeft een verhoogd risico. Door aanwezigheid van de staart, bij de voorheen gecoupeerde rassen, is het risico wel kleiner geworden (gecoupeerde honden hebben dus een nog iets verhoogd risico). Bij de risicorassen kan zo'n 10% van de honden incontinent worden na de castratie. Indien de hond incontinent wordt is dit meestal goed behandelbaar met medicijnen die dan wel levenslang moeten worden gegeven.

Jouw hond is een herder toch? Deze valt niet onder de risicorassen. Echter snap ik je zorgen wel, maar neem van mij aan dat dit erg tot zeer weinig voorkomt (dat weet ik uit ervaring).

Ja maar mijn hond heeft maar een half staartje (is een zwervertje) dus ik weet niet of zij daardoor een verhoogd risico loopt? Ik lees idd overal dat de kans klein is en dat het goed te behandelen is, maar ja het is wel iets dat me tegen staat. Ik ken namelijk zelf zo drie honden bij mij in de buurt die het hebben, dus hoe klein is die kans, denk ik dan toch stiekem? Ik had langere tijd elk jaar in de vakantie een dobermann teefje te logeren. Als ik haar uitliet haalde ze regelmatig het gras niet > volgens mij dacht ze dan al aan plassen en liet ze het gewoon lopen op straat. Als ze lag te slapen (op mijn bed, tja dat mag bij ons nou eenmaal) en ze schrok om de een of andere reden wakker, liet ze meteen een hele plas lopen. Tja niet echt fijn in je huis... Maar bedankt voor je duidelijk antwoord en info, tenminste een structurele bijdrage aan dit topic.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:52

Sabini schreef:
Nikass schreef:
Nou sorry, de enige "stress"die mijn herder wellicht heeft ondervonden was mijn irritatie over de loslopende reuen. Zij joeg ze gewoon weg, zoals iedere hond die in de buurt van haar bal kwam. FEIT?
Wat bedoel je hiermee?
Maakt jouw herder dan geen verandering in de hormoonhuisvesting mee tijdens haar loopsheid? Zal de vulva niet gaan opzwellen en krijgt ze geen uitvloeiing? Veranderd haar eetlust niet iets en zal ze niet wat kleinere plasjes gaan doen? En de stress die erbij komt kijken dat ze reuen wegjaagt dan? Is dat niet 'erg' genoeg?
Het gaat niet om jouw stress? Of om jouw irritatie? Het gaat om hoe je hond zich voelt.

Wat ik duidelijk wil maken is dat het een feit is dat teven stress ondervinden aan loopsheid in het algemeen/veranderende perioden van loopszijn/te lange tussenpozen/geen loopsheid/een lange loopsheid.

Mijn vorige herder was dat, die leeft helaas niet meer. natuurlijk verloor ze bloed, meer was aan haar niet te merken. haar eetlust veranderde niet, ze deed geen kleinere/vaker plasjes, ze wilde gewoon de hele dag met haar bal spelen net als altijd en ze was NIET GEINTERESSEERD in andere honden, net als altijd. Als ze niet loops was joeg ze ze ook weg als ze in haar buurt kwamen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:55

Dat plassen bij schrik en het gras niet halen bij het uitlaten heeft niet zozeer iets te maken met incontinentie. Dat heeft meer te maken met gedrag :)
Balen dat je in jouw omgeving maarliefst drie gevallen kent van honden die incontinent werden na castratie. Ik ken er geen één! Ik snap dat dit je er onzeker over maakt.

Praat er goed over met je dierenarts. Ook eventueel over de manier van anethesie. Want naar mijn idee is het niet zozeer de vraag óf je haar laat castreren, maar meer hóe (dus of alles goed gaat) en wanneer (i.v.m. haar cyclus) Of niet? ;)
Al met al hoop ik dat je er wel voor kiest om je teef te laten castreren. Dit is beter voor je hond én voor jou :j

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:56

Nikass schreef:
Mijn vorige herder was dat, die leeft helaas niet meer. natuurlijk verloor ze bloed, meer was aan haar niet te merken. haar eetlust veranderde niet, ze deed geen kleinere/vaker plasjes, ze wilde gewoon de hele dag met haar bal spelen net als altijd en ze was NIET GEINTERESSEERD in andere honden, net als altijd. Als ze niet loops was joeg ze ze ook weg als ze in haar buurt kwamen.
Dat is dan een gevalletje 'er zijn altijd uitzonderingen' ;)
Maar neem van mij aan dat de meeste intacte teven deze factoren van stress wel ondergaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:56

Sabini schreef:
Nikass mag ik vragen waar je je het meest druk om maakt, of welke redenen je hebt, om te overwegen je teef intact te houden?

Ja dat mag je :) Zoals in mijn openingspost: ik ben aan het overwegen haar te laten castreren nadat ik dat bij drie teven niet heb gedaan. Ik ben mij dus aan het orienteren.
Waar ik tegen aan loop:

- ik snij niet graag in een gezond lijf (risico operatie)
Ik probeer er achter te komen hoe groot de nadelen zijn die genoemd worden met betrekking tot incontinentie en andere fysieke problemen (zie ook het linkje van Hhilde) zodat ik hopelijk een goede afweging kan maken.
- ik maak(te) mij zorgen om gedrag/karakter veranderingen maar daar lijkt in geval van mijn hond waarschijnlijk weinig sprake van te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:58

Sabini schreef:
Dat plassen bij schrik en het gras niet halen bij het uitlaten heeft niet zozeer iets te maken met incontinentie. Dat heeft meer te maken met gedrag :)
Balen dat je in jouw omgeving maarliefst drie gevallen kent van honden die incontinent werden na castratie. Ik ken er geen één! Ik snap dat dit je er onzeker over maakt.

Praat er goed over met je dierenarts. Ook eventueel over de manier van anethesie. Want naar mijn idee is het niet zozeer de vraag óf je haar laat castreren, maar meer hóe (dus of alles goed gaat) en wanneer (i.v.m. haar cyclus) Of niet? ;)
Al met al hoop ik dat je er wel voor kiest om je teef te laten castreren. Dit is beter voor je hond én voor jou :j

Dank je, ik ga zeker met mijn dierenarts praten, maar zal haar zeker niet vóór haar eerste loopsheid laten castreren, daar ben ik iig wèl over uit. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:59

En mbt die Dober, misschien was het idd gedrag, maar incontinentie komt wel vaker voor bij Dobers en ik vraag me wel af wat 'het gras niet halen' met gedrag te maken heeft? Ze had vaak niet de tijd om te gaan zitten dan liep het er al uit, langs haar benen, ook niet echt leuk voor hond en baas?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:02

Er zijn teven beschreven die agressiever zouden zijn geworden na een castratie.

Dit lees ik op de site van DAP Gouda, en hiervoor ben ik ernstig gewaarschuwd bij mijn Rottweilerkruising. Ik had er toen ook nog nooit van gehoord. Maar het is niet zo heel vreemd, want ze krijgen in verhouding wat meer testosteron meen ik.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:12

Oke. Nja het woordje 'risico' bij de ingreep van een castratie zou ik niet meer zo vast eraan koppelen. Het risico is namelijk lang niet meer zo hoog. De ingreep is van erg korte duur en bij o.a. gasanesthesie worden ademhaling en hartslag nauwkeurig in de gaten gehouden. Daarnaast is de nazorg ook erg uitgebreid en is je hond 100% in goede handen.

Soms moet je in een gezond lijf snijden om het lijf gezond te houden ;)

Hier een heel uitgebreide weergave van voor- en nadelen van een castratie, van de site van mijn dierenkliniek:
Citaat:
Voordelen van castratie bij de teef.
- Als de ingreep voor de eerste loopsheid, op 6-7 maanden leeftijd, wordt uitgevoerd is de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren enorm verkleind. Melkkliertumoren komen tot ontwikkeling bij 25% van de teven die 4x of vaker loops zijn geweest. Zij krijgen op oudere leeftijd vaak meerdere tumoren waardoor grote chirurgische ingrepen noodzakelijk zijn. Ook indien eigenaren goed opletten komt ingrijpen soms te laat en kunnen honden hieraan overlijden.

- Indien de eierstokken voor de eerste loopsheid worden verwijderd is de kans op melkkliertumoren kleiner dan 1%. Na de eerste loopsheid is deze kans al gestegen tot ongeveer 7%. Door een paar loopsheden met castratie te wachten gooit u dus het belangrijkste voordeel weg.

- Suikerziekte bij de hond komt vrijwel uitsluitend voor bij oudere teven direct na de loopsheid. De niet drachtige teven produceren namelijk ook langdurig zwangerschapshormoon: progesteron. Dit progesteron leidt tot groeihormoonproductie in de melkklieren en dit maakt het lichaam ongevoelig voor insuline. Hierdoor kan suikerziekte ontstaan.

- Baarmoederontsteking komt vrijwel uitsluitend na de loopsheid voor bij oudere teven. Herhaalde hormoon cycli geven een blijvende verandering in het baarmoederslijmvlies die we CEH noemen. Hierbij ontstaat een verdikt slijmvlies met vele cysten erin. Dit maakt de baarmoeder gevoelig voor infectie. Deze infectie treedt vrijwel altijd aansluitend aan de loopsheid op omdat dan de baarmoedermond opengaat. Indien dit optreedt is verwijdering van baarmoeder met eierstokken de enig juiste therapie. Bij 23% van de niet gecastreerde teven komt baarmoederontsteking voor.

- Sommige honden ontwikkelen steeds ongeveer 2 maanden na de loopsheid schijndracht. Dit leidt tot ongewenst gedrag, namelijk piepen, onrust, graafgedrag, slepen met knuffels en melkklierzwelling. Sommige honden worden er sloom van. Eigenlijk is dit een normaal verschijnsel: niet gedekte wolventeefjes helpen in de natuur de pups van de dominantere teefjes groot te brengen.

- Verder is het een voordeel voor de hond niet twee maal per jaar 3 weken aan de lijn te hoeven ter voorkoming van weglopen en ongewenste dekking.

Nadelen van castratie bij de teef.
- De kans op incontinentie is na de ingreep iets verhoogd. Honden produceren na de ingreep geen oestrogenen (en progesteron) meer. Door afwezigheid van oestrogenen wordt de sluitspier bij alle teven slapper. Bij een klein percentage honden leidt dit tot incontinentie. Risicorassen zijn met name grote rassen zoals de Boxer, Dobermann, Old English Sheepdog, Weimaraner, Riesenschnauzer, Bouvier en Ierse setter. Ook de Dwergpoedel heeft een verhoogd risico. Door aanwezigheid van de staart, bij de voorheen gecoupeerde rassen, is het risico wel kleiner geworden. Bij de risicorassen kan wel 10% van de honden incontinent worden na de castratie. Indien de hond incontinent wordt is dit meestal goed behandelbaar met medicijnen die dan wel levenslang moeten worden gegeven.

- De kans op overgewicht neemt iets toe. Dit omdat de stofwisseling langzamer gaat werken na de castratie. Het is zinvol om gecastreerde honden bewust minder te voeren om overgewicht te voorkomen.

- Langharige honden krijgen vaak een pluiziger doffere beharing. Bij Ierse Setters, Engelse Cocker Spaniels en Langharige Dashonden is dit geen fraai gezicht. Voor de hond is dit uiteraard geen probleem.

- Sommige teven worden na de ingreep wat feller/scherper van karakter. We horen dit echter niet vaak als probleem optreden.

- De hond moet een ingreep ondergaan hetgeen natuurlijk niet leuk is. Het operatierisico is heel erg klein maar nooit helmaal nul.

Conclusie.
Concluderend heeft uw hond na de castratie zeer veel minder kans op tumoren, geen kans meer op baarmoederontsteking en een zeer kleine kans op suikerziekte. Zij heeft wel een iets verhoogde kans op incontinentie, overgewicht en een wat pluiziger vacht.
Wilt u geen nest met uw teefje fokken dan lijkt castratie een keuze in het belang van de hond.

Wat betreft het gedrag:
De gedragsverandering kan optreden doordat het blijkt dat teven niet meer onder de invloed staan van oestrogenen, de vrouwelijke geslachtshormonen, na castratie. Daarom kunnen teven wat vaker dominant gedrag laten zien en zelfs iets agressiever worden.
TIP: Hier kan rekening mee gehouden worden tijdens de verdere opvoeding van uw teef.

Teven krijgen dus niet meer testorteron (alleen intacte reuen ontwikkelen dit hormoon ;) ), maar ze krijgen dus ook geen vrouwlijke geslachtshormonen meer (oestrogenen en progesteron), waardoor hun gedrag dus wat kan veranderen (maar dus alleen het gedrag onder invloed van deze hormonen).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:18

Albert schreef:
En dat vind ik dan weer heel erg sneu, een mannelijk dier met alle hormonen van dien die nooit "iets" mag doen.
Hoe frustrerend denk je het is als je je natuurlijke gedrag niet mag/kan vertonen terwijl de hormonen door je lijf razen.

Je hebt te veel Cesar gekeken :D Je bent van harte welkom, mijn reu is absoluut niet gefrusteerd of wat dan ook. Mijn reu kan slapen langs een hoogloopse teef, kan d'r gewoon mee wandelen zonder ook maar enige intresse.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:20

Nikass schreef:

Dit lees ik op de site van DAP Gouda, en hiervoor ben ik ernstig gewaarschuwd bij mijn Rottweilerkruising. Ik had er toen ook nog nooit van gehoord. Maar het is niet zo heel vreemd, want ze krijgen in verhouding wat meer testosteron meen ik.

Klopt, ik ken veel dieren die er agressiever van zijn geworden. Het versterkt vaak het gedrag.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:27

Hhilde schreef:
Nikass schreef:

Klopt, ik ken veel dieren die er agressiever van zijn geworden. Het versterkt vaak het gedrag.
Dit hoeft niet altijd zo te zijn. En dat van meer testosteron krijgen is onzin (sorry :o ), want ze zijn immers gecastreerd (dan worden er geen geslachtshormonen meer aangemaakt, en al helemaal geen mannelijke geslachthormonen bij een vrouwtje :+ ).

Wat betreft gedragverandering:

Het verhaal van toename van agressie bij teven is hier ontstaan:
Een risico van toegenomen dominante agressie naar gezinsleden na castratie werd echter geconstateerd door O’Farrell en Peachey (1990) bij teven die voor de leeftijd van 12 maanden werden gecastreerd én die reeds agressieproblemen vertoonden. Voor teven die later dan 1 jaar gecastreerd werden geldt dit verhoogde risico niet.

Er is onderzoek gedaan naar agressie bij gecastreerde honden. Omdat sommige mensen van mening zijn dat castratie juist ervoor zorgt dat reuen en teven minder agressief worden.

Zie hier wat over de wetenschappelijke onderzoeken:
Citaat:
Om u een indruk te geven van de uitkomsten van diverse wetenschappelijke onderzoeken, volgen hieronder wat cijfers. Uit een onderzoek van Ben en Hart van de Universiteit van Californie in 1997 bleek dat castratie zorgde voor een afname van agressie tussen reuen in 60% van de gevallen. Neilson, Ekstein en Hart constateerden in 1997 een dat ongeveer 25% van de honden die agressief waren naar gezinsleden of andere honden binnen het gezin, na castratie en grote verbetering hadden. Datzelfde geldt voor 10-15% van de honden met agressie naar vreemden.

Dr. Gabriele Niepel hield in 2003 in Duitsland een enquête onder meer dan 1000 hondeneigenaar naar hun ervaringen met de castratie van hun hond. Het aspect agressie is hierbij naast allerlei andere zaken aan de orde gekomen.

Uit deze ‘Bielefelder Kastrationstudie’ kwam o.a. het volgende:

Teven:
Bij 12 % was er sprake van een afname van agressie naar andere teven
Bij 9 % was er sprake van een toename van agressie naar andere teven
Bij 13 % was er sprake van een afname van agressie naar andere honden in het algemeen
Bij 11 % was er sprake van een toename van agressie naar andere honden in het algemeen
Bij 1 % was er sprake van een afname van agressie naar gezinsleden
Bij 2 % was er sprake van een afname van agressie naar vreemden

Reuen
Bij 34 % was sprake van een afname agressie naar andere reuen
Bij 3 % was sprake van een toename van agressie naar andere reuen
Bij 7 % ontstond onzekerheid in de omgang met andere honden
Bij 7 % was er sprake van een afname van agressie naar familieleden
Bij 2 % was er sprake van een afname van de agressie naar vreemden

Resumerend:
Hoewel castratie vaak wordt geadviseerd bij honden met gedragsproblemen, met name op het gebied van agressie, is het zeker geen wondermiddel. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij agressie vanuit angst of onzekerheid, kan castratie het probleem zelfs verergeren.
In de gevallen waar castratie wel positief bijdraagt, is het bijna altijd raadzaam om de castratie aan te vullen met gedragstherapie om het agressieprobleem aan te pakken.

Hhilde: dat wil zeggen dat jij een erg goed opgevoedde reu hebt :) Maar ergens ben ik het ook wel eens met Albert, de hormonen blijven immers in het lijf van de intacte reu die niet mag dekken. Nou heeft de ene reu daar meer last van dan de ander.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:31

Sabini: Aha geen testosteron dus :)
Dank voor je uitgebreide toelichting.
Ook al zijn de nadelen misschien relatief klein, ik wil ze wel serieus nemen. Ik erger me namelijk mateloos aan dat standaardgedrag van mensen die de nadelen wegwimpelen maar gewoon geen zin hebben in bloed op hun nieuwe tapijt. Ik wil graag gegrondere redenen hebben om iets wel of niet te doen.
Met betrekking tot de risico's: je zal de uitzondering op de regel maar zijn: zo heeft mijn eigen dierenarts zijn hond verloren aan een rabiesinenting, hebben veel honden last van hun chip > maar die wordt alleen maar gepromoot zonder op de nadelen t wijzen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden opnoemen. (elk jaar inenten enzo)
In iedergeval ga ik binnenkort even mijn twee verschillende dierenartsen (Eric Laarakker en daarnaast één reguliere arts) om hun visie vragen!

Ik vind reuen een heel ander verhaal, die zou ik zeker niet voor hun 4e jaar laten castreren en dan nog moeten er duidelijke redenen voor zijn. Die scharminkeltjes die niet zijn uitgegroeid... En wat ik zie is dat veel mensen hun reu castreren maar niet opvoeden... Kan je beter andersom doen! :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:46

mijn ervaringen met teven tot nog toe zijn ;

eerste hond labrador,tot haar 6de jaar intact gebleven,maar kreeg zwaar suikerziekte,waardoor ze gecastreerd moest worden,hond is diabeet gebleven daarna..

incontinent: ja

gedragverandering: nee,was de complete goedheid zelfus... :D

2de hond,op 2 jarige leeftijd gekregen rottweiler teef,kreeg een hele zware baarmoederontsteking en is met spoed op 3 jarige leeftijd geopereerd.

incontinent ,ja in haar laatste levensjaar/maanden

gedragverandering:nee ( was wel gewenst daar ze ongelooflijk lief was,te lief,en ik PH1 met haar trainde,dus beetje pit kon geen kwaad,maar helaas.. :+ )

3de hond rottweiler/argentijn kruising,als pup gekregen voor haar eerste loopsheid gecastreerd,had bij operatie een baarmoeder die vuil was,welke weggehaald is bij OK.

incontinent: ze leeft nog,wordt over 2 weken 11 jaar,en nee,niet incontinent

gedragsverandering:geen idee,ze was vreselijk lief en sociaal voor haar OK en dat is ze nog steeds..

4de hond,argentijnteef:voor de eerste loopsheid gecastreerd,geen bezonderheden geweest.

incontinent:nee

gedragsverandering:geen idee,was een sociale lieve hond,en is dat altijd gebleven,leefde in een zeer gemengde roedel en was gewoon een lief beest

5de hond,opgevangen oude rottweiler,op latere leeftijd gecastreerd,had enorme kwaadaardige melkkliertumor,welke helaas uitgezaait was en haar dood betekende,dood zonde was een beest wat nog zó uberfit was,maar ja...

incontinent: nee

gedragsverandering:geen idee we hebben de hond 'maar' 7 maanden mogen hebben,was een vreselijk lieve sociale hond.

6de hond:rottweilerteef,voor eerste loopsheid gecastreerd,geen bezonderheden verder

incontinent:nee,maar ze is pas 3 jaar oud

gedragsveranderingen:geen idee,was voor de OK heel erg lief,en dat is ze nog steeds,super lieve sociale hond

en er woont nu hier een teefje van een zeer goede vriend van ons,kruising argentijn x rottweiler voor de eerste loopsheid gecastreerd,geen bezonderheden bij geweest

incontinent : nee,hond is nu ruim 12 jaar oud

gedragsveranderingen:heb het weleens aan die vriend gevraagd,hij zegt van absoluut niet,is ook verder een lieve sociale hond.

reden voor mij om het teefje wat hier nu rondloopt voor de eerste loopsheid te laten castreren...

overigens vind ik het best moeilijke onderzoeken,een jonge hond groeit nog zoveel in karakter,als je een teefje op 7 maanden laat castreren,wat dan nog een pup is,en in meeste gevallen nog hartstikke onderdanig is en blij is met soort genoten,hoe kan je dan zeggen dat castratie op latere leeftijd dé reden was dat ze agressiever werden naar soort genoten,dat kan altijd gebeuren in de ontwikkelingsfase van een hond,kwa karakter..

vind dat moeilijk te geloven dat dat alleen maar aan castratie ligt,ligt nl ook zoveel aan de opvoeding en verdere socialisatie van een hond...mijns inziens hoor...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:48

Nikass schreef:
Ik vind reuen een heel ander verhaal, die zou ik zeker niet voor hun 4e jaar laten castreren en dan nog moeten er duidelijke redenen voor zijn. Die scharminkeltjes die niet zijn uitgegroeid... En wat ik zie is dat veel mensen hun reu castreren maar niet opvoeden... Kan je beter andersom doen! :j

Als die van mijn zonder castratie met 7 maanden nog verder was uitgegroeid, zou die door de vloer zakken. :D Ik heb hem bewust jong laten castreren. Heeft niks te maken met niet willen opvoeden, maar ik wil geen reu op m'n erf hebben loslopen die overal tegen aan zeikt en dat heeft niks met opvoeden, maar alles met natuurlijk aangeleerd gedrag te maken. Daar komt bij dat als je meerdere honden hebt (wat eigenlijk zou moeten zie recent onderzoek van Wageningen, vandaag in de Telegraaf), je wel wat moet doen om elke keer een nestje puppies te voorkomen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:44

Hhilde schreef:
Nikass schreef:

Dat is echt onzin, ten eerste krijgen ze niet meer testosteron, maar wordt het progesteron verlaagd. Ten tweede ben jij er geheel zelf bij of je hond ander gedrag gaat vertonen. Gedrag wordt niet versterkt door hormonen maar door bekrachtiging van uit de mens.

Ook het incontinentie verhaal, er zijn maar heel weinig honden waarbij dat gebeurt, terwijl er een heleboel honden zijn die op latere leeftijd wel melkklier tumoren en pyometra's krijgen. En dan zijn de risico's nog veel groter omdat je een oudere hond hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 16:52

Marion71 schreef:
Nikass schreef:

Als die van mijn zonder castratie met 7 maanden nog verder was uitgegroeid, zou die door de vloer zakken. :D Ik heb hem bewust jong laten castreren. Heeft niks te maken met niet willen opvoeden, maar ik wil geen reu op m'n erf hebben loslopen die overal tegen aan zeikt en dat heeft niks met opvoeden, maar alles met natuurlijk aangeleerd gedrag te maken. Daar komt bij dat als je meerdere honden hebt (wat eigenlijk zou moeten zie recent onderzoek van Wageningen, vandaag in de Telegraaf), je wel wat moet doen om elke keer een nestje puppies te voorkomen.

Niet als je meerdere teven hebt, zoals ik. En als je je hond (jong) laat castreren wordt hij GROTER dan als je dat niet laat doen (net als bij een paard). Hij krijgt alleen niet de mooie bouw van een reu (zoals een ruin geen hengstenuiterlijk krijgt)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 16:54

Nikass schreef:

Klopt, ik ken veel dieren die er agressiever van zijn geworden. Het versterkt vaak het gedrag.[/quote]

Dat is echt onzin, ten eerste krijgen ze niet meer testosteron, maar wordt het progesteron verlaagd. Ten tweede ben jij er geheel zelf bij of je hond ander gedrag gaat vertonen. Gedrag wordt niet versterkt door hormonen maar door bekrachtiging van uit de mens.

Ook het incontinentie verhaal, er zijn maar heel weinig honden waarbij dat gebeurt, terwijl er een heleboel honden zijn die op latere leeftijd wel melkklier tumoren en pyometra's krijgen. En dan zijn de risico's nog veel groter omdat je een oudere hond hebt.[/quote]

Nou volgens twee gedragsdeskundigen en een dierenarts is het zeker geen onzin anders had ik mijn Rottweiler teef destijds nietsvermoeden laten castreren. Daarnaast lees ik hier meedere mensen bevestigen dat hun hond incontinent is geworden en ik ken zelf ook meedere honden die daar last van hebben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:47

En ik ken er geen een, ik heb een dierenarts als zus, ben op dit moment paraveterinair in opleiding, heb al honderden castraties meegemaakt en geen enkel dier is incontinent.

Als je er zo van overtuigt bent dan laat je je hond toch niet helpen?

Hhilde

Re: Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:13

Hoooo, ik reageerde niet op dat testosterongebeuren :'), ik reageerde op dat stukje over agressie.. In mijn aanvulling maak ik dat ook duidelijk dus er gaat iets niet helemaal goed in de communicatie.

En mijn reu is niet goed opgevoed, hij is zelfs volledig verkloot. Toen ik hem als herplaatser kreeg ging hij al zo met loopse teven om, ik heb veel aan hem moeten veranderen, maar dat niet.

Over due procenten die ik net las, die geven juist aan dat castreren om gedrag behoorlijk stom is. Zoveel procent neemt toe, zoveel procent neemt af, maaaaaar.. De overige procenten die niet genoemd worden blijven dus gelijk. Daar zit je dan met je agressieve poedersuiker te wachten tot de castratie gaat werken :D

kimmie261

Re: Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:17

agressieve poedersuiker?? :?

wat een rare benaming...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:19

kimmie261 schreef:
agressieve poedersuiker?? :?

wat een rare benaming...

Heb je ook inhoudelijk nog een reactie of probeer je me alleen te vangen op woordjes?