Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:33

Ik vind het heel erg voor je nichtje, maar ik vind het ook erg om direct conclusie te trekken dat dit een slechte hond is..
Hier wordt in sommige reacties beweerd dat hij zijn hond moet thuis laten als hij weet dat hij bijt, maar misschien was dit de eerste keer dat deze hond dit deed? En misschien is het baasje er zelf ook erg van aangedaan?
Het is een moeilijke situatie. Hond mag dit niet doen, maar er moet een aanleiding geweest zijn, dus jouw nichtje heeft het misschien (waarschijnlijk) onbewust uitgelokt.
Ookal ben ik zelf ook tegen honden aan de lijn hangen aan winkels, toch vind ik dat je best een belletje kan doen met de eigenaar, en best geen aangifte kan doen aangezien het beestje dan ingeslapen wordt :)

Ik geef nu een heel ander voorbeeld, maar stel je voor dat je op wedstrijd rijdt met jouw paard, en het heeft voordien op wedstrijd nog nooit uitgehaald naar een ander paard. Vreemd paard benadert jou en paard haalt uit, met kwetsures bij ander paard tot gevolg. Deze zouden ook aangifte kunnen doen maar (in geval van honden toch) dan wordt jouw trouwe viervoeter ook ingeslapen, terwijl jij geen weet had van deze ondeugd. Lijkt me ook niet fijn, toch? :)

In ieder geval veel sterkte voor je nichtje!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:34

Ze raakte de hond niet aan! Kind is 4 jaar, liep onbezonnen net iets te dicht langs de hond. Kan gebeuren.. Soms zie ik zelfs een hond over het hoofd en loop ik er vlak langs.. Dan is het toch ook niet mijn schuld als word gebeten? Sommige regels voor hondeneigenaren vind ik overdreven, maar imo mag er wel een wetgeving komen over het onbeheerd achterlaten van je hond.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:36

Bekend spreekwoord is hier wel van toepassing denk ik, 2 vechten, 2 schuld.

Mijn eerste gevoel gaat uit naar 'schuld' vader, kind is blijkbaar toch niet zo goed in de gaten gehouden als kind de hond kan naderen. Tevens kunnen wij (incl TS) alleen gissen of de hond dan wel/niet geprovoceerd is. Dat kan ook in de korte tijd gebeurd zijn die TS zegt, er is bij wijze van spreken maar een wenkbrauw beweging voor nodig (of zoals eerder genoemd, en realistischer, oogcontact). Dat een hond niet spoort als ie oogcontact niet accepteert vind ik erg kort door de bocht, blijkbaar heeft deze gene ook niet veel verstand van de gedragsnormen bij en van honden.
Daarbij komt, ook al is het maar een fractie van een seconde, de hond heeft gewaarschuwd. Een hond kent geen tijdsbesef, dus dit mag hem totaal niet kwalijk genomen worden...

Daarbij komt dat een hond die kan bijten (hoewel dat in mijn ogen alle honden zijn!) idd niet alleen hoort te liggen op een openbare plek. 'Máár!: Ik neem aan dat dat ook niet gebeurd als de eigenaar hier notie van heeft, ik denk dat dat dan ook wel te merken was geweest aan de reactie van de eigenaar en zoals ik hier begrijp toont de eigenaar zich netjes bereidwillig.

Aangifte lijkt me erg ver gaan (is dit sowieso mogelijk? Wat is het strafbare aan deze zaak?)

Dan nog het feit muilkorf/omlopen. Serieus jongens? Dan kunnen we potentieel agressieve mensen voortaan ook beter meteen met handboeien over straat laten gaan...
En ja, als een hond niet is aangelijnd, of in bijzijn van eigenaar is, is het idd beter om om de hond heen te lopen. En als je het zxelf prettiger vind, eventueel aan de andere kant van de straat...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:42

Wat ik zou doen? Niks. Kind moest maar niet bij de hond komen (zeker omdat papa zijn dochter al teruggeroepen had). Een beetje een harde leerschool voor het meisje, Maar jong geleerd :D
Nee, wees blij dat het niks "ernstigs" is, hond had wss zijn redenen, meisje heeft geleerd dat niet iedere hond vriendelijk is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:43

Joanne1987 schreef:

Mijn eerste gevoel gaat uit naar 'schuld' vader, kind is blijkbaar toch niet zo goed in de gaten gehouden als kind de hond kan naderen. Tevens kunnen wij (incl TS) alleen gissen of de hond dan wel/niet geprovoceerd is. Dat kan ook in de korte tijd gebeurd zijn die TS zegt, er is bij wijze van spreken maar een wenkbrauw beweging voor nodig (of zoals eerder genoemd, en realistischer, oogcontact). Dat een hond niet spoort als ie oogcontact niet accepteert vind ik erg kort door de bocht, blijkbaar heeft deze gene ook niet veel verstand van de gedragsnormen bij en van honden.
Daarbij komt, ook al is het maar een fractie van een seconde, de hond heeft gewaarschuwd. Een hond kent geen tijdsbesef, dus dit mag hem totaal niet kwalijk genomen worden...

Daarbij komt dat een hond die kan bijten (hoewel dat in mijn ogen alle honden zijn!) idd niet alleen hoort te liggen op een openbare plek. 'Máár!: Ik neem aan dat dat ook niet gebeurd als de eigenaar hier notie van heeft, ik denk dat dat dan ook wel te merken was geweest aan de reactie van de eigenaar en zoals ik hier begrijp toont de eigenaar zich netjes bereidwillig.

Aangifte lijkt me erg ver gaan (is dit sowieso mogelijk? Wat is het strafbare aan deze zaak?)

Dan nog het feit muilkorf/omlopen. Serieus jongens? Dan kunnen we potentieel agressieve mensen voortaan ook beter meteen met handboeien over straat laten gaan...
En ja, als een hond niet is aangelijnd, of in bijzijn van eigenaar is, is het idd beter om om de hond heen te lopen. En als je het zxelf prettiger vind, eventueel aan de andere kant van de straat...

Pardon! er is maar één schuld en dat is de eigenaar van de hond. Beest mag gewoon niet bijten punt. Al struikel je over de hond omdat hij voor de winkel op de stoep ligt, dan nog mag hij gewoon niet bijten en blijft de eigenaar eindverantwoordelijke. Hij kent zijn hond en hij legt bewust de hond voor de winkel vast en is dus verantwoordelijk voor wat het dier dan doet. Meisje lokt niet eens wat uit.. Als dat dier nu mega gepest wordt, aan oren/staart getrokken, geschopt en noem maar op.. ja, dan mag de hond eigenljk nog niet eens reageren maar doet hij dat wel, zelfs dan ben je als hondeneigenaar nog schuldig omdat je hond niet/nooit mensen mag bijten.

Kom nou.. je maakt er wel een heel erg gekke situatie van.

Daarbij gewoon aangifte doen en laat de verzekering/politie het maar uitzoeken. Weet je gelijk waar je aan toe bent en wordt er OOK naar de situatie van de hond gekeken.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 27-08-12 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:45

Wat is er bekend over de historie van de hond? Is het een dier wat vaker heeft gebeten of is dit de eerste keer? Maakt wel verschil voor mij.
Is het dier al oud en slechtziend of doof? Dan kan het een schrikreactie zijn. Niet goed, maar wel verklaarbaar.
Oftewel, laat dat eens uitzoeken!
En beterschap voor je nichtje, ze zal flink geschrokken zijn... Hopelijk houdt ze er geen blijvende angst voor honden aan over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:49

een hond blijft een (onvoorspelbaar) dier.
Mijn kleinste hond is superbraaf, heeft nog nooit gebeten. ik vermoed ook dat ze nooit zal bijten. Maar het blijft een hond, en een hond kan ook bang zijn, of schrikken, en uit reactie bijten.
Mijn grootste hond komt uit het asiel, is niet te vertrouwen bij vreemde mensen, heeft totnutoe nog niet gebeten, maar wel al gewaarschuwd. Die durf ik bij de bakker ook gewoon buiten aanleggen. ze waarschuwt altijd, en mensen moeten leren om met hun fikken van andersmans eigendom af te blijven.

edit: stel dat de hond in kwestie idd een bijthistorie heeft, dan is het gewoon laksheid van de eigenaar, zou ik persoonlijk ook aangifte doen (mits eerst overleg met de eigenaar, en hij bv niet bereid is om maatregelen te treffen of zo een tussenkomst te regelen (bv tussenkomen in ziekenhuiskosten). Als de hond geen bijthistorie heeft, dan is het niet de hond zijn schuld, dan is er iets misgegaan in de communicatie (kind was mss toch te opdringerig/ dominant, hond was geschrokken, bang van iets, etc)

Maar het moraal blijft hetzelfde: blijf uit de buurt van andermans dieren/eigendommen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:50

Ik ben het er ook niet mee eens dat de eigenaar schuld is. Een hond kan de lichaamstaal van een kind vaak niet begrijpen of analyseren. Kinderen horen met hun kleine tengeltjes van honden af te blijven, of in de buurt te komen.

Als een hond buiten bij een supermarkt ligt dan vind ik dat sowieso, als papa zijnde hoor je dan gewoon direct te zeggen 'afblijven, het hondje is alleen.'

Hele, maar dan ook hele harde les. Maar ik zou zelf nooit aangifte doen, het blijft een dier. ;)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:51

Thats_Me schreef:
Joanne1987 schreef:

Pardon! er is maar één schuld en dat is de eigenaar van de hond. Beest mag gewoon niet bijten punt. Al struikel je over de hond omdat hij voor de winkel op de stoep ligt, dan nog mag hij gewoon niet bijten en blijft de eigenaar eindverantwoordelijke. Hij kent zijn hond en hij legt bewust de hond voor de winkel vast en is dus verantwoordelijk voor wat het dier dan doet. Meisje lokt niet eens wat uit.. Als dat dier nu mega gepest wordt, aan oren/staart getrokken, geschopt en noem maar op.. ja, dan mag de hond eigenljk nog niet eens reageren maar doet hij dat wel, zelfs dan ben je als hondeneigenaar nog schuldig omdat je hond niet/nooit mensen mag bijten.

Daarbij gewoon aangifte doen en laat de verzekering/politie het maar uitzoeken. Weet je gelijk waar je aan toe bent en wordt er OOK naar de situatie van de hond gekeken.

Dank je wel voor je aanval...
Volgens mij mag ik nog steeds mijn mening geven, en meerdere delen deze bovenstaande met mij.
Jouw mening is jouw mening, dit is mijn mening, PUNT.
Ook geef ik aan dat ik er vanuit ga dat de hond geen bijtgeschedenis heeft, dan is het uiteraard iets anders...

Tevens weet jij helemaal niet of de hond wel/niet is uitgedaagd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:51

Duhelo en kbtp, hoe vaak moet ik het nog zeggen? Ze heeft de hond niet aangeraakt!

jiehaaa

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:52

Stef, is er iets bekend over de historie van de hond? Of leeftijd enz?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:54

Nog niet (voor mij dan).
Heb m'n zus een berichtje gestuurd maar nog geen reactie gehad.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:54

Ik zou het af laten hangen van de reactie van de eigenaar van de hond. Heeft de hond zoiets al eerder gedaan, is hij van plan om hem nog een keer mee te nemen naar een supermarkt, etc.

Iedereen gaat er hier vanuit dat de eigenaar van de hond dit had moeten weten en bewust een gevaarlijk dier heeft achtergelaten. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:56

stef schreef:
Nog niet (voor mij dan).
Heb m'n zus een berichtje gestuurd maar nog geen reactie gehad.

Oké, dank je voor je antwoord. Houdt je nichtje hier blijvend gezichtsletsel aan over eigenlijk?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:59

Thats_Me schreef:
Joanne1987 schreef:

de hond mag eigenlijk niet eens reageren?? natuurlijk reageert het wel...het is een dier wat instinctief reageert. maar...wij als mensen zouden de slimste moeten zijn, wat voor de hond een waarschuwing is kan door ons al als een aanval worden betiteld. kleine signalen die wij als mens missen en kunnen leiden tot onheroepelijke situaties. Mijn mening?ouders en baasjes zijn beide verantwoordelijk, kind en hond hadden BEIDE onder toezicht moeten zijn op gepaste afstand van elkaar. ik hoop dat meisje goed geneest en er geen trauma aan overhoudt en dat de eigenaren met een dikke bos bloemen op de stoep staan. wijze harde les voor iedereen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:59

Joanne1987 schreef:
Dank je wel voor je aanval...
Volgens mij mag ik nog steeds mijn mening geven, en meerdere delen deze bovenstaande met mij.
Jouw mening is jouw mening, dit is mijn mening, PUNT.
Ook geef ik aan dat ik er vanuit ga dat de hond geen bijtgeschedenis heeft, dan is het uiteraard iets anders...

Tevens weet jij helemaal niet of de hond wel/niet is uitgedaagd

Graag gedaan :Y) Ik kan er niets aan doen dat je de wereld op z'n kop zet :) Hond hoort niet te bijten. En zelfs áls de hond is uitgedaagd dan nog mag hij gewoon nooit of te nimmer bijten en mensen verwonden. Als je als hondeneigenaar niet kunt garanderen dat je hond niet bijt moet je hem niet op de openbare weg aan de ketting leggen. Je bent dus als hondeneigenaar 100% verantwoordelijk voor de daden van je hond.

Het heeft trouwens niets met een mening te maken. Ik geef geen mening eigenlijk dit is gewoon wat afgesproken is. Kijk anders maar eens in de wet :) Als een ding schade aan andere toe brengt ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de schade. Hond is een ding volgens de wet dus je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de schade. Honden die schade aanrichten zijn daarbij potentieel gevaarlijk. Daar moet onderzoek naar gedaan worden of herhaling mogelijk is. Zo ja, wordt het dier ingeslapen. Zo nee, wordt advies gegeven voor muilkorven etc. en wordt de eigenaar in de gaten gehouden of de regels ook nageleefd wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:01

stef schreef:
Is dat standaard dat een hond hemelen gaat na een bijt incident?

Nee hoor. Op het hondenforum staan aantal verhalen van honden die kind gebeten hebben (uit schrikreactie dus niet voor de kil oid) en die hebben een aanlijn en muilkorf gebod. Ik geloof dat ze dus een aanlijn/muilkorfgebod kunnen krijgen, kunnen worden herplaatst of in het ergste geval worden ingeslapen. Meestal wordt er eerst een test gedaan, maar over die test zijn de reacties nogal wisselend. Op het hondenforum schrijft ook een agent van de hondenbrigade en die heeft ooit eens verteld dat er maar weinig honden zijn die ingeslapen worden.

Ik zou niet meteen aangifte doen, wel foto's maken om het letsel vast te leggen en de doktersverklaringen erbij. Eerst proberen het met de eigenaar op te lossen en kijken hoe hij/zij reageert verder.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:02

Thats_Me schreef:
Graag gedaan :Y) Ik kan er niets aan doen dat je de wereld op z'n kop zet :) Hond hoort niet te bijten. En zelfs áls de hond is uitgedaagd dan nog mag hij gewoon nooit of te nimmer bijten en mensen verwonden. Als je als hondeneigenaar niet kunt garanderen dat je hond niet bijt moet je hem niet op de openbare weg aan de ketting leggen. Je bent dus als hondeneigenaar 100% verantwoordelijk voor de daden van je hond.

Dat vind ik ook een rare uitspraak.. Je kan als hondeneigenaar toch NOOIT garanderen dat je hond niet bijt? Niemand kan dat, een dier is onvoorspelbaar..

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:04

Mijn wereld ziet er anders aardig recht uit, maar goed...
Mijn inziens kan geen enkele eigenaar garanderen dat zijn hond nooit zal bijten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:04

stef schreef:
Duhelo en kbtp, hoe vaak moet ik het nog zeggen? Ze heeft de hond niet aangeraakt!

ik had niet het hele topic gelezen ;)
Maar dan nog, als de hond het meisje in het gezicht kon raken, dan stond ze heel dichtbij de hond.
Daarnaast zal een hond niet zonder redenen iemand grijpen (hier zeg ik niks ALS de hond al een bijthistorie had, dan is het een ander verhaal,) maar het lijkt me sterk dat een hond zonder historie, zonder voortekenen van agressie, iemand zal grijpen die gewoon ergens staat. Ofwel stond het meisje te dicht in zijn persoonlijke ruimte (hoe lang was de leiband?) en deed ze iets wat hem niet aanstond (pas op, ook een kind is onvoorspelbaar, honden die geen kinderen gewend zijn kunnen zich erg bedreigd voelen erdoor), of, het kan door zoveel komen.

Nu, ongeacht de discussie of een hond mag bijten of niet, en wie zijn schuld het is.
Het is gebeurd, meisje heeft een harde les gehad. Hopelijk geneest ze zonder blijvend letsel.
Ik persoonlijk zou de eigenaar van de hond contacteren, proberen achter de voorgeschiedenis te komen. Indien die clean is een overeenkomst proberen te krijgen met de eigenaar.
Indien hij al eens eerder gebeten heeft,klacht indienen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:05

Jasmine_ schreef:
Thats_Me schreef:

Dat vind ik ook een rare uitspraak.. Je kan als hondeneigenaar toch NOOIT garanderen dat je hond niet bijt? Niemand kan dat, een dier is onvoorspelbaar..

Klopt, heb je gelijk in ;) Het blijven dieren en dieren zijn onvoorspelbaar. Dat weet je als eigenaar en je weet dus dat er ook altijd iets kan gebeuren. Echter mag een hond in onze sameleving niet bijten en doet hij dat wel moet daar onderzoek naar gedaan worden. Je bent als hondeneigenaar dus sowieso verwantwoordelijk voor de daden van je hond en er wordt onderzocht wat er met het dier gaat gebeuren. Dit kan inspalen zijn maar mocht het een incident zijn kan muilkorven of een andere maatregel al prima zijn :) Dat wordt echter wel gecontroleerd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:08

stef schreef:
@ ysb: En weer lees je niet.
Ze heeft geen minuten bij de hond lopen dralen. Ze is richting de hond gelopen, op afstand gebleven, al zoekend naar t baasje. Baasje was er niet, dus ze wil terug naar vader, hond vliegt haar aan. (
Hoe lang dit is geweest? Halve minuut? Minuut? Durf het niet te zeggen.
De lip ging mógelijk een fractie van een seconde voor de aanval (dus eigenlijk tijdens) om hoog, als ie al omhoog ging

Als de situatie inderdaad zo is als stef beschrijft, dan vind ik het belachelijk dat een hond op die manier uithaalt. Er mag dan zeker eens gekeken worden of die hond een nijging tot aggressie heeft en zo ja verdere maatregelen. Wat mij betreft hoeven die verdere maatregelen echt niet gelijk een spuitje te zijn.

Het hangt er wat mij betreft ook vanaf hoever het meisje van de hond af was en hoe los de hond was aangelijnd.

Maar de situatie die stef beschrijft vind ik niet normaal. Meteen aangifte (melding maken) zou ik waarschijnlijk niet doen, maar ik zou wel verder contact opnemen met de eigenaar van de hond en verder navraag doen.

BTW stef... er word toch wel crap gelezen, je kunt je waarschijnlijk in dit topic tot in de trearnis verdedigen. Good luck.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:08

Thats_Me schreef:
Klopt, heb je gelijk in ;) Het blijven dieren en dieren zijn onvoorspelbaar. Dat weet je als eigenaar en je weet dus dat er ook altijd iets kan gebeuren. Echter mag een hond in onze sameleving niet bijten en doet hij dat wel moet daar onderzoek naar gedaan worden. Je bent als hondeneigenaar dus sowieso verwantwoordelijk voor de daden van je hond en er wordt onderzocht wat er met het dier gaat gebeuren. Dit kan inspalen zijn maar mocht het een incident zijn kan muilkorven of een andere maatregel al prima zijn :) Dat wordt echter wel gecontroleerd.

Dat je ten alle tijde aansprakelijk bent vind ik ook zeer terecht, daarom ben ik ook geen voorstander van je hond ergens onbewaakt achter te laten :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:09

Conclusie na al dit: het zal met een sisser aflopen, waarom?
Het kind is niet gebeten of althans toch niet zodanig dat er zichtbare verwondingen door een arts ( huisarts, EHBO of ziekenhuis) zijn geconstateerd. Waarvan foto's( na "DE BEET" !!!!!!) gemaakt zijn. Dit zou toch in eerste instantie moeten!
Het meiske moet toch dan eerst naar een (huis)arts gebracht zijn. Is dit gebeurd? Zo niet dan...

Lijkt me dus een een nogal "opgeblazen" verhaal.

Aangifte (officieel) kun je alleen met enig zinnig resultaat doen als je met foto's /getuigen/bewijzen komt , ook foto's of verklaringen van de eigen huisarts, die over die vermeende verwondingen kan getuigen.

Waar hebben we het eigenlijk over...?!?

En waar GAAT het over?
Wil men die hond nou per se ophangen?
Of alle honden die wel eens niet helemaal doen wat mensen willen of verwachten?

Het is in eerste instantie een paardenforum... ik vrees ernstig voor het welbevinden van de paarden, gezien de onverdraagzaamheid van sommigen tov van andere levensvormen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-08-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:10

Kindje is naar ziekenhuis geweest, en heeft een gaatje in haar neus en krassen op het gezicht. Dus dat is wel degelijk zichtbaar, toch?